ایرانیان جهان

آخرين مطالب

سرمقاله فرهیختگان/ منطق نظام بین‌الملل و لزوم تداوم وعده‌ صادق خواندنی ها

سرمقاله فرهیختگان/ منطق نظام بین‌الملل و لزوم تداوم وعده‌ صادق
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - فرهیختگان / « منطق نظام بین‌الملل و لزوم تداوم وعده‌ صادق » عنوان یادداشت روزنامه فرهیختگان به قلم مهدی خانعلی‌زاده است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
عملیات موشکی تهران علیه تل‌آویو که بازتاب گسترده‌ای در فضای بین‌المللی داشت و تاکنون به‌عنوان اقدامی بازدارنده برای توقف ماشین ترور اسرائیل ارزیابی شده، مجددا لزوم توجه به منطق نظم بین‌الملل را به مقامات تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر کشورمان یادآوری کرد و گزاره‌های نادقیقی مانند «تله‌ افزایش تنش» را در محاسبات میدانی شبکه مقاومت و محور غربی باطل کرد. 
در ماه‌های گذشته و پس از اقدام به ترور شهید اسماعیل هنیه، رهبر دفتر سیاسی حماس در تهران توسط رژیم‌صهیونیستی، گزاره‌های تحلیلی متعددی از سوی برخی فعالان سیاسی مطرح شد که اکثر آنها مبتنی‌بر این محور بود که خواسته‌ طرف اسرائیلی، گسترده شدن جنگ و نجات از وضعیت ناکامی صهیونیست‌هاست که در غزه گرفتار شده‌اند و بر همین مبنا، مخالفت با «جنگ» به دستورکار عملیاتی شبکه مقاومت تبدیل شد. این گزاره‌ تحلیلی به‌جای توجه به ذات و منطق بین‌الملل، طرف اسرائیلی را نوعی از بازیگر غیرعقلایی تصویر می‌کرد که خواهان اقدامات دیوانه‌وار در سطح منطقه است. این ایده در عملیات وعده‌ صادق‌2 رنگ باخت و مشخص شد که دارای منطق استوار نبوده است. 
در این زمینه باید تاکید کرد در شرایط کنونی و به دلیل ساختار نظامی اسرائیل، احتمالا این رژیم توانایی تحمل ضربه‌ دوم از سوی شبکه مقاومت و ایران را ندارد و به همین دلیل با بزرگنمایی تهدید خود، به‌دنبال دریافت پیام مطلوب خود از تهران بود. در واقع «بازنمایی» یا همان «perception»ای که مقامات تل‌آویو از عملکرد شبکه مقاومت داشتند، خویشتن‌داری برای رسیدن به توقف جنگ در غزه بود. بر همین مبنا، ماشین ترور اسرائیل به فعالیت خود ادامه ‌داد و فجایعی نظیر ترور فرماندهان نظامی حزب‌الله و نهایتا ترور دبیرکل حزب‌الله را رقم زد. به محض تغییر در این برداشت و بازنمایی ادراکی تل‌آویو – که در سخنرانی بنیامین نتانیاهو در سازمان ملل و ویدئوهای چندگانه‌ او در روزهای اخیر نمایان شد– صحنه‌ عملیات تغییر کرد و زمینه برای ابراز نگرانی مقامات غربی و پا پس کشیدن از حمایت تمام‌قد از اسرائیل فراهم شد. 
عملیات وعده‌ی صادق‌2 در همین بستر شکل گرفت و باعث شد تا پس از اجرایی شدن، کشورهای مختلف غربی مانند انگلیس، ایالات‌متحده، فرانسه، نروژ و... خواهان کنترل تنش در منطقه شوند؛ چراکه حالا دست ایران روی ماشه بود و برداشت محور غربی از عملکرد شبکه مقاومت تغییر کرده بود. 

