ایرانیان جهان

آخرين مطالب

صبر استراتژیک؛ پاسخ قاطعانه عراق

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - در این میان «جنگ» تنها واژه‌ای است که تمام دولت‌ها و مردم منطقه با آن به طور کامل آشنایی داشته و دارند. از جنگ‌ اعراب و اسرائیل در 4 مقطع مختلف زمانی گرفته تا جنگ ایران و عراق، عراق و کویت و حمله آمریکا به عراق و افغانستان، ماجرای بهار عربی، پیدایش داعش و جنگ‌های داعش با نیروهای مقاومت در عراق و سوریه، جنگ عربستان با یمن و همچنین جنگ غزه و در نهایت حمله اسرائیل به لبنان نمونه‌هایی روشن و آشکار از وضعیت همواره تنش‌آلود در خاورمیانه است.
منطقه‌ای که گرچه بازیگران بزرگ آن مثل ایران و عربستان و برخی دیگر از کشورها روی صلح و ثبات تاکید داشته‌اند؛ اما وجود برخی اتفاقات، تعارضات، زیاده‌خواهی‌ها و مهم‌تر از همه رژیم صهیونیستی باعث شده تا جنگ همیشه در دسترس‌ترین اقدام پیش‌رو به حساب‌ آید. تحولات اخیر در خاورمیانه به‌ویژه جنگ اسرائیل علیه لبنان موجب شده تا دیگر نه تنها کشورهای منطقه بلکه بسیاری از کشورهای جهان نیز به این نتیجه برسند که باید به هر نحو ممکن جلوی جنایت و وحشی‌گری اسرائیل در منطقه گرفته شود تا منطقه بیش از این در آتش و خون غرق نشده و جنگ بزرگ‌تری در نگرفته سطح تنش‌ها و درگیری‌ها را هر چه کمتر کرد. این در حالی است که نوع مواجهه اسرائیل با حماس و در غزه و حزب‌ا... در لبنان نشان داده که آنها در جنگ رو در رو و زمینی قادر به مقابله و شکست طرف مقابل نیستند. لذا از این رو است که شاهدیم صهیونیست‌ها بارها و بارها با حملات هوایی و موشکی مناطق مختلف را مورد هدف قرار می‌دهند. از طرف دیگر نکته‌ای که اهمیت بالایی دارد اینکه رویکرد صهیونیست‌ها در قبال حماس و حزب‌ا... تغییر یافته و اگر تا پیش از این به حملات دسته‌جمعی و کلی دست می‌زدند که در پی حملات خود جمعی از مردم بی‌گناه و نیروهای مقاومت را به شهادت برسانند؛ اما در رویکرد جدید خود به ترور هدفمند فرماندهان جبهه مقاومت روی آورده تا به‌زعم خود با با زدن فرماندهان حماس و حزب‌ا... آن را زمینگیر کند تا از مقاومت و حملات خود به مناطق اشغالی دست بردارند. نمونه این امر را می‌توان در ترور فرمانده مقاومت منطقه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی (فرمانده سپاه قدس)، ابومهدی المهندس (رئیس حشد الشعبی عراق)، عماد مغنیه (از فرماندهان تاثیرگذار حزب‌ا... )، اسماعیل هنیه(رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران)، فؤاد شکر ملقب به حاج محسن (از اعضای ارشد «شورای جهاد» بالاترین نهاد نظامی حزب‌ا...)، ابراهیم عقیل (فرمانده نیروهای یگان ویژه رضوان) و در نهایت سیدحسن نصرا... (دبیر کل حزب‌ا... لبنان)، علی کرکی(فرمانده جبهه جنوبی حزب‌ا...) مشاهده کرد. رویکردی که بر خلاف خود صهیونیست‌ها که معتقدند با ترور فرماندهان جبهه مقاومت این جبهه تضعیف می‌شود، اما خللی در روند عملکردی و ساختار جبهه مقاومت ایجاد نخواهد شد.
*چگونگی پاسخ ایران
پس از ترور و به شهادت رساندن اسماعیل هنیه در تهران شاهد بسیاری از واکنش‌ها نسبت به این اتفاق بودیم که مجموع این واکنش‌ها به لحاظ رویکردی به 2 دسته تقسیم می‌شدند. دسته اول که معتقد به برخورد و پاسخ متقابل از سوی ایران بودند و دسته دوم که به صبر استراتژیک باور داشتند. در همان زمان نیز بسیاری از مقاومت به پاسخ سخت و قاطع به این جنایت رژیم صهیونیستی در زمان مناسب و مقتضی اشاره داشتند و با این حال پس از چند ماه دوباره اسرائیل در حمله‌ای دیگر سیدحسن نصرا... چهره شاخص و رهبر حزب‌ا... و تنی چند از مقامات بلندپایه آن از جمله علی کرکی و نبیل فاروق را به شهادت رساند تا به نحوی معادلات را به‌هم بزند. با این حال از زمانی‌که خبر شهادت دبیر کل حزب‌ا... تایید و منتشر شده است عده‌ای از رسانه‌های مکتوب، رسمی