ایرانیان جهان

آخرين مطالب

راهبرد تهران جنگ مستقیم با تل آویو نیست خاورمیانه‌

راهبرد تهران جنگ مستقیم با تل آویو نیست
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - به دنبال تحولات اخیر در لبنان، بسیاری می‌پرسند چه اتفاقاتی در منطقه در پیش است و خاورمیانه به کدام سمت و سو می‌رود.
به گزارش انتخاب، مشروح گفتگو با محمد خواجوئی، کارشناس مسائل خاورمیانه و مدیرگروه مطالعات لبنان مرکز تحقیقات استراتژیک خاورمیانه را می‌خوانید. 
طبیعی است که تضعیف حزب الله و حماس از نظر جنگ‌آوری و تأثیرگذاری، بر رفتار ایران در منطقه هم مؤثر خواهد بود.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
حماس و حزب الله دو بال ایران در منطقه بودند و در شرایط کنونی، با توجه به اتفاقاتی که برای این دو گروه افتاده، حملات به آنها بر نقش آفرینی ایران در منطقه اثر می‌گذارد. اقدامات ایران در منطقه متکی به نقش آفرینی گروه‌های مختلف بوده است. 
به طور کلی ایران استراتژی عدم تقابل مستقیم با اسراییل را دنبال می‌کند و دست به اقدام مستقیم نمی‌زند. 
در حال حاضر تلاش می‌شود آسیب به حزب الله و حماس را جبران کنند و انسجام را به آنها بازگرداند. اولویت ایران این است که این گروه‌ها بیش از این تضعیف نشوند. تحولات اخیر باعث بازبینی راهبرد‌ها و تاکتیک‌های امنیتی ایران می‌شود.
قدرت بازسازی درونی حزب الله تا چه حدی است؟
حزب الله ریشه در بدنه جامعه لبنان دارد. حزب الله یک گروه دست ساز نیست که با ضربه به بدنه تشکیلاتی‌اش از بین برود. حزب الله یک حزب سیاسی و فرهنگی و اجتماعی و نظامی است و در بخش مهمی از جامعه لبنان، نفوذ دارد. چنین گروهی با حمله نظامی آسیب می‌بیند، اما نابود نمی‌شود. حزب الله در سال‌های گذشته تلاش کرده یک مجموعه پویا باشد. طبیعتا ضرباتی که اخیراً به حزب الله خورده، ضربات بی سابقه‌ای بوده است. توان و ذخایر نظامی حزب الله تا حدی از بین رفته، نیرو‌های میانی آن هم با انفجار پیجر‌ها آسیب دیده‌اند. 
به نظر می‌رسد حزب الله با نگاه سال 2006 وارد جنگ با اسرائیل شد، اما با این تفاوت که مفهوم جنگ متحول شده بود. وقتی حزب الله این را فهمید که بسیاری از نیرو‌های کیفی و تجهیزات‌اش از بین رفته و در یک جنگ پیچیده و ترکیبی است. این اتفاق باعث یک نوع بازبینی در حزب الله می‌شود. ضربات اطلاعاتی که حزب الله خورد نیز نیاز به پالایش را جدی‌تر می‌کند. اگرچه بسیاری از ضربه‌ها مانند ترور سیدحسن، قابل جبران نیست. به این راحتی یک فرد نمی‌تواند جایگزین او شود، اما در درازمدت، حزب الله این پویایی را از خود نشان می‌دهد. 
دخیل شدن ایران در این جنگ تا چه حد بازدانرده و تا چه حد باعث تنش بیشتر می‌شود؟
سیاست ایران مبتنی بر عدم ورود جنگ مستقیم با اسراییل است. ایران دنبال تقویت نیرو‌های فلسطینی و لبنانی برای یک جنگ تدریجی است تا اسراییل را محدود کند. در نهایت اگر درگیری هم رخ دهد، ایران مستقیماً وارد صحنه نباشد. این استراتژی با اقدام حماس، در تضاد بود. این کار در تضاد با ایده وحدت میدان بود و عملاً این عملیات به دلیل اینکه محاسبه‌ی درستی نسبت به واکنش اسراییل نداشت، نتوانست باعث ارتقا جایگاه مقاومت شود.
یک باوری در ایران وجود دارد که اگر صبر داشته باشیم، آسیب آن کمتر از درگیری مستقیم است. البته صبر هم کم آسیب نیست، اما راهی وجود ندارد. به نظرم ایران به استراتژی عدم ورود به جنگ مستقیم پایبند است. 
در بحث بازدارندگی، به نظرتان در چه شرایطی به سر می‌بریم؟
تحولات یکسال اخیر، پرسش‌هایی درباره کارایی استراتژی بازدارندگی ایران مطرح می‌کند. این استراتژی دو رکن داشت. اول توسعه قدرت موشکی و پهپادی ایران و دوم شبکه متحدان ایران در منطقه بود. 
به نظرم نوع مناسبات و تشکیلاتی ایران با گروه‌های منطقه باید مورد بازبینی قرار بگیرد. یک چیز روشن است، عملاً همه اقدامات آنها به حساب ایران است و این سؤال شکل می‌گیرد که این شبکه چقدر منظم است؟ به باور من ضعف این گروه‌ها، میزان ضربه‌پذیری ایران را بالا می‌برد. 
