ایرانیان جهان

آخرين مطالب

آمریکا و اروپا اطمینان داده‌اند که در نسل‌کشی غزه و جنایت‌های بیروت سهیم نیستند؟ ایالات متحده آمریکا

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - به گزارش ایرنا، تارنمای (eldiario.es) اسپانیا در یادداشتی تحلیلی به قلم اولگا رودریگس (Olga Rodríguez) خبرنگار اسپانیایی متخصص در حوزه خاورمیانه آورده است: گزارشگران سازمان ملل از کشورها می‌خواهند که 14 اقدام برای اعمال فشار بر اسرائیل را اجرایی کنند، در حالی که ایالات متحده بسته دیگری از سلاح را به ارتش تل‌آویو اعطا کرده و اتحادیه اروپا دوستی و اتحاد خود را با اسرائیل حفظ می‌کند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
این رسانه با بیان این مقدمه تشریح کرد: دو مرتبه‌ای که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در ماه‌های اخیر به آمریکا سفر کرده است، همزمان با حمله‌های اسرائیل به کشورهای ثالث بوده است که در آن مقام‌های ارشد حماس و حزب‌الله کشته شدند.

ایرانیان جهان

در پایان ماه ژوئیه (اوایل مرداد)، نتانیاهو به کنگره آمریکا رفت و در آنجا با تشویق‌های فراوان مورد استقبال قرار گرفت. او در روزهای بعد با جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا، کامالا هریس معاون ریاست جمهوری آمریکا و دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق این کشور دیدار کرد. چند ساعت پس از بازگشت وی به تل‌آویو، ارتش اسرائیل حمله‌ای به پایتخت ایران را آغاز کرد و اسماعیل هنیه رهبر حماس کشته شد؛ در حمله دیگری به پایتخت لبنان، یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله را ترور کرد.
«دو سفر نتانیاهو به آمریکا با ترور رهبران حماس و حزب الله توسط اسرائیل در ایران و لبنان همزمان شده است» جمعه گذشته نیز نتانیاهو دوباره در نیویورک آمریکا بود. هنگامی که او می‌خواست سخنرانی خود را در مقر سازمان ملل آغاز کند، نمایندگان دیپلماتیک چندین کشور به نشانه اعتراض سالن را ترک کردند. برخی دیگر از جمله هیات اسپانیایی ماندن را انتخاب کردند. نخست‌وزیر اسرائیل در سخنرانی خود سازمان ملل را «باتلاق یهودستیزی» توصیف کرد و همچنین دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی را به «یهودستیزی محض» متهم کرد. پس از آن، از همان شهر نیویورک دستور بمباران بزرگ بیروت را صادر کرد که به دنبال یک هفته حملات اسرائیل با بیش از هزار کشته لبنانی که بسیاری از آن‌ها غیرنظامی بودند، [سید] حسن نصرالله رهبر حزب‌الله ترور شد.
نویسنده در ادامه با انتقاد از استاندارد دوگانه غرب و با پرسش‌هایی طعنه‌آمیز تاکید کرد: اگر روسیه پایتخت یک کشور را در حالی که ولادیمیر پوتین (رئیس‌جمهوری روسیه) در مقر سازمان ملل سخنرانی می‌کند، بمباران کند، جامعه بین‌المللی غربی چه واکنشی نشان خواهد داد؟ چه اتفاقی می‌افتد اگر یک کشور غیر متحد، 12 ماه در سرزمینی که به‌طور غیرقانونی آن را برای دهه‌ها اشغال کرده بود و مردم نمی‌توانستند از آن فرار کنند و از ورود کمک‌های بشردوستانه ضروری از آن جلوگیری می‌شد، غیرنظامیان را قتل عام می‌کرد؟
در ادامه این یادداشت آمده است: اسرائیل حامی بزرگ آمریکا و متحد اروپاست. 12 ماه پس از آغاز قتل عام علیه مردم غزه، واشنگتن همچنان فعالانه از اسرائیل حمایت می‌کند. دولت بایدن مدعی است که برای آتش‌بس در غزه تلاش می‌کند، اما سخنان او با واقعیت‌ها در تناقض است.
ایالات متحده به ارسال سلاح به ارتش اسرائیل ادامه داده و فعالانه از دولت نتانیاهو حمایت می‌کند. در همین پنجشنبه گذشته معلوم شد که اسرائیل بسته دیگری از کمک‌های نظامی آمریکا به تل‌آویو به ارزش 8.7 میلیارد دلار دریافت کرده است. اسرائیل بزرگ‌ترین دریافت‌کننده کمک‌های نظامی آمریکا در جهان است. به این ترتیب نسل‌کشی به روند عادی خود ادامه می‌دهد.

