ایرانیان جهان

آخرين مطالب

شهیدنامه ایرنا استان سمنان؛ جاویدنام محمدرضا عرب‌درازی خاورمیانه‌

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - به گزارش خبرنگار ایرنا، شهید محمد عرب‌درازی بیستم اردیبهشت 1343 در روستای گلستانک از توابع بخش ایوانکی شهرستان گرمسار به دنیا آمد. پدرش حسن و مادرش سکینه نام داشت و مخارج زندگی آنان از طریق کشاورزی تامین می‌شد.
شهید عرب‌درازی تا کلاس دوم ابتدایی درس خواند و برای تامین مخارج زندگی در کشاورزی به پدر کمک کرد سپس به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت.
این خاطرات به نقل از پدر شهید «محمد عرب‌درازی» است: در باغ مشغول کار بودم که محمدرضا برای اعزام به جبهه از من اجازه خواست. گفتم: «هنوز نوجوان هستی و برای جبهه رفتن مناسب نیستی.»
گفت: «امام خمینی(ره) فرمود: سربازان من در گهواره هستند. من از همون سربازانی هستم که در آن زمان در گهواره بودند، می روم که حرف امام زمین نماند.»
شفاعت شهید برای پدر
پدر شهید می‌گوید: حدود 12 سال از شهادت محمدرضا گذشته بود که دچار خونریزی معده شدم.شبی در خواب دیدم که محمدرضا با آقای سیدی به منزل آمدند، دستش را به گردنم انداخت و یکدیگر را بوسیدیم. گفت: «شفاعتت را پیش خدا کردم.» دستش را روی شکمم کشید و از آن روز به بعد به هیچ مرض و دردی مبتلا نشدم.
در فرازی از وصیت‌نامه این شهید آمده است: با درود فراوان به رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران امام خمینی(ره) و با درود فراوان به شهیدان از امام حسین(ع) تا الان با درود به تمام رزمندگان اسلام که با خون پاک خود درخت اسلام را آبیاری کردند و به شهیدان صدر اسلام پیوستند.
شهدا بشارت و مژده دهند به آن مومنانی که هنوز به آنها نپیوسته اند و بعدها در پی آنان به سرای آخرت خواهند شتافت که از مردن هیچ نترسند و از فوت متاع دنیا هیچ غم نخورند.
سخنی دارم با خانواده خود که اگر شهادت نصیب من شد برایم گریه نکنید که با گریه های شما منافقین خوشحال خواهند شد و سوء استفاده خواهند کرد. تا موقعی که زنده هستید پشتیبانی خود را از رهبر انقلاب اسلامی و اسلام عزیز حفظ کنید.
شهید محمدرضا عرب‌درازی بیست و یکم بهمن 1361 در مرز ایران و عراق بر اثر اصابت ترکش و موج انفجار به شهادت رسید و پیکرش را در گلزار شهدای شهر ایوانکی شهرستان زادگاهش به خاک سپردند.
نقش رزمندگان استان سمنان در دوران دفاع مقدس
به گزارش خبرنگار ایرنا، دوران هشت ساله دفاع مقدس برگ افتخاری در دفتر غیرت و مردانگی ایرانیان رقم زد، مردم استان سمنان با اعزام تعداد قابل توجه رزمندگان به این نبرد، جزو سه استان برتر در تقدیم بیشترین تعداد شهید در کشور است؛ مدالی که از هر رنگی بالاتر و آرمانی جاودان را یادآور است.
رزمندگان سلحشور و دلیر ایران اسلامی طی هشت سال دفاع مقدس بیش از 100 عملیات محدود نیمه‌گسترده و گسترده انجام دادند و با مدیریت تحسین‌برانگیز نظامی و پرورش قوای رزمی توانستند با قاطعیت از تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران دفاع کنند.
نیروهای اعزامی از استان سمنان نیز در 55 عملیات شامل 24 عملیات توسط سپاه و بسیج، 11 عملیات توسط لشکر 58 تکاور ذوالفقار ارتش و 20 عملیات توسط جهادسازندگی، شرکت و نقش فعال و اثرگذاری را ایفا کردند.
جمعیت استان سمنان در سال 1355 حدود 289 هزار و 460 نفر و کمتر از یک درصد از جمعیت کشور بود که با توجه به جمعیت آن زمان استان، تقدیم سه هزار شهید بیانگر این مدعاست که مردم این خطه تمام‌قد برای دفاع از انقلاب در صحنه حضور داشتند.
جنگ تحمیلی در دهه 1360 تا 1370 اتفاق افتاد و اگر ملاک محاسبه جمعیت کل کشور و استان سمنان را در سال 1365 قرار دهیم، می‌توان گفت جمعیت کل کشور در سال 65 حدود 49 میلیون و 445 هزار نفر و جمعیت استان سمنان نیز در آن سال 417 هزار 35 نفر بود.

