ایرانیان جهان

آخرين مطالب

زمین لرزه سیاسی در اتریش در سایه پیروزی انتخاباتی راستگرایان اروپا

زمین لرزه سیاسی در اتریش در سایه پیروزی انتخاباتی راستگرایان
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - حزب راست افراطی اتریش در انتخابات سراسری اخیر بیشترین آراء را کسب کرده و نتیجه تاریخی به دست آورده که در سایه این پیروزی تشکیل دولت آینده بسیار دشوار خواهد بود. - اخبار بین الملل -
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، رای‌ دهندگان اتریشی روز یکشنبه در انتخابات سراسری در این کشور به حزب راست افراطی آزادی رای دادند تا برای نخستین بار در این کشور یک جریان سیاسی دست راستی افراطی به قدرت برسد.
حزب راست افراطی آزادی FPÖ که چندان رویکرد مثبتی به اتحادیه اروپا ندارد و طرفدار روسیه است در ماه‌های اخیر همواره از حزب مردمی محافظه‌کار اتریش به رهبری کارل نهمر، صدر اعظم این کشور پیش بوده است. کمپین این حزب بیشتر بر پایه ایجاد نگرانی از افزایش مهاجرت و مشکلات اقتصادی بوده است.
کارشناسان می‌گویند در صورتی که حزب دست راستی آزادی صدر اعظم را منصوب کند نقش اتریش در اتحادیه اروپا بسیار متفاوت خواهد بود و بروکسل با دردسر جدیدی مانند ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان رو به رو خواهد شد. کیکل اغلب گفته است که نخست وزیر مجارستان یک الگو برایش به شمار می‌رود و همیشه در کنارش باقی می‌ماند.
کیکل، در یک گفتگوی تلویزیونی اعلام کرده که در انتخابات پیروز شده و آماده است برای تشکیل ائتلاف با همه احزاب گفتگو کند. در مقابل کارل نهمر، مخالفت خود را با تشکیل دولت با کیکل اعلام کرده اما در عین حال همکاری با حزب آزادی را به عنوان یک حزب رد نکرده است.
الکساندر ون در بلن، رئیس جمهور اتریش که بر تشکیل دولت در این کشور نظارت می‌کند پیشتر از به قدرت رسیدن حزب آزادی به دلیل انتقاد از اتحادیه اروپا و همچنین محکوم نکردن حمله روسیه به اوکراین ابراز نگرانی کرده بود. وی همچنین گفته بود که ممکن است اجازه ندهد کیکل به عنوان صدر اعظم معرفی شود چرا که قانون اساسی او را ملزم نمی‌کند که از حزب پیروز بخواهد دولت تشکیل دهد.
حزب آزادی اتریش می‌خواهد به طور کلی اعطای پناهندگی را متوقف کند و سیاست‌های سختگیرانه ای برای جلوگیری از ورود مهاجران وضع نماید. این حزب ریشه‌های نازیستی دارد و در دهه 1950 رهبرانی از حزب پیشین نازی آن‌را هدایت می‌کردند.
به نوشته اس ار اف سوئیس پیروزی حزب راست افراطی اتریش با استقبال گسترده احزاب راستگرا در اتحادیه اروپا روبرو شده است.
جردن باردلا، رئیس حزب راست‌گرای اجتماع ملی در فرانسه، از عملکرد قوی FPÖ در انتخابات پارلمانی اتریش ابراز خرسندی کرد. باردلا در X نوشت: نشستن در پارلمان اروپا در کنار متحدانمان از FPÖ که در انتخابات پارلمانی اتریش با اختلاف زیادی پیروز شدند، ما را سرشار از غرور می کند.
وی تاکید کرد: دولتی که توسط FPÖ تشکیل شود "حاکمیت، رفاه و هویت کشورش" را در اولویت خود قرار خواهد داد.
مشخصه انتخابات پارلمانی در اتریش نارضایتی و تمایل به تغییر بود. این از داده های موسسه آینده نگاری به نمایندگی از ORF بدست آمده است. براین اساس از هر ده پاسخ دهنده، شش نفر بر این عقیده بودند که کشور در حال توسعه منفی است که تعداد آن ها تقریباً دو برابر بیشتر از انتخابات شورای ملی 2019 بوده و در این میان حزب راستگرای FPÖ بیشترین بهره را از نگرانی های مردم برده است.
برای بسیاری از شهروندان، مهاجرت، حتی قبل از تورم و مسائل امنیتی، انگیزه مهمی برای رای دادن بود. به گفته محققان انتخابات، شخص هربرت کیکل عامل تعیین کننده ای در میان رای دهندگان نبود. دولت متشکل از حزب محافظه کار ÖVP و سبزها اخیراً در میان رای دهندگان بسیار نامحبوب بوده است و از هر ده نفری که در نظرسنجی شرکت کردند، شش نفر از عملکرد ائتلاف راضی نبودند یا اصلا راضی نبودند.
استقبال احزاب افراطی اروپا از نتایج انتخابات اتریش