و مشخصا کارشناسان یا مجریان صداوسیما از لزوم آرایش جنگی و اعلام جنگ از سوی ایران صحبت می‌کنند. بدون اینکه ابعاد و زوایای این تصمیم را در نظر بگیرند. چنانکه کیهان در مطلبی نوشته است: «اگر صلح می‌خواهی آماده جنگ باش این جمله اساس منطق بازدارندگی به‌عنوان مهم‌ترین عامل در دفاع از منافع فرد، گروه و کشور را شکل می‌دهد.» این در حالی است که طیف دیگری که بر مبنای عقلانیت و نه هیجان تحولات را رصد می‌کنند معتقد به سیاست صبر؛ استراتژیک و پاسخ قاطعانه هستند و بر این باورند که ایران باید با درایت و هوشیاری در زمان مناسب پاسخ صهیونیست‌ها را بدهد. چه اینکه حشمت‌ا... فلاحت‌پیشه تحلیلگر مسائل بین‌الملل معتقد است: «آنچه می‌بینیم «فتنه» است، جنگ نیست. ایران باید توان دفاعی خود را همسطح با اسرائیل تقویت کند. آنچه مشخص است، این است که اگر نتانیاهو بتواند گام به گام، اهداف خود را عملیاتی کند، سعی خواهد کرد اقدامات ایذایی علیه ایران نیز انجام دهد، اما اگر این جنگ، به جنگ ایران و اسرائیل تبدیل شود، منافع کشور‌های منطقه و به‌ویژه منافع آمریکایی‌ها مصون از این جنگ نخواهد بود چرا که جنگ ایران و اسرائیل قابلیت تبدیل شدن به جنگ منطقه‌ای را دارد و در نتیجه به سود آمریکایی‌ها نیست.» همچنین سیدمحمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در کانال تلگرامی خود نوشت: «در برابر اظهارنظرهای تند و افراطی افراطیون انقلابی‌نما که جنگ‌طلبی می‌کنند و یا سخنان منفعلانه‌ای که دشمنان از آن احساس ضعف برداشت کند، بهترین کار پایبندی به نظرات رهبری انقلاب است که نشان داده هم رهبر انقلابی است و هم در اوج هوشمندی، مراقب مصالح مردم ایران است. در طول جنگ اسراییل و غزه این درایت را تجربه کرده‌ایم.» آنچه مسلم است اسرائیل از تمام امکانات خود استفاده می‌کند تا به هر نحوی شده ایران را وادار به واکنش و جنگ با خود کند تا سناریوهای از پیش تعیین شده خود را به اجرا بگذارد. چیزی که بسیاری از آن در قالب «تله تنش» یا «تله جنگ» یاد می‌کنند. حال در چنین شرایطی به نظر می‌رسد که مقامات و مسئولان امر با درایت، هوشمندی و عقلانیت به چینش راهبردهای لازم برای پاسخ قاطع در زمان مناسب می‌پردازند. آنچه مسلم است اینکه جدای از هر تحلیل یا گمانه‌زنی این اراده و تصمیم مقام معظم رهبری و شورای عالی امنیت ملی است که بر این مساله خواهد نشست و نباید جلوتر از مقامات عالیه و مسئول پیش رفت.
*هر لحظه هر احتمالی ممکن است
وزیر امور خارجه کشورمان که در نیویورک به سر می‌برد، اظهار داشت: از شنبه عصر به وقت نیویورک که این خبر (شهادت سید حسن نصرا...) واصل شد، تلاش‌های زیادی را انجام دادیم. در دیدار با دبیران کل سازمان ملل متحد و سازمان همکاری اسلامی درخواست ورود این دو نهاد به موضوع را کردم. شورای امنیت ثابت کرده که توانایی حل این مشکلات را ندارد. سیدعباس عراقچی گفت: به دبیرکل سازمان ملل صراحتا عرض کردم که ایشان باید صدای جامعه ملل باشد و باید مساعی خود را به کار گیرد و جامعه بین‌الملل را باید به سمت توقف جنایات رژیم صهیونیستی هدایت کند. منطقه در وضعیت بسیار خطرناک و هشدار است. همه به خطر بر‌وز یک جنگ تمام عیار در منطقه معترف هستند، این یک تهدید بزرگ برای منطقه است و در وضعیت هشدار به سر می‌بریم. وی افزود: کشور‌های منطقه و فرامنطقه باید بدانند که در یک وضعیت بسیار خطرناک هستیم، هرلحظه هر احتمالی ممکن است. روز شنبه چند ملاقات خاص با وزرای خارجه روسیه، سوریه، مصر و چند کشور اروپایی داشتم. در این دیدار‌ها بر ضرورت مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی تاکید کردم.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1216089/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهادت مرزبان ایرانی از داخل افغانستان در شهرستان هیرمند + جزییات

