ایرانیان جهان

آخرين مطالب

تحقق برنامه هفتم در گرو رشد 8 درصدی اقتصاد اخبار ایران

تحقق برنامه هفتم در گرو رشد 8 درصدی اقتصاد
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - تحقق این رشد نیازمند الزاماتی است که اقتصاد ایران درشرایط کنونی آن را ندارد.این موضوع وچرایی عدم‌تحقق رشد اقتصادی در برنامه‌های توسعه گذشته راباوحید شقاقی‌شهری،اقتصاددان‌وعضو هیات علمی دانشگاه‌خوارزمی بررسی‌کردیم که درادامه می‌خوانید.
آیا این هدف محقق خواهد شد؟
رشد اقتصادی ایران در بلندمدت (50 سال گذشته) بین 3 تا 3.5 درصد بوده که سهم بهره‌وری در این رشد نزدیک صفر بوده است. به عبارتی این نرخ رشد اقتصادی در بلندمدت عمدتا ازسرمایه‌های فیزیکی و تولید مواد خام وصادرات آن حاصل شده است. از برنامه توسعه چهارم به بعدهدف رشد اقتصادی 8درصد تعیین شده،ولی طی برنامه‌های توسعه بعدی باتحقق این هدف، فاصله زیادی افتاده است. بدتر این‌که در برنامه‌های توسعه، رشد اقتصادی کم و کمتر هم شد، به‌طوری‌که در برنامه‌های پنجم و ششم میانگین رشد اقتصادی کمتر از 2 درصد بوده است.دولت دربرنامه هفتم برای تحقق رشد 8درصدی اقتصاد برنامه‌ای آورده بود که در هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت ازحیث مغایرت وانطباق باسیاست‌های کلی بررسی شدو ایرادات عدیده‌ای داشت.به‌هیچ عنوان امکان تحقق رشد اقتصادی با برنامه دولت ومجلس وجود نداشت؛لذا به پیشنهاد هیات عالی نظارت مجمع، ماده119 به برنامه هفتم افزوده شد که براساس آن دولت باید 26 برنامه نظیر برنامه ارتقای بهره‌وری، برنامه تامین مالی رشد اقتصادی 8 درصد، برنامه اقتصاد دانش‌بنیان و برخی دیگر از الزامات آن را حداکثر یک سال پس از ابلاغ برنامه فراهم کند و اقدامات قانونی تصویب این 26 برنامه را طی کند. تا زمانی‌که الزامات رشد 8 درصدی فراهم نشود برنامه هفتم هم به سرنوشت برنامه‌های گذشته دچار خواهد شد.
چرا این هدف محقق نشده است؟
آسیب‌شناسی دقیق و درستی باید انجام دهیم که چرا رشدهای گذشته اقتصاد ایران پایین بوده است. رشد اقتصادی ماحصل سه سرمایه فیزیکی، انسانی و اجتماعی است. یعنی اگر اقتصادهای جهان را بررسی کنیم رشد اقتصادی ماحصل ترکیب این سه سرمایه است. مانند یک هواپیمای سه‌موتوره است. مواد خام مثل نفت خام، مواد معدنی و... سرمایه‌های فیزیکی است. سرمایه انسانی هم نیروهای انسانی دانشورز و تحصیلکرده هستند که در دانش‌بنیانی اقتصاد و پیشتازی این بخش خیلی مهم است. سرمایه‌های اجتماعی هم به هویت، اعتماد و هرگونه مسأله‌ای که باعث تقویت ملی، همبستگی و افزایش اعتماد شود، ارتباط دارد. این هواپیما در اقتصاد ایران عمدتا با یک موتور و آن‌هم به‌صورت نیم‌بند پرواز کرده، یعنی متکی به نفت و مواد خام بوده است. 
نقش نفت در رشد اقتصادی چقدر است؟
بررسی‌ها نشان می‌دهدرشد اقتصادی بسیارمتکی به نفت وتکانه‌های قیمتی و مقداری نفت بوده است وبه سرمایه انسانی، سرمایه‌های اجتماعی و نقش دانش و بهره‌وری در رشد اقتصادی بی‌توجه بوده‌ایم. البته در مورد سرمایه‌های انسانی بارها در کشور صحبت شده، ولی تاکنون به مرحله اجرا نرسیده و نقش و سهم سرمایه‌های انسانی در رشد اقتصادی ناچیز است، درحالی‌که برای رشد اقتصادی و ارتقای بهره‌وری باید به این امر بیشتر توجه کنیم.
