ایرانیان جهان

آخرين مطالب

حسینی، کارشناس مسائل منطقه: رژیم صهیونیستی برای حمله به حزب الله زمان محدودی دارد/ محور مقاومت و حزب الله باید 37 روز مقاومت کنند ایالات متحده آمریکا

حسینی، کارشناس مسائل منطقه: رژیم صهیونیستی برای حمله به حزب الله زمان محدودی دارد/ محور مقاومت و حزب الله باید 37 روز مقاومت کنند
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - یک کارشناس مسائل منطقه گفت: رژیم صهیونیستی برای حمله به حزب الله زمان محدودی دارد، چرا که 37 روز تا انتخابات آمریکا زمان هست. هر اتفاقی که در آمریکا بیفتد، چه هریس رأی بیاورد چه ترامپ، نتانیاهو باید تکلیف خود را در جنگ روشن کند. این 37 روز، روزهای طلایی است و برای حزب الله سخت تر از جنگ های قبلی خواهد بود.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
محور مقاومت و حزب الله باید این 37 روز را مقاومت کنند و بتوانند در برابر اسراییل پایداری کنند. حزب الله در این روزها با فشارهای مردم به خاطر جنگ و آوارگی آنها در لبنان رو به رو خواهد بود.
مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با سید علی حسینی در پی می آید:
به نظر شما فوری ترین کار جمهوری اسلامی ایران در لبنان با توجه به شرایط پیش آمده چیست؟
اگر رژیم صهیونیستی غاصب این همه جنایت می کند فقط به پشتوانه نیروی نظامی اش نیست، بلکه پشتوانه های سیاسی و لابی قدرتمندش در آمریکا و سراسر جهان و امپراطوری رسانه ای اش برای او کار می کند . فوری ترین کار این است که عراقچی تا جای که ممکن است در نیویورک بماند و از امکانات مذاکرات و رایزنی ها برای روشن کردن جنایات اسراییل در فلسطین و لبنان برای افکار عمومی جهان استفاده کند و از تریبون سازمان ملل و امکانات رسانه ای آنجا برای رساندن صدای ستمگری صهیونیست ها بهره گیرد.
در این شرایط سایر اجزای مقاومت چه کار می توانند کنند؟
یکی از اقداماتی که به نظر من باید از آن در شرایط فعلی پرهیز کرد، حمله به پایگاه های آمریکا است. در همان روزهای اول بعد از عملیات طوفان الاقصی در هفت اکتبر یکی از توصیه های من این بود که مقاومت در عراق و سوریه به پایگاه های آمریکا حمله نکند، چرا که معتقدم جمهوری اسلامی و کشورهایی مثل عراق که پشتیبان محور مقاومت هستند. باید از این فرصت استفاده کنند و با آمریکا بر سر کنترل اسرائیل و جلوگیری از جنایاتش در سرزمین های اشغالی و لبنان مذاکره کنند. حمله به پایگاه های آمریکایی علاوه بر این که خسارت چندانی به آمریکا وارد نمی کند سودی هم برای ما ندارد. ضمن این که آمریکا را بیشتر با اسراییل و جنایاتش همسو می کند.
برخی می گویند، این کارها تأثیری در «هم نوایی آمریکا و اسراییل ندارد»...
بله این درست است که آمریکا و اسراییل در هم تنیده هستند، اما در مواضعی با هم همسو نیستند و چند درصد اختلاف دارند. ما باید روی آن مقدار که بین این دو کشور همسویی نیست سرمایه گذاری کنیم و روی تقویت شکاف ها کار کنیم. ببینید! این یک واقعیت است که هیچ کس و هیچ کشوری در دنیا جز آمریکا نمی تواند نتانیاهو و رژیم صهیونیستی را مهار کند و ما باید از این فرصت استفاده کنیم. درست است که شعار می دهیم آمریکا پشتیبان اسرائیل است و به این کشور مثل یک پادگان نگاه می کند، اما دلیل ندارد سیاست های خود را بر مبنای این شعارها دنبال کنیم. ما تاکنون نتوانسته ایم از اهرم آمریکا برای کنترل جنایات اسراییل استفاده کنیم.
از قدیم گفته اند، «با یک تیر نمی توان دو خرگوش شکار کرد». امکانات محور مقاومت محدود است و باید از آن بهترین را استفاده کرد. این سخنان من به معنای تایید آمریکا نیست. من هم معتقدم آمریکا یک شیطان بزرگ است، اما برای رسیدن به هدف و خسارت کمتر چاره ای نداریم که گاهی با شیطان هم مذاکره کنیم.
من در هفته قبل هم گفتم که ما الان در شرایطی مشابه کربلای 5 در زمان جنگ تحمیلی هستیم و خدا نکند که این روند به سقوط فاو و پذیرش قطعنامه و نوشیدن جام زهر برسد. اگرچه در جنگ، اراده ها و روحیه ها مهم هستند، اما به هر حال امکانات جنگی و سلاح و ادوات به خصوص پشتوانه اقتصادی هم مهم است.
