ایرانیان جهان

آخرين مطالب

چرا از فناوری تولید لوازم خانگی جا مانده‌ایم؟ اخبار ایران

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - به گزارش خبرگزاری آنا، چرا لوازم خانگی ایرانی گران و بی کیفیت است؟! تولید محصولات با کیفیت یکی از مطالبه جدی متقاضیان تولیدات داخلی لوازم خانگی در بازار است؛ اما این موضوع تا به امروز از سوی تولید کنندگان جدی نگرفته نشده است. نوسانات نرخ ارز دلیل اصلی تعلل در رسیدن به اهداف توسعه تولید شده است.
برخی از کارشناسان نبود تکنولوژی برای تولید با کیفیت را دلیل اصلی عقب ماندن صنعت لوازم خانگی از استاندارد‌ها می‌دانند.
این در حالی است که با ظرفیت بالای دانش بنیان‌ها در کشور همواره واردات فناوری به صنعت لوازم خانگی قابل اجراست. اما دلیل این ضعف در صنعت لوازم خانگی چیست؟
در همین رابطه احسان فدایی کارشناس صنعت لوازم خانگی، در خصوص دلایل فنی و اقتصادی توسعه سریع محصولات کره‌ای در زمینه لوازم خانگی و دلایل عدم وجود چنین دستاوردی در کشور به خبرنگاراقتصادی آنا گفت: در صنعت لوازم خانگی و خودرو که هر دو مورد فراگیری بالایی در جامعه دارند، حساسیت بسیار بالایی برقرار است و همواره با شرایط مشابه از سوی مردم مقایسه می‌شود.
کارشناس صنعت لوازم خانگی ادامه داد: شرایط فعلی در صنعت خودروسازی را می‌توان به صنعت لوازم خانگی نیز تعمیم داد و می‌توان گفت دلیل این شرایط بد به سیاست گذاری‌ها در این حوزه باز می‌گردد. سیاست گذاران ما متاسفانه بیشتر به جای آن که سیاست گذار صنعتی باشند، صرفا افراد سیاسی بوده اند و از این حیث به جای پرداختن به مقوله‌های اقتصادی توسعه صنعتی به کار‌های سیاسی پرداخته شد. این مورد به این معناست که روسای ما در سطح کلان درگیر روزمرگی‌ها و پاسخ دادن به مطالبات جناحی شده و فرصت سیاست گذاری صحیح و بهره گیری از دانش اقتصادی را از دست دادند.
بیشتر بخوانید

ایرانیان جهان

این کارشناس صنعت لوازم خانگی تصریح کرد: پاسخگویی به درخواست‌های حزبی و جناحی موجب شد که سیاست گذاران ما از برنامه ریزی هوشمندانه و دقیق برای پیشبرد اهداف توسعه اقتصادی غافل شوند و به تلاش برای تحقق شعار‌های سیاسی دوران انتخابات حزب مطبوعشان بپردازند. بدیهی است که شعار‌های سیاسی از این دست عمر کوتاهی دارند، اما روند توسعه صنعتی بر اساس فعالیت بر بستر برنامه ریزی‌های بلند مدت هوشمندانه است.

ایرانیان جهان

وی ادامه داد: در صنعت برنامه ریزی‌های کوتاه مدت و شعارزدگی آفت بوده و نمی‌توان با برنامه‌ای که تاریخ مصرف کوتاهی داردف برنامه استراتژیک کلان اقتصادی تعیین کرد.
فدایی گفت: سوال دیگر که مطرح می‌شود این است که چگونه ایران که صاحب برند‌هایی مانند ارج بود و ما تلویزیون‌های پارس را می‌ساختیم، سامسونگ یک مجموعه پخش مواد غذایی بود، اما با این حال از صنعت لوازم خانگی کره عقب افتادیم. در مرحله باید تاکید کرد که مطرح کردن چنین مقایسه‌هایی صرفا فرار از واقعیت است. ماجرای اصلی این است که صنعت لوازم خانگی کشور ما عکس کشور کره جنوبی درگیر تعدد برند‌ها و عدم برنامه ریزی صحیح در حوزه برندینگ است.
وی ادامه داد: اگر دقیق ملاحظه کنیم، در کره جنوبی هم اکنون سه برند مطرح سامسونگ و ال‌جی و دوو مطرح هستند؛ هر چند که دوو فعلی آن برند قدیمی نیست و یکبار ورشکست و تکه تکه شد و بسیار کمرنگ است. اما وجود سه برند در این کشور و صنعت پرقدرت ان به معنای وجود فقط سه کارخانه لوازم خانگی نیست. سیاست‌گذار در کره جنوبی عوض وقت گذاشتن برای آمار و شعار زدگی و تولید نمودار‌های عدد ورقمی بی خاصیت به سوی تکمیل زنجیره ارزش صنعت خود حرکت کرد.
بیشتر بخوانید