چرا اسراییل در چند وقت اخیر بیش از هر زمان اقدام به خشونت در لبنان کرده است؟
حزب الله از فردای 7 اکتبر، تبادل آتش با اسرائیل را در مرز‌های لبنان آغاز می‌کند. این در حالیست که مرز‌های دو طرف از جنگ 2006 تا سال گذشته، شرایط کم تنشی را داشت. موازنه وحشت میان دو طرف بعد از جنگ باعث این اتفاق بود. حزب الله اعلام کرد که با هدف کمک به غزه وارد جنگ می‌شود. ره آورد حزب الله این بود که 70 هزار نفر از ساکنان شمال اسراییل، انجا را ترک کرده بودند. نکته اینجاست که این درگیری محدود بود و در یک محدوده ده کیلومتری بود، البته به مرور دامنه آن بیشتر شد. به عبارتی حزب الله هم خواست بجنگد و هم نمی‌خواست بجنگد. مسأله از آنجا دچار چالش شد که اسراییل بعد از فراغت در جبهه غزه، به سمت تعیین تکلیف جبهه شمال رفت. اسراییل به این نتیجه رسید که باید تکلیف جنگ با حزب الله روشن شود تا قدرت بازدارنگی خود را احیا کند و مردم شمال اسراییل به خانه‌هایشان بازگردند. 
به موازات آن در یک روند تدریجی، اسراییل استراتژی مرگ با هزار ضربه چاقو را پیش گرفت و فرماندهان حزب الله را با ترور شهید کرد. عملیات‌های امنیتی ویژه مانند پیجر‌ها و بیسیم‌ها و حمله به مراکز ذخایر نظامی حزب الله نیز بخشی از این نقشه بود. 
نقطه مهم نیز عملیات پیجر‌ها و ترور فرماندهان تیپ رضوان و ترور 600 نفر در حملات دوشنبه گذشته بود. اسراییل روند تقابل با حزب الله را به صورت تدریجی جلو برد تا حزب الله را ضعیف‌تر کند. نقطه‌ی اوج این روند تدریجی، ترور سیدحسن نصرالله بود. ترور نصرالله، آخرین ترور مهم اسراییل بود. قبل از آن، نیرو‌های میانه حزب الله نیز در عملیات پیجر‌ها نابینا و قطع عضو شدند. هدف اسراییل این است که شرایط را به قبل از سال گذشته برگرداند و محدوده بین مرز لبنان تا رود لیتانی منطقه غیرنظامی شود.
اسراییل در شرایط کنونی بعد از ضرباتی که به حزب الله‌زده به اعتماد به نفسی رسیده که به چیزی فراتر از قطعنامه‌های گذشته دارد. اسراییل دنبال یک معادله جدید امنیتی است و اسم عملیات آخرش را نیز نظم جدید گذاشته است. اسراییل به دنبال کسب امتیازات بیشتر و تضعیف حزب الله است.
آیا تحلیل عمومی از رابطه آمریکا و اسراییل و راهبرد‌های این رژیم نیاز به بازتعریف دارد؟
با توجه به اینکه ما در آستانه سالگرد جنگ هفتم اکتبر هستیم؛ مجموعه این تحولات، از جمله ترور سیدحسن نصرالله، این پیام را داشت که ما در برخی از محافل رسانه‌ای ایران، داده‌های غلطی درباره ضعف‌های اسراییل منتشر می‌کنیم. اینکه اسراییل در درون متحد نیست و توانایی مقابله ندارد، یک اشتباه بود. 
کوچک کردن قدرت اسراییل، یک بحران شناختی در ایران درست می‌کند و مبتنی بر آن یک تصمیم‌گیری غلط شکل می‌گیرد. نباید دشمن را ضعیف تلقی کرد. 
مسأله بعدی به باور من به این بازمی گردد که اقدامات اسراییل با چراغ سبز آمریکا بود. اگر اسراییل ضربه راهبردی ببیند، گویی که آمریکا ضربه خورده است. اسراییل باید قدرت خود را احیا کند و آمریکا از این ایده حمایت می‌کند. در نوع عملیات‌ها و سیاست‌ها اختلافاتی شکل می‌گیرد، اما از نظر راهبردی، اختلافی بین آمریکا و اسراییل نبود. 
اوضاع به کدام سمت و سو می‌رود؟
ضربات اخیر به محور مقاومت غیرقابل انکار است، اما یک واقعیت را هم نمی‌توانیم انکار کنیم که این پایان ماجرا نیست. حل بسیاری از مشکلات منطقه، در حل عادلانه مسأله فلسطین است. با نسل کشی، مسأله فلسطین را نمی‌توان حل کرد. تجربه 7 اکتبر هم نشان داد که تجربه تحقیر و اشغال‌گری، هفت اکتبر می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1217048/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«اتحادیه اروپا» کمک‌های بشردوستانه به لبنان را ضروری خواند

