ایرانیان جهان

آخرين مطالب

بودجه 1404؛ اولین آزمون سخت اقتصادی دولت چهاردهم اخبار ایران

بودجه 1404؛ اولین آزمون سخت اقتصادی دولت چهاردهم
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - کمتر از 4 هفته تا پایان مهلت قانونی برای ارائه بخش اول لایحه بودجه‌سال 1404 (کلیات بودجه) توسط دولت به مجلس شورای اسلامی باقیمانده است. براساس اجماع نانوشته صاحب‌نظران اقتصادی و مالی کشور، لایحه بودجه سال آینده اولین آزمون سخت برای دولت چهاردهم، به‌ منظور پیشبرد برنامه‌های اقتصادی و معیشتی خود است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
دراین راستا واکاوی و تحلیل بخشنامه تهیه و تنظیم لایحه قانون بودجه سال 1404 ابلاغی توسط رئیس‌ جمهور در تاریخ 1403/06/01، به‌همراه آسیب‌شناسی‌ جامع از بودجه 1403، می‌تواند تصویر روشن‌تری از پیش‌بینی نحوه مدیریت این چالش بزرگ به ما ارائه دهد.
رعایت چهار اصل ارتقای سرمایه اجتماعی با تاکید بر ارتباط صادقانه با مردم، قاعده‌گرایی و ایفای بدون‌ نقصان تعهدات، انجام اصلاحات مستمر با نگاه بلندمدت و حمایت از محرومین و توانمندسازی جامعه، به‌ عنوان اصول کلی حاکم بر لایحه بودجه در بخشنامه بودجه 1404 ذکر شده‌ است. 
کسری ترازعملیاتی بودجه عمومی کسری تراز عملیاتی (شکاف درآمد هزینه) قانون بودجه 1403، مبلغ 280 هزارمیلیارد تومان است که البته نسبت کسری تراز عملیاتی به منابع بودجه عمومی 9.9 درصد بوده و این خودش پایین‌ترین نسبت در 5 سال اخیر محسوب می‌شود. این نسبت در سال 1400 به‌ دلیل بیش‌برآوردی درآمد‌های نفتی و عدم تحقق درآمد حاصل از فروش اوراق درنیمه اول سال مذکور، به 33.8 درصد رسیده‌ بود. درادامه این روند طبق بخشنامه بودجه 1404، راهبرد‌های کلان لایحه بودجه سال‌ آینده مشتمل بر مدیریت سقف تعهدات دولت و کاهش ناترازی بودجه، هوشمندسازی نظام مالیاتی به جای تشخیص مبتنی بر ممیزین مالیاتی، به‌ صورت کامل عملیاتی‌کردن سازوکار پایانه‌های فروشگاهی درسال‌آینده، اِعمال کردن مالیات بر عایدی‌سرمایه، اصلاح (افزایش) نرخ حقوق ورودی کالا‌های وارداتی به غیر از کالا‌های اساسی و وضع عوارض صادراتی بر محصولات کشاورزی آب‌بر برای صرفه‌جویی آب (در صورت اِهتمام دولت برای اجرای کامل آنها)، می‌تواند منجر به کاهش تراز عملیاتی بودجه عمومی شود.
البته نکته قابل توجه نیز هدف‌گذاری 10 واحد درصدی برای نسبت درآمد‌های مالیاتی به تولید ناخالص داخلی (GDP) در انتهای برنامه هفتم (یعنی تا پایان سال 1407) در نظر گرفته‌ می‌شود و از طرفی در حال حاضر این نسبت تقریبا 4.5 درصد است که این فاصله‌ درصدی، خود نشان‌دهنده عزم دولت برای افزایش قابل‌ توجه و عقلانی درآمد‌های مالیاتی است. 
