ایرانیان جهان

آخرين مطالب

طرح اصلاح ماده 41 قانون کار؛ سبد کالای 5 میلیون تومانی و افزایش دستمزد کارگران اخبار ایران

طرح اصلاح ماده 41 قانون کار؛ سبد کالای 5 میلیون تومانی و افزایش دستمزد کارگران
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - ایسنا / طرح اصلاح ماده 41 قانون کار به منظور افزایش دستمزد کارگران در حالی در مجلس در دست بررسی است که برخی نمایندگان مجلس از پیشنهاد توزیع ماهانه سبد کالای 5 میلیون تومانی به کارگران شامل مرغ و گوشت و برنج در کنار آن خبر داده‌اند تا حداقل دستمزدها به میزان خط فقر برسد. در ماه‌های گذشته طرحی به منظور افزایش حقوق کارگران متناسب با نرخ تورم در دستور کار مجلس قرار گرفته که به موجب آن ابهامی که در ماده 41 قانون کار نسبت به تعیین دستمزد به نسبت تورم وجود دارد، برطرف می‌شود.
میثم ظهوریان - نماینده مردم مشهد و از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس که طراح این طرح است، در این باره به ایسنا می‌گوید: با توجه به ابهام قانونی در افزایش حقوق کارگران متناسب با تورم، طرح اصلاح ماده 41 قانون کار، چندی پیش در مجلس اعلام وصول شد که برای بررسی به کمیسیون تخصصی یعنی کمیسیون اجتماعی ارجاع داده شده و هدف طرح افزایش حقوق متناسب با تورم است.
وی افزود: طبق ماده 41 قانون کار «باید افزایش حقوق با توجه به نرخ تورم انجام شود» که کلمه «با توجه» ابهام دارد و به همین دلیل در سال‌های گذشته به ویژه از سال 1397 و به غیر از سال 1401 عملا افزایش حقوق‌ها کمتر از نرخ تورم بوده است. مثلا سال گذشته افزایش حقوق کارگران 22 درصد با نرخ تورم 45 درصد بود. تفسیر دولت این است که چون در قانون عبارت «با توجه» آمده، الزامی برای این کار وجود ندارد لذا ما سعی کردیم این ابهام را در قانون حل کنیم و ماده 41 قانون کار اینگونه اصلاح شود و افزایش حقوق حداقل به میزان نرخ تورم باشد. 
او ادامه داد: برای رفع این ابهام یک اصلاحیه‌ای روی ماده 41 پیشنهاد کردیم که عنوان با توجه به نرخ تورم به عبارت به میزان تورم تغییر یابد و شورای عالی کار مکلف شود نرخ تورم را در افزایشی که همه ساله در شورای عالی کار مصوب می‌شود، لحاظ کند.
در همین راستا محسن باقری - عضو کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران در گفت‌وگو با ایسنا، از طرح پیشنهادی مجلس برای اصلاح ماده 41 و تلاش نمایندگان برای این منظور استقبال کرد اما گفت که با تغییر عبارت «با توجه به نرخ تورم» به عبارت «به میزان تورم» کمکی به تعیین دستمزد کارگران نخواهد شد.
وی در توضیح چرایی این مساله گفت: متاسفانه هنوز روی مبانی اولیه تعیین مزد و بحث سبد معیشت دچار مشکل هستیم در حالی که اگر مبنا درست شود، تعیین دستمزد کار دشواری نیست لذا نظر ما این است که اگر قرار است اصلاحی در ماده 41 قانون کار صورت گیرد، روی سبد معیشت باشد چون مبنای ما در تعیین دستمزد، تورم سبد معیشت است. هزینه‌های کارگران بزرگ است و تورم سبد از هزینه ها آب می خورد، در حالی که ما افزایش را روی درآمد می زنیم و به همین دلیل تورم نمی تواند شاخص خوبی برای افزایش دستمزد باشد. 
باقری ادامه داد: هر سال به تناسب تورم درصدی به دستمزدها افزوده می شود ولی اگر به فرض 20 درصد تورم داشته باشیم و افزایش دستمزد را هم 20 درصد تعیین کنیم آیا عقب افتادگی‌های مزدی و افزایش چند باره اقلام و خوراکی ها در طول سال هم مدنظر قرار می گیرد؟ کارگران عقب افتادگی مزد دارند و هزینه‌های زندگیشان تامین نمی‌شود لذا توقع داریم اگر در مجلس نیتی برای اصلاح ماده 41 هست روی سبد معیشت باشد و اصلاح ماده 41 با رویکرد تقویت سبد معیشت کارگران انجام گیرد.