نقش تامین منابع (سرمایه) در تحقق رشد اقتصادی بالا چقدر است؟
مسأله بعدی این است که برای رشد اقتصادی به سرمایه و منابع مالی نیازمندیم که این موضوع هم مغفول مانده است. بااین‌حال باید بخشی ازرشد اقتصادی ازمحل بهره‌وری رخ دهد.مثلا دربرنامه هفتم آمده که2.8درصد از رشد 8درصدی اقتصادی(حدود 35درصد) ازمحل بهره‌وری باشد.اما ارتقای بهره‌وری نیازمند برنامه است و اگر کشوری می‌خواهد از محل بهره‌وری پیشرفت کند، باید ساختارهای اقتصادی آن بر پایه تقویت بخش خصوصی، رقابت‌پذیری در اقتصاد، جذب ایده‌ها، خلاقیت و ساماندهی نظام ملی نوآوری باشد، درحالی‌که اقتصاد ایران درگیر انحصارها و شبه‌دولتی‌هاست وبیش از 70درصد آن درگیر یک فضای انحصاری شبه‌دولتی و غیررقابتی است. بخش دیگری از منابع باید از سرمایه‌های داخلی و خارجی جذب و تامین شود اما فضای کسب‌وکار نامناسب و محیط اقتصاد کلان بی‌ثبات و پیش‌بینی‌ناپذیری در اقتصاد ایران ایجاد کردیم، درحالی‌که سال‌ها برای بهبود محیط کسب‌وکار شعار دادیم، اما محیط کسب و کار ما، یک محیط ناسالم، پر از بروکراسی‌های پیچیده و مبتنی بر رشوه و آشنابازی و پیچیدگی‌های روزافزون است. محیط بی‌ثبات اقتصاد کلان اجازه سرمایه‌گذاری بلندمدت را نمی‌دهد؛ به عبارتی نااطمینانی‌های شدیدی در داخل اقتصاد ایران درست کردیم که اجازه جذب سرمایه را نمی‌دهد.
اصل 44 قانون اساسی هدفش این بود که بخش خصوصی و تعاونی قدرتمند شود. چرا این اتفاق نیفتاد؟
وقتی سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی ابلاغ شد، رهبری از آن به‌عنوان انقلاب اقتصادی نام بردند و قراربود بخش تعاون و بخش خصوصی توسعه پیدا کنند،ولی در مرحله اجرا شاهد ظهور شبه‌دولتی‌ها دراقتصاد ایران بودیم که شرایط به‌مراتب از دولت هم بدتر شده است. اقتصاد ایران در چنبره شبه‌دولتی‌ها اسیر شده واین نوع اقتصاد نمی‌تواند بهره‌ورمحور ومحرک رشد اقتصادی باشد.
نقش تحریم‌ها در عدم تحقق رشد 8 درصدی و نرخ‌های پایین رشد اقتصادی کشورمان چقدر است؟
تحریم‌ها هم به این نااطمینانی‌ها دامن زده است. نااطمینانی‌های بیرونی در کنار یک محیط نامطلوب اقتصاد کلان داخلی (ضعف محیط کسب و کار و غیررقابتی) موجب شده تا نااطمینانی‌های اقتصاد کلان ما روزبه‌روز بیشتر شود و ریسک سرمایه‌گذاری را افزایش دهد. به‌ندرت شاهد این هستیم که افرادی تمایل به سرمایه‌گذاری در دوره‌های بلندمدت در اقتصاد ایران داشته باشند. این موضوع، امکان تامین مالی و سرمایه‌گذاری را کاهش داده و به رشد اقتصادی ایران به‌شدت آسیب رسانده است.
بر‌اساس سند چشم‌انداز قرار بود اقتصاد ایران، رتبه نخست منطقه را داشته باشد، چرا به این هدف نرسیدیم و وضعیت همسایگان ما چگونه بوده است؟
