ایرانیان جهان

آخرين مطالب

عراقچی: در تله اسرائیل نخواهیم افتاد / آماده دور جدیدی از مذاکرات هسته‌ای هستیم ایالات متحده آمریکا

عراقچی: در تله اسرائیل نخواهیم افتاد / آماده دور جدیدی از مذاکرات هسته‌ای هستیم
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - آفتاب‌‌نیوز :
سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگویی در خصوص رویکرد‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: در طول 40 سال گذشته ما همیشه وزارت خارجه پرکاری را داشته‌ایم، اداره سیاست خارجی در 8 سال دوران جنگ کار آسانی نیست آن هم جنگی که با شرایط خاص خودش داشتیم. در سال‌های پس از آن نیز در دوران مقاومت و بحث‌های متعدد منطقه‌ای و جهانی در سیاست خارجی با موضوعات مختلفی رو به رو بودیم.
وی گفت: ما سیاست خارجی پرکار و شلوغی را داریم، از نظر تعداد همسایگانی مشکلات و معضلاتی در مناطق پیرامونی ما وجود دارد. در منطقه خلیج فارس، غرب آسیا و موضوعاتی که در سطح بین‌المللی وجود دارد جمهوری اسلامی ایران، بازیگر است و به ایفای نقش می‌پردازد و در هر کدام از این موضوعات هم رقبا و دشمنانی وجود دارد.
عراقچی افزود: بنابراین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بسیار پر مسئله است که طبیعتاً کار را سخت می‌کند. شهید امیرعبداللهیان در یکی از سخت‌ترین و پرکارترین دوران‌ها وزیر امور خارجه کشورمان بود، وقتی که موضوع اوکراین شروع شد یک سری تبعات داشت و بعد از آن غزه و طوفان الاقصی که دیگر تمام سیاست خارجی ما را به خودش مشغول کرد تا این اواخر که بحث عملیات وعده صادق و موضوعات از این دست را داشتیم. در طول 35 سالی که در وزارت امور خارجه مشغول بودم روزی نبوده است که با آرامش کامل به سر کنیم.
وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: امروز رژیم اسرائیل در باتلاق جنگ غزه گرفتار شده است. تقریبا نزدیک به یک سال است که یک ارتش تا دندان مسلح و مجهز به پیشرفته‌ترین سلاح‌ها با هدف نابودی حماس وارد غزه شدند و نتوانستند کاری از پیش ببرند.
در تله رژیم صهیونیستی نخواهیم افتاد
وی گفت: رژیم صهیونیستی هنوز نتوانسته در مقابله با یک گروه چریکی کوچک موفق شود و، چون نتوانستند به اهداف اعلام شده خود برسند در حال دست و پا زدن هستند. این رفتار‌های رژیم صهیونیستی رفتار‌های یک آدم درمانده است. آن‌ها تصور می‌کنند با گسترده کردن میدان جنگ و کشاندن پای دیگران از جمله آمریکا و جمهوری اسلامی به جنگ و تنش، از بن‌بستی که در آن گرفتار شده‌اند خارج می‌شوند. ما هم کاملا هوشیار هستیم و در تله آن‌ها گرفتار نخواهیم شد، به نظر من خیلی از حرکات آن‌ها اثر استیصال است. اینکه شما از قبل مواد منفجره در برخی از پیجر‌های کوچک کار بگذارید آن‌ها را به صورت کور منفجر کنید، اتفاق چندان مهمی نیست، چون خیلی از این پیجر‌ها دست امدادگران و مراکز بهداشتی بوده و به نوعی ترور کور محسوب می‌شود و خیلی از مجروح شدگان از افراد عادی هستند؛ بنابراین شاید بتوان گفت از منظر اطلاعاتی اینکه توانستند پیجر‌ها را ردیابی کنند و در آن مواد منفجر کار گذاشتند کار قابل توجهی است، اما در صحنه نبردی که میان مقاومت و اسرائیل در حال شکل گیری است این اقدام از سر استیصال است اینکه شما یک تعداد از سربازان و مردم عادی را نابینا کنید و جراحتی به آن‌ها وارد کنید چندان ارزشی ندارد.
