ایرانیان جهان

آخرين مطالب

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران:

نمی‌توان مردم را 3 سال منتظر اتوبوس‌ داخلی نگه داشت/ قیمت، کیفیت و زمان‌بندی تحویل ایران‌خودرو دیزل مطلوب نیست شهرداری تهران

نمی‌توان مردم را 3 سال منتظر اتوبوس‌ داخلی نگه داشت/ قیمت، کیفیت و زمان‌بندی تحویل ایران‌خودرو دیزل مطلوب نیست
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران گفت: ما قراردادهای شفافی با تولیدکنندگان داخلی بستیم اما در کنار حمایت از تولید داخلی نمی‌توانیم به نیاز مردم بی‌توجه باشیم.

به گزارش خبرنگار شهر ، مهدی علیزاده مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی با حضور در برنامه مناظره «بالاتر» شبکه خبر در پاسخ به اظهارات مدیرعامل شرکت خدمات پس از فروش ایران‌خودرو دیزل با محوریت تحویل اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت، با بیان اینکه موضوعی اخیراً در رسانه ها در خصوص واردات اتوبوس مطرح شده است، اظهار کرد: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولید داخلی با تولیدکنندگان قرارداد بستیم.
وی با اشاره به انعقاد قرارداد خرید دو هزار و 500 دستگاه با تولیدکنندگان داخلی و دو هزار و 500 دستگاه با چینی‌ها، یادآور شد: اولویت اول ما تولیدکنندگان داخلی هستند؛ بیش از 10 سال است که خرید خاصی در این حوزه انجام نگرفته است.
علیزاده افزود: در حال حاضر و در تیرماه سال جاری قرارداد سه هزار و 40 دستگاه بسته شد که 509 دستگاه به دلیل عدم توانمندی بخش خصوصی فسخ شد و تا امروز هیچ اتوبوسی به ما داده نشده است.
مردم ما نمی‌توانند 3 سال صبر کنند تا اتوبوس‌های داخلی وارد ناوگان شود
وی همچنین تصریح کرد: با توجه به اینکه پرداخت‌ها انجام شده است، مردم ما نمی‌توانند 3 سال صبر کنند تا اتوبوس‌های داخلی در سه سال آینده وارد ناوگان شود. علت قرارداد شهردار تهران با چینی‌ها این بود که طبق مفاد این قرارداد بعد از 6 ماه 2 الی 3 هزار دستگاه وارد ناوگان می‌شود که اتفاق بزرگی است. ما قراردادهای شفافی با تولیدکنندگان داخلی بستیم اما در کنار آن نمی‌توانیم به نیاز مردم بی توجه باشیم.
علیزاده با بیان اینکه هزار و 700 اتوبوس فعال در تهران در بدو مدیریت ششم شهری وجود داشت، خاطرنشان کرد: امروز سه هزار و 200 دستگاه اتوبوس شاغل جاری داریم. به جای اینکه مردم 30 دقیقه در ایستگاه‌ها منتظر بمانند نیاز به یک اقدام جهادی داریم تا ناوگان جانی دوباره بگیرد.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران با بیان اینکه در سطح کشور هزار و 300 شهرداری وجود دارد، یادآور شد: آن شهرها هم ناوگان اتوبوسرانی و نیاز به اتوبوس دارند و شرکت ایران‌خودرو دیزل می خواهد تمام این موارد را پوشش دهد.
تولید هزار دستگاه اتوبوس در ایران خودرو دیزل کفاف نیاز تهران را نمی‌دهد
وی افزود: کلانشهر تهران حداقل 9 هزار دستگاه می‌خواهد و تولید هزار دستگاه تولیدی این شرکت کفاف ما را نمی دهد. بیش از 10 سال است که خط تولید شرکت های داخلی خوابیده است. تمام هم و غم مدیریت شهری توسعه حمل و نقل عمومی است؛ به طوریکه شورای شهر تهران برای سال جاری و آینده بیش از 50 درصد بودجه را به مجموعه حمل و نقل اختصاص داده است.