ایرانیان جهان

«با 42000 قربانی در غزه، دولت‌های اروپایی همچنان چشمان خود را می‌بندند» در ادامه این مطلب عنوان شده است: شنبه هفته جاری، بایدن درباره ترور [سید] حسن نصرالله گفت که «مرگ وی در اثر حمله اسرائیل معیاری برای اجرای عدالت» است و از اشاره به بیش از هزار کشته لبنانی در روزهای اخیر خودداری کرد. هیچ کس از دولت او از بمباران‌ها و حمله‌های بی رویه اسرائیل که به کشته شدن تعداد زیادی غیرنظامی در لبنان منجر شده است، انتقاد نکرده است. بیشترین چیزی که از طریق سخنگوی کاخ سفید اعلام شده این است که آسیب به کودکان و مردم «چیزی نیست که ما بخواهیم ببینیم».
در اروپا نیز چندین کشور در ماه‌های اخیر به ارسال کمک‌های نظامی به اسرائیل ادامه داده‌اند (از جمله آلمان و انگلیس)؛ برخی دیگر اجازه ترانزیت سلاح به اسرائیل از طریق خاک خود را داده‌اند و هیچ‌یک از پایان یا تعلیق قراردادها با شرکت‌های نظامی اسرائیلی که از کشتار غزه سود می‌برند، خبر نداده‌اند. برخی اقدامات نمادین مانند به رسمیت شناختن کشور فلسطین را انجام داده‌اند، اما هیچ یک تحریم رسمی سلاح را اتخاذ نکرده‌اند.
اتحادیه اروپا همچنین توافقنامه تجاری ترجیحی خود با اسرائیل را با وجود ماده دوم آن که طرفین را ملزم به رعایت حقوق بشر می‌کند، حفظ کرده است. با 42 هزار قربانی کشتار غزه، دولتمردان اروپایی همچنان چشمان خود را می‌بندند. نگاه نکردن، مخالفت نکردن، اقدام نکردن، نسل‌کشی را به یک واقعه‌ روزمره تقلیل می‌دهد.

ایرانیان جهان

به نوشته این رسانه اسپانیایی، سطح معافیت اسرائیل به حدی است که پایه‌های حقوق بین‌الملل در حال نابود شدن است. این همان چیزی است که گزارشگران مستقل سازمان ملل این روزها در گزارشی هشدار داده‌اند که نشان می‌دهد «بنای حقوق بین‌الملل به تار مویی است» و با بی‌تفاوتی، «جامعه بین‌المللی در حال ترویج خشونت نسل‌کشی است». آن‌ها در این گزارش از کشورهای عضو سازمان ملل می‌خواهند که به صورت فوری، 14 اقدام فشار را اتخاذ کنند.
گزارشگران سازمان ملل خاطرنشان می‌کنند که «بی‌تفاوتی جامعه بین‌المللی باعث ترویج خشونت نسل‌کشی می‌شود»توصیه‌های گزارشگران سازمان ملل بر اساس دستور مشورتی صادر شده در ژوئیه گذشته (تیر- مرداد) توسط دیوان دادگستری بین‌المللی است که خواستار پایان دادن به اشغال غیرقانونی اسرائیل در غزه، کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی است. علاوه بر این، دادگاه لاهه به کشورهای عضو تاکید می‌کند که آن‌ها نباید «روابط تجاری یا سرمایه‌گذاری» را که به حفظ اشغالگری یادشده کمک می‌کند، آغاز یا ادامه دهند. با گذشت دو ماه و نیم از این حکم، آمریکا و کشورهای اروپایی هنوز به وظایف خود عمل نکرده‌اند.
با توجه به این موضوع، گزارشگران مستقل سازمان ملل یادآوری می‌کنند که دولت‌ها باید تحریم کامل تسلیحاتی را علیه اسرائیل اعمال کنند که به معنای «توقف همه توافق‌ها، واردات، صادرات و انتقال سلاح» و «بازنگری فوری همه روابط سیاسی، دیپلماتیک و اقتصادی» است. کشورهای عضو سازمان ملل باید اطمینان حاصل کنند که هیچ مانعی برای اجرای حقوق مردم فلسطین وجود نداشته باشد و تمامی نتایج حاصل از حضور غیرقانونی اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی پایان یابد. علاوه بر این، آن‌ها از کشورها می‌خواهند که ورود کالاها و خدمات با منشا استعمار سرزمین اشغالی فلسطین را به خاک و بازار خود ممنوع کنند.
در این راستا، آن‌ها به عنوان یک وظیفه به «تعلیق روابط اقتصادی، توافقنامه های تجاری و روابط دانشگاهی با اسرائیل که ممکن است به اشغال غیرقانونی و رژیم آپارتاید کمک کند» اشاره می‌کنند. آن‌ها همچنین خواستار «تحریم‌ها و مسدود کردن دارایی‌ها علیه افراد و نهادهای اسرائیلی، از جمله شرکت‌ها و موسسه‌های مالی، دخیل در رژیم اشغالگر غیرقانونی و آپارتاید» شده‌اند.

