ایرانیان جهان

آخرين مطالب

هند در قرارداد بندر چابهار کمتر از یک چهارم مبلغ به تعهد خود عمل نموده! آسیا

هند در قرارداد بندر چابهار کمتر از یک چهارم مبلغ به تعهد خود عمل نموده!
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - تین نیوز
دبیر کل انجمن کشتیرانی: طرف هندی در قرارداد توسعه بندر چابهار برای عدم سرمایه گذاری و پیشبرد اهداف بهانه های فراوانی دارند یکی از آن ها تحریم است.
به گزاش تین نیوز به نقل از نبض بازار، مسعود پل مه دبیر کل انجمن کشتیرانی در خصوص قرارداد مابین ایران و هندوستان برای توسعه بندر چابهار ضمن برشمردن مشکلات و موانع پیشرفت این پروژه گفت: در ابتدای امر ما باید به فعالیت طرف هندی در بندر چابهار توجه کنیم.
طبق قرارداد امضا شده مابین طرفین، وظیفه طرف هندی سرمایه گذاری در چابهار برای توسعه فعالیت بندری بوده نه تامین بار، پس اگر قرار باشد سرمایه گذاری صورت بگیرد و درنهایت نتیجه مطلوبی نداشته باشد، قطعا برای طرفین قرارداد خصوصا طرف خارجی، صرفه اقتصادی ندارد. در عین حال باید قید شود در مقابل، طبق امضای قرارداد مابین ایران و هندوستان، قرار بر این بوده که هندوستان چیزی حدود ٢٢٠ میلیون دلار در بندر چابهار سرمایه گذاری کند در حالی که بر اساس اطلاعاتی که بدست آمده، هندی ها کمتر از یک چهارم مبلغی که تعهد داده بودند در چابهار سرمایه گذاری کردند. جالب اینجاست که نصف بیشتر همین یک چهارم هم مبلغ تجهیزاتی است که هندی ها وارد چابهار کرده اند.
تحریم های اقتصادی بزرگترین مانع پیشرفت توسعه بندر چابهار است مسعود پل مه در ادامه عنوان کرد: در حال حاضر بندر چابهار برای بالابردن سرعت تخلیه کشتی ها، به تجهیزات راهبردی نیاز دارد. متاسفانه در این قرارداد و پروژه شاهد هستیم که شرایط و تجهیزات لازم برای پیشبرد به گونه ای رقم نخورده که علاوه بر انتفاع کشور ما در این بخش، طرف مقابل نیز سودی از بندر چابهار ببرد.
وی گفت: طرف هندی در قرارداد توسعه بندر چابهار برای عدم سرمایه گذاری و پیشبرد اهداف قرارداد بهانه های فراوانی دارند یکی از آن ها تحریم است. آن ها اعتقاد دارند بخاطر وجود تحریم های سنگین، قادر به انتقال تجهیزات به بندر چابهار نیستند. مورد دوم، گردش تجاری پایین بندر چابهار است. مشخص است که طرفین قرارداد یعنی هندی ها با این اوضاف و اوضاع برای ورود سرمایه به کشور و بندر چابهار به صرافت و تکاپو نمی فتند و همین موضوعات باعث می شود که قرارداد توسعه آنگونه که انتظار داریم پیش نرفته است.
سرمایه گذاران داخلی به راحتی می توانند جایگزین طرف هندی شوند پل مه دبیر کل انجمن کشتیرانی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه طی چند سال اخیر و از زمانی که این قرارداد مابین ایران و هندوستان بسته شد و اهمال های فراوانی از سوی هندوستان انجام گرفت، ماهم کوتاهی کردیم و به این فکر فرو نرفتیم که جایگزین خارجی داشته باشیم یا از پارامتر ها و آلترناتیو های داخلی و سرمایه گذاران بخش خصوصی استفاده کنیم. کما اینکه الان سرمایه گذارانی هستند که حاضرند جایگزین طرف هندی شوند و در نهایت مدیریت لازمه را در به سرانجام رساندن کار به خرج بدهند.
پل مه ضمن اشاره به اهمال دولت در عدم توسعه بندر چابهار عنوان کرد: قطعا نمی توانیم از نقش دولت در توسعه یافتگی بندر چابهار غافل شویم، کم کاری دولت در احداث زیر ساخت های لجستیکی و اتصال ریل از بدیهی ترین کار هایی بود که باید دولت برای پیشبرد این امر انجام می داد، ولی متاسفانه هنوز اقدام مثبتی در این زمینه صورت نگرفته است. امن ترین، ارزان ترین و بدیهی ترین سیستم حمل و نقل در حوزه جغرافیایی شرق و جنوب شرقی کشور می تواند ریل باشد. متاسفانه زمان مشخصی نیز برای بهره برداری از ریل در این مسیر توسط دولت برنامه ریزی نشده است.
فعالیت اقتصادی در بندر چابهار توجیه ندارد وی عنوان کرد: در کنار همه این مسائل نواقص دیگری نیز داریم. ما برای فعالیت بخش خصوصصی کامیون دار و متصدی باید شرایط مطلوب محیطی و زیستی را تامین بکنیم. اگر بندرچابهار را با بندر عباس یا بندر امام خمینی از لحاظ امکانات رفاهی، در دسترس بودن بار و بسیاری مزایای دیگر مقایسه کنیم، طبیعی است که وقتی کامیونی به سمت چابهار می رود توجیه اقتصادی برای آن ندارد و سعی می کند حمل و نقل و بار خود را به سمت بندر های امام و بندرعباس ببرد.
مسعود پل مه در پایان عنوان کرد: این مواردی که گفته شد عواملی است که می تواند ناکارآمدی و اهمال را در بندر چابهار افزایش بدهد و شرایط را برای اینکه این بندر بتواند تاثیر حداقلی بر اقتصاد کشور داشته باشد، دیگر فراهم نباشد. بدیهی است که ما با توجه به شرایط جغرافیایی و اقتصادی کشور از هر فرصتی برای توسعه چابهار بهره ببریم. اگر بندر چابهار و یا پروژه های سواحل مکران فعال شود حلقه های متعددی از زنجیره تامین بوجود خواهد آمد. وقتی کشتی های بزرگ و اصلی در بندر چابهار پهلو بگیرند، تخلیه و بارگیری کنند، قطعا ما نیاز به عوامل خدمات بندری داریم، بسیاری از تجار به چابهار نقل مکان می کنند، برای بارگیری و انتقال نیاز به کامیون داریم، در رن هایت تولید ثروت آنجا در بازه زمانی کوتاهی شکل خواهد گرفت. طبیعی است همین انتفاع به اکثریت مردم نیز خواهد رسید.
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1129677/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش‌بینی وزش باد شدید و رگبارهای پراکنده در روز طبیعت در مرکزی

