ایرانیان جهان

آخرين مطالب

رانت و سفته بازی؛ مشکل مسکن تهران اخبار ایران

رانت و سفته بازی؛ مشکل مسکن تهران
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - بر اساس گزارش اخیر بانک مرکزی، شهرتهران، شاهد افزایش متوسط قیمت هر مترمربع مسکن به 88 میلیون تومان است. این گزارش بر اساس تحولات بازار مسکن در مرداد ماه سال 1403 منتشر شده است.
نگاهی به اطلاعات بانک مرکزی نشان می‌دهد قیمت مسکن در تهران به نسبت ماه مشابه سال قبل، 16.8درصد رشد دارد و این در حالی است که بیش از نیمی از جمعیت شهر تهران مستاجرند و با تورم اجاره بها که 45 درصدی است دست و پنجه نرم می‌کنند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
همچنین سهم هزینه‌های مسکن در شهر تهران به 50.8 درصد رسیده است.
با توجه به این شرایط پرسش‌هایی درباره چگونگی حل مشکل مسکن در شهر تهران و تاثیر اقدامات دولت در این زمینه مطرح است. مهدی پازوکی، اقتصاددان و تحلیلگر امور اقتصادی در گفتگو با فرارو به این پرسش‌ها پاسخ داده است:
مسکن‌های تعاونی تقاضای سفته بازی دارند تا زمانی که رانت و سفته بازی هست، مشکل مسکن تهران حل نمی‌شودمهدی پازوکی به فرارو گفت: «به نظر می‌رسد آمار مستاجران در تهران، بیش از 50 درصد باشد، اما با فرض این که این آمار را ملاک قرار دهیم، باز هم با وضعت بغرنج مسکن در تهران رو به رو هستیم. یکی از دلایلی که قیمت مسکن افزایش پیدا کرده است، تقاضای سفته بازی در بازار مسکن است. همچنین بسیاری از خانواده‌هایی که بیش از یک ملک دارند، برای این که بتوانند در برابر تورم، قدرت خرید و ارزش دارایی خود را حفظ کنند، تقاضای سفته بازی برای مسکن را افزایش داده اند. تقاضای واقعی با تقاضای سفته بازی متفاوت است. هم اکنون گزارش‌هایی منتشر می‌شود که بیش از صد‌ها هزار آپارتمان خالی در تهران داریم. دولت باید روی آپارتمان‌های خالی، مالیات ببندد؛ بنابراین انتظار می‌رود دولت مالکان را ملزم کند که ملک را عرضه کنند، نه این که برای گران شدن، خالی از سکنه نگه دارند.»
بیشتر بخوانید: ارزان‌ترین آپارتمان‌های تهران کجا هستند؟ + جدول
وی افزود: «مسکن‌هایی که تقاضای سفته بازی دارند و برای افزایش قیمت نگهداری می‌شود باید وارد بازار شوند. از طرفی دیگر، دولت باید سعی کند در دیگر شهرها، مسکن را با سیاست گذاری بخردانه و عرضه زمین ارزان قیمت زمینه ساخت آپارتمان‌های کم متراژ با محدود 40 الی 50 متر، گسترش دهد. در کشوری مثل ژاپن، بیش از نیمی از آپارتمان‌های شهر توکیو، بین 40 تا 60 متر است و فراموش نکنیم، ژاپن، چهارمین قدرت اقتصادی جهان است؛ بنابراین دولت باید سیاست گذاری بخردانه انجام دهد که عرضه مسکن در شهر‌های بزرگ، با برنامه باشد. در حال حاضر نه فقط مسکن عادی، بلکه حتی مسکن مهر هم به مسکن سفته بازی تبدیل شده است. بسیاری از افرادی که به عنوان مسکن مهر، مسکن دریافت کرده اند، نیازمند نبوده اند، بلکه در تلاش بودند از رانت دولت استفاده کنند. دولت باید سعی کند، تعاونی‌های مسکن، مسکن مهر را با استفاده از تکنولوژی و بررسی اطلاعات دقیق، رصد کند و از آن‌هایی که مسکن را گرفته و فروخته اند، مالیات دریافت کند.»