علیزاده با بیان اینکه ما خودمان و مردم را نباید معطل تولید داخل کنیم، تصریح کرد: بنده طی بازدید از خطوط 45 دقیقه در ایستگاه ایستادم. این به دلیل ضعف و عدم نوسازی ناوگان ماست. باید به هر طریقی که شده اتوبوس وارد ناوگان شود تا شکاف 10 ساله را بپوشانیم. تولید داخل نمی تواند این مسائل را حل کند.
وی با اعلام اینکه در دوره سه ساله اخیر 659 دستگاه از ایران‌خودرو اتوبوس گرفتیم، یادآور شد: این تعداد اتوبوس مشکلی از مشکلات ما را کم نکرد.
بانک‌های کشور هم تولیدکنندگان را حمایت نمی‌کنند، چراکه ‌می‌دانند این شرکت‌ها ظرفیت تولید را ندارند
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران تأکید کرد: شهردار تهران به محض تحویل مدیریت شهری قرارداد 175 دستگاه اتوبوس را با ایران‌خودرو منعقد کرد که 170 اتوبوس تحویل داده شد و مدل مالی آن نقد و غیر نقد بود. 500 میلیارد نقدی پرداخت شد و الباقی به صورت ملک تحویل کارگزار شد.
وی با اعلام اینکه ما شرکت عقاب، اسنا، مپنا و پارسیان موتور را برای عقد قرارداد فرا خواندیم، یادآور شد: مدل مالی ما برای این قراردادها به صورت 25 درصد نقد، 25 درصد غیر نقد و 50 درصد تسهیلات بود. این موضوع را با ایران‌خودرو نیز مطرح کردیم که گفتند ما فقط نقد کار می کنیم.
علیزاده همچنین تصریح کرد: ما اول دستمان را به سمت تولید داخل دراز کردیم؛ نکته اصلی این است که بانک‌های کشور هم تولیدکنندگان را حمایت نمی‌کنند، چراکه ‌می‌دانند این شرکت‌ها ظرفیت تولید را ندارند.
علیزاده با بیان اینکه مدل قرارداد خارجی ابتکار شهردار تهران است، تصریح کرد: ما در این مدل 20 درصد نقد و 80 درصد به صورت فاینانس پرداخت می‌کنیم. تمام مجموعه شهرداری پای کار آمده تا بتواند این نقدینگی را برای ورود اتوبوس هزینه کند.
وی ادامه داد: غیر ممکن است این مدل که برای چینی‌ها تعریف شده، برای تولیدکنندگان داخلی جوابگو باشد. اگر امسال این قرارداد را نمی‌بستیم این عدد بیشتر می‌شد؛ کمااینکه اواخر سال 1400 تعداد 40 دستگاه از شرکت عقاب گرفتیم که هر کدام 5 میلیارد تومان ارزش مالی داشت.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران با بیان اینکه چینی‌ها وعده دادند تا شهریورماه این عدد را محقق کنند، خاطرنشان کرد: تعداد اتوبوس‌های این قرارداد دو هزار و 500 دستگاه تا شهریور سال آینده است و 80 درصد فاینانس آن سود زیر 5 درصد دارد و طی چند سال آینده پرداخت خواهد شد.
کیفیت تولید در ایران خودرو دیزل نامطلوب است
علیزاده با بیان اینکه در دو شرکتی که اتوبوس به ما می‌دهند کیفیت ها خیلی متفاوت است، یادآور شد: در کیفیت خودرو مردم برای ما اهمیت دارند. بارها مقام معظم رهبری فرمودند در حوزه صنعت خودرو تولید خوب نیست. این نارضایتی مردم به حق است. در حال حاضر کیفیت اتوبوس هم همین است و کیفیت تولید در ایران خودرو دیزل نامطلوب است.
وی ادامه داد: 50 درصد اتوبوس هایی که در این دوره از ایران‌خودرو تحویل گرفتیم خوابیده است. بارها هم مکاتبات متعددی با نهادهای مختلف داشتیم ولی پاسخی نگرفتیم.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران تأکید کرد: ما در خصوص 44 مورد اصلاحی در اتوبوس‌های ایران‌خودرو نامه ارسال کردیم؛ از جمله شیشه‌های جلو و عقب اتوبوس که می‌شکند.
ورود دادستانی به مسئله نقص در مینی‌بوس‌های ایران‌خودرو
