ایرانیان جهان

آخرين مطالب

کابوس آمریکا از تبدیل زنجیره تامین به سلاح مرگبار! ایالات متحده آمریکا

کابوس آمریکا از تبدیل زنجیره تامین به سلاح مرگبار!
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - مقامات لبنانی بر این باورند مواد منفجره در این ابزارها، جاسازی شده و این بخشی از حمله رژیم صهیونیستی به حزب‌الله بوده که به زنجیره تدارکات این گروه از تایوان تا مجارستان، نفوذ کرده است.
در حالی که ابزار‌های انفجاری سال‌ها در صنایع جاسوسی مورد استفاده قرار گرفته اند، ابعاد و خشونت حملات در لبنان که منجر به کشته شدن حداقل 37 نفر از جمله دو کودک و مجروح شدن حدود 2300 نفر دیگر شد، حتی برخی از مقامات باتجربه را نگران کرده است.
آنها از این بیم دارند که زنجیره‌های عرضه جهانی که به تولید کالا‌های ارزان قیمت کمک می‌کند و رشد جهانی را تقویت می‌کند، به سلاحی در دست دشمنان خارجی تبدیل شود.
ملانی هارت که تا همین اواخر، یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا در این مسائل بود و اکنون در شورای آتلانتیک است، به بلومبرگ گفت: وقتی برای قطعات یا فناوری کلیدی، به کشور‌های دیگر وابسته هستید، به آنها درب پشتی برای هر کاری که انجام می‌دهید، فراهم می‌کنید. این اتفاق، استفاده از این وابستگی به شکل سلاح را به نمایش گذاشت.
مقامات آمریکایی مدت‌هاست که اذعان کرده‌اند آمریکا برای انواع کالا‌ها و خدمات بیش از حد به چین وابسته است و در سال‌های اخیر دولت آمریکا تلاش کرده است بخشی از زنجیره‌های تامین حیاتی، به خصوص آنهایی که بر امنیت ملی تاثیر می‌گذارند را به خاک آمریکا منتقل کند.
سِت مولتون، نماینده آمریکا گفت: اگر اسرائیل بتواند این کار را انجام دهد، چین هم می‌تواند این کار را انجام دهد. زنجیره‌های تامین طولانی و غیرشفاف، شکاف‌هایی ایجاد می‌کنند که می‌توان به راحتی از آنها بهره‌برداری کرد و ما به یک استراتژی برای بستن آنها با همکاری نزدیک با متحدانمان نیاز داریم.
یکی از مقامات ارشد سابق اطلاعاتی آمریکا، انفجار‌های لبنان را جدیدترین و دراماتیک‌ترین حملات زنجیره تامین حال حاضر در سراسر جهان توصیف کرد و به بلومبرگ گفت: آماده شدن این حملات اغلب سال‌ها طول می‌کشد. عملیات‌های ممنوعه که در آن کالا‌ها قبل از تحویل به گیرنده نهایی، رهگیری و دستکاری می‌شوند، بیداد می‌کنند.
هولدن تریپلت، یکی از مقامات سابق اداره تحقیقات فدرال، گفت: نفوذ در یک زنجیره تامین یک ابزار کاملا استاندارد سرویس‌های اطلاعاتی است. در چند سال گذشته، شاهد بودیم که از آن بیشتر برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده می‌شود، اما همانطور که اخیرا مشاهده کردیم، می‌توان از آن برای قتل‌های هدفمند نیز استفاده کرد.
کریستوفر رای، مدیر اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف بی آی)، در آوریل هشدار داده بود چین مهاجمان سایبری را برای ویران کردن زیرساخت‌های حیاتی آمریکا در زمان مورد نظر، آماده کرده است. برنامه اش این است که ضربات ضعیفی به زیرساخت‌های غیرنظامی وارد کند تا تلاش کند وحشت ایجاد کند و اراده آمریکا را برای مقاومت بشکند.
جاسوسان آمریکا، سابقه استفاده از نفوذ آمریکا در بسیاری از زنجیره‌های تامین را برای وارد کردن فناوری‌ها برای هدف قرار دادن رقبا دارند؛ از عملیات استاکس نت که به برنامه هسته‌ای ایران ضربه زد تا افشاگری‌های بیش از یک دهه پیش مبنی بر دستکاری تجهیزات شرکت‌های فناوری آمریکایی که به خارج از کشور صادر می‌شوند.