متاسفانه ما رشد‌های خوبی را تجربه نکردیم اما و همسایگان ما رشدهای خوبی را تجربه کردند، به‌طوری‌که پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی عربستان و ترکیه در 10سال آینده هم بالای 4.5 تا 5 درصد باشد و این یک تلنگر دوباره را به ما وارد می‌کند که فاصله اقتصاد ایران با رقبای منطقه‌ای زیاد شده است. اقتصاد ایران، ترکیه وعربستان درسال2010از منظر تولید ناخالص داخلی(به قدرت برابری خرید) تقریبا نزدیک هم بود، اما وقتی آمارها را بررسی می‌کنیم مشاهده می‌شود که درحال حاضر اقتصاد ترکیه در این مدت دو برابر و اقتصاد عربستان 40 درصد بزرگ‌تر از اقتصاد ایران شده است. این موضوع بسیار ناراحت‌کننده است و اگر دیر بجنبیم در آینده فاصله اقتصادی ایران با رقبا بیشتر هم خواهد شد و تاخیر در اصلاحات نهادی و ساختاری ممکن است موجب شود از اقتصاد منطقه ای حذف شویم. 
الزامات تحقق رشد اقتصادی 8 درصد چیست؟
بخشی را عنوان کردم اما نیازمند یک اصلاحات ساختاری و نهادی هستیم تا بهبود محیط کسب‌و‌کار، تقویت رقابت‌پذیری در اقتصاد ملی، محیط دانش‌بنیانی اقتصاد ملی و تقویت بنیان‌های یک اقتصاد بهره‌ور‌محور محقق شود و تا‌زمانی که این‌ شرایط فراهم نشود و اصلاحات ساختاری و نهادی اجرا نگردد و موتور پیشرفت اقتصادی بر‌پایه بخش خصوصی و تعاونی استوار نشود، این اقتصاد صرفا با اتکا به منابع خام و نفت نمی‌تواند رشد پایدار و شتابان داشته باشد. مهم‌ترین کاری که باید انجام شود تقویت رقابت‌پذیری اقتصاد ملی است، زیرا حدود 70 تا 80 درصد اقتصاد ایران در چنبره شرکت‌های دولتی و بالاخص شبه‌دولتی‌ها قرار دارد. در اختیار انحصارها و شبه‌دولتی‌ها و دولتی‌هاست و تا زمانی که نتوان بخش تعاون و بخش خصوصی را توسعه داد، امکان رشد اقتصادی پایدار و بالا وجود ندارد. رشد اقتصادی از محل توسعه سرمایه‌گذاری و توسعه صادرات‌محور رخ می‌دهد و این دو نیازمند یک فضای رقابت‌پذیر، محیط کسب‌و‌کار مناسب و توجه جدی و نه شعاری به بخش خصوصی و تعاونی است. البته در کنار این موارد باید به دو سرمایه دیگر یعنی سرمایه‌های اجتماعی و انسانی توجه کنیم. سال‌ها در مورد نقش سرمایه‌های انسانی در رشد اقتصادی مقاله و کتاب نوشتیم و سخنرانی کردیم، ولی نسبت به توسعه سهم و نقش سرمایه انسانی در اقتصاد هیچ برنامه عملیاتی روشنی نداشتیم. برای این‌که سرمایه انسانی بتواند در اقتصاد و رشد اقتصادی سهم داشته باشد باید محیط اقتصاد دانش‌بنیان شکل بگیرد، در‌حالی‌که همچنان اقتصاد ما وابسته به منابع خام است و سهم دانش، بهره‌وری و سرمایه‌های انسانی در این اقتصاد بسیار ناچیز است. تا زمانی که این الزامات فراهم نشود، همچنان رشد اقتصادی ما در حدود 3 درصد خواهد بود و نگرانی اینجاست که در سال‌های پیش‌رو اهمیت نفت در جهان به‌عنوان یک کالای راهبردی کاهش خواهد یافت و به‌تدریج انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر گسترش می‌یابد. این موضوع موجب خواهد شد که اگر نتوانیم یک دگرگونی در ساختارهای اقتصاد ایران ایجاد کنیم، در سال‌های آینده نزدیک، رشدهای اقتصاد ایران نسبت به رشد 3 درصدی هم تنزل پیدا می‌کند. به‌ویژه این‌که کشورهای پیشرفته واردکننده نفت با انقلاب در تولید نفت و گاز شیل و نیز گسترش انرژی‌های پاک، توانسته‌اند با کاهش حجم واردات نفت، خود را به صادر‌کننده نفت تبدیل کنند که این مسأله بیانگر آن است که به احتمال زیاد تا پایان این دهه، نفت دیگر کالای راهبردی نخواهد بود. بنابراین اقتصاد ایران باید برای پیشرفت اقتصادی روی دیگر منابع و سرمایه‌های انسانی متمرکز شود و فرصت را بیش از این از دست ندهد. 
