ایرانیان جهان

آخرين مطالب

نبرد کریدور‌ها در غرب آسیا عراق

نبرد کریدور‌ها در غرب آسیا
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - به گزارش خبرنگار در دهه‌های اخیر، معمولا غرب آسیا به دلیل منابع انرژی و نقش آن در بازار نفت از اهمیت راهبردی برخودار بود. اما اخیرا، نقش و جایگاه جغرافیایی این منطقه در اتصال آسیا به اروپا از طریق کریدور‌های ترانزیتی دوباره باعث افزایش این اهمیت شده است. البته، گا‌ها تضاد منافع کشور‌ها در بهره گیری از این کریدور‌ها باعث ایجاد اختلافات جدی میان کشور‌ها منطقه و حتی فرامنطقه‌ای شده است که در ادامه مطلب به سه کریدور مهم و راهبردی شمال-جنوب، آیمک و جاده توسعه اشاره می‌شود.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
ظهور مجدد کریدور شمال-جنوب
شاید مهمترین کریدور فعلی در غرب آسیا کریدور شمال-جنوب باشد که پس از اعمال تحریم‌هایی اقتصادی بر ایران و روسیه اهمیت آن افزایش یافته است. این کریدور هند، خاورمیانه، آسیای مرکزی و قفقاز را از طریق روسیه با کشور‌های اروپایی و اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) متصل می‌کند. براساس برآورد‌ها هزینه و زمان حمل بار بین مناطق فوق الذکر به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد و در نتیجه به افزایش قابل توجه تجارت بین المللی در اوراسیا کمک کند.

ایرانیان جهان

پروژه کریدور شمال-جنوب از اواخر دهه 1990 مطرح، اما به دلایل زیرساختی و ژئوپلیتیکی عملا متوقف شد. این کریدور از سه شاخه غربی شامل اتصال روسیه و ایران از طریق آذربایجان، ترانس خزر شامل اتصال روسیه و ایران از طریق دریای خزر و شاخه شرقی که شامل اتصال روسیه و آسیای میانه به هند از طریق شرق دریای خزر و ایران است. در این میان، شاخه غربی به دلیل کوتاهی مسیر مناسب‌ترین مسیر است که به دلیل اختلافات ایران و آذربایجان و نیز عدم تکمیل راه آهن رشت- آستارا هنوز فعال نیست. البته، ایران در حال حاضر به طور فعال کالا‌های خود را از طریق آذربایجان به روسیه ارسال می‌کند.
با این حال، کریدور شمال-جنوب هنوز تا راه‌اندازی کامل فاصله دارد. به عنوان مثال، هند و بسیاری از کشور‌های خاورمیانه هنوز بیشتر ارتباطات خود با اروپا را با استفاده از یک مسیر دریایی طولانی و با عبور از کانال سوئز، انجام می‌دهند.
مزیت اصلی کریدور شمال-جنوب این است که بیشتر انتقال محموله از طریق مسیر زمینی انجام می‌شود که سریع‌تر، ارزان‌تر و ایمن‌تر از دریا است. با این حال، برای حمل و نقل کارآمد حجم بالای کالا از طریق زمین، استفاده از راه آهن راحت‌تر است که تاکنون زیرساخت‌های ریلی مناسبی وجود نداشته و بخش بزرگی از محموله‌ها از طریق جاده از ایران به آذربایجان منتقل می‌شود. از همین روی، کریدور شمال-جنوب هنوز جزو مهمترین مسیر‌های اوراسیا به حساب نیامده است. اما، در سال‌های اخیر کار بر روی سیستم یکپارچه راه آهن در سراسر کریدور به میزان قابل توجهی افزایش یافته و سایت‌های جدید آن در حال ایجاد و راه اندازی هستند.
این کریدور برای اتصال به آسیای میانه نیز از اهمیت راهبردی برخوردار است. دورترین نقطه کریدور شمال-جنوب، بندر بمبئی هند، یکی از پرجمعیت‌ترین شهر‌های جهان است. این بندر یک مرکز اقتصادی مهم نه تنها در هند، بلکه در کل آسیا است که در ساحل دریای عرب قرار دارد و یکی از بنادر اصلی منطقه در تقاطع بسیاری از مسیر‌های بین المللی است.
باید توجه داشت که این کریدور ظرفیت توسعه به تمام کشور‌های غربی آسیا را نیز دارد. برای نمونه، اخیرا یک محموله آزمایشی به مقصد عربستان از این مسیر ارسال شده است.
آیمک کریدور تجاری مهم دیگری که در خاورمیانه شکل می‌گیرد، کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا (IMEC) است. این کریدور که در جریان اجلاس سال گذشته سران گروه 20 در دهلی نو معرفی شد، بازیگرانی مانند ایالات متحده، امارات، عربستان و اتحادیه اروپا را شامل می‌شود.
براساس ادعای کارشناسان غربی، این پروژه مزایایی مانند کاهش هزینه و زمان، ایجاد شغل و افزایش ظرفیت مسیر ترانزیتی را درپی خواهد داشت. علاوه بر این، IMEC دارای زیرساخت‌های مهم کابل، خط لوله و انتقال هیدروژن سبز بین آسیای جنوبی و اروپا خواهد بود.
در حال حاضر، برخی از جنبه‌های پروژه IMEC آغاز شده است. به عنوان مثال، پروژه کابل فیبر نوری که در فوریه 2023 توسط اسراییل رونمایی شد، در راستای اتصال هند به اروپا از طریق عربستان و اسرائیل فعال خواهد بود.
به باور کارشناسان کریدور «آیمک» رقیبی برای طرح کمربند و جاده چین (BRI) بوده که در چارچوب پروژه «مشارکت برای زیرساخت و سرمایه‌گذاری جهانی (PGII)» و تعهد رهبران گروه 7 در سال 2022 مبنی بر اعطای 600 میلیارد دلاری برای مقابله با BRI راه اندازی می‌شود.