وزیر امور خارجه بیان کرد: تبادل پیام میان ایران و آمریکا همواره از طریق سوئیس است و در رسانه‌ها هم این مطلب را عنوان کردند و در واقع پیغام آن‌ها نکته ویژه‌ای نداشت. سخنگوی آن‌ها هم این موضوع را مطرح کرد که در این عملیات دخالتی نداشته یا حتی اطلاعی هم نداشتند که البته از منظر ما این موضوع پذیرفته شده نیست.آمریکایی‌ها تا حد بسیار زیادی شریک این جنایت‌ها هستند، با پشتیبانی‌های تسلیحاتی، اطلاعاتی و سیاسی که انجام می‌دهند. این آمریکا است که جلوی قطعنامه‌های شورای امنیت را در جنگ غزه گرفته و بسیاری دیگر از حمایت‌های سیاسی که از رژیم صهیونیستی انجام می‌دهند، بنابراین آمریکا نمی‌تواند خودش را از این جنایات کنار بکشد.
وزیر امور خارجه در ارتباط با تخاصم میان ایران و آمریکا اظهار داشت: حرف من روشن است ما اختلافاتی با آمریکایی‌ها داریم که خیلی از آن‌ها مبنایی است و امکان رفع این تنش‌ها و تخاصمی که وجود دارد واقعاً ممکن نیست. ما مخالف سیاست‌های سلطه‌گرانه آمریکا و حضور آمریکا در خیلی از مناطق جهان از جمله منطقه خودمان هستیم، ما با خیلی از سیاست‌های آمریکایی‌ها و زورگویی‌های آنان مخالف هستیم و آن‌ها هم با روحیه استقلال طلبانه و عزت طلبانه جمهوری اسلامی و سیاست‌های ما در منطقه مخالف هستند. حل کامل این اختلافات به نظر من آسان نیست یا زمانش اکنون نیست و یا اصولاً امکان‌پذیر نیست، نکته مهم در این میان این است که اگر رفع تخاصمات امکان‌پذیر نیست، ولی هزینه‌های آن را می‌توان کاهش داد، به عبارتی دیگر گرچه تخاصم وجود دارد، ولی مردم ما هر هزینه و هر فشاری را به واسطه این تخاصم نباید تحمل کنند.
در برجام نه با آمریکایی‌ها رفیق، نه شریک و نه دوست شدیم
وزیر امورخارجه در ادامه عنوان داشت: ما به عنوان مجریان سیاست خارجی باید راه‌هایی را اتخاذ و مسیری را با ابزار‌های مختلف دنبال کنیم که هزینه‌های این تخاصم را کاهش دهیم. اگر می‌توانیم بعضی اوقات فضای تنفسی ایجاد کنیم و اگر می‌توانیم برخی از حرکت‌ها را به تاخیر بیندازیم و ابعاد یک تهدیدی را کوچکتر کنیم این وظیفه ما است. وظیفه ما در سیاست خارجی این است که اگر اختلافات و تخاصمی بین ما و برخی از کشور‌ها به خصوص آمریکا به وجود آمده آن را کاملا رصد کنیم و تدبیر کنیم که چگونه این هزینه‌ها را برای کشور و برای مردم کاهش دهیم.
عراقچی در ادامه با اشاره به مدل برجام اظهار داشت: یکی از نمونه‌های مدیریت تخاصم کاری بود که در برجام صورت گرفت. در برجام نه با آمریکایی‌ها رفیق، نه شریک و نه دوست شدیم. در موضوع هسته‌ای اختلاف داشتیم و تلاش کردیم که این اختلاف را حل کنیم، به عبارتی دیگر فرمول اعتمادسازی در برابر رفع تحریم‌ها را در پیش گرفتیم و موفق هم بودیم و دنیا هم از آن استقبال کرد، ولی آمریکایی‌ها از این فرمول خارج شدند. کاری که در برجام صورت گرفت به نوعی مدیریت تخاصم بود، نه ما از برنامه هسته‌ای دست برداشتیم و نه آن‌ها از سیاست‌های استکباری‌شان دست برداشتند، ولی تلاش شد هزینه‌های تخاصم را مدیریت کرده و تحریم‌هایی که به خاطر موضوع برنامه هسته‌ای بر مردم تحمیل شده بود را رفع کنیم.
رئیس دستگاه سیاست خارجی در ادامه اظهار داشت: من روز‌های بیشتری را پس از بازگشت رئیس جمهور در نیویورک خواهم ماند و ملاقات‌های بیشتری رو با وزرای امور خارجه کشور‌های مختلف خواهم داشت. تلاش ما این هست که دور جدیدی از مذاکرات در حوزه هسته‌ای آغاز شود، ما آمادگی این موضوع رو داریم و اگر طرف‌های مقابل هم آمادگی داشته باشند می‌توانیم در همین سفر شروع مجدد مذاکرات را داشته باشیم.