ایرانیان جهان


نظر بیشتر فعالان حوزه کار و مقامات کارگری بر این است که در جریان اصلاح ماده 41 قانون کار با هدف افزایش دستمزد کارگران، نمایندگان روی بحث سبد معیشت و بند 2 ماده 41 بیشتر متمرکز شوند؛ چنانچه فتح الله بیات - رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی در گفت‌وگویی با ایسنا، بر ضرورت توجه به سبد معیشت کارگران در جریان اصلاح ماده 41 قانون کار تاکید کرده و می‌گوید: اگر طراحان دنبال تغییر عبارت در این ماده هستند، سبد معیشت و بند 2 را هم در کنار آن ببینند زیرا بدون درنظر گرفتن سبد معیشت، کارگران به حقوق و دستمزد واقعی دست پیدا نمی‌کنند.
وی با بیان اینکه بند 2 ماده 41 تکمیل کننده بند 1 است،می‌افزاید: قانونگذار بند 2 را به این منظور تعریف کرده که سبد معیشت خانوار هم پوشش داده شود، در غیر این صورت به همان بند 1 که محاسبه نرخ تورم بر مبنای اعلام مراجع رسمی است، اکتفا می‌کرد لذا چون این احتمال داده شده که در برخی از ماه‌های سال میزان تورم کاهشی یا افزایشی باشد، سبد معیشت را هم در بند 2 درنظر گرفته که هزینه‌های معیشت خانوار تامین شود بنابر این از طراحان اصلاح ماده 41 می‌خواهیم سبد معیشت را هم در کنار تغییر عبارت ببینند زیرا این دو آیتم به یکدیگر متصل و تکمیل کننده هم هستند تا اگر تورم در برخی سالها کاهشی بود سبد معیشت هم در کنار آیتم اول به جهت جبران هزینه‌های معیشت کارگران مدنظر قرار گیرد.
به دنبال اظهارنظر فعالان حوزه کار و درخواست مقامات کارگری، به نظر می‌رسد که نمایندگان مجلس و طراحان طرح بحث سبد معیشت خانوارهای کارگری را نیز در روند بررسی و اصلاح ماده 41 مدنظر قرار داده‌ند، به نحوی که احمد بیگدلی - عضو کمیسیون اجتماعی مجلس به تازگی از طرح پیشنهادی توزیع سبد غذایی به ارزش 5 میلیون تومان به کارگران خبر داده و گفته است: در جریان بررسی طرح اصلاح ماده 41 قانون کار و روش تعیین مزد کارگران، درصددیم پیشنهاد ارائه سبد غذایی با چند قلم کالای اساسی را مطرح کنیم زیرا اگر توزیع سبد کالایی به قانون تبدیل شود، دیگر کسی از اجرای آن سرباز نمی‌زند.
آنطور که وی گفته طبق این پیشنهاد یک سبد غذایی شامل مرغ و گوشت و برنج و روغن به ارزش 5 میلیون تومان و به صورت ماهانه میان کارگران توزیع خواهد شد تا حداقل دستمزد به میزان خط فقر برسد و دیگر بهانه‌ای برای این مساله که افزایش حقوق باعث تورم می‌شود، وجود نداشته باشد.
این نماینده مجلس اضافه کرد: در کنار افزایش نقدی دستمزدها، تلاش خواهیم کرد کالاهای اساسی و مایحتاج مورد نیاز کارگران به صورت سبد کالایی از سوی وزارت کار یا دولت ماهانه توزیع شود و بخشی از کالاها از سوی شرکتهای دولتی تامین شود در این صورت هم جلوی افزایش نقدینگی گرفته شده و هم تولید رونق گرفته است.
با توجه به تلاش مجلس برای افزایش دستمزد کارگران از طریق اصلاح ماده 41 و پیشنهاد توزیع سبد غذایی ماهانه به خانوارهای کارگری، باید منتظر ماند و دید که دولت و کارفرمایان تا چه اندازه از این طرح پیشنهادی مجلس و اصلاحات آن استقبال خواهند کرد و اساسا با اصلاح ماده 41 حقوق و دستمزد کارگران چقدر واقعی خواهد شد؟

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1215718/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نتانیاهو جهان عرب و اسلام را به دو محور خیر و شر تقسیم کرده است