ایرانیان جهان

با این حال، دیدگاه‌ها نسبت به این کریدور در خاورمیانه متفاوت است. عربستان و امارات، از این پروژه به دنبال توسعه اقتصادی و زیرساختی هستند تا مقابله با چین. این کشور‌های خلیج فارس اهداف مشخصی برای توسعه اقتصاد خود دارند. هدف عربستان با استراتژی تنوع اقتصادی چشم‌انداز 2030 همسو است، در مقابل امارات این امر را فرصتی برای تقویت جایگاه جهانی خود و جذب سرمایه گذاری محسوب می‌کند. هر دو کشور به کریدور جدید به عنوان فرصتی برای ارتقای جایگاه جهانی خود نگاه می‌کنند.
هند نیز احساسات مشابهی دارد و رویکرد دهلی بیشتر به دلیل وابستگی آن به نفت خلیج فارس و رشد قابل توجه تجارت دوجانبه با کشور‌های این منطقه و اتحادیه اروپا است. البته هر دو (کشور‌های خلیج فارس و هند) با روسیه در مورد کریدور شمال-جنوب همکاری می‌کنند و تجارت سطح بالای این کشور‌ها و روسیه نشان می‌دهد که کشور‌های حوزه خلیج فارس به دنبال متنوع سازی سیاست خارجی خود هستند.
با این حال، ابتکار IMEC با چالش‌های مهمی مواجه است. برای نمونه، توسعه نیافتگی راه آهن در یونان و اردن و ساخت و ساز در بیابان‌های وسیع عربستان را نمی‌توان نادیده گرفت. علاوه بر این، IMEC یک مسیر کلاسیک چندوجهی است و این کریدور‌ها معمولاً با شانس کمتری برای موفقیت روبرو هستند. هماهنگی چندین بازیگر با دیدگاه‌های ژئوپلیتیکی متفاوت اغلب اجرای کریدور‌های عظیم را پیچیده می‌کند. برای تبدیل شدن به یک پروژه موفق، آیمک باید بر این چالش‌ها غلبه کند. همچنین جنگ در غزه چشم‌انداز اجرای IMEC را زیر سوال برده و در واقع، جنگ غزه یک مانع مهم است.
بلندپروازی راهبردی عراق سومین ابتکار مهم در غرب آسیا، جاده توسعه است که ترکیه را از طریق عراق به خلیج فارس متصل می‌کند. این پروژه که در دهه 1980 ایجاد شد، اکنون از سوی عراق و به ویژه ترکیه مطرح می‌شود. در 22 آوریل 2024، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، پس از 13 سال به عراق سفر کرد و توافقنامه یک پروژه بزرگ 17 میلیارد دلاری را به همراه عراق، قطر و امارات امضاء کرد.
ترکیه مشتاق‌ترین کشور برای راه اندازی این کریدور است، زیرا از کریدور آیمک توسط قدرت‌های غربی، کشور‌های خلیج فارس و هند حذف شده است. از همین روی، پس از اعلام IMEC، ترکیه نارضایتی خود را از حذف این کشور ابراز و یک مسیر ترانزیتی به طول 740 مایل از طریق عراق را پیشنهاد کرد. البته مسیر توسعه با اهداف بلندپروازانه آنکارا برای تبدیل شدن به هاب تجاری و ترانزیتی غرب به شرق و شمال به جنوب همسویی دارد.
این پروژه برای عراق نیز مهم و راهی برای تنوع بخشیدن به اقتصاد وابسته به نفت است که حدود 93 درصد درآمد از بخش نفت تامین می‌شود. این مسیر به عنوان فرصتی برای ایجاد یک اقتصاد جدید و متمرکز بر انرژی سبز و زیرساخت‌های جدید مانند جاده‌ها، راه‌آهن و سکونتگاه‌ها در مناطق بیابانی در نظر گرفته می‌شود.