اقتصاد کل محور مقاومت با اقتصادی که اسراییل و پشتیبانانش دارند را مقایسه کنیم و ببینیم که در چه وضعی هستیم؟ در همان روزهای اول بعد از طوفان الاقصی آمریکا 24 میلیارد دلار به اسراییل کمک کرد.
با همین کمک هاست که الان یک سال از جنگ اسراییل در غزه و جنوب لبنان می گذرد و این رژیم با وجود خسارت های فراوانی که دیده از نظر اقتصادی از تاب و توان نیفتاده و فشار چندانی هم تحمل نمی کند.
جنگ تاکتیک های خود را دارد و باید خیلی زودتر به تصمیمی می رسیدیم، اما متأسفانه بی تصمیمی و عدم آینده نگری و عدم بررسی آنچه خود داریم و آنچه دشمن دارد، این روزهای سخت را برای ما پیش آورده است.
از وضعیت سیدحسن نصرالله چه اطلاعاتی دارید ؟
همان طور که می دانید حزب الله از ارائه اطلاعات دقیق در این باره خودداری کرده است. همین عدم اطلاع رسانی و این که دشمنان را در ابهام قرار داده اند، فعلا بهترین اقدام است.
اسراییل چه اهدافی از هجمه وسیعی که در این چند روز به حزب الله داشته دنبال می کند؟
دو موضوع است که اسراییل را وادار کرده در این شرایط موضوع جنگ با لبنان و حزب الله را پیش بکشد. بعد از یک سال جنگ شبانه روزی و سنگین با غزه از آن تا حدودی فارغ شده و نیروهایش را آزاد کرده و وقت حمله به دشمن بعدی یعنی حزب الله است.
رژیم صهیونیستی برای حمله به حزب الله زمان محدودی دارد، چرا که 37 روز تا انتخابات آمریکا زمان هست. هر اتفاقی که در آمریکا بیفتد، چه هریس رأی بیاورد چه ترامپ ، نتانیاهو باید تکلیف خود را در جنگ روشن کند. این 37 روز، روزهای طلایی است و برای حزب الله سخت تر از جنگ های قبلی خواهد بود. محور مقاومت و حزب الله باید این 37 روز را مقاومت کنند و بتوانند در برابر اسراییل پایداری کنند. حزب الله در این روزها با فشارهای مردم به خاطر جنگ و آوارگی آنها در لبنان رو به رو خواهد بود.
حزب الله از نظر نظامی توانایی لازم را دارد، اما مقابله با آوارگی مردم و اختلافاتی که در گروه های سیاسی و دولت لبنان پیش می آید هم باید مدیریت شود.
آیا اسراییل به جنوب لبنان حمله زمینی می کند؟
هدف اسراییل این است که حزب الله به پشت رودخانه لیتانی عقب نشینی کند. احتمالا طی ده روز تا دو هفته آینده حملات هوایی سنگین انجام می شود و اگر اسراییل نتیجه نگیرد به حمله زمینی رو می آورد تا حزب الله مجبور شود تا به قبل از رودخانه لیتانی عقب نشینی کند و آن منطقه را به یک سازمان بین المللی واگذار کنند.
مهمترین اقدامی که در این 37 روز باید انجام شود، این است که حزب الله بر مشکلات نظامی، امنیتی و اطلاعاتی خود فائق آید و بیشترین مدیریت و مقاومت خود را بر عقبه جنگ و آوارگی مردم و گروه های سیاسی و دولت لبنان متوجه کند.
در این مدت مهمترین مساله دیگر محورهای مقاومت در یمن ، عراق و غزه است. این گروه ها نباید از حمله به اسراییل دست بکشند به خصوص غزه نباید آرام شود. در غزه نباید اسراییلی ها احساس آرامش کنند و عملیات ها ادامه یابد و فشار باید روی اسراییل قوی صورت گیرد. چرا که اگر این عملیات ها کند شود. اسراییل روی لبنان متمرکز خواهد شد و توان بیشتری علیه حزب الله به کار خواهد گرفت. 
فکر می کنید چین و روسیه می توانند کمکی کنند یا اقدام مثبتی انجام دهند؟
در رابطه با چین یک اشتباه استراتژیکی داریم که فکر می کنیم که آنها با آمریکا اختلافات جدی و زیاد دارند. اختلافات چین با آمریکا در حد اختلافات کمرنگ اقتصادی است. از چین هیچ انتظاری نداریم و از روسیه بدتر. چون منافع روسیه در شعله ور شدن این جنگ است و کمکی به ما نمی کند که جنگ را متوقف کنیم. برای روسیه جنگ اوکراین و انحراف افکار عمومی از آن برای روسیه مهم و اولویت است. اروپا هم نهایتا در چند بیانیه محکوم کنند و از جهان اسلام و عربستان و ترکیه هم آبی گرم نخواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1214668/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمله وحشیانه شکارچیان به یک محیط بان

