ایرانیان جهان

آخرين مطالب

تفاهم ایران و پاکستان بر سر حقابه‌ای که طالبان می‌دزد؛ همکاری دو همسایه برای مهار سیاست‌های آبی یکجانبه افغانستان افغانستان

تفاهم ایران و پاکستان بر سر حقابه‌ای که طالبان می‌دزد؛ همکاری دو همسایه برای مهار سیاست‌های آبی یکجانبه افغانستان
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است که با رئیس‌جمهوری طی جلساتی قرار شده است طی تفاهمی با پاکستان، بتوانند با همکاری دو کشور علیه سیاست‌های آبی افغانستان که همهٔ کشور‌های منطقه را تهدید می‌کند، اقدام کنند. بااین‌حال، برخی کارشناسان روابط و حقوق بین‌الملل می‌گویند این تفاهم در شرایط فعلی ایران ایراداتی دارد و می‌تواند منجر به قرارداد‌های یک‌طرفه بینجامد.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
هشدار کارشناسان روابط و حقوق بین‌الملل در مورد دست پایین ایران در رابطه‌ای دوسویه است که گاهی تجربه‌هایش برای ایران تکرار شده است. در کنار این هشدار‌ها برخی کارشناسان بر این باورند که همکاری منطقه‌ای و چندجانبه و نه روابط دوجانبه برای آب و محیط‌زیست منطقه و به‌شکل اولی برای ایران راهگشا است، مگر اینکه مانع توسعهٔ رابطه یعنی تعیین‌تکلیف در جامعهٔ بین‌الملل انجام شود.
بررسی اخبار منتشرشده از سوی وزارت داخلۀ افغانستان، درسال گذشتهٔ حاکمان افغانستان 400 برنامۀ آبی و پیرو آن برنامه‌های جمعیتی و توسعۀ کشاورزی را دنبال می‌کنند که در همۀ مناطق مرزی این کشور تحولات قابل‌توجهی ایجاد می‌کند. به‌گفتۀ کارشناسان تنها نقطۀ قابل‌اتکا برای کشور‌های پایین‌دست متأثر از برنامه‌های طالبان، فقر ملزومات اجرایی و فنی است که می‌تواند در کنار سرمایه‌های ژئوپولیتیک هر کشور به‌ویژه ایران، موجب گرفتن امتیازاتی شود.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: سیاست خارجی کشور در قبال افغانستان تغییر می‌کند در حال حاضر، در میان این کشورها، ایران وخیم‌ترین وضعیت آبی 50 سال اخیر خود در رودخانۀ مرزی هیرمند را تجربه می‌کند. اخبار منتشرشده از حضور فنی یا سیاسی کشور‌هایی مانند ازبکستان و پاکستان، در میان طرح‌ها و برنامه‌های افغانستان، چنین نشان می‌دهد ایران تنها کشوری است که در مذاکره با طالبان، سهم یا نتیجه‌ای کمتری به‌دست آورده است و طالبان همچنان در گروکشی از «آب» دنبال امتیاز است.
طالبان بلندپرواز از زمان استقرار «طالبان» به‌عنوان حاکمان جدید در افغانستان، برنامه‌های بلندپروازانۀ آبی در این کشور بیش‌ازپیش دنبال می‌شود. موضوعی که نه‌فقط ایران، بلکه سایر کشور‌های همسایه را هم با خطر تشدیدِ چالش‌های آبی مواجه می‌کند. گرچه به‌نظر می‌رسد وخامت شرایط محیط‌زیست و معیشت در منطقۀ سیستان ایران، موضوع اجرایی‌شدن برنامه‌های آبی افغانستان را دارای اهمیتی دوچندان کرده است، اما تحرکات کشور‌هایی مانند پاکستان و ازبکستان نیز نشان می‌دهد این کشور‌ها درصدد رسیدن به تفاهمی به‌منظور جلوگیری از فشار آبی ناشی از این طرح‌ها هستند. تحرکاتی که گاه در گفتگو‌های دیپلمات‌ها خودش را نشان می‌دهد و گاه در برنامه‌های مشترک عمرانی: مانند همکاری ازبکستان در تکمیل کانال آبی «قوش‌تپه».
در این میان اما، ایران هنوز به‌دنبال مذاکره با طالبان در مورد دریافت حقابه از «هیرمند» است و آب بر هامون بسته شده است. آب شرب در بسیاری از شهر‌ها و روستا‌های سیستان‌وبلوچستان با تانکر توزیع می‌شود و با شروع باد‌های 120روزۀ بدون انقطاع، سیستان در گردوغبار فرورفته است. سدسازی طالبان بر فراه‌رود نیز دست ایران را بیش‌از‌پیش تنگ کرده است. ایران در این رودخانه هیچ معاهده‌ای با افغانستان ندارد و پیچیدگی‌های فنی در این رودخانه که مناطق بالادست و پایین‌دست آن تاکنون سنجیده نشده است نیز موضوع تدوین یک تفاهم‌نامه را پیچیده‌تر کرده است.