ردیف‌های متفرقه این ردیف‌ها مربوط به مجموعه گسترده‌ای از اعتبارات هستند که یا دستگاه‌های متولی آنها مشخص نیست (یعنی بین‌دستگاهی‌اند) یا به‌ صورت موقتی و خاص تخصیص یافته و شامل مواردی مثلِ اعتبارات یارانه‌ها (به‌جز یارانه نقدی)، اعتبارات پیش‌بینی‌نشده، اعتبارات متمرکز درآمد هزینه‌ای، اعتبارات نهاد‌های خاص، اعتبارات سود، کارمزد وام و اعتبارات ردیف‌های موقت هستند. به اذعان برخی از خبرگان این حوزه، ردیف‌های متفرقه بودجه‌های سنواتی در برخی از مواقع منجر به خدشه‌دار شدن اصل مسؤولیت در بودجه‌ریزی دولتی و اختلال در اساس طبقه‌بندی دستگاهی می‌شوند.
در بودجه 1403، سرجمع ردیف‌های متفرقه 220.6 همت (هزار میلیاردتومان) درنظر گرفته‌ شده که سهم 7.9 درصدی از منابع 2837 همتی بودجه عمومی دارد. به‌ منظور بررسی روند تاریخی در سال‌های اخیرباید متذکر شد که این نسبت در بودجه‌های عمومی سال‌های 1402 باسهم 14.5 درصد، 1401 باسهم 18.7 درصد، 1400 باسهم 25.7 درصد و سال 1399 باسهم 13.2 درصد لحاظ‌ شده‌ بود که سهم 7.9 درصدی امسال نشان‌دهنده کنترل قابل‌ قبول این بخش است. با این حال براساس بررسی به عمل آمده در بخشنامه بودجه 1404، به کنترل یا کاهش اعتبارات ردیف‌های متفرقه جدول شماره 9 اشاره‌ای نشده‌ است. 
عملیات‌های فرابودجه‌ای، رویه‎‌های دردناک نظام PFM کشور متاسفانه در عملیات‌های فرابودجه‌ای برخلاف قواعد بودجه‌ریزی دولتی، منابع و مصارف آن در سقف بودجه لحاظ نمی‌شوند که تعدادی از آنها همانند هدفمندی یارانه‌ها، تخصیص‌ قیر و صندوق‌ توسعه‌ ملی در تبصره‌های بودجه می‌آیند و تعداد دیگری از آنها که مشمول عملیات مالی دولت از طریق نظام‌ بانکی در طول سال‌ مالی هستند، علاوه بر جداول بودجه، در تبصره‌ها نیز حضور ندارند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین آنها می‌پردازیم:
هدفمندسازی یارانه‌ها (تبصره 8): در این تبصره منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه به‌ صورت جداگانه لحاظ شده‌ و همانطور که بیان شد، هیچ نقشی در منابع و مصارف عمومی بودجه ندارند. طبق جدول شماره 14 قانون بودجه 1403، میزان آنها 758.8 همت و به‌اندازه حدود 27 درصد از بودجه عمومی کشور بوده و این عدم نقش و اثر چنین مبلغ قابل‌ توجهی در سرجمع بودجه، موجب کاهش مقایسه‌پذیری، انضباط‌ مالی و شفافیت بودجه می‌شود.
براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، مجموع منابع قانونی قابل تحقق هدفمندی در سال آینده حدود 530 هزار میلیارد تومان برآورد شده‌ است. از سوی دیگر برخی ارقام مصارف مانند یارانه نان، کم‌برآوردی تخمین زده‌ می‌شود و همچنین منابع مورد نیاز برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در تبصره (8) به وضوح مشخص نشده است، بنابراین با فرض تخصیص کامل مصارف، ناترازی درآمد هزینه هدفمندی یارانه‌ها در سال 1403 معادل حداقل 230 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.
