ایرانیان جهان

آخرين مطالب

استراتژی ایران: واکنش نظامی در عین پرهیز از جنگ تمام عیار ایالات متحده آمریکا

استراتژی ایران: واکنش نظامی در عین پرهیز از جنگ تمام عیار
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - به گزارش خبرنگار سیاسی ایونا به نقل از عصر ایران، صبر استراتژیک ایران بعد از ترور رییس دفتر سیاسی حماس در 10 مرداد در 10 مهر به پایان رسید و عملیات تروریستی منجر به شهادت سید حسن نصرالله و مقام ارشد سپاه هم افزون شد تا تصمیم به حملۀ موشکی به تل‌آویو بر اساس مصوبۀ شورای عالی امنیت ملی -و نه هیجانات آنی- به اجرا درآید.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
چنین بود که 200 تا 400 موشک به سوی تل‌آویو فرستادند (‌عدد دقیق بنا به ملاحظات امنیتی اعلام نشده) . اتفاقی چنان قابل توجه که عروس و داماد فلسطینی در زمرۀ نخستین کسان بودند با انتشار تصویری در آغوش هم در حالی که آسمان از موشک‌های ارسالی ایران روشن شده از ایران به خاطر نورانی کردن بهترین شب زندگی‌شان تشکر می‌کنند. این نورِ موشک هایی بود که به سوی آسمان تل‌آویو در حرکت بود.

ایرانیان جهان

پیش‌تر ابراز نگرانی شده بود که نکند اسراییل در پی آن باشد که در تلۀ جنگ بیفتیم و اصول‌گرایان رادیکال به عمد یا به سهو شخص رییس جمهور پزشکیان و دستگاه دیپلماسی در دولت جدید را که با تیم برجام هدایت می‌شود به باد انتقاد می‌گرفتند که چرا به جای انتقام از صلح می‌گویید.
می‌گفتند اگر به ترور هنیه پاسخ محکم و سریع داده بودیم کار به ترور دبیر کل حزب‌الله در بیروت نمی‌رسید اما دیدیم تا پیام مشکوکی با انتساب به وزارت اطلاعات دایر بر اعلان شرایط جنگی منتشر شد بلافاصله تکذیب کردند و توضیح داده شد وضعیت جنگی نیست و عملیات موشکی توجیهی حقوقی و اخلاقی و بین المللی دارد و شخص رییس جمهور پزشکیان هم در توییت خود باز بر صلح تأکید کرد. یک مکمل پروبیوتیک ایرانی رونمایی شد- ایونا نیوز بخوانید
مهم‌ترین استدلال واکنش به نقش حاکمیت ایران است تا شائبه ورود به جنگ پیش نیاید و صبح چهارشنبه هم اعلام شد عملیات تمام شد مگر آن‌که اسراییل بخواهد واکنش نشان دهد که در آن صورت موج دوم برمی خیزد. قیمت دلار هم که اندکی بالا رفته بود به وضع قبلی بازگشت و زندگی عادی مختل نشد یعنی مردم بیم جنگ ندارند هر چند واکنش هیجانی و آنی صف کشیدن در مقابل جایگاه های بنزین را شاهد بودیم اگرچه مشخص نیست 50 لیتر بنزین برای کسانی که هنوز مخزن آنان خالی نشده بود تا چه حد چاره ساز است!
همین که گفته شده عملیات از نظر ایران تمام شده مگر آن که اسراییل بخواهد ادامه دهد یعنی همان پرهیز از در غلتیدن به تله جنگ که اسراییل از پارسال به دنبال آن است و می خواهد ایران و آمریکا را در مقابل هم قرار دهد.
سخن‌گوی وزارت دفاع آمریکا البته سه‌شنبه شب به خبرنگاران گفت از اسراییل در دفاع در مقابل حملات، حمایت و حفاظت می‌کنیم ولی مادام که به ما حمله نشده واکنش مستقیم نشان نمی‌دهیم. ایران نیز آمریکا را به خاطر حمایت سرزنش کرد ولی تهدید نظامی نه.

