ایرانیان جهان

آخرين مطالب

لوگو المپیک، نمادی از صلح و دوستی آسیا و اقیانوسیه

لوگو المپیک، نمادی از صلح و دوستی
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - به گزارش خبرنگار ورزشی ایونا به نقل از ویستا ,نشان بازی های المپیک پکن که زنجیره ای از 5 نماد عروسکی است و از آن با عنوان «فوواس» یاد می شود، در واقع تداعی کننده نام «5 دوست» است که صلح و دوستی چین را برای جهان به ارمغان می آورد.
کمیته تشکیلات بازی های المپیک 2008پکن، نوامبر سال 2006 این نشان را اعلام کرد که شامل 5 عروسک است که هر کدام از آنها یک حیوان نادر و کمیاب را معرفی می کند و یکی از این نشان های عروسکی معرف مشعل المپیک است.
از دیدگاه کمیته تشکیلات بزرگترین رویداد ورزشی جهان در پکن، این عروسک ها نمادی از دوستی، صلح و عشق به جهان است و با معرفی آنها، چین تلاش کرده شعار برابری انسان و رابطه بین انسان و طبیعت را بیان کند. پدر بانوی المپیکی لب به گلایه گشود بخوانید
در واقع برای نامیدن هریک از این عروسک ها که فرهنگ المپیک پکن را تشریح می کند، از اسامی مخفف چینی استفاده شده که دربرگیرنده کلمات دو سیلابی است.نامیدن اشیا و اسامی در چین براساس سنت های این کشور باکلمات دو سیلابی انجام می شود که ضمن سهولت در نامگذاری، باعث تسهیل در به خاطر سپردن آنها نیز می شود.افزون بر این، چنین نامگذاری نه تنها برای ورزشکاران و هیأت های ورزشی، بلکه برای همه مردم و به ویژه کودکان جالب و به یادماندنی است.
● معرفی عناصر تشکیل دهنده نشان المپیک پکن
کمیته تشکیلات بازی های المپیک 2008پکن این عروسک هارا به این شرح نامگذاری کرده است:«بی بی» معرف ماهی است و«جینگ جینگ» بیانگر نام «خرس پاندا» است که مهمترین محل زندگی این حیوان استان «سی چوان» در جنوب غرب چین است و از حیوانات زیبا و در عین حال نادر جهان به حساب می آید.
علاوه بر این در نشان بازی های المپیک 2008پکن از اسامی «خوان خوان» با عنوان مشعل المپیک، «اینگ اینگ» با معنای «بز کوهی منطقه تبت» و «نی نی» برای معرفی «چلچله» استفاده شده است. سوتی تازه پاریسی‌ها در المپیک خبرساز شد بخوانید
زمانی که اسامی این نشان المپیک در کنار یکدیگر قرار می گیرد، در مجموع عبارت «به پکن خوش آمدید» را معنا می کند که از لحاظ مفهومی دعوتی گرم از مردم و ورزشکاران جهان برای شرکت و تماشای بازی های المپیک پکن است.
5 دوستی که چین در قالب نشان بازی های المپیک ارایه کرده است، همچنین بیانگر 5 عنصراساسی در طبیعت شامل آسمان، زمین، آتش، آب و چوب است و بار مفهومی چون آرزوها و تمایلات بشری و خواست های انسان رابه دوش می کشد.برای تعیین نشان بازی های المپیک 2008پکن از روش سنتی و هنرهای محلی استفاده شده است تا فرهنگ چین به جهانیان معرفی گردد.
این نشان به گونه ای تنظیم شده که نه تنها معرف فرهنگ و تمدن کهن چین باشد، بلکه بتواند آرزوی مردم چین برای دیگر نقاط جهان را به همراه داشته باشد و البته این کشور با استفاده از این نشان شعارهایی چون دوستی، صلح و برابری را در جهان معرفی کرده است.نشان این رقابت ها در عین معرفی ویژگی های فرهنگی چین ،در برگیرنده مشخصه هایی از آمیختگی آن با فرهنگ های دیگر نقاط جهان و همزیستی مسالمت آمیز بشر و طبیعت است.