سال‌ها از اصلاحات ساختاری در اقتصاد ایران سخن گفته می‌شود، اما چرا اجرا نمی‌شود؟
نسبت به این مسائل کتاب‌ها و مقالات زیادی نوشتیم، ولی در دنیای واقعی نتوانستیم این اصلاحات ساختاری و نهادی را پیاده کنیم. دلایل آن هم مشخص است زیرا به مدیران خلاق و هوشمند و آینده‌نگر نیاز دارد. امروز انحصار در اقتصاد ایران ذی‌نفعان زیادی دارد و اجازه تغییرات و اصلاحات نهادی را نمی‌دهند. شکستن انحصارها و نقش شبه‌دولتی‌ها، راحت نیست و ذی‌نفعان بر این اقتصاد چنبره انداخته و آن را به زنجیر کشیده‌اند تا اقتصاد به سمت توسعه بخش خصوصی و تعاون نرود و همچنان در فضایی مسموم و آلوده در این اقتصاد نقش‌آفرینی کنند.
با توجه به صحبت‌های شما آیا همچنان اقتصاد ما به نفت وابسته است یا سهم آن کاهش یافته است؟
نفت و مشتقات نفتی و دیگر مواد خام مثل معدن هنوز سهم بزرگی از اقتصاد دارند. در مقابل دانش، سرمایه‌های انسانی، صادرات فناوری و دانش‌بنیانی اقتصاد سهم بسیار کوچکی از اقتصاد ایران را به خود اختصاص داده است. سهم بخش‌ خصوصی در اقتصاد ایران کمتر از 15 درصد و سهم تعاونی‌ها هم حدود 3درصد است.به عبارتی بیش از80 درصد اقتصاد ایران در اختیار شبه‌دولتی‌ها و نهادهای غیر بخش خصوصی است. اگر نتوانیم تغییراتی در اقتصاد ایران بدهیم، این اقتصاد آماده ورود به فضای نوین اقتصاد نیست و نخواهد بود.
تحقق رشد اقتصادی و سرمایه خارجی
وحید شقاقی شهری، عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی درپاسخ به پرسشی مبنی براینکه برای حل مسائل اقتصادی کشور و تحقق رشد 8 درصدی به جذب سرمایه خارجی و به‌تبع آن روابط خارجی نیاز داریم، گفت: بخش عمده‌ای از مسائل ما درون اقتصاد است و اگر همین امروز هم تحریم‌ها برداشته شود، ساختار کنونی اقتصاد ایران، محصولات فناور محور و دانش‌محور و قابل رقابت برای عرضه به بازارهای دنیا ندارد.محیط کسب وکارما نامناسب است ونهادهاوساختارهای اقتصادی همچنان درچنبره شبه دولتی‌هاست و متکی به بخش خصوصی و تعاونی نیست. اقتصادما با ساختارهای کهنه عصرصنعت اداره می‌شود و نتوانستیم رقابت‌پذیری اقتصاد ملی راایجاد کنیم وهنوز اقتصاد ایران با ادبیات اقتصاد نوین دانش محور فاصله دارد.البته بنده نافی حل مسأله تحریم‌ها نیستم و دولت‌ها باید تلاش کنند تحریم‌های ظالمانه برداشته شود،ولی بخش عمده‌ای از مشکلات، چالش‌ها و آسیب‌های درون اقتصاد ایران صرفا با رفع تحریم حل نمی‌شود.حتی مذاکرات بدون حل مسائل داخلی اقتصاد شبیه این است که امتیازات فراوانی باید به طرف مقابل بدهید، زیرا دست‌تان خالی است.سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و درون‌زاسازی اقتصاد و برون‌گرایی آن هیچ کدام عملیاتی نشده است. البته تحریم‌ها نقش دارد،ولی سهم عمده مشکلات مابه ضعف ساختارها ونهادهای درون اقتصاد ایران برمی‌گردد که باید اصلاح شود و به تصمیمات سخت، تیم اقتصادی مقتدر و آگاه،همدلی و همراهی مردم و برنامه محوری نیاز دارد.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1219238/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کارشناسان عرب: شگفت زده شدیم! + فیلم