وی افزود: ما نزدیک به 130 مینی‌بوس گرفتیم که تمام این دستگاه‌ها را جمع‌آوری کردیم. دادستان نیز به این مسئله ورود و ایران‌خودرو را مکلف کرد تا این مسائل را حل کند. 22 مورد اصلاحی هم مربوط به مینی بوس‌هاست و تلاش ما این است تا مردم ما با خیال راحت رفت و آمد داشته باشند.
علیزاده با بیان اینکه از جهت بی‌کیفیت بودن اتوبوس‌ها در سال جاری جلسات متعددی با ایران‌خودرو داشتیم و در نهایت دست به دامن دستگاه قوا شدیم، گفت: یک سری موارد به خط تولید برمی‌گردد؛ این 44 مورد اقدامات اصلاحی در اسنا و عقاب وجود ندارد و باید توسط ایران‌خودرو دیزل مورد توجه قرار بگیرد. در تولید داخل مباحث فنی و قیمتی با چین متفاوت است. قیمت اتوبوس داخلی بین 25 تا 40 درصد قیمت از قیمت اتوبوس چینی بالاتر است.
وی اعلام کرد: در قرارداد دو هزار و 500 دستگاه اتوبوس با چینی‌ها قیمت هر دستگاه 220 هزار یورو اما در قرارداد با ایران‌خودرو دیزل 290 هزار یورو است.
علیزاده با اعلام اینکه ما اتوبوس برقی ایران‌خودرو دیزل را بررسی کردیم و مشخص شد که پیمایش آن از خودروی چینی کمتر است، یادآور شد: عمده موضوع اتوبوس برقی باتری و پیمایش است که برای ایران‌خودرو هر باتری بیشتر از 170 کیلومتر پیمایش ندارد. ما چطور باید خودرویی با کیفیت کمتر با قیمت بالاتر خریداری کنیم؟ همین امروز به شهرداری کرج مراجعه کنید؛ 40 دستگاه اتوبوس تحویل داده شده به آنها را تست کنید تا کیفیت را بسنجید.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران با بیان اینکه تست‌ اتوبوس‌های برقی در خطوط یک و 4 اتوبوس تندرو انجام و مشاهده شد که اتوبوس‌های برقی ایران‌خودرو بیش از 170 کیلومتر را طی نکرده ‌اند، گفت: نکته دیگر اینکه ما با مپنا قرارداد اتوبوس برقی داریم؛ مپنا ماهیانه 10 اتوبوس می‌خواهد به ما تحویل دهد؛ بنابراین موضوع فنی قیمت و زمان بندی برای ما اهمیت ویژه دارد. ما حسن نیت خود را ثابت کردیم.
وی با اعلام اینکه قرارداد سه هزار و 40 دستگاه اتوبوس داخلی را بستیم که به دو هزار و 500 دستگاه رسید، اظهار کرد: برای این تعداد باید 7 سال صبر کنیم. اگر ظرفیت تولید داخلی مکفی بود وزیر صمت به سمت برقی‌سازی خارجی نمی‌رفتند.
علیزاده با اعلام اینکه مشخصات فنی مد نظر ما برای خرید اتوبوس بر مبنای مصوبات شورای عالی ترافیک است، تأکید کرد: در سایت ایران‌خودرو دیزل وزن اتوبوس های 12 متری کنونی یک تا دو تن از مدل چینی بیشتر است و این خود باعث پیمایش کمتر می‌شود. در کاتالوگ ایران‌خودرو دیزل این اعداد ذکر شده است.
اساساً تولید کنندگان داخلی ما تولیدکننده نیستند
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران همچنین تصریح کرد: ما هر نکته ای بگوییم برای مردم اتوبوس نمی‌شود. اینکه بگوییم از مدل‌های اروپایی بهتر هستیم ملاک نیست. اساساً تولید کنندگان داخلی ما تولیدکننده نیستند بلکه مونتاژ می‌کنند؛ تولید با مونتاژ متفاوت است.
وی در پایان یادآور شد: ما در خصوص ملک هیچ مشکلی با ایران‌خودرو دیزل نداریم؛ آراء دستگاه قضا مبنی بر رد دادخواست ایران‌خودرو دیزل مشخص است. مردم بدانند فرق بین مدیریت انقلابی با مدیریت ادعایی این است که مدیریت شهری کنونی تلاش می‌کند تا پایان دوره ناوگان اتوبوسرانی را با ورود پنج هزار دستگاه توسعه بدهد.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1111510/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

