ایرانیان جهان

آخرين مطالب

پالس مثبت بسته محرک 800 میلیارد یوانی چین به اقتصاد دنیا آسیا و اقیانوسیه

پالس مثبت بسته محرک 800 میلیارد یوانی چین به اقتصاد دنیا
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر، هفته گذشته پس تصویب بسته محرک اقتصادی در پکن، بازار سهام چین قوی‌ترین رشد خود را از زمان بحران مالی جهانی 2008 تجربه کرد. شاخص CSI 300، که بزرگترین شرکت‌های فهرست‌شده در شانگهای و شنژن را دنبال می‌کند، در هفته گذشته 15.7٪ افزایش یافته است و بهترین عملکرد خود را از نوامبر 2008 ثبت کرده است.
این جهش بازار بازتاب تلاش‌های چین برای تثبیت اقتصاد خود، احیای مصرف داخلی و دستیابی به هدف رشد 5٪ تولید ناخالص داخلی برای سال جاری است.
آخرین بسته محرک چین به مبلغ 800 میلیارد یوان (114 میلیارد دلار) است که عمدتاً به حمایت از بازار‌های سرمایه و بازخرید سهام شرکت‌ها اختصاص یافته است. این بسته همچنین شامل اقداماتی برای تأمین نقدینگی به مؤسسات مالی غیربانکی مانند شرکت‌های بیمه جهت خرید سهام است. این تزریق هدفمند سرمایه با هدف تثبیت بازار سهام و تشویق بهبودی گسترده‌تر اقتصادی از طریق افزایش مصرف و فعالیت‌های تجاری است.
این جهش نه تنها به بازار‌های چین بلکه به بورس هنگ‌کنگ نیز کمک قابل توجهی کرده است و شاخص بازار سهام بورس هنگ کنگ در طول هفته 13٪ افزایش یافته است. علاوه بر این، اقدامات محرک در بازار‌های جهانی طنین‌انداز شده است و باعث افزایش سهام‌های اروپایی شد.
عوامل محرک رشد بازار سهام
الف) تزریق سرمایه هدفمند
یکی از اصلی‌ترین کاتالیزور‌ها برای جهش اخیر بازار سهام، ایجاد یک صندوق وام‌دهی 800 میلیارد یوانی توسط بانک مرکزی چین (PBoC) است. این صندوق به شرکت‌ها اجازه می‌دهد سهام خود را بازخرید کنند و به طور مستقیم از قیمت سهام و اعتماد سرمایه‌گذاران حمایت می‌کند. با توانمندسازی مؤسسات مالی غیربانکی برای خرید سهام، بانک مرکزی در زمان بحرانی نقدینگی را به بازار تزریق می‌کند، حرکتی که یادآور سیاست‌های محرک چین در طول بحران مالی جهانی 2008 است.
ب) شرایط تسهیل جهانی
عامل مهم دیگر چشم‌انداز گسترده‌تر اقتصادی جهانی، به ویژه پس از کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو ایالات متحده، است. این کاهش نرخ‌ها، که بخشی از استراتژی گسترده‌تر فدرال رزرو برای رسیدگی به چالش‌های اقتصادی داخلی است، محیطی مطلوب‌تر برای بازار‌های مالی جهانی ایجاد کرده است. با کاهش هزینه‌های وام‌گیری، سرمایه قابل دسترس‌تر شده است و به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد فرصت‌هایی را در بازار‌های نوظهور مانند چین- جایی که دارایی‌ها نسبت به سهام ایالات متحده همچنان نسبتاً کم‌ارزش‌تر هستند- جستجو کنند.
ج) بازخرید سهام و سرمایه‌گذاری خارجی
سیاست دولت چین در تشویق بازخرید سهام به تقویت بیشتر حرکت بازار کمک می‌کند. با بازخرید سهام توسط شرکت‌ها، عرضه کاهش می‌یابد و قیمت سهام موجود افزایش می‌یابد. علاوه بر این، جهش در سهام چین سرمایه‌گذاری خارجی قابل توجهی را جذب کرده است، به ویژه از طریق برنامه Stock Connect هنگ‌کنگ، که تجارت سهام فرامرزی را تسهیل می‌کند. علیرغم محدودیت‌ها بر جریان‌های روزانه سرمایه‌گذاران خارجی از طریق این برنامه، در روز‌های اخیر افزایش قابل توجهی در فعالیت خرید خارجی مشاهده شده است.