این نتایج باعث خوشحالی حزب افراطی جایگزینی برای آلمان نیز شده است. آلیس وایدل، رهبر این حزب بلافاصله پس از اعلام نتایج اولیه به این حزب تبریک گفت. این سیاستمدار نوشت: "ما داریم پیروز می شویم! زمان در حال تغییر است." "هویت، حاکمیت، آزادی و پایان مهاجرت/پناهندگی غیرقانونی - این چیزی است که میلیون ها اروپایی در آرزوی آن هستند.
گیرت ویلدرز از حزب راستگرای هلند برای آزادی (PVV) نیز به نتیجه این انتخابات واکنش نشان داد. ویلدرز در X گفت: به FPÖ تبریک می‌گویم.
حزب راستگرای FPÖ با کسب 29.2 درصد آرا در انتخابات پارلمانی اتریش پیروز شد. این خبر را وزارت کشور در نتیجه نهایی اولیه اعلام کرد. حزب صدر اعظم ÖVP، با 26.5 درصد آرا در جایگاه دوم قرار گرفت. حزب محافظه کار ÖVP نسبت به انتخابات قبلی در سال 2019 11 درصد از دست داد، در حالی که FPÖ 13 امتیاز کسب کرد.
با وجود پیروزی، رسیدن به صدراعظم بعدی برای کیکل بسیار سخت خواهد بود. همه احزاب تاکنون از همکاری با این مرد 55 ساله امتناع کرده اند. الکساندر ون در بلن، رئیس جمهور فدرال اتریش لزوماً مجبور نیست وظیفه تشکیل دولت را به حزبی که بیشترین آرا را دارد، بدهد. وی بارها انتقاد خود را از مواضع سیاسی FPÖ در مورد مسائل اتحادیه اروپا و مهاجرت به وضوح بیان کرده است.
به این ترتیب اگرچه FPÖ قوی ترین نیرو در اتریش خواهد بود، اما مشخص نیست که آیا بخشی از دولت بعدی خواهد بود یا خیر. همه احزاب تاکنون از همکاری با پوپولیست های دست راستی خودداری کرده اند. کارل نهمر، صدراعظم اتریش از حزب محافظه کار ÖVP، بر رد همکاری با هربرت کیکل، کاندیدای اصلی FPÖ، پس از انتخابات پارلمانی پایبند است. کیکل البته با ابراز امیدواری گفته است: "فکر می کنم تحرکاتی در این زمینه وجود داشته باشد." کیکل گفت: «دست ما دراز است.
با این حال، اینکه آیا حتی وظیفه تشکیل دولت به FPÖ داده خواهد شد، جای سوال دارد. الکساندر ون در بلن، رئیس جمهور فدرال، که قبلاً در مورد FPÖ ابراز نگرانی کرده بود، فعلاً این موضوع را باز گذاشت. وی پس از انتخابات گفت که در هفته های آینده با همه احزاب نماینده در شورای ملی گفتگو خواهد کرد و بررسی خواهد کرد که چه اکثریتی ممکن است وجود داشته باشد.
به طور سنتی، طرفی که بیشترین آرا را در اتریش داشته باشد، همیشه این قرارداد را دریافت کرده است. اما این در قانون اساسی تصریح نشده است. رئیس جمهور فدرال گفت: اکنون موضوع یافتن راه حل ها و مصالحه است. وی تاکید کرد که تضمین خواهد کرد که هنگام تشکیل دولت به ارکان اساسی لیبرال دموکراسی احترام گذاشته شود. وی خاطرنشان کرد: حاکمیت قانون، تفکیک قوا، حقوق بشر و اقلیت ها، رسانه های مستقل و عضویت در اتحادیه اروپا اهمیت دارد.
ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان نیز ضمن تبریک به حزب آزادی اتریش این انتخابات را "پیروزی تاریخی برای FPÖ" خواند. کیکل و اوربان تنها در ماه ژوئن جناح راست جدید را در پارلمان اتحادیه اروپا به نام "میهن پرستان برای اروپا" تأسیس کردند. برای کیکل، اوربان یک الگو است.
اعتراضات علیه راست افراطی در وین
پس از موفقیت حزب راستگرای پوپولیست FPÖ، عده زیادی از مردم در شهر وین پایتخت اتریش علیه تمایل به راستگرایی به خیابان ها ریختند. آنها بنرهایی در دست داشتند که مثلاً روی آن نوشته شده بود "نازی‌ها بیرون بروید" و در امتداد ساختمان پارلمان در خیابان رینگ راهپیمایی کردند. همانطور که ORF گزارش می دهد، حدود 200 شرکت کننده شعارهایی مانند "تمام وین از FPÖ متنفر است" و "هرگز لگد نزنید" سر دادند. گفته می شود که چندین گروه چپ و احزاب کوچک این اعتراض را سازماندهی کرده اند.
هفته نامه اشپیگل هم در مطلبی در این باره نوشت: پس از پیروزی حزب راستگرای FPÖ، اتریش با کار دشواری برای تشکیل دولت مواجه است.
دیدار عراقچی با وزیران خارجه اتریش، قزاقستان و قبرس انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1216786/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

محصولات اوکراینی داد اروپا را درآورد!