ایرانیان جهان

مقایسه آماری فوق چنین نشان می دهد که در کل کشور بر اساس جمعیت سال مورد اشاره، معادل 44 صدم درصد یعنی یک نفر در 226 نفر به فیض شهادت نائل آمدند، این رقم در استان سمنان 69 صدم درصد یعنی یک نفر در هر 145 نفر جمعیت استان بود.
سمنان به تناسب جمعیت کشور و شهدا، یک و هفت دهم برابر میانگین کشوری شهید تقدیم میهن کرده است و بیش از 97 درصد از شهدا مربوط به دفاع مقدس هستند و همه این سروقامتان و مدافعان وطن در خطوط مقدم و مناطق جنگی به شهادت رسیدند.
مقایسه آماری شهیدان بسیجی استان سمنان با کشور نشان می‌دهد که از مجموع یک میلیون و 930 هزار بسیجی رزمنده در کشور، 950 هزار نفر به شهادت رسیدند و معادل چهار و 9 دهم درصد کل رزمندگان و سهم استان سمنان از شهدای بسیجی یکهزار و 574 نفر است که معادل پنج و چهار دهم درصد رزمندگان استان محسوب می‌شود.
هم‌گام با بسیجیان، حضور پاسداران به عنوان فرماندهان و همرزمان آنان در جبهه‌های جنگ بسیار چشمگیر بود. به طوری که طبق آمارهای موجود تعداد 316 نفر از پاسداران استان سمنان یعنی به ازای هر پنج نفر یک نفر به درجه رفیع شهادت نائل آمدند و طبق آمار رسمی اعلام شده، تعداد سه هزار و 100 نفر از اعضای داوطلب تحت امر جهاد در طول دفاع مقدس به شهادت رسیدند که با توجه به تناسب آمار کشور، معادل یک و نیم درصد آمار کل شهدای کشور می‌شود.
نگاهی به آمار رزمندگان و شهدای استان سمنان
شمار شهدای جهاد در استان سمنان به حدود 113 نفر می‌رسد که معادل چهار درصد از آمار کل شهدای استان را تشکیل می‌دهد و بر پایه گزارش‌ها، آمار شهدای جهاد استان با 113 نفر معادل سه و 6 دهم درصد از کل شهدای جهاد کشور را شامل می‌شود که بیش از سه برابر میانگین کشوری را به خود اختصاص داده است.
از سه هزار شهید استان سمنان، 220 نفر ورزشکار و 96 شهید در عرصه بهداشت و درمان به فیض شهادت رسیدند و 700 نفر از رزمندگان جبهه‌های جنگ حق علیه باطل که از این حوزه عازم نبرد شده بودند نیز به جایگاه والای جانبازی نائل آمدند.
از مجموع 96 شهید بهداشت و درمان دفاع مقدس استان سمنان، یک شهید پزشک بود، 6 شهید نیز بهداشت و پزشکیار، 56 شهید امدادگر، 9 شهید حامل مجروحان، 9 شهید راننده آمبولانس و 18 شهید نیز بهداشتیار و عضو کادر بهداشت و درمان رزمندگان دفاع مقدس بودند که به شهادت رسیدند.
شمار کل جانبازان استان سمنان هفت هزار و 200 نفر است که از این تعداد یکهزار و 807 نفر از جانبازان استان را جانبازان شیمیایی تشکیل می‌دهند. 207 نفر دارای بیش از 25 درصد جانبازی هستند.
طبق گزارش‌ها، در کشور به ازای هر 124 نفر یک نفر جانباز و در استان سمنان به ازای هر 58 نفر یک نفر در دوران دفاع مقدس جانباز شدند و استان سمنان بیش از 2 و یک دهم برابر میانگین کشوری جانباز دارد و همچنین یکهزار و 747 نفر از این جانبازان بیش از 25 درصد جانبازی دارند.

ایرانیان جهان

برنامه‌ریزی برای دومین کنگره شهدای استان سمنان در بهار 1404
سمنان به عنوان یکی از استان‌های سرآمد دوران دفاع مقدس و جزو سه استان دارای بیشترین تعداد شهدا به نسبت جمعیت برای پاسداری از کیان نظام جمهوری اسلامی، به منظور تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در زمینه جهاد تبیین و مقابله با جنگ ترکیبی و تهاجم فرهنگی دشمنان وارد میدان شده است و برگزاری هشت اجلاسیه در هشت شهرستان استان سمنان برنامه‌ریزی شد تا در نهایت هشت اجلاسیه به دومین کنگره سه هزار شهید در بهار سال 1404 مزین شود.
برگزاری اجلاسیه شهدا در هر شهرستان استان سمنان در واقع اقدامی برای معرفی شهدای هر شهرستان به نسل امروز آن شهرستان است که در نهایت تمامی مردم استان سمنان و دیگر استان‌ها در نقاط مختلف کشور در «کنگره سه‌هزار شهید استان سمنان» با تمامی شهدا و خط مشی و سیره این بزرگواران همیشه‌جاودان بیش از پیش آشنا شوند تا راه بر توطئه دشمنان سد شود.
استان‌ها سمنان 0 نفر