بایدن: باید مانع از جنگ تمام عیار در منطقه شویم

محکومیت حمله اسرائیل به الحدیده از سوی جهاد اسلامی فلسطین

چشمان گریان خبرنگار در هنگام گزارش کشتار اسرائیل در صیدای لبنان (زیرنویس فارسی)

ایران 0 – عراق 1/ نوجوانان ایران به عراق باخت

لحظه اصابت پهپاد مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات + فیلم

بایدن: باید مانع وقوع جنگ تمام عیار در خاورمیانه شویم

درخواست بایدن برای جلوگیری از جنگ فراگیر در منطقه

حمله رژیم صهیونیستی به یمن پنج شهید و 45 زخمی برجای گذاشت

از انتخابات امریکا چه خبر؟؛ از جنجال تزئینات ملانیا ترامپ تا مهارت هریس در آشپزی

15 فیلم برتر تاریخ سینما در مورد جنگ داخلی آمریکا

رئیس جمهور 81 ساله آمریکا: باید از وقوع جنگ فراگیر در غرب آسیا جلوگیری شود

داماد ترامپ: اسرائیل کار را تمام کند!

هیچ کشوری با نبرد نظامی به پیروزی نرسیده که رژیم اسرائیل بتواند

توئیت وقیحانه داماد ترامپ درباره لبنان

آمار شهدای حمله اسرائیل به الحدیده اعلام شد

ترس بایدن و نتانیاهو از وحدت میادین!

شکست نوجوانان ایران مقابل عراق در دیدار دوستانه اردوی قطر

لاپید : اسرائیل در باتلاق اقتصادی فرو رفته است

وبسایت نزدیک به جبهه پایداری: آیا از عقب‌نشینی غیرتاکتیکی قبلی درس می‌گیریم؟

پیش‌بینی تحلیلگر اسرائیلی درباره احتمال حمله زمینی به لبنان

رویای خام نتانیاهو برای برقراری نظم جدید در خاورمیانه

حمله موشکی مقاومت عراق و حزب الله به اسرائیل

شکست تیم ملی نوجوانان برابر عراق در یک بازی تدارکاتی

خبر مهم مقاومت اسلامی عراق

ایران 0 - عراق 1/ نوجوانان ایران به عراق باخت

(ویدئو) لحظه اصابت پهپاد مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات

بررسی لایحه اجازه افزایش سهمیه دولت جمهوری اسلامی ایران در صندوق بین‌المللی پول در کمیسیون اقتصادی

خبر همه برای کارمندان و کارگران درباره حقوق 1403

اردن هاب لجستیکی منطقه می‌شود؟

فیلم| اجتماع عشایر عرب خورستان در محکومیت شهادت دبیرکل حزب‌الله لبنان

بازی‌های آینده منچستریونایتد؛ حکم اخراج اریک تن هاخ امضا می‌شود؟

فیلم| طنین شعار مرگ بر اسراییل دانشجویان بوشهر در ساحل خلیج فارس

امام جمعه شهر اهِل لامرد جنایت اسراییل در شهادت سیدحسن نصرالله را محکوم کرد

لزوم تشکیل ستاد ملی گذر برای افزایش ترانزیت خارجی

تصاویر شهید سید حسن نصرالله روی سازه برج آزادی تهران

«مشهد چهره»، بزرگترین سند روایت مشهد الرضا(ع) است

شهردار مشهد: خدمات شهرداری ویترین خدمات نظام جمهوری اسلامی است

بایدن: باید از وقوع جنگ تمام عیار در خاورمیانه جلوگیری کنیم

هدایی قهرمان تنیس‌روی‌میز تگزاس شد

اهداف حساس اسرائیل و آمریکا را درهم می‌کوبیم

بایدن: باید از وقوع جنگ فراگیر جلوگیری شود

بایدن: باید مانع وقوع جنگ شویم

سفر احتمالی رونالدو به آمریکا

واکنش ایران به حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی یمن

سیاست یک بام و دو هوای آمریکا

بایدن: برای جلوگیری از جنگ فراگیر با نتانیاهو صحبت خواهم کرد

واکنش آمریکا به پاسخ احتمالی ایران پس از شهادت سیدحسن نصرالله

اعتراف آمریکابه ناتوانی اسرائیل/ جان کربی: اسرائیل نمی‌تواند با جنگ ساکنان شمال را بازگرداند

داده‌های اشتغال از بازار کار آمریکا چه می‌گوید؟/کاهش نرخ بهره بزرگ دیگری در راه است؟