ایرانیان جهان

جاده توسعه یک جاه طلبی دیرینه عراق است که اولین بار در دهه 1980 با نام کانال خشک رونمایی ش و به دلیل شرایط نامساعد ژئوپلیتیکی، اجرای آن چندین بار به تعویق افتاد. اکنون، با حمایت قوی ترکیه، ظهور IMEC و بی‌ثباتی در دریای سرخ، جاده توسعه می‌تواند نقش مهمی به عنوان یک مسیر تجاری مناسب بین اروپا و آسیا ایفا کند. همچنین، این پروژه بازتاب دهنده بلندپروازی ژئوپلیتیکی عراق برای ارتقای جایگاه خود به عنوان یک بازیگر مهم منطقه‌ای است.
با این حال، چندین مسئله عمده مانع جاده توسعه است. مهمترین عامل وضعیت ناپایدار در مرز عراق و ترکیه است که گروه پ‌ک‌ک بار‌ها زیرساخت‌های مرزی را مورد حمله قرار داده است. ایران نیز به نوعی با این پروژه همسو نیست و اهداف خود را برای تبدیل شدن به یک مرکز تجاری و ترانزیتی بزرگ از طریق کریدور شمال-جنوب پیگیری می‌کند. همچنین، موفقیت این پروژه به وضعیت تنگه هرمز بستگی دارد که اگر بسته شود، تجارت بین قاره‌ای از طریق جاده توسعه متوقف می‌شود.
همانطور که ملاحظه می‌شود منطقه غرب آسیا به دلیل عبور کریدور‌های ترانزیتی تاثیرگذار در اقتصاد جهانی از اهمیت بالایی برخوردار است که حتی دلیل اختلاف و مناقشه راهبردی برخی کشور‌ها در تضاد منافع این کریدورهاست. سه ابتکار مورد بحث در بالا پروژه‌های بلندپروازانه‌ای هستند که هرچند با چالش‌های متعددی ژئوپلیتیکی و مالی روبرو هستند، اما نشان می‌دهد که مبارزه بر سر اتصال در سراسر اوراسیا وارد مرحله جدیدی شده است. از همین روی، روسیه، ایالات متحده، ایران و کشور‌های عربی خلیج فارس تلاش‌های خود را برای تغییر شکل مسیر‌های تجاری با سرمایه‌گذاری گسترده در جاده‌ها و زیرساخت‌های راه آهن افزایش داده‌اند. تغییر مسیر‌ها از دریا به خشکی همچنین می‌تواند منعکس‌کننده بی‌ثباتی فزاینده در دریای سرخ یا منطقه هند و اقیانوس آرام باشد.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1214324/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایجاد خط تولید نانولوله‌کربنی برای حمایت از تولید باتری در اروپا