توقف آویسپا مقابل ساگان توسو با حضور 30 دقیقه‌ای شهاب زاهدی

تساوی آویسپا ژاپن در حضور تعویضی شهاب زاهدی

توصیه اتحادیه اروپا به ایرلاین‌ها برای اجتناب از فضای هوایی فلسطین اشغالی و لبنان

هشدار اتحادیه اروپا به ایرلاین‌ها

سردار نیلفروشان به شهادت رسید

اهمیت حضور شهرها در ارتباطات بین‌المللی

نوسان در بازارهای جهانی فولاد

واکنش چین به وضعیت آشفته در خاورمیانه

گزارش‌ گشت‌زنی پیاپی پهپادهای ناشناس در غرب افغانستان

تقویت زیرساخت‌های آتش‌نشانی در گمرک دوغارون نیازمند توجه جدی است

نیازمند همکاری و تعامل گسترده با دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) هستیم

فهرست آثار پویانمایی راه‌یافته به جشنواره فیلم‌کوتاه تهران منتشر شد

سوغاتی جنجالی پزشکیان از آمریکا چه بود؟ / توئیت معنادار ....

هوشنگ توکلی: راه «سیدحسن نصرالله» و راه مقاومت ادامه دارد/ او قهرمان جهان اسلام است

شهادت فرماندهان، رنج‌آور و تلخ اما مثبت است/ پیروزی نهایی جبهه حق، سنت الهی است

هوشنگ توکلی: راه «سیدحسن نصرالله» و راه مقاومت ادامه دارد

خشم نصف‌جهان در محکومیت رژیم جعلی صهیونیستی/ راه سید مقاومت ادامه دارد

شعار «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر آمریکا» در حرم امام رضا

رویترز: نصرالله به خاطر ایستادگی در برابر اسرائیل و آمریکا به یاد خواهد ماند

ویدیو/ آیا راه دیپلماتیک آمریکا برای بحران لبنان واقعی است؟

وعده هریس برای سختگیری بیشتر در پذیرش مهاجران

ویدیوی تشریح حمله آمریکا توسط سردار نیلفروشان در حضور محسن رضایی

ساده‌سازی سیاسی اصلاح‌طلبان به بهانه حمایت از دولت

زمینه‌سازی برای حمله به ایران

واکنش گروه‌های فلسطینی به شهادت سید حسن نصرالله

تهدید رژیم صهیونیستی درباره حمله به فرودگاه بین‌المللی بیروت

نشست اضطراری گالانت و رئیس موساد پس از شهادت سید حسن نصرالله

اردوغان حملات رژیم اسرائیل به لبنان را محکوم کرد

واکنش انصارالله به شهادت سید حسن نصرالله

نحواه مواجهه بازار ارز با بحران ها؛ برنده اصلی کیست؟

پروازهای ایران‌ایر به بیروت لغو شد

پرواز طلا و ارز؛ بورس زمین خورد

پیام مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش به مناسبت روز آتش نشانی و ایمنی

واکنشها به شهادت سید حسن نصرالله/ رهبر جریان صدر: نصرالله سرافراز زندگی کرد و سرافراز هم به شهادت رسید/ سه روز عزای عمومی در عراق

اعلام سه روز عزای عمومی در این کشور

نخست وزیر عراق با صدور پیامی شهادت سیدحسن نصرالله را تسلیت گفت

مقتدی صدر شهادت حسن نصرالله را تسلیت گفت/ 3 روز عزای عمومی در عراق

اعلام سه روز عزای عمومی در عراق در پی شهادت دبیرکل حزب‌الله لبنان

تحرکات گسترده آمریکایی‌ها در مرزهای سوریه-عراق و آماده‌باش در پایگاه‌ها

اعلام سه روز عزای عمومی در عراق

حزن و اندوه نمایندگان پارلمان عراق پس از خبر شهادت سید حسن نصرالله + ویدئو

ایران فردا 8 مهر 1403 تعطیل می‌شود؟

اعلام سه روز عزای عمومی در عراق به مناسبت شهادت سید حسن نصرالله

اعلام 3 روز عزای عمومی در عراق

تحرکات گسترده آمریکایی‌ها در مرزهای سوریه-عراق

اشک و اندوه در پارلمان عراق پس از خبر شهادت سید حسن نصرالله+ فیلم

عراق 3 روز عزای عمومی اعلام کرد

عزای عمومی در پی شهادت سید حسن نصرالله

(ویدئو) حال و هوای پارلمان عراق پس از خبر شهادت سید حسن نصرالله