در همین راستا باید تاکید کرد عملیات وعده‌ صادق‌2 همچنان در میانه‌ اقدام است و نباید آن را خاتمه‌یافته ارزیابی کرد؛ چراکه در صورت تغییر مجدد برداشت طرف غربی از شرایط موجود و ایجاد این فهم که عملیات دوم همانند عملیات اول است و ایران دیگر در این زمینه اقدامی نخواهد کرد، مجددا صحنه‌ عملیاتی تغییر خواهد کرد. بازنمایی تهران از وضعیت عملیاتی خود باید «صلحِ مسلح» باشد؛ یعنی همان مسیری که هم مقامات نظامی و هم مقامات دیپلماتیک کشورمان روز گذشته در پیش گرفتند و صراحتا از آمادگی تمام قد تهران برای واکنش جدی‌تر به صهیونیست‌ها صحبت کردند. هم سرلشکر باقری و هم دکتر عراقچی در گفت‌وگوهای رسانه‌ای و سیاسی، به طرف غربی اعلام کردند که لانچرهای موشکی ایران، فعال و نقاط هدف بعدی در خاک سرزمین‌های اشغالی در نظر گرفته شده است تا در صورت هرگونه واکنش طرف اسرائیلی، ضربه‌ دوم به صورت هدفمندتر وارد شود. رئیس ستادکل نیروهای مسلح در ویدئویی که در توضیح فرایند عملیات وعده صادق‌2 منتشر کرد، از وجود نقشه‌ اهداف اقتصادی در خاک فلسطین اشغالی سخن گفت و وزیر امور خارجه کشورمان هم در گفت‌وگو با همتایان آلمانی، انگلیسی و فرانسوی تاکید کرد که عدم توقف جنگ در منطقه، ایران را به‌سمت اقدامات بعدی پیش خواهد برد. 
 منطق نظام بین‌الملل در این زمینه دقیقا منطبق بر همین رفتار است؛ یعنی برداشتی که از ایران وجود دارد، از لحظه بعد از اجرای عملیات وعده صادق2 همچنان باید عملیاتی باقی بماند تا تل‌آویو بداند که به‌دلیل ضعف راهبردی خود در تقابل نظامی با تهران، امکان تقابل و ضربه زدن به محورهای مختلف در شبکه مقاومت را ندارد. تحلیل شرایط فعلی منطقه مشخص می‌کند که بر طبق نظریه بازدارندگی، اسرائیل صرفا توانایی اعمال ضربه‌ اول به منظور آسیب زدن به ایران را دارد اما ضربه‌ دوم ایران می‌تواند بقای اسرائیل را به خطر بیندازد و به همین دلیل، «دست روی ماشه بودن» ایران در روزهای آتی، بزرگ‌ترین عامل تامین امنیت کشور خواهد بود. 
عملیات وعده صادق‌2 تاکنون یک فرآیند موفق و تاثیرگذار را طی کرده اما اگر به‌دنبال ادامه‌ تاثیرگذاری عملیاتی آنیم، باید آن را «یک عملیات ناتمام» ارزیابی کرد که موفقیت نهایی آن در گرو بالا نگه داشتن سطح تنش در برابر اسرائیل است؛ موقعیتی که تحلیلگران بین‌المللی از آن با عنوان مفهومی «تنش‌زایی برای تنش‌زدایی» یا «Esclation‌ for de-Esclation» نام می‌برند. در واقع این یک گزاره‌ شفاف در شرایط فعلی منطقه‌ غرب آسیاست که اگر خواهان کاستن از تهدیدات امنیتی و نظامی علیه کشورمانیم، باید سایه‌ جنگ را حداقل برای مدت زمان «میان‌مدت» بالای سر تحولات نگه داریم. ایجاد برداشت‌هایی مبنی‌بر «بی‌اثری» یا «انفعال» از روند فعالیت عملیاتی کشورمان در طرف اسرائیلی می‌تواند ضمن آسیب زدن به دستاوردهای درخشان عملیات وعده صادق‌2، شرایط را مجددا به اوضاع چند ماه اخیر بازگرداند. الان، زمان انتشار یک بیان واحد از سوی تمام ارکان کشور است: تهدید مجدد تهران به معنای پایان حکمرانی زمینی اسرائیل است. 

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1220099/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شانس اول و آخر ایران برای توپ طلا!

کارواخال را در فرانسه دیوانه کردند! (عکس)

مهدی طارمی نامزد بهترین بازیکن هفته لیگ قهرمانان اروپا

کمپانی: کین خیلی زود دوباره گلزنی خواهد کرد/ شکست تلخی بود

عکس | طارمی نامزد بهترین بازیکن هفته دوم لیگ قهرمانان اروپا

3 سکوی جهانی زیر ذره‌بین اتحادیه اروپا قرار گرفتند

طعنه استون ویلا به بایرن مونیخ: یک جام از شما گرفتیم و بهترین دروازه‌بان جهان را داریم!