ایرانیان جهان

اکنون روشن شده به رغم انتقادات منتقدان که دولت و حتی شخص رییس جمهور را به سازش و سکوت و انفعال متهم می‌کردند در این 60 روز ضربه به سامانه‌های 5 تا 7 لایۀ پدافندی اسراییل بررسی می‌شده و مهم‌تر این که به لحاظ حقوق بین‌الملل واکنش به ترور هنیه که اسراییل مسوولیت آن را بر عهده نگرفت ولو شادمانی‌شان و نوع عملیات گواهی دهد کار که بوده دشوارتر بوده تا واکنش به عملیات علیه حسن نصرالله و ترور او و فرمانده ارشد سپاه در بیروت با تهدید تهران از جانب نتانیاهو. اسامی دختران ایران در لیست قهرمانی 2024 آسیا بخوانید
وقتی سخن‌گوی وزارت دفاع آمریکا بارها و بارها تکرار کرد که از اسراییل حفاظت می‌کنیم اما اگر به آمریکایی‌ها حمله شود واکنش نشان می‌دهیم البته جا داشت خبرنگاری بر اساس وجدان بپرسد پس کی باید از مردم غزه حفاظت کند؟ کسی اما نپرسید!
توجه ها اما بیشتر معطوف به این بود که سخن‌گوی وزارت دفاع آمریکا تهدید می‌کند یا نه و از ورود اسراییل به خاک لبنان حمایت می‌کند یا نه و شنیدند که او تنها از جنگ محدود و نه گسترده به قصد حمله به مراکز نظامی حزب‌الله پشتیبانی کرد. در حالی که بایدن گفته بود به دنبال آتش بس هستیم.
از نظر داخلی مهم این بود که گفت‌وگویی میان فرمانده کل سپاه با رییس جمهوری پخش شد که صمیمیت و هماهنگی مشهود در آن داعیه‌های رادیکال‌ها در سنگ‌ندازی دولت بر سر واکنش نظامی را کاملاً باطل می‌کند.
اتفاقاً نقش رییس جمهوری و وزیر خارجه دل‌گرم‌کننده بوده و تمام حرف ما همین صدای واحد و عمل به مصوبات شورای عالی امنیت ملی است که ملاحظات سیاسی و اجتماعی و اقتصادی هم در آن لحاظ می شود. سند ملی سبک پوشش اسلامی ایرانی چه بود؟ بخوانید
در روزهای قبل از عملیات 10 مهر خاصه پس از ترور سید حسن نصرالله بر رییس جمهوری و حامیان سه خرده می‌گرفتند و کار به متهم کردن و انگ زنی هم رسید:
نخست این که اگر بلافاصله بعد از ترور هنیه اقدام می‌شد گستاخ نمی شدند و زمان را از دست دادیم و سراغ بیروت و حزب‌الله و نصرالله رفتند. این در حالی بود که اشاره شد مسوولیت ترور هنیه را بر عهده نگرفتند و می‌توانستند شانه خالی کنند و این احتمال جدی بود که اصلاً هدف آنان در ابتدای کار رییس جمهور جدید ایران درگیر کردن در جنگ است در حالی که دولت در حال انتقال بود.
دوم این که چرا به قول و وعده آمریکایی‌ها و اروپایی ها اعتماد کردید که اقدام نکنید تا به آتش‌بس برسیم و وقتی رییس جمهور در مقام سرزنش آنان و نه خودمان این بدعهدی را یادآور شد بُل گرفتند و آن را به مثابه اعتراف دانستند.
انتقاد سوم این که چرا مردم را از جنگ می‌ترسانید؟‌ در حالی که قضیه ترساندن از جنگ نبود. هشدار و انذارِ در‌نغلتیدن به دامی بود که اسراییل از فردای عملیات حماس در نیمه مهر 1402 گسترانیده بود. ضمن این که اگر بعد از ترور هنیه موشک‌ها را می‌فرستادند چه بسا می‌گفتند در آستانۀ آتش‌بس بودیم و ایران مانع شد. افزایش 48 درصدی مبادلات تجارت ایران و روسیه در سه ماهه نخست بخوانید
بر اساس آنچه منابع آگاه اظهار داشته‌اند در فاصله 60 روز از 10 مرداد (ترور اسماعیل هنیه در تهران) تا 10 مهر (‌عملیات بعد از ترور سید حسن نصرالله در بیروت) ایران روی سه روش برای آسیب رساندن به پدافند اسراییل کار شده تا قدرت آسیب رسانی را تا 7 برابر افزایش دادند:
اول این که با موشک اشباع کردند در حالی که در عملیات قبلی با پهپاد این کار را انجام داده بودند.
دوم استفاده از کلاهک‌های فریب بود و سوم جنگ سایبری که مانع ارسال آلارم لازم و به موقع شدند.
کاری که به گفتل این منابع انجام شده آسیب به خود سامانه‌هایی بوده که روشن بودن آنها روزانه 25 هزار دلار هزینه در بردارد. مراسم تشییع پیکر فتح‌الله طاهری پیشکسوت تئاتر ایران بخوانید
ویژگی دیگر عملیات هم هماهنگی و هم‌زمانی ذکر شده: هماهنگ با جلسه مدیران موساد،‌ هم‌زمان با عملیات انتحاری در تل‌آویو، همراه با برخورد موشک ها به سامانۀ پدافندی اسراییل و هک یا اخلال در سایت‌های پدافندی گنبد آهنین.
اگر اسراییل نتواند آمریکا را در کنش با خود همراه کند بعید است دست به تلافی بزند ولی با این حال هیچ احتمالی را نباید از نظر دور داشت. تا اینجا مهم این است که هم واکنش نشان داده شده هم درگیر جنگ نشده‌ایم و هم شخص رییس جمهوری و دولت برکنار نیستند و سیاست و قدرت نظامی در کنار هم فعالیت می‌کنند و البته اگر مطابق خبر اعلامی اقامه نماز جمعه به امامت رهبری در جمعه 13 مهر درست باشد نکاتی که جمعه بیان خواهد شد ابعاد و استراتژی را بیشتر روشن می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1221374/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رونمایی از کتاب نویسندگان شاهرودی