جزئیات محاکمه رهبر ارشد جناح راست فرانسه

فونسکا: آلونسو می‌خواهد میلان متفاوتی را ببیند؛ در مورد موراتا ریسک نمی‌کنم

لوئیز انریکه: آرسنال آرتتا یکی از بهترین تیم‌های اروپاست؛ من و دمبله با یکدیگر اختلاف نداریم

درگیری عجیب ترکیه و آلمان بر سر کباب ترکی؛ اتحادیه اروپا وارد دعوا شد

واکنش معاون سپاه به انتقادات در فضای مجازی درباره پاسخ به اسرائیل

بایدن: اسراییل به لبنان حمله زمینی می‌کند

معاون سیاسی سپاه: در مورد سپاه اطلاعات نادرستی را بیان می‌کنند، مثلاً اگر جواب ترور سردار سلیمانی، ترور هنیه را می‌دادیم این اتفاق نمی‌افتاد یا اگر جواب ندهیم گام بعدی را برمی‌دارند/ تا اتفاقی می‌افتد می‌گویند چرا سپاه کاری نمی‌کند!

بورل: نباید تعداد قربانیان حملات اسراییل به بیروت را نادیده گرفت

کرم ضد پیری Olay به 16 دلار کاهش یافته است

تشریح ماموریت نماینده ویژه رییس جمهور در امور افغانستان

باثبات قدم بیشتر پشت سر مقاومت هستیم

واکنش پیونگ یانگ به ادعای زلنسکی درباره همکاری کره شمالی با روسیه

پنتاگون: اعزام نیرو به خاورمیانه با هدف دفاع از اسرائیل است

فیلم پیام انقلابی پسر سید حسن نصرالله به اسرائیل و آمریکا

عراقچی:‌ آمریکا شریک قطعی جنایت‌های رژیم صیونیستی است

پزشکیان: بریکس و شانگهای موجب مقابله با یک‌جانبه‌گرایی آمریکا می‌شود

درگذشت ستاره افسانه‌ای NBA؛ دیکمبه موتومبو بر اثر سرطان درگذشت

دعوت نخست وزیر روسیه از پزشکیان برای امضا موافقتنامه جامع راهبردی در روسیه

پنتاگون: آمریکا چند هزار نیروی دیگر به منطقه اعزام می‌کند

ادعای بایدن درباره آتش بس / خیلی خوشحال خواهم شد اگر ...

پنتاگون: با اسرائیل برای یافتن راهکار رو به جلو در حال مذاکره هستیم

تلاش آمریکا، فرانسه و ایتالیا برای تبدیل طرح پیروزی زلنسکی به طرح صلح

بلینکن:دیپلماسی بهترین گزینه برای دستیابی به صلح در خاورمیانه است

بایدن: رسیدن به آتش بس ضروری است

تحلیلگر صهیونیست: آمریکا هزاران نیرو به خاورمیانه اعزام می‌کند

عراقچی: دشمن صهیونیستی از آینده‌ خود نگران باشد/ آمریکا شریک جنایات اسرائیل

نفت گران شد

آمریکا به کمک اسرائیل آمد؛ اعزام چند هزار نیروی اضافی به منطقه

عراقچی: دشمن صهیونیستی از آینده‌ نگران باشد/ آمریکا شریک جنایات اسرائیل

عراقچی: دشمن صهیونیستی از آینده‌ نگران باشد/ آمریکا شریک جرم است

آمریکا چند هزار نیروی جدید به غرب آسیا اعزام می‌کند

در آستانه ورود ارتش صهیونیستی به لبنان؛ آمریکا چند هزار نیرو به منطقه اعزام می‌کند

ادعای بایدن درباره آتش بس / خیلی خوشحال خواهم شد اگر …

آمریکا «چند هزار» نیرو به غرب آسیا اعزام می‌کند

ادعای ورود نیروهای کماندوی رژیم صهیونیستی به لبنان؛ احتمال آغاز حمله زمینی طی ساعات آینده

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی: مرحله بعدی نبرد علیه حزب‌الله را بزودی آغاز می‌کنیم

پنتاگون از اعزام نیرو به غرب آسیا برای دفاع از رژیم صهیونیستی خبرداد

حادثه امنیتی در تل‌آیو

تخلیه شهرک‌نشینان شمال فلسطین اشغالی در آستانه حمله زمینی به لبنان

مدارسی که پناهگاه آوارگان لبنانی شده است

حمله توپخانه‌ای رژیم صهونیستی به جنوب لبنان

کسری 75 هزارمیلیاردی یارانه‌ها: میراث منظور برای پورمحمدی

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 10 مهر 1403

تأکید عراق و قطر بر ضرورت حفظ ثبات منطقه

دیدار تیم های فوتبال سپیدرود رشت_ المصافی عراق

تأکید دوحه و بغداد بر لزوم توقف حملات رژیم صهیونیستی به لبنان و غزه

ادای احترام معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امورایثارگران به مقام شامخ شهدای گمنام

دپو کالای قاچاق در قشم لو رفت

تفاوت قیمت ارز آزاد و نیمایی به حداقل می رسد