این واقعیت که فقط ایران نیست که تحت‌تأثیر سیاست‌های آبی افغانستان قرار می‌دهد، کشور‌های منطقه را بر آن داشته است تا با همکاری بتوانند از وضعیت خشکی مطلق در آینده جلوگیری کنند. بسیاری از کارشناسان می‌گویند راهی جز اجماع منطقه‌ای علیه سیاست‌های آبی طالبان وجود ندارد. حالا مدت‌هاست از هامون تا آمودریا، تحت‌تأثیر سیاست‌های آبی طالبان یا از بین رفته یا در حال از بین رفتن است.
بیشتر بخوانید: شگرد جدید افغان‌ها برای دور زدن قانون تجارت ایران چرخش در روابط عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به «پیام ما» می‌گوید سیاست خارجی دولت چهاردهم در قبال افغانستان تغییر می‌کند. به‌گفتهٔ «فدا حسین مالکی» در جلسه‌ای که با تعدادی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و پیش از سفر رئیس‌جهموری به نیویورک، با مسعود پزشکیان برگزار شده است، موضوعاتی مانند پیرامون ساماندهی به اتباع خارجی، مسائل افغانستان، نمایندگی ویژه در این کشور و عدم تمکین هیئت حاکمهٔ افغانستان در زمینهٔ حقابهٔ ایران از رودخانهٔ هیرمند مطرح شد: «ما با کشور‌های همسایه مشکل خاصی نداریم، روابط ما با پاکستان، ترکیه، آذربایجان و کشور‌های عربی بر روی اصول درستی است و اگر مسئله‌ای هم باشد، در فضای خیلی دوستانه و براساس منافع ملی کشورها، بحث و تبادل‌نظر می‌شود. واقعیت این است که ایران و پاکستان بر سر مشکلات مشترک در زمینه‌های آب، سدسازی‌های افغانستان در رودخانه‌های مشترک فرامرزی، تنش‌های مرزی، گردوغبار و … که با افغانستان دارند، بهتر است همکاری کنند. مشکلات پاکستان با افغانستان پیچیده‌تر از مشکلات ماست. در آخرین سفری که به اسلام‌آباد داشتم، پاکستانی‌ها مُصر بودند که در مسائلی از قبیل آب، تنش‌های مرزی، مسائل امنیتی، ورود جریان‌ها و گروه‌های هنجارشکن در افغانستان با ما همکاری کنند و ما نیز تمایل به همکاری در این زمینه‌ها را داریم.»
به‌گفتهٔ او قرار است در جلسات مختلف از جمله کمیسیون مشترک دو کشور، بر روی همکاری‌های مشترک بحث و تبادل‌نظر شود.
شبه استعمار «مهدی ذاکریان»، استاد دانشگاه پنسیلوانیا و کارشناس روابط و حقوق بین‌الملل به «پیام ما» می‌گوید این رابطه را درست و اصولی ارزیابی نمی‌کند، اگرچه همواره گسترش روابط با سایر کشور‌ها به‌ویژه همسایگان یک رفتار صحیح در سیاست خارجی است: «ایران الزامات گسترش روابط یا تفاهم جدیدی ندارد. فرض را بر این بگذاریم که ایران بخواهد ذیل یک سازمان یا قرارداد همکاری‌های جدیدی را در زمینهٔ آب یا محیط‌زیست تعریف کند؛ آیا بانک مرکزی پاکستان هم آن را خواهد پذیرفت؟» او موضوع را به مسئلهٔ تحریم‌ها نسبت می‌دهد: «باید پیشتر موانع گسترش همکاری رفع شود. در غیر این‌صورت، روابط ما با پاکستان هم همان شکل و شمایل روابط با چین یا روسیه را پیدا می‌کند: «قرار نیست همیشه شکل روابط ما صورت استعماری بگیرد. این واقعیت است که ایران به‌دلیل چالش‌های زیادی که در زمینهٔ آب و محیط‌زیست دارد (که بسیاری از آن‌ها منشأیی در کشور همسایه دارد)، نیاز به این همکاری دارد. اما نمی‌تواند در شرایط فعلی بسیاری از این همکاری‌ها را تعریف کند؛ چراکه بازی برد-باخت می‌شود. یعنی طرف مقابل می‌برد و ایران می‌بازد. من فکر می‎کنم در حال حاضر تعریف این تفاهم یا همکاری با پاکستان نیز این‌صورت را پیدا می‌کند.»
«ابوالفضل ظهره‌وند»، سفیر اسبق ایران در افغانستان نیز معتقد است پاکستان برای پیشبرد سیاست‌های خودش در قبال افغانستان نیاز به ایران دارد، اما بهتر است ایران علیه افغانستان یک جبههٔ منطقه‌ای تشکیل دهد: «همهٔ کشور‌هایی که تحت‌تأثیر سیاست‌های آبی افغانستان قرار می‌گیرند، باید در یک اجماع علیه این سیاست‌ها رفتار کنند. ایران می‌تواند محور این همکاری مشترک باشد.»
منبع: روزنامه پیام ما