کمیته تشکیلات المپیک پکن کوشیده است با استفاده از این نشان بهترین آرزوهای مردم این کشور را برای ملت های جهان تداعی کند و خواست آنان را درخصوص شادمانی، موفقیت و پیشرفت به همه مردم جهان اعلام کند. ژنگ هائوهائو، جوان‌ترین اسکیت‌بوردیست تاریخ المپیک2024 پاریس بخوانید
این کمیته معتقد است با این نشان از تمامی آحاد جهان دعوت شده هماهنگی و برابری را پیشه کرده و از هر کشور و ملتی که هستند، دست به دست یکدیگر داده و المپیک 2008پکن را گرامی داشته و روح المپیک را حفظ کنند.در فرهنگ چین اسامی چون «ماهی» و «آب» سمبلی از موفقیت و پرمحصول بودنزمین ها است به همین سبب استفاده از نام ماهی در این نشان، بازتابی از زنجیره 5 حلقه المپیک می باشد و همزمان معرف ورزش های آبی در المپیک و حلقه آبی، نشان المپیک است.
از دیدگاه مردم چین معرفی خرس پاندا به عنوان بخش دیگری از این نشان، به این معنا است که مردم چین خواستار شادمانی و سعادت همه ملت های جهان هستند و پاندا را نه تنها خزانه ملی، بلکه گنجینه ای جهانی می دانند.این خرس که در طبیعت بسیار نادر است به این دلیل در نشان المپیک پکن جای گرفته تا شعار حفاظت از محیط زیست را اعلام کرده و تأکیدکننده این مسأله باشد که انسان باید با طبیعت همزیستی مسالمت آمیز داشته باشد.
خرس پاندا، حلقه سیاه رنگ المپیک است و در طول تاریخ چین، بخصوص در سلسله «سونگ» در سال های 960 تا 1279میلادی بیانگر قدرت و عزت بوده است.«خوان خوان» که مشعل المپیک می باشد و برادر بزرگ عروسک ها خوانده می شود، سمبل مشعل است و در عین حال جوانمردی و مروت درورزش را به انسان می آموزد و نشانگر روحیه افتخار و غرور ملی است وبزرگ منشی، قدرت و متانت از عناصر دیگر نهفته در آن است.«اینگ اینگ» بر گرفته از نام «بز کوهی» در منطقه خودمختار تبت چین است که هوش، ذکاوت و سرعت از عناصر آن است و این ویژگی ها از برتری های ورزشکاران در رشته های مختلف ورزشی محسوب می گردد و عامل موفقیت آنان است.
افزون براین، از دیدگاه مردم چین این نشان تداعی گرسلامت و بهداشت برای انسان است. همچنین این بخش از نشان، مفهوم حفاظت از محیط زیست و موجودات نادر را در خود دارد و نمادی از المپیک سبز نیز به حساب می آید. رقص مازندرانی رحمان عموزاد در المپیک 2024 پاریس+ فیلم سانسور شده بخوانید
«اینگ اینگ» یا همان بز کوهی به دلیل استقامت بالا و سرعت زیادی که دارد، برای نامیدن رشته های ورزشی مادر چون دو و میدانی استفاده می گردد و نمایانگر حلقه زرد رنگ نشان المپیک است.«نی نی» که چلچله معنا دارد، فرستاده آسمان است و برای مردم چین نشانه پرواز، سربلندی و موفقیت است و بر اساس ساختار سنتی تشکیل کلمات در زبان چینی ایجاد شده است و کمیته تشکیلات پکن از آن با عنوان سفیرخوشی و شادمانی و پیام آور بهار استفاده کرده و ابراز امیدواری کرده این نشان برای همه ورزشکاران بیانگر «خوش شانسی» باشد.این بخش از نشان که حلقه سبز رنگ المپیک است، برای معرفی ورزش هایی چون ژیمناستیک و امثال آن استفاده می گردد.
● خالق نشان بازی های المپیک 2008پکن