مسکن مهر سودی به حال بازار مسکن تهران نداشت این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: «تعاونی‌های مسکن در کشور ما نه تنها باعث تعدیل توزیع درآمد نشده اند، بلکه تعاونی‌های مسکن، خود، عامل نابرابری شده اند. اکثر تعاونی‌های مسکن به محلی برای توزیع رانت تبدیل شده اند. این تعاونی‌ها که ریالی به دولت مالیات نمی‌دهند، تبدیل به مراکز بساز و بفروشی شده اند. آن‌ها همچنین از امکانات ویژه تعاونی‌ها از جمله زمین‌های ارزان، استفاده می‌کنند. یکی از راهکار‌های مهم دولت برای حل این مشکلات، رسیدن به ثبات اقتصادی است که همین ثبات اقتصادی می‌تواند تورم را کنترل کند، در نهایت با کنترل تورم می‌توانیم مشکلات مسکن را هم حل کنیم. علت این که من با تعاونی مسکن وزارتخانه‌ها مشکل دارم این است که بدون پرداخت مالیات در حال توزیع رانت هستند. این شیوه، سراسر اشکال است. اگر بتوانیم در اقتصاد ایران، مانع از رانت شویم و سلامت اقتصادی را به کشور برگردانیم، بسیاری از مشکلات را پشت سر خواهیم گذاشت. تعاونی ها، نابرابری را افزایش می‌دهند. طبق بررسی میدانی خود من در مسکن مهر منطقه پاکدشت، 30 درصد افرادی که مسکن مهر گرفته بودند، فورا مسکن را فروخته بودند، 30 درصد آنان خانه را اجاره داده بودند و 30 درصد واقعا نیازمند بودند و در خانه ساکن شده بودند و 10 درصد هم خانه‌ها را خالی نگهداری می‌کردند. این اطلاعات به کمتر از 10 سال پیش مرتبط است.»
وی افزود: «بنابراین سیستم مسکن مهر هم سودی به حال بازار مسکن نداشته است. یکی از دلایلی که مردم روی خودرو و اتوموبیل سرمایه گذاری می‌کنند تورم است. بسیاری از خانواده‌هایی که خودرو و مسکن می‌خرند نیاز واقعی ندارند، بلکه با هدف کسب سود این کار را می‌کنند. ما یک تقاضای واقعی داریم، یک تقاضای سفته بازی. همانطور که تاکید کردم اکنون مسکن در کشور ما تماما درگیر سفته بازی است. دولت باید سیاست گذاری‌های اقتصادی را اصلاح کرده و انتظارات تورمی را کاهش دهد. این اقدامات انجام نمی‌شود به جز با کنترل افکار تندرو و افزایش تعاملات با جهان غرب. یکی از دلایلی که تورم در سال 1395 در ایران یک رقمی شد، به علت کاهش انتظارات تورمی ناشی از برجام بود. احساس مردم این بود که شرکت‌های خارجی در کشور سرمایه گذاری خواهند کرد و در نتیجه تا 50 درصد از کاهش تورم کشور ناشی از همین موضوع بود نه سیاست‌های تورم و تمهیدات دولت ها. همچنین باید سیاست‌های پولی و مالی توسط بانک مرکزی در کشور اجرا شود. بانک مرکزی باید بدهی‌های بخش خصوصی و نقدینگی را کاهش دهد. کاهش همه این‌ها در کنترل تورم موثر است، همچنین با افزایش انضباط مالی می‌توانیم به ثبات اقتصادی امیدوار باشیم.»
منبع: فرارو

