ایرانیان جهان

آخرين مطالب

◄ باز کردن دایره تنگ تفکر سازه ای حمل و نقل؛ راهکاری برای رسیدن به حملو نقل و ترانزیت جهانی اخبار ایران

◄ باز کردن دایره تنگ تفکر سازه ای حمل و نقل؛ راهکاری برای رسیدن به حملو نقل و ترانزیت جهانی
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - تین نیوز |
یک متخصص ترانزیت معتقد است لازمه رسیدن بهحمل و نقل و ترانزیت جهانی با انواع و ابعاد و منافع اقتصادی، سیاسی، باز شدن و باز کردن دایره تنگ تفکر سازه ای حمل و نقل برای نفوذ مباحث و مسائل ترانزیت بار بین قاره ای و قاره دنیا در درون دوایر دولتی و تقنینی با کمک متخصصان دلسوز داخلی است! 
به گزارش تین نیوز، پرویز باورصاد تاکید کرد: کریدورهای دریایی جنوب شمال ایران تا سوئد و.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
... دریای ازف به اروپای مرکزی و به مرزهای رازی بازرگان و سپس به استانبول و ازمیر و همچنین کریدورهای چین به مرز اروقمی با قزاقستان و... سپس شاخه جنوبی آن معروف به عرض جغرافیایی پایین یا زیر خزری به سرخس و سپس شاخه جنوب غربی آن (و همچنین شاخه شمال غربی مرز رازی - استانبول یا ازمیر و ) به شلمچه و لاذقیه و به شاخ آفریقا از بعد اقتصادی بهترین گزینه مصوب چین و دنیا از نظر تجارت جهانی هستند!
وی افزود: ولی ترانزیت بار جهانی ابعاد دیگری هم نظیر ابعاد فنی شبکه های راه و ریلی و بنادر و پایانه های مرزی هم دارد که باز ایران با همین بضاعت موجود و به علت مقایسه های انجام شده، بهترین گزینه است. 
باورصاد در جمع متخصصان تین نیوز تاکید کرد: اما متاسفانه کشور ما از ابعادی دیگر یعنی از بعد سیاسی و سازماندهی از ابتدای کار عملیاتی ترانزیت بار یعنی سال 1375 (اولین محموله رسمی عدل های پنبه ازبکستان ) تا الان مشکلات عدیده داشته که اینجانب تا سطوح ریاست جمهور و وزرای راه و ترابری و معاونان آنها در برنامه ریزی، بنادر، راه آهن و جاده ای و کشتیرانی و همچنین وزیر بازرگانی (و حتی عکس العمل روزنامه ای مقام رهبری ) موضوعات و چالش‌ها و قوت ها را عرض کرده ام که متاسفانه علیرغم تصدیق مسائل، فقط دید اجرایی زیر یک سال و تکرار رسانه ای و مدیران و.... متعدد داشته و دنبال حل مشکلات از نظر سیاستگذاری ملی سازماندهی ملی ترانزیت بار خارجی کشور نبوده و حوصله کار را نداشته اند!
وی ادامه داد: چون ماهیت مدیریت و کارشناسی حمل و نقلی وزارت راه و ترابری و یا وزارت های صنعت و معدن و بازرگانی دارای تفکر و تخصص های راه و ساختمانی خیلی سنتی دهه 30 و 40 شمسی و یا دهه 50 به بعد حمل و نقل بر ساخت امور زیربنایی جاده، ریل، بنادر و مبادی مرزی یا حمل و نقل عرضه ای (Transport supply) استوار بوده و نه خدمات تقاضایی حمل و نقل (Demand for transport) و همین امر تنها دلیل ساخت عرضه ای حمل و نقل یا استفاده از شبکه عرضه حمل و نقل است.