بند «س» تبصره (7)، تخصیص قیر به دستگاه‌های اجرایی: دولت مکلف به تخصیص 20 همت قیر به‌ صورت حواله به دستگاه‌های اجرایی، مطابق با سهمیه‌های تعیین‌شده برای موضوعات تعیین‌شده در بند «س» این تبصره شده‌ است. 
بند «ب» تبصره (4): در این بند، دولت مکلف شده‌ است که به‌ منظور تقویت بنیه دفاعی‌ کشور از طریق شرکت ملی نفت ایران، معادل 136.8 هزار میلیارد تومان از محل تحویل انواع نفت خام و میعانات گازی، به‌ ستاد کل نیرو‌های مسلح پرداخت کند. 
بدهی‌های غیرسیال دولت: در ادبیات مالی بخش عمومی بدهی‌های دولت به دو دسته بدهی‌های سیال و غیرسیال تقسیم می‌شوند. بدهی‌های سیال به‌ صورت اوراق بهادار بوده و قابلیت معامله در بازار سرمایه را دارند ولی سایر بدهی‌های دولت که غیراوراقی و مبادله‌ناپذیر هستند، غیرسیال نامیده‌ می‌شوند. طبق آمار منتشره خزانه‌داری کل کشور، تا پایان سال گذشته مبلغ بدهی‌های غیرسیال دولت که مورد قبول خزانه‌داری و سازمان برنامه هستند، به‌میزان 823 همت محاسبه گردیده‌ است. البته ناگفته نماند که اختلافات جدی بین بازیگران این حوزه و دولت بر روی میزان بدهی‌های‌ دولت وجود دارد (در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس مورخ 03/07/1402 با عنوان بدهی‌های غیرشفاف دولت، تهدیدکننده پایداری مالی و ثبات اقتصادی، تفصیلا به این حوزه پرداخته‌ام). اصولا طلبکاران دولت در زمینه بدهی‌های غیرسیال نظیرِ نظام بانکی، صندوق توسعه ملی، صندوق‌های بازنشستگی و سازمان تامین اجتماعی و شرکت‌های دولتی اگر تصمیمی برای تادیه همه یا بخشی از بدهی‌ آنها ازسوی دولت وجود داشته‌باشد، بیشتر به‌ صورت فرابودجه‌ای پرداخت می‌شود. برای مثال در بند «د» تبصره (15) قانون بودجه 1403، اجازه واگذاری انواع دارایی‌های مالی و سرمایه‌ای تا سقف 130 هزار میلیارد تومان برای پرداخت تعهدات و بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی صادرشده که نوعی از عملیات فرابودجه‌ای است (خوشبختانه لازم به‌ذکر است؛ بند «ب» ماده 10 و بند «ث» ماده 18 قانون برنامه هفتم، گام‌های امیدوارکننده‌ای در این زمینه برداشته‌اند).
دربخشنامه بودجه 1404 هم در رابطه‌ با عملیات‌های فرابودجه‌ای، علاوه بر حسابرسی و سیال‌سازی بدهی‌های دولت و شرکت‌های دولتی به شبکه بانکی نیز تصریح‌شده‌است: «سازمان برنامه و بودجه قصد دارد، تمام ردیف‌های با ماهیت درآمد‌ها و هزینه‌های عمومی که در جداول خارج از بودجه قرار دارند را در جداول اصلی و درجایگاه‌های خود استقرار دهد. تنها در این صورت است که سقف واقعی بودجه عمومی، سهم دقیق امور مختلف از مخارج دولت و تسهیم منابع درآمدی، دقیق و قابل استناد خواهد بود.» به زعم بنده اگر دوستان جامه‌ عمل به این هدف‌ بپوشانند، شروع قدرتمندی برای اصلاح ساختار بودجه و نظام مدیریت‌مالی بخش‌عمومی (PFM) خواهند داشت. 