فنلاند اعلام کرد کشورش از معاهده مین‌های زمینی خارج می‌شود

تیم منتخب بهترین بازیکنان تاریخ پرتغال با حضور رونالدو، فیگو، اوزه بیو و پپه

تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران وضع شد

ماجرای شیطنت مارکا در برابر لیونل مسی +جزئیات

آمریکا عباس یوسف‌نژاد و حسین اکبری را تحریم کرد

سه کشور عربی به ایران تضمین دادند!

آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کرد

دیه گو گارسیا کجاست؟ هر آنچه که باید بدانید

تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران به بهانه برنامه پهپادی

زاکانی: پیام ما برای آمریکا، پیام دوستی بود

تداوم صدرنشینی سینر با وجود محرومیت

شهادت 15 هزار کودک در نوار غزه

تماس تلفنی ترامپ و السیسی درباره غزه و یمن

عربستان و قطر؛ اولین مقصد خارجی ترامپ

جراحی ماسک و ترامپ به وزارت بهداشت رسید

کاخ سفید مرگ سربازان آمریکایی در لیتوانی را تأیید کرد

رکورد تاریخی توزیع بنزین در کشور ثبت شد

محبوب‌ترین خودروی عراقی‌ها

نشست مشترک فرماندار ورامین با استاندار میسان عراق؛توسعه روابط بررسی شد

کشف بیش از هزار میلیارد تومان انواع کالای قاچاق در 24 ساعت گذشته

رئیس کمیسیون اقتصادی اوراسیا بر گسترش روابط با ایران تاکید کرد

روابط چین و روسیه با هدف آسیب رساندن به کشور‌های ثالث نیست

شی جین‌پینگ میهمان روس‌ها می‌شود/ وعده استقبال گرم از سوی پوتین

اخراج جدی اتباع افغان از پاکستان

خلاصه اخبار نیم روزی سه شنبه 12 فروردین

ما تهدیدها و اولتیماتوم‌های دونالد ترامپ علیه ایران را محکوم می‌کنیم

تحریم های جدید آمریکا علیه ایران

بازگشت تنش‌های تجاری؛ تعرفه‌های جدید آمریکا تهدیدی تازه برای بازار رمزارزها

عربستان، قطر و کویت با ارتش آمریکا علیه ایران همکاری نمی‌کنند

واکنش مسکو به پیشنهادات آمریکا درباره اوکراین

اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران

آمریکا علیه ایران تحریم های جدیدی اعمال کرد

تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران

درگیری دریایی یمنی ها با ناو آمریکایی! اعتراضات گسترده در ترکیه

آمریکا تحریم‌های هسته‌ای ایران را به روز رسانی کرد

آمریکا تحریم های هسته ای ایران را به روز رسانی کرد

گرگیجه ترامپ در مقابل ایران

پایان سلطه صهیونیست‌ها بر هالیوود؛ سکوت دیگر کافی است!

جان باختن بیش از 300 کودک از زمان از سرگیری عملیات اسرائیل در غزه

محاکمه 5 نفر در بلغارستان به دلیل مرگ پناهجویان افغان

روسیه اسناد تخلفات اوکراین را به آمریکا و سازمان ملل ارائه کرد

بازی پیچیده واردات خودرو؛ بازار در شوک

ایران می خواهد همه توافقات خود با عراق را عملیاتی کند

ابراز همدردی عراق با ایران

تماس تلفنی نخست‌وزیر عراق با مسعود پزشکیان: در کنار ایران می‌ایستیم

حشدالشعبی عراق از نفوذ عناصر تروریستی از خاک سوریه به داخل عراق جلوگیری کرد

رئیس کمیسیون اروپا: تعرفه‌های ترامپ را بی‌پاسخ نخواهدماند

تعرفه‌های جدید خودرو در آمریکا؛ نگرانی‌ها از تأثیرات اقتصادی و رویکرد انگلیس

سهم زنان از مدیریت در ایران؛ افت و خیز یک مسیر پرچالش+ نمودار