ایرانیان جهان

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1215219/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا کشورهای عضو اتحادیه عرب در برابر تجاوز نظامی اسرائیل علیه لبنان موضع انفعالی دارند؟

ببینید | افشاگری فلاحت‌پیشه درباره حامیان روسیه در ایران /چقدر سفر اروپا می روند؟ خانواده هایشان کجا هستند؟

مسابقات جهانی 2025 کشتی در اروپا برگزار می‌شود

از پاناما تا مالاکا

عدالت مالیاتی در دنیای دیجیتال

هشدار یک کارشناس: باید از انتقام مستقیم دست کشید/ این کار یعنی بازی در زمین نتانیاهو و پوتین

نماینده مجلس : شهادت ها تفکر مقاومت را قوی تر پیش می برد

اجتماع بزرگ مردم کرمانشاه در محکومیت حملات ددمنشانه رژیم غاصب اسراییل

چین خواستار تشکیل کشور مستقل فلسطین شد

پکن: حمله رژیم‌ صهیونیستی به لبنان تهدیدی جدی برای ثبات منطقه است

آخرین تحولات اوکراین| روسیه فرمول صلح زلنسکی را راهی بن‌بست می‌داند

فعالیت اصلی شبکه وی چین با 1.4 میلیون دلار اجرا شده است

متقی: روابط افغانستان با روسیه در سطح خوبی قرار دارد

سیگنال‌های معنادار یک جنایت

تحریم‌های آمریکا تنها مشکل سرمایه‌گذاران در افغانستان

سوپرجام جهانی: 32 تیم در 12 ورزشگاه

شهادت سیدحسن نصرالله دل مسلمانان و آزادی خواهان جهان را به درد آورد/رژیم صهیونیستی با پشتیبانی‌ آمریکا اقدامات جنایتکارانه‌ خود را طراحی و اجرا می کند/سرعت اضمحلال موجودیت اسرائیل شدت بیشتری خواهد گرفت

جنایات صهیونیست‌ها با حمایت غرب و آمریکا انجام می‌شود/ ابوالشهید سید حسن نصرالله در خط مقدم جهاد و مبارزه بود

قیمت دلار و یورو در مرکز مبادله ایران؛ یکشنبه 8 مهر

زیردریایی 100 میلیون دلاری ناو هواپیمابر آمریکا را غرق کرد

نفوذ کره شمالی به سیستم‌های شرکت‌های غربی

شعار مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا در صحن مجلس طنین انداز شد

«هلن» همچنان جان آمریکایی‌ها را می‌گیرد

ویژگی بمب‌های «سنگرشکن» آمریکا چیست؟

آکسیوس: اسرائیل خواهان حمایت آمریکا در برابر پاسخ احتمالی ایران شد

بمب سنگرشکن چیست؟

اسرائیل خواهان حمایت آمریکا در برابر پاسخ احتمالی ایران شد

چین در مدل‌های بزرگ زبانی یکسال از آمریکا عقب‌تر است

طنین فریاد مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل نمایندگان در مجلس + ویدئو | بر اساس حکم شرعی رهبر انقلاب درکمک به مقاومت تردید نخواهیم کرد

قالیباف: رژیم صهیونیستی با پشتیبانی‌ آمریکا اقدامات جنایتکارانه‌ خود را طراحی و اجرا می کند

در واقع این خود آمریکا است که با حزب الله می‌جنگد

ترامپ: هریس معلول ذهنی است

ببینید | طنین فریاد مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسراییل در مجلس

افزایش کشته‌های طوفان «هلن» در آمریکا

درخواست اسرائیل از آمریکا درباره ایران/ واشنگتن نگران لبریز شدن کاسه صبر ایران

چین در مدل‌های بزرگ زبانی فقط یکسال از آمریکا عقب‌تر است

"مرگ بر اسرائیل" شعار امروز دانش‌آموزان کهگیلویه و بویراحمد

کامالا هریس، عقب‌مانده و ناتوان ذهنی است

اعلام مکان برگزاری فینال جام جهانی باشگاه‌ها

ادعای رئیس پنتاگون: از وزیر اسرائیل عصبانی شدم؛ تنها چند دقیقه قبل از ترور رهبر حزب‌الله مطلع شدیم

قسم به خون پاک سید مقاومت...

اعلام مکان برگزاری فینال جام جهانی باشگاه ها

تجمع مردم و دانشجویان یزد در پی شهادت دبیر کل حزب الله لبنان + عکس و فیلم

واشنگتن پست: آمریکا نگران چگونگی پاسخ ایران است

درخواست نتانیاهو از آمریکا در خصوص ایران | کاخ سفید: چطور این درخواست را دارید وقتی...

آیا اسرائیل سعی دارد آمریکا را به جنگ با ایران بکشاند؟

ترامپ: هریس «معلول ذهنی» است!

ترور سیدحسن نصرالله و انفعال اعراب

فیلم بازسازی شده تلویزیون عربستان سعودی از عملیات ترور سید حسن نصرالله!

تجمع شیعیان ترکیه در مقابل کنسولگری رژیم اسرائیل