ایرانیان جهان

این بیانیه گزارشگران سازمان ملل تقریبا همزمان با قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود که با اکثریت قاطع تصویب شد و با الهام از حکم دیوان بین المللی دادگستری صورت گرفت. مجمع عمومی سازمان ملل در این قطعنامه، پایان اشغال غیرقانونی اسرائیل در مدت حداکثر دوازده ماه، تحریم مسئولین این اشغال و اقدامات کشورهای عضو سازمان ملل برای تعلیق تجارت و سرمایه‌گذاری‌هایی را خواستار است که به اشغال اسرائیل در سرزمین فلسطین کمک می‌کند.
دادگاه لاهه و مجمع سازمان ملل خواستار پایان دادن به تجارت و سرمایه‌گذاری‌هایی هستند که اشغال غیرقانونی اسرائیل را تقویت می‌کنندهیچ کشور اروپایی در حال حاضر این موارد را رعایت نمی‌کند؛ حتی 12 کشور اتحادیه اروپا که به این قطعنامه رای مثبت دادند و اسپانیا در میان آنهاست. 13 عضو دیگر اتحادیه اروپا رای ممتنع و دو رای مخالف دادند. در مجموع 124 رای موافق بود.
فقدان اعمال فشار در زمان نسل‌کشی؛ کمک به تداوم و تسهیل جنایت‌ها
توهین جمعه گذشته نتانیاهو به سازمان ملل و «باتلاق یهودی‌ستیزی» خواندن این نهاد، پاسخ به این قطعنامه بود. قطعنامه‌های مجمع عمومی از نظر قانونی الزام‌آور نیستند، اما دارای وزن سیاسی زیادی هستند. در مجمع سازمان ملل بود که طرح تقسیم فلسطین در سال 1947 تصویب شد.
اسرائیل چندین دهه است که از قطعنامه‌های مختلف الزام‌آور و غیر الزام‌آور سازمان ملل بدون هیچ عواقبی پیروی نمی‌کند. او می‌داند که می‌تواند این کار را انجام دهد، زیرا ایالات متحده همیشه با حمایت و کمک به او اجازه انجام این کار را داده است.
استفان والت تحلیلگر و استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه هاروارد، پس از بمباران‌های اسرائیل علیه بیروت و ترور دبیرکل حزب‌الله گفت: خیلی ساده است. اگر نمی‌خواهید کسی کاری را انجام دهد، ابزار انجام آن را در اختیارش قرار ندهید. بنابراین، ما باید به این نتیجه برسیم که دولت ایالات متحده هیچ مخالفتی با آنچه اسرائیل در طول سال گذشته انجام داده است، ندارد.
آلبر کامو نویسنده فرانسوی گفت زمان‌هایی وجود دارد که همه بی‌تفاوتی‌ها جنایتکارانه است. در زمان نسل‌کشی، فقدان فشار به تداوم معافیت از مجازات کمک کرده و آن را تسهیل می‌کند. به همین دلیل است که بسیج خیابانی و مطالبه‌های جدی از سمت جایگاه روزنامه‌نگاری مهم است. وقتی همه آوارها از غزه و بیروت برداشته شوند، بقایای نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین، در میان آن‌ها آشکار خواهد شد.
جهان اروپا 0 نفر

ایرانیان جهان

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1216844/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انفعال اعراب و جنگ‌افروزی رژیم صهیونیستی