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1216482/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جنگ‌افروزی صهیونیست ها در سایه انفعال اعراب

چگوارای جهان عرب | مادران زیادی اسم پسرشان را «حسن» خواهند گذاشت

سالروز پیروزی ایران برابر ژاپن در بازی‌های آسیایی 1990

انتخابات زودهنگام ژاپن ٢٧ اکتبر برگزار می‌شود

چالش‌های دبیرکل جدید ناتو؛ از واشنگتن تا شرق اروپا

بهترین زمان سفر به اروپا از نظر قیمت چه فصلی است؟

جنگ ترکیه و آلمان بر سر یک غذای ایرانی

کشف میدان گازی عظیم در جمهوری آذربایجان

این خودروها روی دست خودروساز ماند!

فروش خودروهای برقی کاهش چشمگیری یافت

اتحادیه اروپا درباره تشدید تنش در لبنان جلسه اضطراری تشکیل می‌دهد

ده‌ها کشته در واژگونی قایق حامل پناهجویان جلوی جزایر قناری

اتحادیه اروپا جلسه اضطراری تشکیل می‌دهد

تهدید سرمایه‌گذاری/ مناقشات خاورمیانه چه تأثیری بر سرمایه‌گذاری چین در ایران می‌گذارد؟

مستند «غرق شدن مارو لیسبون» از چین در راه اسکار

سری آنر مجیک 7 با پنج عضو در مرجع صدور گواهی 3C مشاهده شد؛ عرضه نزدیک است

قهرمانی رکابزن روس، صفرزاده بیست و یکم شد

تحلیلگر ترکیه‌ای: چشم ترکیه به بریکس اما گوشش به اروپاست

ایجاد مرکز منطقه‌ای برای توسعه پایدار در آسیای مرکزی و افغانستان

گاریدو به دنبال شکستن طلسم آسیایی

وزیر اطلاعات در دفتر حزب‌الله در تهران حضور یافت

ورزشگاه تختی آماده میزبانی از بازی استقلال - النصر

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با تأمین 50 هزار میلیارد تومان آغاز شد + فیلم (9 مهر 1403)

سخنرانی شیخ نعیم قاسم آغاز شد

انیمیشن «ربات وحشی» صدرنشین باکس آفیس هفته/ کاپولا عقب ماند

درگیری در خاورمیانه، قیمت نفت را گران کرد

بایدن باز هم خط قرمز چین را رد کرد

کنعانی: مکتب سید حسن نصرالله زنده است / دست و پای متجاوز را قطع خواهیم کرد

کنعانی: آمریکا با اهدای بمب‌های یک تنی در جنایت جنگی اسرائیل شریک است

دردسر ملی‌پوش ایرانی در لهستان: یک رقیب خیلی آماده

چرا امارات به عنوان متحد اصلی آمریکا مطرح شد؟

تکاپوی کاخ سفید و تل‌آویو از بیم پاسخ ایران به شهادت نصرالله

درگیری پلیس کراچی با معترضان مقابل کنسولگری آمریکا

وقوع آتش‌سوزی مهیب در کارخانه مواد شیمایی ایالت جورجیای آمریکا

دولت آمریکا نگران حمله ایران است

بانوی اژدها کدام هواپیمای آمریکا است؟

برای سید مقاومت؛ استراتژیستی نابغه که راهش زنده خواهد بود

وقوع آتش‌سوزی مهیب در کارخانه مواد شیمیایی ایالت جورجیای آمریکا

تعلل در پاسخ ترور هنیه باعث شهادت نصرالله شد

طوفان هلن همچنان قربانی می‌گیرد + فیلم

چالش دبیرکل جدید ناتو؛ حفظ ائتلاف غرب همزمان با تردید سیاسی در آمریکا

فاصله نرخ ارز نیما با بازار آزاد کمتر شد

قیمت طلای جهانی از حرکت ایستاد

لحظه ساقط شدن پهپاد جاسوسی آمریکا بر فراز یمن+ فیلم

شیخ نعیم قاسم: آمریکا شریک جنایات رژیم صهیونیستی است/ قدس شریف همواره اولویت اصلی شهید نصر الله بود

فاصله نرخ ارز نیما با بازار آزاد

شیخ نعیم قاسم: آمریکا از اسرائیل حمایت می‌کند / سید نصرالله تا زمان شهادت از میدان خارج نشد

آمریکا 567 میلیون دلار کمک دفاعی به تایوان اختصاص داد

آمریکا و اسرائیل آماده یک حمله انتقام جویانه از سوی ایران

پزشکیان: وعده آتش‌بس آمریکا و اروپا در ازای عدم پاسخ ایران به ترور هنیه، تماما دروغ بود