امیدواریم در این شرایط سخت بتوانیم شروع مجددی برای مذاکرات داشته باشیم
وی افزود: پیام‌هایی رد و بدل شده است و اعلام آمادگی عمومی در این زمینه وجود دارد، ولی شرایط بین‌المللی کنونی به گونه‌ای هست که شروع دوباره مذاکرات هسته‌ای سخت‌تر و پیچیده‌تر از قبل شده است.
وزیر امورخارجه تصریح کرد: ما باید قبول کنیم که نسبت به چهارسال گذشته، تحولات عمده‌ای در صحنه بین‌المللی رخ داده است، مسئله اوکراین و مسئله جنگ غزه و بحران اخیر خیلی تاثیرگذار هست و در کنار این موضوعات، مسائل دیگری هم وجود دارد که وضعیت حاضر را بسیار پیچیده‌تر از گذشته کرده است.
عراقچی در ادامه اظهار داشت: من قصد ورود به جزئیات را ندارم، ولی به طور کلی، شرایط آسانی وجود ندارد و ما امیدواریم که در این شرایط سخت بتوانیم شروع مجددی برای مذاکرات داشته باشیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: در این سفر من و همکارانم در وزارت امور خارجه، همه تجربه و استعداد و انرژی خود را به کار خواهیم گرفت و امیدوار هستیم که خداوند هم عنایت کرده و بتوانیم مسیر‌های جدیدی رو باز کنیم. وی در پاسخ به سوالی درباره مجوزات لازم برای شروع مذاکرات عنوان داشت: دیپلمات‌ها هیچ وقت بدون مجوز حرکت نمی‌کنند.
وزیر امورخارجه در ادامه عنوان داشت: ما هر کاری را که بتوانیم برای اینکه باری را از روی دوش مردم و کشور برداریم و موانع را از سر راه اقتصاد مردم و کشورمان برداریم تردید نخواهیم کرد.
حرکت اقتصاد و حفظ عزت کشور
وی در این زمینه افزود: این مسیر ما مبتنی بر ابزار‌ها و مسیر‌های شرافتمندانه خواهد بود؛ یعنی به قیمت زیر پا گذاشتن عزت، اعتبار و احترام این مردم هر کاری نخواهیم کرد.
عراقچی خاطرنشان کرد: سعی می‌کنیم موانع را برداریم و راه‌ها را باز کرده و مسیر‌های جدید ایجاد کنیم که اقتصاد کشور بتواند حرکت کند و در عین حال عزت کشور را نیز حفظ کنیم.
سکاندار دستگاه سیاست خارجی همچنین بیان داشت: هرچه آمریکا تلاش می‌کند تا مسیر‌های پیش روی پیشرفت ما را ببندد ما وظیفه داریم این مسیر‌ها را باز کنیم و موانع را برداریم و مسیر‌های تازه ایجاد کنیم. مدیریت تخاصم یعنی اینکه هزینه‌ها را کاهش و منافع را افزایش دهیم.
جمهوری اسلامی ایران هیچ وقت سیاست صندلی خالی را دنبال نکرده است
عراقچی گفت: رئیس جمهور محترم سه روز در نیویورک حضور خواهند داشت و در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی خواهند کرد، یک اجلاس دیگری با نام سران برای آینده هم امسال وجود دارد که آقای پزشکیان در آن اجلاس هم شرکت و سخنرانی خواهند داشت.
وی گفت: این اجلاس تلاش برای باز کردن چشم انداز‌های جدید نسبت به آینده، نقش سازمان ملل و سازمان‌های غیردولتی و نقش بازیگران مختلف در عرصه بین‌الملل از جمله موضوعاتی است که در این نشست مورد بحث و گفتگو قرار خواهد گرفت.
وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: تقریبا همه کشور‌ها در این اجلاس شرکت می‌کنند، سران بیش از 100 کشور برای این اجلاس اعلام آمادگی کردند که این نیز به دلیل اهمیتی است که برای آن قائل هستند. سخنرانی رئیس جمهور در این اجلاس ضمن آنکه به بیان مواضع و دیدگاه‌های ما می‌پردازد سخنانی انتقادی خواهد بود.