صلاح از رکورد دروگبا گذشت

عکس | طارمی در یک‌قدمی کسب یک جایزه ارزشمند

اتحاد کانادا و کشور‌های شمال اروپا علیه روسیه و چین

سیل در افغانستان 13 کشته و 16 زخمی بر جای گذاشت

اتباع غیرمجاز تهدید بزرگ برای ایران/ باید طوری اتباع را سامان داد که در هر شهری نتوانند زندگی کنند

پاسخ پازل امروز میجر (پنجشنبه 12 مهر 1403)

آغاز اجلاس سران مجمع گفتگوی همکاری آسیا | سخنرانی رئیس جمهور ایران

تاثیر طالبان بر افزایش تصاعدی ارزش پول افغانی در برابر دلار

مسئله هسته‌ای ایران تا ابد همچون یک معما برای غرب حفظ می‌شود

نماینده اسرائیل: به دنبال جنگ تمام عیار با ایران نیستیم

لحظات پرتاب موشک‌های آمریکا برای مقابله با موشک‌های ایران

بازپرس دادگستری آمریکا: ترامپ متهم است و باید فاقد مصونیت باشد

معاون وزیر خارجه روسیه: اسرائیل و آمریکا عامل تشدید بحران در منطقه هستند

عملیات «وعده صادق 2» اقتدار کشور را به رخ جهانیان کشید

پولیتیکو: بایدن از پاسخ محدود اسرائیل به ایران حمایت می‌کند

کوچک‌ترین حماقت اسرائیل پاسخ فوری و کوبنده ایران را در پی دارد

اولین هدف مسی در آمریکا تیک خورد

غرب چگونه می‌تواند نتانیاهو را متوقف کند؟

بازپرس ویژه دادگستری آمریکا: ترامپ متهم است؛ نباید از مصونیت برخوردار باشد

اولین هدف مسی در آمریکا تیک خورد/ قدم بعدی: قهرمانی لیگ MLS

بازخوانی 4 خطبه تاریخی رهبر انقلاب/ آمریکا بی‌آبرو شده؛ اسرائیل نخواهد ماند

بازپرس ویژه آمریکا: ترامپ نباید از مصونیت برخوردار باشد

وزیر خارجه لبنان: آمریکا پیش از ترور حسن نصرالله از موافقت نتانیاهو با آتش‌بس خبر داده بود

معجزه مسی در آمریکا

نیوزویک: ایران بازدارندگی خود را احیا و تثبیت کرد

کشتار هولناک تمام اعضای 902 خانواده فلسطینی در غزه طی سال گذشته

رشد 8 درصدی تولید خودرو در شهریور

دانستنی‌های جالب درباره کشور عراق (+عکس)

در چنین روزی؛ پیروزی ایران برابر عراق با گلزنی شیث رضایی و مهدی رجب زاده

فیلم| وصیت نامه شهید نصرالله از زبان یکی از رهبران مقاومت عراق

مسئولان بنیاد استان قزوین با 101 خانواده شاهد و ایثارگر شهرستان البرز دیدار کردند

بازار ارز توافقی، سکویی برای رشد صادرات غیرنفتی ایران

چرا همه به فکر مهاجرت افتاده اند؟

اتاق بازرگانی قزوین به درجه یک اتاق های ایران ارتقا یافته است

آغاز نشست همکاری‌های اقتصادی استان‌های مرزی ایران و ترکیه در ارومیه

دروازه طلایی ورود به اوراسیا/ هیئت تجاری ایران از ارمنستان چه می‌خواهد؟

توقیف 2 دستگاه تریلر حامل دام قاچاق

تحقق 46 درصد از تعهد اشتغال استان مرکزی

بررسی طرح‌های توسعه اقتصادی و رفاهی منطقه آزاد ارس

نصرالله نام نوزادان در عراق پس از شهادت سید مقاومت لبنان

تشریح برنامه های سفر عارف به ارمنستان

نقش ایران در ایجاد ارتباطات اقتصادی حائز اهمیت است

علی خورسندیان سرپرست بانک مسکن شد