میانجی‌گری اتحادیه اروپا بین آلمان و ترکیه بر سر کباب

محکومیت جنایات رژیم اشغالگر قدس در مازندران

همکاری ایران با چین و روسیه در حوزه میکروالکترونیک

تراز تجاری مثبت 17 میلیارد دلار شد/ چین و امارت، بزرگترین شرکای تجاری ایران

تور آسیایی دوچرخه سواری جاده؛ بیست و یکمی صفرزاده در مرحله 2

بیانیه چند کشور علیه خطر استفاده از سلاح هسته‌ای

موشک چین 8 ماهواره را به مدار فرستاد

چین و امارت، بزرگترین شرکای تجاری ایران

اعتراف سرمربی مراکش؛ برد ما مقابل ایران یک معجزه بود

اسلام‌آباد: افغانستان باید علیه گروه‌های تروریستی اقدام کند

وعده ترامپ به زلنسکی برای حل‌وفصل سریع جنگ اوکراین

ترامپ، گوگل را تهدید کرد

آشنایی با سوسک بدبوی ارتش آمریکا!

تدابیر امنیتی ویژه در سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد

تداوم حمایت‌های آمریکا از جنایات رژیم صهیونیستی در لبنان

3 اتهام بحث برانگیز جرایم کیفری ترامپ، نامزد حال حاضر ریاست جمهوری آمریکا!

رهبر انقلاب به صراحت فرموده‌اند که باید ضربه مهلکی به پیکر رژیم صهیونیستی وارد شود

سکوت شرم‌آور مدعیان اصلاحات درمقابل زبان‌درازی آمریکا درباره جزایر سه‌گانه

اتحادیه اروپا به دنبال جدا شدن از آمریکا در مسیر کمک به اوکراین است

شرکت‌های چینی برای تراشه‌های انویدیا هشدار گرفتند

اتهام وزارت دادگستری آمریکا علیه 3 ایرانی در رابطه با ترامپ

فهرست آثار پویانمایی راه‌یافته به جشنواره فیلم‌کوتاه تهران منتشر شد/ معرفی هیات انتخاب و داوری

افت2 پله‌ای ایران در شاخص نوآوری 2024

وزارت دادگستری آمریکا علیه 3 ایرانی اتهام وارد کرد

آخرین تحولات اوکراین| بایدن بطور غیرعلنی با زلنسکی دیدار کرد

اسرائیل جرأت حمله به ایران را ندارد / اخبار درباره شهادت فرماندهان حزب الله ضدونقیض است /اقدامات ایران علیه اسرائیل باید حساب شده باشد

اتهام آمریکا علیه 3 ایرانی

فیلم/ 44 کشته بر اثر طوفان هلین در آمریکا

نتانیاهو قصد توقف حملات به لبنان را ندارد

بایدن معتقد است که نتانیاهو قصد توقف حملات به لبنان را ندارد

اتهام وزارت دادگستری آمریکا علیه 3 ایرانی با ادعای دست داشتن در هک کارزار ترامپ

ترامپ پس از ملاقات با زلنسکی: نظرم درباره جنگ اوکراین عوض نشد

آمار جدید شهدا و مجروحان در 358 روز جنگ غزه

صعود قیمت ها در بازار سکه و طلا؛ "امامی" کانال 47 و طلا ردیف 4 میلیونی را فتح کردند

زمان حراج بعدی سکه اعلام شد

صادق خانی علی اکبری رئیس شورای تخصصی هوش مصنوعی ایران شد

رشد 14 درصدی تجارت ایران با کشورهای اسلامی

چهارمین حمله پهپادی مقاومت عراق به اسرائیل

در پاسخ به فتوای مرجعیت؛ شور کم سابقه کمک رسانی به لبنان، عراق را فراگرفت

تخلف شهر فرودگاهی امام در عدم تخصیص سود سهم دولت

زنان موفق نمونه‌های برجسته‌ای از قدرت و استعداد هستند

کوه «همستر» موش زایید

تأکید ترکمنستان بر کمک‌های اقتصادی به افغانستان

رسیدن به رشد اقتصادی 8 درصدی 11 هزار و 500 همت نیاز دارد

حمله شکارچیان با تبر به محیطبان!

حمله شکارچیان با تبر به محیط‌بان

لذت فوتبال در همین تغییرات سریع است!

سالروز تاسیس باشگاه پورتو؛ 131 سالگی اسب‌های آبی

مورینیو؛ رکورددار اروپایی