دشواری محافظت در برابر نفوذ در دنیای مجازی تام کاتسیولاس از جمله کسانی است که توجه را به این خطر جلب می‌کند. او نزدیک به یک دهه، ابتدا در شرکت «منتور گرافیک» و سپس در «انجمن جهانی نیمه رسانا»، روی امنیت نیمه رسانا‌ها کار کرده است. او می‌گوید: فناوری ردیابی تراشه‌ها وجود دارد، اما ساخت یک پلتفرم چند شرکتی و چند ملیتی، کاری دشوار است.
کاتسیولاس که اکنون عضو هیئت مشاوره اینترنت اشیاء وزارت بازرگانی آمریکا است، گفت: همه امنیت می‌خواهند. هیچ کس قرار نیست هزینه آن را بپردازد؛ و وقتی همه چیز خراب می‌شود، همه شخص دیگری را مقصر می‌دانند. او استدلال کرد که دولت باید بخشی از بودجه قانون تراشه خود را به کارخانه‌های نیمه رسانا اختصاص دهد تا برنامه‌ای را برای شروع ردیابی قطعات آغاز کند.
طبق تخمین کاتسیولاس، ایجاد یک سیستم امنیتی دقیق، فقط به پنج تا 10 میلیون دلار برای هر کارخانه نیاز دارد. اما منتقدان به او می‌گویند که وقتی صد‌ها یا حتی هزاران طرف درگیر در هر زنجیره تامین تراشه معمولی را اضافه کنید، هزینه به طور چشمگیری افزایش می‌یابد.
واشنگتن نسبت به این تهدید کور نیست و به دنبال کاهش یا حتی حذف وابستگی به شرکت‌های چینی برای زیرساخت‌ها و امنیت ملی، از جمله حذف سخت‌افزار است. اما فرار از وابستگی متقابل دشوار است.
طبق گزارش شرکت تجزیه و تحلیل داده‌های دولتی «گووینی»، نیروی دریایی آمریکا در سال گذشته، تعداد تدارکات چینی را در زنجیره تامین فناوری‌های حیاتی خود تا حدود 40 درصد کاهش داد، اما نیروی هوایی و سایر آژانس‌های دفاعی، وابستگی خود را به چین افزایش دادند.
چین، به نوبه خود، مدتهاست که درگیر فشار برای «نوآوری بومی» برای کاهش اتکای این کشور به فناوری‌های خارجی از موتور‌های جت گرفته تا سیستم عامل‌های رایانه‌ای است. سال گذشته، چندین آژانس چینی و شرکت‌های تحت حمایت دولت، به کارکنان خود دستور دادند از آوردن آیفون و سایر دستگاه‌هایی خارجی به محل کار خودداری کنند.
جایگزین‌ها به سختی یافت می‌شوند هارت، مقام سابق آمریکایی، گفت: آمریکا می‌تواند در همه جا به شرکای با فناوری پیشرفته تکیه کند؛ متحدان سرسخت، دوستانی که عمیقترین اسرار اطلاعاتی خود را با آنها در میان می‌گذاریم. بهترین گزینه‌های چین برای حمایت دوستانه، روسیه، کره شمالی و سوریه هستند. پکن در حال جذب دوستان جدید در جنوب جهانی است، اما تکرار مزیت فناوری غربی دشوار است.
همانطور که حوادث اخیر در لبنان نشان داد، حتی استفاده از فناوری قدیمی نیز نمی‌تواند امنیت را تضمین کند. حزب الله از پیجر‌ها که فناوری دهه 1990 بود، استفاده کرده بود تا از شنود آمریکا و اسرائیل جلوگیری کند.
راد گلوسرمن، مشاور ارشد در اندیشکده «پسیفیک فوروم»، می‌گوید: حزب‌الله تصمیم گرفت برای کاهش خطر حمله، از فناوری قدیمی استفاده کند، اما واضح است که شما نمی‌توانید آنقدر با فناوری قدیمی پیش بروید که از آسیب‌پذیری‌ها فرار کنید.
بر اساس گزارش بلومبرگ، گلوسرمن می‌گوید: نکته اصلی این است که در دنیای زنجیره‌های تامین به‌شدت گسترده، آسیب‌پذیری‌ها بخشی از سیستم هستند. هر سازمانی باید چیز‌هایی بخرد. آسیب پذیری یک واقعیت زندگی است.
منبع: ایسنا

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1208527/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