کشف 3 هزار و 866 قطعه مرغ زنده فاقد مجوز در نهبندان

کارشناسان عرب: شگفت زده شدیم! امروز حد و اندازه واقعی قدرت نظامی ایران را متوجه شدیم و می‌توان گفت از لحاظ امنیتی این حمله ایران، هفت اکتبری جدید برای نتانیاهو رقم زد (فیلم)

استایلی متفاوت از هاشمی رفسنجانی در سفر به ژاپن+ عکس

عقب‌نشینی ژاپن از اجرای قریب الوقوع طرح «ناتوی آسیایی»

برنامه پخش زنده فوتبال امروز (11 مهر 1403) + لینک پخش آنلاین

زمان پخش زنده لیورپول و بولونیا + پخش آنلاین

خلاصه بازی آرسنال و پاری سن ژرمن دیشب 10 مهر 1403

اعتراض طرفداران دورتموند به یوفا: تنها چیزی که برایتان اهمیت دارد، پول است / عکس

پادشاه بی‌شکست اروپا: یک بازی تا بهترین رکورد

سفیر اسراییل ربوده شد؟ + فیلم

فعالان رسانه‌ای فریب عملیات روانی رژیم صهیونیستی را نخورند

فیلم/ شوخی کاربران فضای مجازی با عملکرد گنبد آهنین اسراییل

فعالیت مجازی در حمایت از اسراییل را گزارش بدهید!

تجمع دانش آموزان نقده در حمایت از پاسخ موشکی ایران به اسراییل

رئیس کل دادگستری بوشهر: انتقام از اسراییل براساس منشور بین المللی حق طبیعی ایران بود

شبکه سه: هدیه فرستادیم | مقر موساد بعد از حمله سپاه درحال سوختن است

اشباع کالا در بازارها به لطف تخصیص کافی ارز

دیدنی های امروز؛ شب موشکی اسرائیل

بازار خودرو شوکه شد!

رکوردشکنی والیبال ایران در آسیا؛ 6 کرسی در کمیته‌های AVC

افزایش قیمت چین باعث افزایش قیمت فولاد تخت ترکیه

افزایش شدید قیمت بیلت وارداتی ترکیه

کشتی‌های آلمانی عبوری از تنگه تایوان از چین هشدار دریافت کردند

جدایی رحمتی و رجبی از کادرفنی استقلال

وزیر کشور: طرد افغان‌ها از کشور آغاز شد + فیلم

اورونوف در فکر ترک پرسپولیس؟

ترافیک سنگین در بلوار سجاد، میدان قائم و تقاطع خسروی در مشهد (11 مهر 1403)

خداحافظی عجیب حسینی با نکونام + عکس

جزئیات رونمایی از گل‌نبشته‌های هخامنشی / ایران؛ هفتمین کشور جذاب برای گردشگران در جهان

رونمایی از گلنبشته‌های هخامنشی با حضور رئیس جمهوری

فایننشال تایمز: سیاست دولت بایدن در هم شکست

رهبر انقلاب: در منطقه ما مشکل اساسی حضور کسانی است که دم از صلح و آرامش می‌زنند؛ یعنی آمریکا و بعضی اروپایی‌ها

آیا ایران پیش از حمله به اسرائیل، آمریکا را مطلع کرده است؟ + ویدئو

آمریکا: ایران بی‌خبر حمله کرد

کارشناسان چینی: حمایت بی‌حد واشنگتن از تل‌آویو، خاورمیانه را به مرز انفجار رسانده است

تا محو کامل اسرائیل، سلاح‌ها را روی زمین نمی‌گذاریم

حمله موشکی سپاه پیام‌های بسیاری برای رژیم صهیونیستی و آمریکا داشت

حمله وعده صادق 2 انتقام خون حسن نصرالله را گرفت

افشای همکاری اسرائیل و آمریکا «قبل، حین و بعد» رگبار موشکی ایران

واشنگتن: ایران ما را قبل از حمله به اسرائیل مطلع نکرده بود

پیام فوری ایران به آمریکا+جزئیات

عزیزی: موج اقدامات بعدی ایران تلافی‌جویانه است/ آمریکا عبرت بگیرد

ادعای یک رسانه درباره زمان پاسخ اسرائیل به ایران

هشدار جدی محسن رضایی به اسرائیل و آمریکا

رهبر انقلاب: اساس جنگ ها در منطقه آمریکا و بعضی از کشور‌های اروپایی است

هشدار جدی محسن رضایی به آمریکا و اسرائیل؛ سر عقل بیایید در غیراینصورت…

آمریکا تمایلی به صلح و ثبات در خاورمیانه ندارد

لوفیگارو: آمریکا دیگر قادر به تأثیرگذاری بر رویداد‌های خاورمیانه نیست

فراتر از یک پیروزی