واگذاری و تملک اوراق بهادار دولتی، نبرد پایداری بدهی‌های‌دولت با عملیات‌ فرابودجه‌ای اوراق بهادار مالی‌ اسلامی دولت همیشه به‌ عنوان یکی از دماسنج‌های مهم پایداری بدهی دولت (Government Debt Sustainability) شناخته می‌شود و اگر مدیریت صحیح بر روی آن صورت نگیرد، قطعا دولت با بحران بدهی رو‌به‌رو می‌شود. از طرفی متاسفانه رویه‌ای که در چند سال گذشته مشاهده‌ شده‌، حاکی از مصوبات شوراهای‌عالی و مجامع فرادولتی در زمینه تغییرات سقف واگذاری (انتشار و فروش) اوراق مالی اسلامی بوده‌ است که ماهیت و کارکرد این قبیل مصوبات، بدون‌شک عملیات فرابودجه‌ای محسوب می‌شود. برای مثال در قانون بودجه 1402 و قانون الحاق آن، سقف منابع حاصل از فروش و واگذاری انواع اوراق مالی‌ اسلامی، 217 همت و منابع مورد نیاز برای تسویه اصل و فرع اوراق مالی‌ اسلامی سر رسید‌شده، 221 همت لحاظ شده‌ بود ولی درپایان سال برای جبران کسری بودجه و به‌ تبع پرداخت حقوق‌ها و مزایا، مجوزِ انتشار 135 همت اوراق مالی‌ اسلامی مازاد بر سقف تعیین‌شده در قانون بودجه توسط شورای عالی هماهنگی اقتصادی صادر گردید و از لحاظ عملکرد، تقریبا به‌ صورت کامل اجرایی شد.
در این راستا مصوبه مذکورِ شورای هماهنگی اقتصادی دقیقا مصداق یک عملیات فرابودجه‌ای بارز است. برای سال 1403 نیز طبق آنچه که درقانون بودجه 1403 مقرر گردیده، منابع حاصل از فروش و واگذاری این اوراق 254 همت و منابع مورد نیاز برای تسویه اصل و فرع آنها 300 همت ابلاغ‌ شده که یعنی خالص تامین‌/تزریق وجه‌ نقد توسط دولت در بازار سرمایه، منفی 46 همت خواهد شد. باتوجه به این عدد منفی 46 همتی و روند کسری بودجه دولت در نیمه‌ دوم 1403، دوباره ناگزیر به اخذ مصوبه فرابودجه‌ای شورای هماهنگی اقتصادی می‌شویم.
همچنین برای سال 1404، براساس آخرین آمارِ نیمه اول امسال، میزان تسویه اصل و فرع اوراق در سال آینده 341 همت است و در حالت خوشبینانه این عدد تا پایان سال به حدود 365 همت خواهد رسید. در نتیجه دولت به‌ اصطلاح فقط برای سربه‌سر شدن دریافتی و پرداختی‌ خود در حوزه اوراق بهادار مالی‌ اسلامی، نسبت به بودجه 1403 با افزایش تقریبا 100 همتی برای منابع حاصل از فروش و واگذاری این اوراق، صرفا می‌تواند که اصل و فرع اوراق منتشره در سال‌های گذشته را بازپرداخت کند و این یعنی پایداری بدهی دولت نسبت به سال‌های گذشته تضعیف شده‌ است. بخشنامه بودجه 1404 در این زمینه به سامان‌دهی نظام اوراق بهادار دولتی با هماهنگی وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه درجهت تعیین برنامه مشخص عرضه اوراق در طول سال و اجرای نظام عملیات بازار باز اشاره کرده‌ است.
در پایان امیدوارم که دولت چهاردهم در زمینه اصلاح PFM قدم‌های ماندگاری برای کشور بردارد. 