این متخصص ترانزیت عنوان کرد: متأسفانه در ایران فرصت پرداختن به این مقوله با شاخص های از نوع خدمات حمل و نقل فراهم نشده و علتش همان تفکر و احاطه حمل و نقل سازه بر بهره برداری از جمع اجزا حمل و نقل عرضه است که امروزه تا حد لجستیک جهانی و ملی حمل و نقل پیشرفته و خدمات پایه است و حمل و نقل ترانزیت بار خارجی ایران جزئی از این خدمات جهانی لجستیک جهانی است که متاسفانه دارای سازماندهی و اهمیت ملی اجرایی لازم برای پاسخگویی به نیازهای بالفعل و یا پتانسیل کشور با ابعاد و تعاریف خاص جهانی نبوده و به همین دلیل کار به موضوعات زنگزور و فاو و..... و یا دالان چین به گوادر و چابهار، دالان شمال جنوب و تراسیکا و.... شیوه ای و یا ترکیبی رسیده و رقیب یا به قول معروف آمریکا در ترانزیت آن را بدین مسیر برده که هیچ نفع مستقیمی به لحاظ جغرافیا ندارد! 
باورصاد گفت: از آنجا که آمریکا یک ابرقدرت توانمند و باهوش و متمول و با تکنولوژی سطح عالی و.... و درجه اول دنیای حمل و نقل زیربنایی و خدماتی است! بعد از فروپاشی 1989 شوروی سابق، برنامه ریزی و طرح عوارض و عواقب و مزایا و منافع فروپاشی را برای خود و یک به یک کشورهای منطقه همجوار و از جمله ایران دقیق تجزیه و تحلیل سیاسی و اقتصادی و.... کرده و کلا سیاست عدم موفقیت ایران را به عنوان سرلوحه سیاست خارجی قرار داده و مصوب و مدون تاکنون پیش می برد.
او تاکید کرد: علت تصویب و اجرایی کردن این دکترین اجرایی کردن برنامه ای عدم موفقیت ایران برای نفوذ و تاثیر گذاری در جمهوری های تازه استقلال یافته هشت گانه و یا فدراسیون روسیه و یا همه کشورهای جنوب و شمال جهانی مشتری ترانزیت ایران بوده است؛ که باز متاسفانه دولت های متعدد ما علیرغم دیدگاه های بدیهی.... و اینکه ایران در 2500 سال مجرای راه ابریشم بوده و حالا تصورات خیلی خوش اقبالی و خوش جایگاهی در صحنه واقعی تصمیم گیرهای های کشورهای مشتری است ولی هیچ رسیدگی اصولی به موضوع ترانزیت بار و رفع مشکلات خود در این بازار سیاسی تجارت بین المللی به عمل نیاورد.
به گفته وی در صورت عادی شدن و ثبات روابط ایران و آمریکا، نتایج کاملا مثبت آن بدیهی است و ترانزیت بار ایران و ابعاد مختلف صنعت عظیم تجارت و حمل و نقل بین المللی به عنوان مهمترین پیشران اقتصاد جهانی و مشتق شده از آن، مجددا بدون رقیب می‌شود، چرا که نقش چهار راه ترانزیتی ایران در جهان و با کمک سایر کشورهای پیرامونی متصل و... یک تئوری اقتصادی تجاری است! 
باورصاد ادامه داد: ولی ایران که برای همسایه های تازه استقلال کم تجربه! بسیار هم اشتباهاتی را در ایجاد شرایط روابط دوجانبه متزلزل از گذشته تا کنون داشته که دولت‌ های ما مقصرند و باید به طور اصولی سیاست و استراتژی حمل و نقل ترانزیت جهانی با انواع و ابعاد و منافع اقتصادی، سیاسی، و.... قابل شمارش و غیرقابل است را تغییر دهند که لازمه آن همان بازشدن و بازکردن دایره تنگ تفکر سازه ای حمل و نقل برای نفوذ مباحث و مسائل ترانزیت بار بین قاره ای و قاره دنیا در درون دوایر دولتی و تقنینی با کمک متخصصان دلسوز داخلی است! 