ایرانیان جهان

عدم سیاست گذاری صحیح در حوزه برندینگ و صنعت لوازم خانگی این کارشناس صنعت لوازم خانگی تصریح کرد: به عنوان مثال برای تولید محصولی مانند ساید بای ساید به حدود 160 قطعه نیاز است؛ در کره جنوبی این قطعات را پیمانکاران مختلف با استاندارد‌های تعریف شده برای برند‌ها می‌سازند، اما در کشور ما هر کدام از این پیمان کاران مجوز تولید محصول نهایی لوازم خانگی دارند. شایان ذکر است که هم اکنون بیش 1324 مجوز تولید لوازم خانگی در ایران صادر شده است و این در حالی است که در بهترین حالت که که رکودی در بازار وجود نداشته باشد، کشور نهایتا به 16 الی 17 میلیون قطعه لوازم خانگی نیاز دارد.
وی در ادامه اظهار کرد: مطابق آمار در سال 1402 ظرفیت اسمی معادل 240 میلیون قطعه برای تولید لوازم خانگی در کشور ایجاد شده است و این رقم اختلاف به شدت بالایی با میزان نیاز کشور دارد. این بحران سرمایه گذاری غیر منطقی در صنعت لوازم خانگی از رویکرد اشتباه در اعطای مجوز تولید محصول نهایی به قطعه سازان در عوض ایجاد زنجیره ارزش برمی‌گردد. به اسم حمایت از تولید ملی هر کس در هر شهرستان و استان مجوز تولید محصول نهایی گرفت در حالی که مشخص نشد که قطعات این محصول بایستی از کجا تامین شود و بازار هدف آن کجاست.