چین از اولین لباس فضایی خود برای سفر به ماه رونمایی کرد

مشخصات کامل گوشی هوشمند Redmi 14C 5G فاش شد

سفر دریادار ایرانی به چین و دیدار با همتای چینی

اجتماع بزرگ «حزب الله زنده است» در مشهد برگزار شد + فیلم

کشته شدن 2 نیروی طالبان در درگیری مرزی با نظامیان پاکستانی

ترامپ: هریس یک معلول ذهنی است

پایان عمر رژیم صهیونیستی فرا رسیده است

شهید شیخ نبیل قاووق کیست؟

در ایالت‌های کلیدی آمریکا کدام نامزد پیشتاز است؟ + آخرین نظرسنجی

توصیه مایکل روبین به نتانیاهو: به ترور در منطقه ادامه بده

تجمع دانشگاهیان زنجان در پی شهادت سیدحسن نصرالله+فیلم

فیلم دیده نشده ترور رئیس جمهور آمریکا حراج شد

هم میهن: در منطقه چه باید کرد؟

استاندار پایداری در اصفهان

شنیده شدن صدای انفجار در حومه دمشق

تظاهرات محکومیت ترور شهید «سید حسن نصرالله» در استرالیا

رویترز: پیکر سید حسن نصرالله هیچ اثری از جراحت ندارد/ به نظر می‌رسد علت شهادت، شدت انفجار بوده

حملات ادامه‌دار حزب‌الله به مواضع صهیونیست‌ها

مقام سابق صندوق بین المللی پول دلار را "ارز خطرناک" نامید

تحلیلی از نوسانات دلار پس از ترور در لبنان

"سامانه جامع گردشگری پلی به سوی شفافیت و جذب گردشگران"

انعقاد دو تفاهم‌نامه در خوزستان با شرکت‌های گردشگری عراقی و عمانی

انتصاب رضا مسرور به عنوان سرپرست دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد

دبیر جدید شورای عالی مناطق آزاد انتخاب شد: رضا مسرور به جای حجت‌الله عبدالملکی

حکم تازه وزیر اقتصاد/ دبیر جدید شورای عالی مناطق آزاد کیست؟

عرضه «مدیریت بهره وری، فردی و سازمانی» در بازار نشر

«رضا مسرور» دبیر جدید شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کیست؟

ابوشریف: شهید نصرالله بیشترین تاثیر را در جهان عرب داشت

ژاپن میزبان نشست بازی های آسیایی

اروپا، تخم مرغ های اوکراین را تحریم می کند؟

برترین سیوهای هفته اول لیگ اروپا 2024/25

تحویل بمب‌های سنگرشکن آمریکایی به اسراییل/ رسانه آمریکایی خبر داد

منبع فرانسوی: یک جاسوس ایرانی موقعیت سید حسن نصرالله را به اسراییل لو داد

لو رفتن راز شوم قتل بلاگر معروف با ساعت تقلبی

چینی ها ماه را نونوار کردند

دریادار ایرانی با فرمانده نیروی دریایی چین دیدار کرد

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی: محصولات غذایی رتبه نخست صادرات خراسان رضوی را دارد | تعهد ارزی سّدی برای رشد صادرات

یکصدایی شخصیت‌های افغانستان در محکومیت ترور سید حسن نصرالله

معاون سیاسی یوناما وارد کابل شد

جبهه مقاومت انتقام جنایات رژیم صهیونیستی و آمریکا را خواهد گرفت

ترامپ: هریس معلول ذهنی است!

دنیامالی:مدیران ما باید عاشق ورزش باشند و خود را وقف ورزش کنند/ دکترین آمریکا دکترین سلطه و تجاوز است

تجمع دانشگاهیان و دانش‌آموزان سبزوار در محکومیت ترور سید مقاومت

آمریکا سفارتش در لبنان را تخلیه می کند

سفر احتمالی النصر عربستان به آمریکا

56تُن بمب آمریکایی برای ترور نصرالله + تصاویر | جزئیات تازه درباره بمب ها و هواپیماهای عملیات ترور

دنیامالی : مدیران ما باید عاشق ورزش باشند و خود را وقف ورزش کنند/ دکترین آمریکا دکترین سلطه و تجاوز است

سرنوشت انتخابات 2024 آمریکا در دست چه کسی است؟

سخنگوی جبهه اصلاحات: آمریکاحامی اصلی جنایات نتانیاهو است/ لزوم خونخواهی سیدحسن نصرالله