«هان میلین» طراح ارشد نشان بازی های المپیک که 70 سال سن دارد، درباره این اثر می گوید: «تهیه و طراحی این نشان کار بسیار سختی بود. این نشان نه تنها حاصل کار دشوار طراحی است، بلکه بخشی از خودم محسوب می شود که معرف پشتکار، صبوری و توجه به افکار عمومی است.» این طراح ارشد چینی اعتقاد دارد برای تنظیم این اثر کوشیده تا مفاهیمی چون شادمانی،سختکوشی و افتخار را در کنار هم قرار دهد تا این نشان به بخشی از فرهنگ و تاریخ بزرگترین رویداد ورزشی جهان تبدیل گردد.
«میلین» معتقد است کار طراحی این نشان با بسیاری از نشان های دیگر این رقابت ها تفاوت دارد و در خلق آن سعی شده افکار عمومی یک میلیارد و 300 میلیون نفری مردم چین ومسؤولیت خطیری که چین برای برگزاری این رقابت ها دارد، در نظر گرفته شود.از دیدگاه این طراح چینی همه مردم این کشور در تنظیم این طرح نقش داشته اند و او به نمایندگی از آنها چنین کاری را انجام داده است تا پرچم المپیک را به شکلی باشکوه بر فراز شهر پکن و کشور چین به اهتزاز درآورد.بسیاری معتقدند کارهای طراحی اصولاً تداعی گر آزاد منشی طراحان می باشد و جنبه های محدودی دارد و بار مفهومی وسیعی را در برنمی گیرد اما بر خلاف آثاری از این دست، برای تهیه و طراحی نشان المپیک پکن سعی شده عناصری چون فراگیر بودن و نمایندگی وسیع برای همه مردم جهان در نظر گرفته شود و روح جمع گرایی در آن نهفته است. پیام تبریک نماینده خبرگان رهبری به پیروج /مسابقات پارالمپیک بخوانید
● طراحی نشان المپیک 2008 پکن
برای طراحی نشان بازی های المپیک 2008پکن که مشخصه های فرهنگی و ورزشی آن تشریح شد، یک تیم از بهترین و تواناترین طراحان چینی، زیر نظر«هان میلین» شبانه روز تلاش کردند.بررسی ها نشان می دهد که این تیم از طراحان، برای طراحی نشان المپیک 2008 پکن، مجبور به برآورد و بررسی هزاران نشان شده اند و علاوه بر این پس از یک تلاش درازمدت نزدیک به 4 هزار نشان را آماده کرده اند.
در طول فرآیند تهیه نشان، تصاویر متعددی جمع آوری شده و در مکان های مختلف به نمایش در آمده و از سوی کارشناسان مورد بررسی قرار گرفته است تا در جریان طراحی عناصر فرهنگی چین گنجانده شده و در نهایت «نشان» بتواند معرف فرهنگ چین و آمیختگی فرهنگ های جهان باشد.طراحان چینی می گویند یکی از مهمترین وظایف آنها در تهیه نشان این بوده است که فرهنگ میهمان نوازی مردم چین را به کشورهای دیگر معرفی کنند، به همین سبب کار طراحی «نشان» سخت تر شده است.
به گفته آنها، بسیاری از مشخصه های مردم چین و این کشور با تمدن کهن 5 هزار ساله، در نشان بازی های المپیک 2008پکن نهفته است.طراحان این نشان برای تهیه آن همچنین مجبور به بررسی آداب و رسوم 56 ملیت واقلیت در چین شده اند و 28گروه قومی را نیز مورد تحقیق قرار داده اند و از آداب و رسوم این اقوام و ملیت ها نیز برای طراحی نشان استفاده کرده اند. «هان میلین» طراح ارشد نشان بازی های المپیک 2008پکن، فارغ التحصیل آکادمی مرکزی هنر و طراحی چین است و نمایشگاه هایی از طرح های خود را در کشورهای مختلف از جمله شهرهای بوستون و نیویورک آمریکا به معرض دید همگان قرار داده است.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1215920/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