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1215886/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حرکت خودجوش فعالین اقتصادی سراوانی برای مدرسه سازی

رضا مسرور کیست؟ دبیر جدید شورای عالی مناطق آزاد را بیشتر بشناسیم

رئیس‌کل بانک مرکزی عازم استانبول شد

رئیس کل بانک مرکزی عازم استانبول شد

ایجاد یک ذخیره گاه واکسن در افغانستان

محکومیت جنایت اسرائیل توسط شخصیت‌های افغانستان

مردم افغانستان در غم سید مقاومت

درخواست تل‌آویو از آمریکا درباره حمله احتمالی ایران

کاخ سفید: بیانیه‌هایی از تهران می‌شنویم؛ منتظریم

آکسیوس: حمله به یمن با هماهنگی «سنتکام» انجام شده است

کاخ سفید: جنگ با ایران مشکلات را حل نمی‌کند

کربی: اسرائیل نمی‌تواند با جنگ ساکنان شمال را بازگرداند

پردیس فریاد مرگ بر اسرائیل سر داد

بمبی که اسرائیل با آن سید حسن نصرالله را ترور کرد

روایت زاخارووا از حاشیه اجلاس سازمان ملل:مذاکرات درباره ارسال سلاح‌های آمریکایی جریان داشت

اسرائیل در حمله به الحدیده از ده‌ها جنگنده استفاده کرد/ هماهنگی آمریکا با اسرائیل در حمله به الحدیده

بمبی که اسرائیل با آن سید حسن نصرالله را ترور کرد+عکس

کربی: آمریکا برای پاسخ ایران به ترور «سیدحسن نصرالله» آماده است

کربی: آمریکا برای پاسخ احتمالی ایران به ترور «سیدحسن نصرالله» آماده است

حزب‌الله را در برابر رژیم صهیونیستی تنها نگذاریم

واکنش کربی به پاسخ احتمالی ایران به ترور سید حسن نصرالله

کشور‌های اسلامی نباید اجازه دهند جنایات رژیم صهیونیستی در لبنان ادامه یابد

رژیم اسرائیل: با هماهنگی آمریکا به یمن حمله کردیم

ایران حملات رژیم صهیونیستی به الحدیده را محکوم کرد

پزشکیان: نباید حزب‌الله را در برابر رژیم صهیونیستی که از سوی آمریکا و اروپا حمایت می‌شود‌، تنها بگذاریم

پزشکیان: دنیا شاهد آمریکا و کشورهای غربی از جنایات صهیونیست‌ها است

پزشکیان: حزب‌الله را در برابر رژیم صهیونیستی تنها نمی‌گذاریم

سفر احتمالی النصر عربستان به آمریکا در وقفه زمستانی لیگ عربستان

بمب سنگرشکنی که اسرائیل با آن سید حسن نصرالله را ترور کرد چه بود؟

نباید حزب‌الله را در برابر رژیم صهیونیستی که از سوی آمریکا و اروپا حمایت می‌شود‌، تنها بگذاریم

حزب‌الله پابرجا می‌ماند

استاد دانشگاه کالیفرنیا: ریاض و ابوظبی هزینه جنگ اسرائیل را تامین می‌کنند

ایران در استراتژی‏‌های منطقه‏‌ای خود تجدیدنظر می‏‌کند

واکنش بشار اسد به ترور سید حسن نصرالله

تکذیب ادعای صهیونیست‌ها توسط حزب‌الله؛ ترور حاج ابوعلی رضا صحت ندارد

رسانه‌های صهیونیستی مدعی شدند: اجماع برای حمله زمینی محدود به لبنان

صهیونیست‌ها در عملیات ترور سید حسن نصرالله از چه نوع بمبی استفاده کردند؟

24 شهید و 29 زخمی در حمله رژیم صهیونیستی به «صیدا»

ادعای تیراندازی به نیروهای جمهوری آذربایجان در مرز با ارمنستان

نگرانی پنتاگون از هدف قرار گرفتن پایگاه‌های آمریکا در منطقه

گانتس: باید به لبنان حمله زمینی کنیم/ ادعای اسرائیل درباره شهادت 20 فرمانده حزب الله

انصارالله: عملیات یمن علیه اسرائیل متوقف نخواهد شد

رییس انجمن گاوداران ایران: افزایش قیمت شیر دامداران را راضی نکرد

آیا همه مردم با افزایش قیمت برق در ازای پایان قطعی‌ها موافقند؟

قیمت دینار عراق| قیمت صد دینار عراق چقدر است

سه شرط مقاومت عراق برای توافق خروج نیرو‌های بیگانه

عرضه 75 عنوان کتاب با محوریت شهدا و ایثارگران عراقی در نمایشگاه یاد یاران قم

اجلاسیه 6 هزار همسر و فرزند شهید مازندران برگزار شد

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری منصوب شد

ارتقای 6 پله‌ای استان کرمانشاه در حوزه صنعت، معدن و تجارت/ کرمانشاه رتبه نهم کشور را کسب کرد