د) تأثیر بر فلزات صنعتی و کالا‌ها
جهش در سهام‌های چینی تأثیر قابل توجهی بر بازار‌های کالایی جهانی، به ویژه در فلزات صنعتی داشته است. بخش تولید وسیع چین آن را به یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان فلزاتی مانند مس، آلومینیوم و روی تبدیل کرده است که در زیرساخت‌ها و ساخت‌وساز اساسی هستند. قیمت مس به‌ویژه پس از اعلام بسته محرک بیش از 5٪ افزایش یافته و برای اولین بار در سه ماه به 10،000 دلار در هر تن رسیده است. این افزایش خوش‌بینی نسبت به بازگشت بخش‌های ساخت‌وساز و تولید چین را که در میان کندی اقتصادی کشور تضعیف شده بودند، منعکس می‌کند.
سنگ آهن، ماده کلیدی در تولید فولاد، نیز از بسته محرک بهره‌مند شده است. قیمت‌ها قبلاً به دلیل تقاضای ضعیف برای فولاد به پایین‌ترین سطح دو ساله سقوط کرده بودند، اما اقدامات سیاستی اخیر به تحریک بازگشت کمک کرده است.
ه) اثر موجی در بازار‌های سهام جهانی
احساس مثبت در بازار سهام چین به بازار‌های جهانی سرایت کرده است، به ویژه در اروپا، جایی که سهام‌ها در پاسخ به جهش به رکورد‌های جدیدی رسیده‌اند. تولیدکنندگان کالا‌های لوکس اروپایی، که به شدت به هزینه‌های مصرف‌کننده چینی متکی هستند، از بزرگترین ذی‌نفعان بوده‌اند. شاخص Stoxx 600، که شرکت‌های بزرگ اروپایی را دنبال می‌کند، به دلیل انتظار سرمایه‌گذاران برای افزایش مصرف در چین به یک اوج جدید رسیده است.
علاوه بر این، وال استریت نیز شاهد افزایش بوده است، به طوری که S&P 500 برای سومین بار در یک هفته به رکورد جدیدی رسیده است. این خوش‌بینی جهانی به هم‌پیوندی اقتصاد‌های بزرگ را نشان می‌دهد، زیرا چشم‌انداز بهبود چین اعتماد سرمایه‌گذاران در سراسر جهان را افزایش می‌دهد.
جهش اخیر بازار سهام چین، که توسط یک بسته محرک قوی و شرایط مطلوب جهانی هدایت می‌شود، لحظه‌ای مهم برای اقتصاد چین و بازار‌های جهانی است. با ثبت بهترین عملکرد هفتگی شاخص CSI 300 از سال 2008، خوش‌بینی تازه‌ای وجود دارد که چین می‌تواند به هدف رشد 5٪ تولید ناخالص داخلی خود برای سال جاری دست یابد. تمایل دولت به تشویق سرمایه‌گذاری‌های اهرمی در سهام نشان‌دهنده تغییری جسورانه در سیاست است و اثرات موجی جهش در سراسر بازار‌های کالایی و سهام جهانی احساس می‌شود.
با این حال، حفظ این حرکت نیاز به مدیریت دقیق ریسک‌ها، به ویژه در رابطه با چالش‌های جاری در بخش املاک دارد. موفقیت اقدامات محرک در نهایت به توانایی آنها در تقویت احساسات مصرف‌کننده و هدایت یک بهبود اقتصادی گسترده‌تر بستگی خواهد داشت. فعلاً، این جهش به اعتماد سرمایه‌گذاران، هم در داخل چین و هم در سراسر جهان، رونق لازم را بخشیده است.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1215751/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نتانیاهو جهان عرب و اسلام را به دو محور خیر و شر تقسیم کرده است