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1213494/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حضور مدیرکل بنیاد مازندران در برنامه زنده تلویزیونی ستاره‌های خاکی

برنامه ریزی برای افزایش تجارت ایران و ازبکستان

نقش اثرگذار نیروی انتظامی در توسعه فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور

بررسی  18طرح اقتصادی و اشتغال‌زا در کارگروه زیربنایی آذربایجان‌غربی

نیاز به مدل‌های اقتصاد اسلامی و مقاومتی در شرایط کنونی کشور یک ضرورت است

اعتراف جنجالی چین/ جهان در شوک+ جزئیات

پروژه‌های نیمه تمام به بخش خصوصی و تعاونی واگذار شود

تمایل تاجیکستان به افزایش تجارت با ایران به 300 میلیون دلار

وزیر دفاع سابق نخست‌وزیر جدید ژاپن شد/ شریگو ایشیبا کیست؟ + عکس

شریگو ایشیبا نخست وزیر ژاپن شد

وزیر دفاع سابق ژاپن، نخست وزیر جدید این کشور می‌شود

وزیر دفاع سابق ژاپن، نخست وزیر شد

نخست‌وزیر جدید ژاپن انتخاب شد

استکبار جهانی عامل اصلی جنایات رژیم غاصب اسراییل است

حذف زودهنگام ندا شهسواری از رقابت‌های گرند اسمش پکن

چه عواملی قیمت جهانی طلا را عوض می‌کند؟

راه آهن خواف - هرات؛ پیوند دو ملت برای تجارت بُرد بُرد است

فیلم | امید سرمایه گذاران افغانستان به چابهار است؛ حل مشکلات پیش رو را خواستاریم

سقوط قیمت نفت به دنبال مازاد عرضه و کمبود تقاضا!

طوفان هلن در آمریکا؛ قطع برق هزاران واحد مسکونی و تجاری فلوریدا+ فیلم

ترامپ: بعد از پیروزی در انتخابات با ایران توافق خواهم کرد

فیلم/ طوفان هلن در آمریکا؛ قطع برق هزاران واحد مسکونی و تجاری فلوریدا

ناتوانی اسرائیل در حمله زمینی به حزب الله لبنان / فروپاشی هژمونی آمریکا نزدیک است

بعد از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری با ایران توافق خواهم کرد

ترامپ: با ایران توافق می کنم!

طوفان هلن در آمریکا؛ فاجعه مرگبار اتفاق می افتد؟ | ویدئو

فوری / ترامپ از توافق با ایران خبر داد

فلوریدا در آماده‌باش: طوفان هلن و احتمال فاجعه بزرگ / تهدیدی بزرگ برای فلوریدا+ فیلم

قیمت جهانی طلا امروز 6 مهر؛ هر انس طلا 2670 دلار و 40 سنت

الواح هخامنشی چگونه به ایران رسید؟

تصاویر سوغاتی‌های پزشکیان از آمریکا

سیگنال جدید ترامپ به ایران: آماده‌ام

استاد دانشگاه کلمبیا: آمریکا مانع بزرگ صلح در خاورمیانه!

ترامپ: مجبوریم با ایران توافق کنیم

نتانیاهو: پیشنهاد آتش‌بس آمریکا در دست بررسی است

حمله رژیم صهیونیستی به یکی از پایگاهای ارتش سوریه در مرز با لبنان

هدف قراردادن چادر آوارگان فلسطینی توسط بالگردهای اسرائیلی‌ها

موضع گیری ضدصهیونیستی نخست وزیر پاکستان

افزایش قیمت جهانی قهوه و شکر

چشم‌انداز همکاری بریکس در حوزه انرژی از نگاه وزیر نیرو

تاکید ایران و عراق بر یکپارچه‌سازی تلاش‌ها برای آتش‌بس در لبنان

آیین مهمانی لاله‌ها همزمان در سراسر کشور در بهشت زهرا تهران برگزار شد

پیکر شهیدان تازه تفحص شده دفاع مقدس البرزی در کرج تشییع شد

بازدید سرزده دادستان شهریار از کلانتری ها و پلیس امنیت اقتصادی شهرستان

چین از بزرگترین بسته محرک اقتصادی خود رونمایی کرد

طی سه سال گذشته، سی هزار میلیارد تومان سرمایه جذب منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان شد

شوک به برلین؛ بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا کوچک شد

پپ و کارلتو هم به این رکورد مورینیو نمی‌رسند!

جامعه جهانی رژیم اسراییل را ملزم به عضویت در ان‌پی‌تی کند

چه عاملی قیمت جهانی طلا را عوض می‌کند؟