ایرانیان جهان

بیشتر بخوانید

ایرانیان جهان

فدایی ادامه داد: این اتفاق در صدور مجوز‌های بی ضابطه موجب شده که برای تامین قطعات لوازم خانگی با مشکل برخورد کنیم و برای تامین قطعات به سراغ واردات قطعات کم کیفیت از چین برویم و همین روند برای نابودی برند و کاهش کیفیت کافی است. این گونه شد که همه در ایران تولید کننده لوازم خانگی شدند، اما مجموعا چند برند داریم که مردم با نام آن‌ها آشنا هستند؛ حتی در موضوع تولید ماشین بیش از 400 نام تولید کننده ماشین لباسشویی در کشور فعال هستند، اما فقط چند برند معروف تولید ماشین لباسشویی در داخل کشور توسط مردم شناسایی شده است و بقیه این تولید کنندگان در شرایط خارج از تولید اقتصادی مشغول فعالیت هستند.
این کارشناس صنعت لوازم خانگی تصریح کرد: تولید در مقیاس غیر اقتصادی موجب رسوب حجم عظیمی از سرمایه ملت و توان تسهیلات دهی بانک‌ها در خطوط تولیدی شده است که به دلیل رکود شدید موجود در بازار لوازم خانگی و کاهش توان خرید مردم بدون سود و فایده مانده اند. برای بسیاری از خانواده‌ها خرید لوازم خانگی اولویت نیست، همچنین این محصولات مانند خودرو کالای سرمایه‌ای محسوب نمی‌شوند؛ در این شرایط سوال اینجاست که به چه دلیل این حجم از مجوز برای تولید محصولاتی که مشتری ندارد صادر شده است و این گونه منابع ملی هدر شده است.
تحریم و صنعت لوازم خانگی وی تصریح کرد: به جهت تحریم‌ها امکان اجرای تعرفه ترجیحی با کشور‌های دیگر که توافق شده است امکان پذیر نیست و به همین سبب امکان صادرات به دیگر کشور‌ها نیز میسر نیست. همچنین قوانین صادراتی نیز موجب می‌شود که عملا صادر کننده با قیمت ارز آزاد هزینه‌های تولید را پرداخت کند و در صورت موفقیت در صادرات نیز مجاب به بازگرداندن ارز حاصل با قیمت سامانه نیما شود که این امر نیز تیر خلاصی بر موضوع صادرات لوازم خانگی بوده و از لحاظ اقتصادی توجیح پذیر نیست.
فدایی تاکید کرد: متاسفانه شرایط در صنعت لوازم خانگی به گونه‌ای پیش رفت که زنجیره ارزش برای ایجاد چند برند مطرح و قدرتمند در کشور فراهم نشد و هم اکنون مردم به جای خرید از برند‌های نام آشنا داخلی ترجیح بر خرید برند‌های خارجی ولو به صورت قاچاق و بدون پشتیبانی دارند. همچنین عدم وجود بازار داخلی و خارجی موجب شده است که حتی برند‌های بزرگ‌تر داخلی نیز برای تحقیق و توسعه با کمبود منابع مواجه شوند و همچنین در زمینه پشتیبانی و خدمات پس از فروش نیز با مشکلات زیادی روبرو شوند.

ایرانیان جهان

بیشتر بخوانید

ایرانیان جهان

دانش بنیان‌ها و لوازم خانگی این کارشناس لوازم خانگی در خصوص بهره گیری از توان دانش بنیان‌ها برای هم افزایی در تولید لوازم خانگی باکیفیت‌تر گفت: به طور قطع دانش بنیان‌ها می‌توانند برای تحقق این موضوع موثر باشند، اما دانش بنیان برای تحقق یک نیاز وارد عمل می‌شوند؛ پس تا زمانی که یک نیاز واقعی مطرح نشود برای دانش بنیانی نیز توجیح اقتصادی ندارند که به این مقوله ورود کند.
وی ادامه داد: برای آنکه بتوانیم که دانش بنیان را پای کار تحقیق و توسعه بیاوریم بایستی تولید در مقیاس اقتصادی داشته باشیم و به دلایل ذکر شده چنین امکانی وجود ندارد؛ به همین جهت با وجود فراهم شد این زیر ساخت‌ها ارتباطی بین تولید کنندگان و دانش بنیان‌ها به لحاظ منطقی وجود نخواهد داشت. در بین 10 برند مطرح تولید لوازم داخلی که در کشور هستند نیز تحقیق و توسعه جایگاه آنچنانی نداشته و آنان نیز بیشتر مشغول مهندسی معکوس هستند تا تولید فناوری جدید برای استفاده در محصولات داخلی!
فدایی در پایان گفت: باز هم تاکید می کنم که دلیل این اتفاق سیاست گذاری نادرستی است که به جای تمرکز بر توسعه چند برند مطرح و گسترش زنجیره ارزش ارزش بر اساس آن ، منابع کشور را با گسترش قارچ گونه تولید کنندگان هدر داده ایم. 
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1208593/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

(ویدئو) سیل و طوفان ایشیکاوای ژاپن را درنوردید

ردپای شرکت‌هایی از آسیا و اروپا در پیجرهای منفجر شده در لبنان

پیش‌بینی خطرناک محسن رضایی: ممکن است اسرائیل جنگ را به سمت ایران بکشاند /بایدن و اروپا اشتباه بزرگی می کنند