چین از اولین لباس فضایی خود برای سفر به ماه رونمایی کرد

مشخصات کامل گوشی هوشمند Redmi 14C 5G فاش شد

سفر دریادار ایرانی به چین و دیدار با همتای چینی

اجتماع بزرگ «حزب الله زنده است» در مشهد برگزار شد + فیلم

کشته شدن 2 نیروی طالبان در درگیری مرزی با نظامیان پاکستانی

ترامپ: هریس یک معلول ذهنی است

پایان عمر رژیم صهیونیستی فرا رسیده است

شهید شیخ نبیل قاووق کیست؟

در ایالت‌های کلیدی آمریکا کدام نامزد پیشتاز است؟ + آخرین نظرسنجی

توصیه مایکل روبین به نتانیاهو: به ترور در منطقه ادامه بده

تجمع دانشگاهیان زنجان در پی شهادت سیدحسن نصرالله+فیلم

فیلم دیده نشده ترور رئیس جمهور آمریکا حراج شد

هم میهن: در منطقه چه باید کرد؟

استاندار پایداری در اصفهان

شنیده شدن صدای انفجار در حومه دمشق

تظاهرات محکومیت ترور شهید «سید حسن نصرالله» در استرالیا

رویترز: پیکر سید حسن نصرالله هیچ اثری از جراحت ندارد/ به نظر می‌رسد علت شهادت، شدت انفجار بوده

حملات ادامه‌دار حزب‌الله به مواضع صهیونیست‌ها

مقام سابق صندوق بین المللی پول دلار را "ارز خطرناک" نامید

تحلیلی از نوسانات دلار پس از ترور در لبنان

"سامانه جامع گردشگری پلی به سوی شفافیت و جذب گردشگران"

انعقاد دو تفاهم‌نامه در خوزستان با شرکت‌های گردشگری عراقی و عمانی

انتصاب رضا مسرور به عنوان سرپرست دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد

دبیر جدید شورای عالی مناطق آزاد انتخاب شد: رضا مسرور به جای حجت‌الله عبدالملکی

حکم تازه وزیر اقتصاد/ دبیر جدید شورای عالی مناطق آزاد کیست؟

عرضه «مدیریت بهره وری، فردی و سازمانی» در بازار نشر

«رضا مسرور» دبیر جدید شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کیست؟

ابوشریف: شهید نصرالله بیشترین تاثیر را در جهان عرب داشت

ژاپن میزبان نشست بازی های آسیایی

اروپا، تخم مرغ های اوکراین را تحریم می کند؟

برترین سیوهای هفته اول لیگ اروپا 2024/25

تحویل بمب‌های سنگرشکن آمریکایی به اسراییل/ رسانه آمریکایی خبر داد

منبع فرانسوی: یک جاسوس ایرانی موقعیت سید حسن نصرالله را به اسراییل لو داد

لو رفتن راز شوم قتل بلاگر معروف با ساعت تقلبی

چینی ها ماه را نونوار کردند

دریادار ایرانی با فرمانده نیروی دریایی چین دیدار کرد

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی: محصولات غذایی رتبه نخست صادرات خراسان رضوی را دارد | تعهد ارزی سّدی برای رشد صادرات

یکصدایی شخصیت‌های افغانستان در محکومیت ترور سید حسن نصرالله

معاون سیاسی یوناما وارد کابل شد

جبهه مقاومت انتقام جنایات رژیم صهیونیستی و آمریکا را خواهد گرفت

ترامپ: هریس معلول ذهنی است!

دنیامالی:مدیران ما باید عاشق ورزش باشند و خود را وقف ورزش کنند/ دکترین آمریکا دکترین سلطه و تجاوز است

تجمع دانشگاهیان و دانش‌آموزان سبزوار در محکومیت ترور سید مقاومت

آمریکا سفارتش در لبنان را تخلیه می کند

سفر احتمالی النصر عربستان به آمریکا

56تُن بمب آمریکایی برای ترور نصرالله + تصاویر | جزئیات تازه درباره بمب ها و هواپیماهای عملیات ترور

دنیامالی : مدیران ما باید عاشق ورزش باشند و خود را وقف ورزش کنند/ دکترین آمریکا دکترین سلطه و تجاوز است

سرنوشت انتخابات 2024 آمریکا در دست چه کسی است؟

سخنگوی جبهه اصلاحات: آمریکاحامی اصلی جنایات نتانیاهو است/ لزوم خونخواهی سیدحسن نصرالله