کیوسک‌های گردشگری؛ راهی برای رونق توریسم شهری

بازگشت مهدی طارمی به ترکیب اصلی اینتر برای لیگ قهرمانان اروپا

مهلت کوتاه منچستریونایتد به تن‌هاخ برای نجات تیم از بحران

لرزش بازار سهام آسیا با حمله رژیم صهیونیستی به لبنان

تهدید سرمایه گذاری/ مناقشات خاورمیانه چه تأثیری بر سرمایه گذاری چین در ایران می گذارد؟

هند رکورد فیلترینگ اینترنت را شکست

قدردانی افغانستان از حمایت‌های ورزشی ایران

دیدار مسئولین مرزی ایران و طالبان در هرات | عکس

گزارش درویش برای هیئت مدیره پرسپولیس

طارمی دوباره در ترکیب ثابت اینترمیلان

تیم هندی در آستانه حذف از مسابقات لیگ قهرمانان آسیا

زلزله 6.3 ریشتری روسیه را لرزاند (9 مهر 1403)

ماجرای ترور رییس جمهور آمریکا چیست؟

لاریجانی: نباید اجازه بدهیم اسرائیل لبنان را محاصره کند

اپیک گیمز با گوگل و سامسونگ درافتاد

شهادت «سید حسن نصرالله» وحدت جبهه مقاومت را مستحکم‌تر کرد

ویدیو/ اعتراف مقام رسمی آمریکا؛ بمب‌های سنگرشکن را ما به اسرائیل دادیم

دولت بایدن از ترس تشدید تنش با ایران فلج شده است | بایدن در حال همکاری نزدیک با اسرائیل برای خنثی کردن حمله احتمالی ایران است

ادامه محکومیت ترور شهید سیدحسن نصرالله در سمنان

اسرائیل از ترس پاسخ ایران دست به دامان آمریکا شد

ادامه محکومیت ترور شهید سیدحسن نصرالله در سمنان+ فیلم

رئیس جمهور سابق آمریکا مهاجران را افرادی خطرناک نامید

آنچه باید در مورد ثبت نام لاتاری آمریکا بدانید+آموزش کامل ثبت نام بدون هزینه

انتقاد برلین از «جعل خبر» توسط ترامپ

تلفات طوفان «هیلین» در آمریکا به 111 نفر افزایش یافت

محاکمه مارین لوپن به اتهام اختلاس در دادگاه فرانسه

برتری ترامپ در 5 ایالت کلیدی بر هریس در نظرسنجی جدید

آغاز مذاکرات برای ایجاد کانال مالی مشترک بین کشورهای اسلامی

حراج بعدی شمش طلا فردا برگزار می‌شود

بیش از 34 میلیارد دلار ارز واردات تامین شد

رئیس سازمان فروش اموال تملیکی از مزایده اموال کوروش کمپانی خبر داد

امام جمعه کیش: تلاش آتش نشانان با بیان یک کلمه و جمله قابل تقدیر نیست

امام جمعه اهل سنت کیش: آتش نشانان، حافظان جان و مال مردم هستند

گفت‌وگوی السودانی و نبیه بری درباره تحولات لبنان

حمله مقاومت عراق با موشک‌های کروز به جولان اشغالی/ دور جدید حملات راکتی حزب الله به نهاریا و منطقه الجلیل +تصاویر

مهندس اوحدی: نخبگان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر ظرفیت‌های عظیم و پشتوانه علمی کشور هستند

توسعه اقتصادی با رشد گردشگری در ایران و جهان

نخست وزیر روسیه در تهران/ گامی بزرگ برای گسترش روابط اقتصادی

آب در ایران ارزش واقعی خود را ندارد

ابوالفضل قدیانی بازداشت شد

تاکید وزیر صمت بر توسعه موافقت‌نامه‌های تجاری و تسهیل تجارت برای تجار

دعوت وزیرصمت از وزیرتجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای حضور در نمایشگاه دورسوم اوراسیا تهران

سیگنال اقتصادی پزشکیان به اروپایی ها /استوارنامه 6 سفیر دریافت شد +عکس

شخصیت شهید سیدحسن نصرالله در جغرافیای مقاومت، امت اسلامی، جهان عرب و حتی آزادی‌خواهان غیرمسلمان و غیرعرب‌ الهام‌بخش و الگو بود

«سیدحسن نصرالله» یک شخصیتی کم‌نظیر در جهان عرب بود

ابوالغیط: نقض حاکمیت لبنان تهدیدی برای گسترش دامنه درگیری است

سفر به دنیای طعم های ناشناخته با تور ژاپن

نشست اضطراری اتحادیه اروپا درباره لبنان برگزار شد

کمک 10 میلیون یورویی کمیسیون اروپا 10 به لبنان