عراقچی بیان کرد: هرجا در بیانیه پایانی اجلاس نکته‌ای باشد که متبوع ما نباشد طبق روال آنچه در سازمان‌های بین‌المللی هست نسبت به آن نکات تحفظ قائل می‌شویم و در واقع نظرات خودمان را طی نامه‌ای ثبت می‌کنیم و این روالی است که ما در تمام مجامع بین‌المللی داریم.
وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ وقت سیاست صندلی خالی را دنبال نکرده است، صندلی ما در تمام مجامع بین‌المللی همیشه پُر است، حضور داریم، حرف خود را مطرح و مواضع خود را با شجاعت و قدرت بیان می‌کنیم و هر کجا هم که نتیجه اجلاس، تمامش یا بخشی از آن مطبوع ما نباشد طبیعتاً نظرات و تحفظ خود را ثبت می‌کنیم تا مشخص شود که ایران علی رغم اینکه در آن اجلاس شرکت کرده اما، با این بند‌ها موافق نبوده است.
پزشکیان، متخصص ساختن تصویر‌های خوب از ایران در جهان
عراقچی در خصوص سفر رئیس جمهور به نیویورک اظهار داشت: در این سه روزی که آقای دکتر پزشکیان در اجلاس حضور و بروز خواهند داشت، در حقیقت دنیا تصویر خودش را از رئیس جمهور جدید ایران پیدا خواهد کرد. این تصویری که در این سه روز ساخته می‌شود به نظر من بسیار مهم است. دکتر پزشکیان، متخصص ساختن تصویر‌های خوب هستند که در عراق و در دوران انتخابات نیز این را مشاهده کردیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: گرچه فضای نیویورک فضایی متفاوت از موقعیت‌های دیگر است، ولی اطمینان دارم که ان‌شاءالله تصویر بسیار خوب و مطلوبی از جمهوری اسلامی ایران در این سفر توسط آقای دکتر پزشکیان ارائه خواهد شد؛ تصویری که دیگران، غربی‌ها، آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها بسیار تلاش کردند آن را خراب و مخدوش کنند و همه تلاش خود را کردند که تصویر منفی از ایران معرفی کنند که در بعضی جا‌ها موفق بودند و در بعضی جا‌ها موفق نبودند.
عراقچی همچنین اظهار داشت: این وظیفه ما است که یک تصویرسازی و وجهه‌سازی مناسب از خودمان به دنیا ارائه دهیم که من بسیار امیدوارم در سفر نیویورک این اتفاق بیفتد.
روابط ایران و روسیه مستحکم و پایدار است
وزیر امورخارجه کشورمان در ادامه عنوان داشت: روابط ما و روسیه روابط بسیار محکم و پایداری است. ما در حوزه‌های مختلف با یکدیگر همکاری می‌کنیم و در حوزه‌های مختلف امنیت ملی و منافع ملی ما با روس‌ها هم‌راستا است و در بسیاری از حوزه‌ها با یکدیگر شراکت داریم. ولی اختلافاتی هم داریم که کاملا طبیعی است.
عراقچی افزود: بعضی از اوقات منافع ملی ما باهم منطبق نیست، این مسئله در ارتباط با همه کشور‌ها وجود دارد. در عراق که ما بهترین روابط را داریم و دوستان ما در این کشور بر سرکار هستند، در موضوعاتی مثل طلب‌ها، بحث لایروبی اروندرود و موضوعات دیگر اختلاف نظر داریم که این یک معضل نیست.
وی همچنین اظهار داشت: ما منافع خودمان را داریم و آن‌ها منافع خودشان را دارند؛ در جایی که اختلاف نظر وجود دارد باید صحبت کنیم و آن مشکل را حل و فصل کنیم. اینکه آن‌ها در برخی مسائل طبق منافع ملی خودشان حرکت کنند و ما هم در برخی مسائل طبق منافع ملی خودمان حرکت می‌کنیم، کاملاً طبیعی است.
رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: گاهی اوقات که این موضوعات مطرح می‌شود، یک جریان «ضدروسی» در داخل شکل می‌گیرد که اصل این روابط را از ریل خودش خارج می‌کند و به شکل کاملاً نامتناسب با آن اختلاف، آن را بزرگ می‌کند و روی آن مسئله حرف می‌زنند و آن را بزرگ می‌کنند. باید مراقب بود و در این تله هم نیفتاد.
منبع: خبرگزاری ایرنا