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1216729/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

محصولات اوکراینی داد اروپا را درآورد!

کیوسک‌های گردشگری؛ راهی برای رونق توریسم شهری

بازگشت مهدی طارمی به ترکیب اصلی اینتر برای لیگ قهرمانان اروپا

مهلت کوتاه منچستریونایتد به تن‌هاخ برای نجات تیم از بحران

لرزش بازار سهام آسیا با حمله رژیم صهیونیستی به لبنان

تهدید سرمایه گذاری/ مناقشات خاورمیانه چه تأثیری بر سرمایه گذاری چین در ایران می گذارد؟

هند رکورد فیلترینگ اینترنت را شکست

قدردانی افغانستان از حمایت‌های ورزشی ایران

دیدار مسئولین مرزی ایران و طالبان در هرات | عکس

گزارش درویش برای هیئت مدیره پرسپولیس

طارمی دوباره در ترکیب ثابت اینترمیلان

تیم هندی در آستانه حذف از مسابقات لیگ قهرمانان آسیا

زلزله 6.3 ریشتری روسیه را لرزاند (9 مهر 1403)

ماجرای ترور رییس جمهور آمریکا چیست؟

لاریجانی: نباید اجازه بدهیم اسرائیل لبنان را محاصره کند

اپیک گیمز با گوگل و سامسونگ درافتاد

شهادت «سید حسن نصرالله» وحدت جبهه مقاومت را مستحکم‌تر کرد

ویدیو/ اعتراف مقام رسمی آمریکا؛ بمب‌های سنگرشکن را ما به اسرائیل دادیم

دولت بایدن از ترس تشدید تنش با ایران فلج شده است | بایدن در حال همکاری نزدیک با اسرائیل برای خنثی کردن حمله احتمالی ایران است

ادامه محکومیت ترور شهید سیدحسن نصرالله در سمنان

اسرائیل از ترس پاسخ ایران دست به دامان آمریکا شد

ادامه محکومیت ترور شهید سیدحسن نصرالله در سمنان+ فیلم

رئیس جمهور سابق آمریکا مهاجران را افرادی خطرناک نامید

آنچه باید در مورد ثبت نام لاتاری آمریکا بدانید+آموزش کامل ثبت نام بدون هزینه

انتقاد برلین از «جعل خبر» توسط ترامپ

تلفات طوفان «هیلین» در آمریکا به 111 نفر افزایش یافت

محاکمه مارین لوپن به اتهام اختلاس در دادگاه فرانسه

برتری ترامپ در 5 ایالت کلیدی بر هریس در نظرسنجی جدید

آغاز مذاکرات برای ایجاد کانال مالی مشترک بین کشورهای اسلامی

حراج بعدی شمش طلا فردا برگزار می‌شود

بیش از 34 میلیارد دلار ارز واردات تامین شد

رئیس سازمان فروش اموال تملیکی از مزایده اموال کوروش کمپانی خبر داد

امام جمعه کیش: تلاش آتش نشانان با بیان یک کلمه و جمله قابل تقدیر نیست

امام جمعه اهل سنت کیش: آتش نشانان، حافظان جان و مال مردم هستند

گفت‌وگوی السودانی و نبیه بری درباره تحولات لبنان

حمله مقاومت عراق با موشک‌های کروز به جولان اشغالی/ دور جدید حملات راکتی حزب الله به نهاریا و منطقه الجلیل +تصاویر

مهندس اوحدی: نخبگان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر ظرفیت‌های عظیم و پشتوانه علمی کشور هستند

توسعه اقتصادی با رشد گردشگری در ایران و جهان

نخست وزیر روسیه در تهران/ گامی بزرگ برای گسترش روابط اقتصادی

آب در ایران ارزش واقعی خود را ندارد

ابوالفضل قدیانی بازداشت شد

تاکید وزیر صمت بر توسعه موافقت‌نامه‌های تجاری و تسهیل تجارت برای تجار

دعوت وزیرصمت از وزیرتجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای حضور در نمایشگاه دورسوم اوراسیا تهران

سیگنال اقتصادی پزشکیان به اروپایی ها /استوارنامه 6 سفیر دریافت شد +عکس

شخصیت شهید سیدحسن نصرالله در جغرافیای مقاومت، امت اسلامی، جهان عرب و حتی آزادی‌خواهان غیرمسلمان و غیرعرب‌ الهام‌بخش و الگو بود

«سیدحسن نصرالله» یک شخصیتی کم‌نظیر در جهان عرب بود

ابوالغیط: نقض حاکمیت لبنان تهدیدی برای گسترش دامنه درگیری است

سفر به دنیای طعم های ناشناخته با تور ژاپن

نشست اضطراری اتحادیه اروپا درباره لبنان برگزار شد

کمک 10 میلیون یورویی کمیسیون اروپا 10 به لبنان