به دنبال رکوردشکنی: کمپانی در یک قدمی پپ

دومینوی شکست در بزرگترین اقتصاد اروپا با کاهش فروش خودروهای برقی

حریم هوایی اسراییل بسته شد

هنرنمایی کایری اروینگ در چین

پاراکاراته کای تبریزی قهرمان آسیا شد

گفتگوی وزیر دفاع پاکستان و سفیر تاجیکستان درباره افغانستان

طالبان خواستار کشت جایگزین خشخاش شد

شهدا افسانه شکست ناپذیری نظام سلطه را باطل کردند

پالتیکو: آمریکا نگران وقوع جنگ میان حزب‌الله و اسرائیل است

انقلاب اسلامی پایه های استکباری نظام سلطه را به لرزه درآورده است

پالتیکو: آمریکا نگران جنگ حزب‌الله و اسرائیل است

رژه اقتدار دریایی ناوهای ایرانی در بیخ گوش آمریکا + تصاویر

تجمع اعتراضی مقابل سفارت لبنان در واشنگتن در محکومیت حملات اشغالگران

هریس:من اسحه دارم و هر کسی به خانه‌ام وارد شود، به او شلیک می‌کنم

شنیده شدن صدای6 انفجار نزدیک پایگاه عین‌الاسد/ نظامیان آمریکایی در حال تمرین بودند

53 کشته و 51 مفقودی در درگیری کارتل‌های مواد مخدر در مکزیک

آخرین قیمت انواع رمزارز؛ بیت کوین چه قیمتی خورد؟

نرخ بهره بین بانکی اعلام شد

ریزش یورو در برابر پوند رکورد زد

آرزوهای دست نیافتنی رژیم بعث عراق در حمله به ایران

آرزوهای به گور رفته رژیم بعث عراق

31 شهریور 1359 شروع رسمی جنگ تحمیلی عراق علیه ایران اسلامی

نشست مجازی با عنوان "امت محمد، برای فلسطین" برگزار می‌شود+ جزئیات

نیاز اولیه توسعه گردشگری سواحل زیبای بلوچستان ساخت فرودگاه بین المللی است

رد رشوه 2 میلیارد و 800 میلیونی مامور پلیس کرمان

درآمد تیم‌ها از حضور در لیگ قهرمانان فوتبال اروپا چقدر است؟

تغییر چهره پرفروش‌ترین خودروی برقی چینی

قیمت جهانی نفت امروز 1403/06/31 |برنت 74 دلار و 49 سنت شد

اروپا و آمریکا نباید در برابر جنایات «نتانیاهو روانی افسارگسیخته» مانند «هیتلر» سکوت کنند

شهید ابراهیم عقیل به روایت تصویر

امیر آشتیانی: آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌دانند که ایران اهل مماشات نیست

معاون استاندار ایلام: آمریکا و صهیونیسم منشاء تروریسم در جهان هستند

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا خواستار تحریم ایلان ماسک شد

معمای بی‌میلی مسکو برای ارسال سوخو-35 به ایران

افزایش شمار شهدای حمله تروریستی بیروت به 16 نفر

ماکرون: اسرائیل منطقه را به سمت جنگ می‌برد

انصارالله یمن: ما برای نبرد زمینی با اسرائیل آماده می شویم

پولیتیکو: آمریکا از جنگ بین اسرائیل و حزب الله می‌ترسد

حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان

72 سال زمان برای خرید خانه در تهران

اولین نقشه حمله عراق به ایران توسط کدام کشور طراحی شد؟

نیروهای مسلح به هر تهدید دشمن مقتدرانه پاسخ می‌دهند

دوستی و برادری بین ایران و عراق الگویی برای تقویت همکاری بین کشور‌های منطقه است

بیش از 637 میلیون دلار کالا از مرز مهران به عراق صادر شد

آرزوهایی دست نیافتنی رژیم بعث عراق در حمله به ایران

نیاز اولیه توسعه گردشگری سواحل زیبای بلوچستان ساخت فرودگاه بین‌المللی است

قانونگذار آمریکایی: در موشک مافوق‌صوت از چین و روسیه عقبیم

المپیاد جهانی شطرنج؛ شکست مردان ایران از چین، تساوی بانوان با ایتالیا

روسیه: حمایت آمریکا علت جنایت اسرائیل در لبنان بود

آمریکا: با برخی تاکتیک‌های اسرائیل موافق نیستیم/وضعیت فعلی بسیار نگران‌کننده است