ممنوعیت قلیان در مشهد صدای عرب‌ها را درآورد

مارین لوپن دادگاهی می‌شود

اتحادیه اروپا در جلسه «اضطراری» امروز به تحولات لبنان واکنش جدی نشان خواهد داد؟

ژابی آلونسو: بازی مقابل میلان افتخار بزرگی برای ماست؛ خاطرات زیبایی از فینال استانبول دارم

بورل: تنها در چند روز حدود یک میلیون نفر در لبنان آواره شده‌اند

تاکید بورل بر تلاش‌های دیپلماتیک برای توقف جنگ

تاکید اتحادیه اروپا بر تلاش‌های دیپلماتیک برای توقف جنگ لبنان

میکل آرتتا: شخصیت یک تیم در لیگ قهرمانان اروپا ثابت می‌شود

امباپه به بازی با لیل می‌رسد

بورل: اوضاع انسانی در لبنان رو به وخامت است

بورل: اوضاع انسانی درلبنان رو به وخامت است/تاکید بر تلاش‌های دیپلماتیک برای توقف جنگ

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: اوضاع انسانی در لبنان رو به وخامت است / تأکید بر تلاش‌های دیپلماتیک برای توقف جنگ

امباپه به بازی با لیل می رسد

لوپن راهی دادگاه شد

تظاهرات جهانی علیه جنایت جنگی اسراییل علیه لبنان و غزه (عکس)

سپیده خداوردی بازیگر سریال آوای باران از ایران رفت + عکس های تغییر لباس خانم بازیگر در چین

هواوی تولید تراشه‌ هوش مصنوعی اسند 910C را آغاز کرد؛ جایگزینی برای انویدیا

ردمی K80 و K80 پرو به‌زودی در چین معرفی خواهند شد

توافق افغانستان با سرمربی ایرانی

همکاری انگلیس برای ساخت سردخانه در افغانستان

نورآبادی: به گستره ایران فرهنگی بیندیشیم

ماجرای فیلم ترور رییس جمهور آمریکا چیست؟

پشتوانه اصلی جنایات صهیونیستها، آمریکا و نظام سلطه است

(ویدیو) آمریکا با فریب اسرائیل وارد جنگ می شود؟

کدام رئیس‌جمهور آمریکا بدتر ایران را تحریم کرد؟

تغییر جایگاه ترامپ در نتایج نظرسنجی جدید انتخابات آمریکا

تصاویری از تغییر چهره بازیکنان جام جهانی 1994 آمریکا

موضع‌گیری مفتضحانه آلمان پیرامون شهادت «سید حسن نصرالله»

محورهای رایزنی رییس پنتاگون با وزیر خارجه انگلیس

برلین از «جعل خبر» توسط ترامپ انتقاد کرد

ببینید | بمب‌های یک تنی «MK84» اهدای دولت آمریکا به اسرائیل

اعتراف مقامات واشنگتن به استفاده رژیم صهیونیستی از تسلیحات آمریکایی

گراهام: ترس از واکنش ایران، بایدن را فلج کرده است

فشار شکست خوردگان انتخابات به پزشکیان

پنج تحلیل‌ غلط در مسائل اخیر لبنان و فلسطین

سوریه خواستار پایان اشغالگری آمریکا و اسرائیل شد

کرملین ترور رهبر حزب الله را محکوم کرد

کاهش التهاب بازار طلا و ارز

گفت وگوی تلفنی السودانی و نبیه بری/حمایت مجدد عراق از ملت لبنان

مقام پیشین عراق: خروج آمریکا، تنش‌ها را کاهش می‌دهد

حمایت مجدد عراق از ملت لبنان

نخست‌وزیر عراق و نبیه بری رایزنی کردند

برنامه‌ریزی جهت توانمندسازی اعضای دانش پژوهان شاهد و ایثارگر رویکرد جدید مرکز دانش‌پژوهان

عیادت و تجلیل از جانبازان بستری در بیمارستان فجر تبریز

دولت نمی‌تواند حامل‌های انرژی را بدون بررسی همه‌جانبه گران کند / ناترازی بودجه میراث دولت‌ها برای یکدیگر است

نظریه استگلیتز از رویارویی آمریکا با تحقق دمکراسی جهانی و مبارزه با فقر

پیش‌بینی قیمت بیت کوین در ماه‌های آینده

فرار بانک ها از پرداخت تسهیلات مسکن /بانک مرکزی ورود می‌کند؟

توسعه همکاری های اقصادی بین ایران و روسیه