میزان درآمد تیم ها از حضور در لیگ قهرمانان اروپا

نتانیاهو نقش صدام را بازی می‌کند/ می‌خواهند ما را به جنگ تمام‌عیار تحریک کنند

زلنسکی احتمالا هفته آینده با ترامپ دیدار خواهد کرد

آقای پزشکیان! آمریکا به عنوان یک کشور جنایتکار چگونه می‌تواند برادر ما باشد؟

محسن رضایی: نتانیاهو نقش صدام را بازی می‌کند

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در این 3 ایالت برگزار شد

زمان پرواز مسعود پزشکیان به سوی آمریکا مشخص شد

نتانیاهو سفر به آمریکا را به دلیل تنش با حزب‌الله به تعویق انداخت

زلنسکی:مجوز استفاده از موشک‌های دوربرد علیه مسکو را دریافت نکردیم

گزینه‌های روسیه در صورت «ورود مستقیم ناتو» به جنگ اوکراین

جنایت جدید رژیم صهیونیستی در غزه؛ 19 شهید در حمله به یک مدرسه

شمار شهدای نوار غزه به 41 هزار و 391 نفر رسید

رسانه‌های صهیونیستی: حمله زمینی به لبنان غیرمنطقی است

اوکراین: روسیه 1440 سرباز و 21 تانک را در یک روز از دست داد

رواج فروش دلاری مسکن در مناطق لوکس تهران

اولین شهید جنگ عراق با ایران که بود؟ | داستان زندگی خلبانی که پیکرش 31 سال بعد از شهادت در یک رودخانه پیدا شد

دبیرکل النجباء عراق به سید حسن نصرالله تسلیت گفت

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «حبیب‌ لی»

دوراهی اقتصاد «دریا» و «ساحل»

واکنش شرکت ژاپنی درباره تولید بی‌سیم‌های منفجر شده در لبنان | اکثر مدل‌های موجود برای فروش ....

واکنش فلیک در رختکن بارسلونا پس از شکست برابر موناکو

رزمایش دریایی مشترک چین و روسیه آغاز شد

افزایش سود صندوق امانی افغانستان در سوئیس

جولان رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا/در اوج اقتدار هستیم

لاوروف: ارسال موشک از ایران به روسیه داستان‌سرایی است

هریس: بیایید در ماه نوامبر مراقب ترامپ باشیم

من اسحه دارم و هر کسی به خانه‌ام وارد شود به او شلیک می‌کنم

کامالا هریس: هر کسی وارد خانه‌ام شود با اسلحه به او شلیک می‌کنم

اذعان سرویس مخفی آمریکا به سهل‌انگاری‌اش در ترور نافرجام ترامپ

قیمت نفت خام برنت به 74 دلار و 49 سنت رسید

واکنش فرمانده سپاه گلستان به تحریم‌شدن توسط آمریکا

هریس: هر که وارد خانه‌ام شود با اسلحه شلیک می‌کنم

پیشنهاد آمریکا به انصارالله یمن برای توقف حملات دریایی

هریس: من اسحه دارم و هر کسی وارد خانه‌ام شود، شلیک می‌کنم

آشتیانی: آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌دانند که ایران اهل مماشات نیست

اعتراف سرویس مخفی آمریکا به سهل‌انگاری در ماجرای ترور ترامپ

کامالا هریس: هر کسی وارد خانه‌ام شود، با اسلحه به او شلیک می‌کنم

آغاز رای گیری زودهنگام در برخی ایالت های آمریکا

محسن رضایی: نتانیاهو نقش صدام را بازی می‌کند/ می‌خواهند ما را به جنگ تمام‌عیار تحریک کنند

حریم هوایی شمال فلسطین بسته شد

زلنسکی: مجوز استفاده از موشک‌های دوربرد علیه روسیه را دریافت نکرده‌ایم

آمار شهدای حمله تروریستی اسرائیل در بیروت به 31 نفر رسید

قیمت هر کیلو گوشت منجمد چند؟

صادرات بیش از 637 میلیون دلار کالا از مرز مهران به عراق

پیشنهاد 30 لیتر بنزین مجانی برای هر ایرانی

هفته دفاع مقدس، یادآور 8 سال حماسه ملت ایران

حمله به10 فرودگاه و پایگاه هوایی ایران در چنین روزی