درخشش ستاره دورگه ایرانی در ژاپن

چین در حال آزمایش یک جت مافوق صوت است؛ از لندن تا نیویورک 2 ساعت

فرمان مهم جولانی درباره حرم حضرت زینب

تهدید ترامپ به اتحادیه اروپا

آلبانی از آمریکا پیشی گرفت/ تیک‌تاک در آلبانی دست کم یک سال مسدود می‌شود

دولت آمریکا از خطر تعطیلی گریخت

آلبانی از آمریکا پیشی گرفت/ ممنوعیت تیک‌تاک به اروپا رسید

افزایش حقوق بازنشستگان در آمریکا در سایه نگرانی‌های مالی

اقدام وزارت میراث‌فرهنگی برای استرداد 2 سکه تاریخی ایران از آمریکا

مسیریابی در سوریه جدید

دنیای سیاه؛ گزارشی درباره یک فاجعه پزشکی

رای‌الیوم: الجولانی دستور اختصاص تیمی برای حفاظت از حرم حضرت زینب (س) را داد

ارتش رژیم صهیونیستی: از شکست روز شنبه درس گرفتیم

روایت فایننشال‌تایمز از هشدار عربستان درباره عامل حمله به ماگدبورگ به برلین

نرخ سکه و دلار کاهشی شد؛ ساز مخالف طلا با رنگ سرخ بازار

محور‌های رایزنی رئیس سازمان حشدالشعبی و نماینده سازمان ملل در عراق

خروج نیروهای آمریکا از عراق؛ سال 2025، نقطه عطفی در امنیت منطقه‌ای

واکنش عراق به تحولات سوریه

حرفهای متفاوت اتاق فکر آمریکایی درباره شرایط عراق کنونی

دیدار مهندس اوحدی با مادر شهیدان باقری زند

بحران جدی در صنعت؛ تولید کشور در معرض خطر

دبیرکل اکو: منطقه آزاد ماکو مرکز ایده آل برای سرمایه گذاری در لجستیک، کشاورزی، معدن و گردشگری است

واکنش دولت به خبر تقاضای حذف 4 صفر از پول ملی

لایحه حذف 4 صفر از پول ملی ایران به مجلس رسید

دولت به تقاضای حذف 4 صفر از پول ملی واکنش نشان داد

موافقت با افزایش بودجه جهت برگزاری مناقصه طرح های زیرساختی منطقه ویژه اقتصادی لامرد*

بازدید رییس هیئت عامل ایمیدرو از منطقه ویژه اقتصادی لامرد

منطقه آزاد انزلی باید هسته تحول در استان گیلان باشد

شهاب زاهدی دوباره کنار پرسپولیس!

راهی به استقلال نیست؛ مهدی قائدی می‌خواهد به سبک طارمی به اروپا برود

درباره سوختگی همه چیز داریم جز امکانات | کل اروپا به اندازه یک شهر ما سوختگی ندارد

احتمال ادغام غول‌های خودروسازی ژاپن برای مقابله با چین

سلیمانی اردستانی: اگر یک روز بتوانیم با آمریکا رابطه برقرار کنیم و نکنیم، به ملت خیانت کرده‌ایم/ نبوی: اگر آمریکا بگوید بدون پیش شرط حاضر به مذاکره است، نظام با مذاکره مستقیم موافقت می‌کند

تعریف دلبخواه از تروریسم؛ ابزار سیاسی کاری آمریکا

موسی پور: مقابله با مافیای رسانه‌ای غرب، جهادی مقدس در جنگ نرم است

چین گزارش پنتاگون درباره توسعه نظامی پکن را ریاکارانه خواند

هشدار سناتور آمریکایی به ترکیه

تیراندازی در شیکاگو آمریکا/ 2 نفر کشته و زخمی شدند

همکاری منافقین با اتاق فرمان مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی در سوریه

همکاری منافقین با اتاق فرمان مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی در سوریه/ پرده‌برداری از طرح «دیوار به‌ دیوار»

مایکل سیلور چارچوبی پیشنهادی ارزهای دیجیتال را برای تقویت اقتصاد آمریکا ارائه کرد

معافیت ترکیه از تحریم‌های آمریکا

نمره خیلی خوب زاکانی  به خودش!

روزنامه اصولگرا مطرح کرد: کدام هسته سخت؟

چرا ارتباط ایران با افکار عمومی جهان اسلام و منطقه ضعیف است؟

برخورد جناحی با یک رفتار انسانی

حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به حومه دمشق

نخست‌ وزیر فنلاند: مرزهای مشترک با روسیه بسته است

ارتش اسرائیل: پدافند هوایی ما مستحکم نیست

کاخ سفید: پاکستان با موشک‌های دوربرد می‌تواند آمریکا را هدف قرار دهد