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1209716/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روایت رئیس شورای اروپا از ملاقات با پزشکیان

از پاریس تا میلان؛ ارزشمندترین الماس‌های آکادمی رئال مادرید کجا بازی می‌کنند؟

تکذیب شدید نقل قول‌ها درباره کاهش تنش با اسرائیل توسط وزیر امور خارجه

نهادهای وابسته به سازمان ملل: جنایت در غزه باید پایان یابد

استقبال بایدن از بن زاید در کاخ سفید

ضربه اردوغان به اسرائیل در آمریکا

جزئیات دیدار دوجانبه نخست وزیر عراق و وزیر خارجه آمریکا

تعرفه بیمه شخص ثالث اصلاح می‌شود

توسعه اقتصادی از مسیر توسعه سیاسی می گذرد

تحویل اسناد جنایت اسراییل به دیوان کیفری جهانی

شیرین‌ترین چای جهان کدام است؟

حرکت دومین قطار ترانزیتی از افغانستان

آیت الله خامنه ای مسیر گفتگوی مستقیم با آمریکا را هموار کرده است/ احتمال تبادل پیامهای پنهانی در سفر پزشکیان

(اینفوگرافیک) رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر آمریکا در سال 2024

رسانه صهیونیستی: آمریکا برای حمله گسترده به لبنان، چراغ سبز به اسرائیل نشان داد

احتمال تبادل پیام پنهانی میان ایران و آمریکا در سفر پزشکیان وجود دارد/ آیت الله خامنه ای مسیر گفتگوی مستقیم را هموار کرده است

رسانه صهیونیستی: آمریکا به اسرائیل برای حمله گسترده به لبنان چراغ سبز نشان داد

خوش و بش پزشکیان با خانم رئیس‌جمهور در آمریکا/عکس

ثبت یک رکورد جدید برای طلا

هریس رئیس‌جمهور شود به مریخ نمی‌رسیم

رسانه‌های عبری: آمریکا از حملات اسرائیل به لبنان مطلع بود

آمریکا با افزایش تنش‌ها نیروهای بیشتری به خاورمیانه اعزام می‌کند

درخواست زیاد سران جهان برای دیدار با پزشکیان در آمریکا

پروژه تازه دلواپسان؛ ایجاد دو قطبی میان ایران و حزب الله لبنان

حزب‌الله و استراتژی راه سوم

ترکیه: اسرائیل به دنبال به هرج و مرج کشاندن منطقه است/ نخست وزیر عراق خواستار برگزاری نشست فوری سران عرب شد

پرتاب پهپاد مقاومت اسلامی در عراق به سمت اهداف نظامی در سرزمین‌های اشغالی

پاسخ السودانی به دعوت آیت الله سیستانی برای کمک به لبنان

سقوط پول اسرائیل همزمان با سقوط موشک‌های حزب‌الله

درخواست مصر از سازمان ملل: مانع از تشدید تنش میان لبنان و اسراییل شوید

چین: کشورها در برابر تهدیدات نوظهور به همکاری بپردازند

اولین نشست پزشکیان در نیویورک با مدیران ارشد رسانه‌های آمریکا

تورنمنت مرموز فیفا: باشگاه‌ها چیزی نمی‌دانند!

نسل زد آمریکا از کدام نامزد بیشتر حمایت می‌کند ؟

فرود زیبای هواپیمای حامل پزشکیان در فرودگاه جان اف کندی آمریکا | آمریکایی‌ها از مهارت خلبان ایرانی حیرت کردند!

لحظه زیبای فرود هواپیمای حامل پزشکیان در فرودگاه جان اف کندی آمریکا

ویدیو/ زلنسکی در آمریکا چه می‌کند؟

نماینده ایران در اسکار؛ تلاش برای انتخاب فیلمی که هیچ شانسی ندارد

زلنسکی در آمریکا چه می‌کند؟

سیگنال پزشکیان به آمریکا برای توافق در نیویورک

ناتـرازی‌ها حیاتی‌ترین مساله کشور

پنهان‌کاری مومنانه

ما و اجحاف در حق پابرهنه‌ها

بازگشت به عقب در دولت پزشکیان؟

جبلی در خدمت جلیلی؟

خودکشی؛ حجتی برای مسوولان

حزب الله رسما ترور فرمانده خود را تکذیب کرد

بیانیه مصر،سوریه،اردن،عراق‌ویمن درمحکومیت شدید حملات اسرائیل

کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و عربستان بزودی برگزار می شود

کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و عربستان بزودی برگزار می شود