20 معتاد و سارق در طرح امنیت اجتماعی دامغان دستگیر شدند

حمله مجدد اوکراین به نیروگاه اتمی ژاپوریژیا

تصاویر جدید از حمله اسراییل به شهر الحدیده یمن

پیام تسلیت آیت الله شاهچراغی در پی شهادت سید حسن نصرالله

(ویدئو) افزایش سن بازنشستگی در چین

مدالم را مدیون سیدالشهدا هستم

رایزنی‌های فرمانده نیروی دریایی ارتش در پکن

بازداشت و برخورد خشن پلیس پاکستان باتظاهرکننده ضدصهیونیستی+ فیلم

پزشکیان در گفتگو با CNN: حزب‌الله را تنها نمی‌گذاریم | ما حق نداریم با مردم با خشونت رفتار کنیم

پزشکیان: رژیم صهیونیستی عامل اصلی بی‌ثباتی در منطقه است/با کشورهای منطقه مشکلی نداریم

عکس | بمبی که اسرائیل با آن سید حسن نصرالله را ترور کرد

پزشکیان: رژیم صهیونیستی بزرگترین تروریست دنیاست/ نباید حزب‌الله را تنها بگذاریم

حزب‌ الله را در برابر رژیم صهیونیستی تنها نگذاریم

ایران حمله صهیونیست‌ها به مخازن سوخت یمن را به شدت محکوم کرد

آیت‌الله خامنه‌ای به پیروزی جبهه مقاومت ایمان دارد

رژیم صهیونیستی: با هماهنگی آمریکا به یمن حمله کردیم

رژیم صهیونیستی عامل اصلی ایجاد بی‌ثباتی در منطقه است

اعتراف علی مطهری: فریب آمریکا را خوردیم/ پزشکیان هم به فریب‌خوردن از آمریکایی‌ها اعتراف کرد/ رائفی‌پور: حالا فهمیدید چرا حرف ولی‌جامعه روی زمین ماند؟/ ثابتی: چرا تاوان ساده‌لوحی عده‌ای خاص را باید 80 میلیون ایرانی و جبهه مقاومت بدهد؟

در گفت وگو با شبکه «سی ان ان»: پزشکیان: رژیم صهیونیستی عامل اصلی بی‌ثباتی در منطقه است/با کشورهای منطقه مشکلی نداریم

حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی یمن، بیانگر خوی ضدبشری رژیم صهیونیستی است

کنعانی حملات رژیم صهیونیستی به بندر الحدیده را محکوم کرد

زلنسکی: ترامپ از اوکراین حمایت می‌کند

پزشکیان: وعده آتش‌بس آمریکا و اروپا در ازای عدم پاسخ ایران به ترور هنیه، تماما دروغ بود/ حزب‌الله لبنان نباید در جنگ با رژیم صهیونیستی تنها بماند

کاخ سفید: حمایت آمریکا از اسرائیل بدون تغییر است – آفتاب نو | اخبار ورزشی

واشنگتن پست از ردپای مهمات آمریکایی در حمله رژیم صهیونیستی به بیروت خبر داد

روایت زاخارووا از حاشیه اجلاس سازمان ملل

فاجعه غزه، هژمونی و «دموکراسی تحققی»

واکنش ایران به حمله جدید اسرائیل به یمن

پزشکیان: اگر سازمان‌های بین‌المللی نتوانند رژیم متجاوز را سر جایش بنشانند طبیعتاً ما پاسخ مناسب خواهیم داد

یمن: اهداف حساس اسرائیل و آمریکا را درهم می‌کوبیم

پنتاگون: قابلیت پشتیبانی هوایی در خاورمیانه را تقویت می‌کنیم

آمریکا و کشور‌های غربی حامی تمام جنایات صهیونیست‌ها هستند

ایران حمله رژیم صهیونیستی به یمن را به شدت محکوم کرد

رژیم صهیونیستی عامل اصلی ایجاد بی‌ثباتی در منطقه است/هر کاری خواهیم کرد که نتوانند به کشور ما حمله کنند

سناتور آمریکایی: دولت بایدن از ترس واکنش احتمالی ایران «فلج» شده‌است

پزشکیان: اگر جلوی اسرائیل را نگیرند ما پاسخ مناسب خواهیم داد | ما باید کنار حزب‌الله بایستیم | ماجرای دروغ بزرگی که آمریکا از ایران به جهان گفت

پزشکیان: باید کنار حزب‌الله لبنان بایستیم

آمریکا باید حمایت تسلیحاتی خود از رژیم صهیونیستی را قطع می‌کرد

امروز رژیم صهیونیستی عامل اصلی ایجاد بی‌ثباتی در منطقه است

پزشکیان: رژیم صهیونیستی عامل اصلی بی‌ثباتی در منطقه است

یمن اسرائیل را تهدید کرد/ حملات بعدی به اهداف غیرنظامی دشمن است

کنعانی حمله اسرائیل به یمن را به شدت محکوم کرد

سناتور آمریکایی: دولت بایدن از ترس واکنش احتمالی ایران فلج شده است

زاکانی: ایران درس بزرگی به صهیونیست‌ها خواهد داد

ایران حملات رژیم صهیونیستی به الحدیده یمن را محکوم کرد

کنعانی: حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی یمن، بیانگر خوی ضدبشری رژیم صهیونیستی است

«گنبد آهنین آمریکا»، شاید احمقانه‌ترین ایده ترامپ

حمایت رئیس‌جمهور پیشین آمریکا از اوکراین در جنگ با روسیه

لاوروف: ترکیه و سوریه در مسیر عادی سازی روابط هستند

کشیدن تصویر سید حسن نصرالله و نتانیاهو به سبک متفاوت توسط هنرمندان عراقی