رونمایی ژاپن از موشک هایپرسونیک

جرا امباپه به تیم ملی فرانسه دعوت نشد؟

حمله به کین: ارزش 100 میلیون یورو را نداشت!

نظر رونالدو درباره لیگ قهرمانان آسیا

ویدیو: خلاصه بازی پورتو 3 – منچستر یونایتد 3

درخشش طارمی در قلب اروپا

رکورد عجیب اونای امری/ کابوس بایرن مونیخ در لیگ قهرمانان اروپا

حکم اروپا علیه سیستم نقل‌وانتقالات فیفا

حکم اروپا علیه سیستم نقل وانتقالات فیفا

احساس خاص رونالدو از بازی در لیگ نخبگان پیش از نبرد با استقلال

رونالدو : گلزنی و پیروزی در لیگ قهرمانان آسیا هم برایم بسیار خاص است

واکنش ورزشکار المپیکی به حمله موشکی ایران به اسراییل

هشدار نخست‌وزیر جدید ژاپن درباره شعله‌ور شدن آتش جنگ در شرق آسیا

تعامل با حکومت کنونی افغانستان ضروری است

طالبان خواستار توقف جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین و لبنان شد

داعش هیچ پایگاهی در افغانستان ندارد

روسیه در آستانه حذف طالبان از فهرست سازمان‌های ممنوعه

هزینه 1.2 میلیارد دلاری آمریکا برای مقابله با حملات ایران و یمن

رویترز: کوشنر با بن‌سلمان درباره سازش ریاض-تل‌آویو رایزنی کرده است

بمب سنگرشکنی که سید حسن نصرالله را ترور کرد چه بود؟ / جزئیات بمب

حملات جدید آمریکا و انگلیس به یمن

برای اولین بار از 1980، نرخ چاقی در آمریکا کاهش یافت | لاغری در آمریکا فقط به خاطر این 2 داروی لاغری+نمودار

حملات هوایی انگلیس و آمریکا به یمن

حملات هوایی انگلیس و آمریکا به صنعا و الحدیده یمن

تجاوزات مجدد آمریکا و انگلیس به خاک یمن

موافقت بن سلمان برای دستیابی به توافق با رژیم صهیونیستی

جنایت رژیم صهیونیستی با بمباران 70 تن موشک در بیروت

بازگشت ساعت آغاز به کار ادارات از 15 مهرماه به روال گذشته

نگاهی به مفهوم تورم و وضعیت فعلی آن در کشور

برخی الزامات صندوق ملی مسکن، مسکن مهر را دچار چالش کرد

صحبت های مدیر عامل گروه مالی صندوق بازنشستگی کشوری از دامنه نوسان

هلاکت و زخمی شدن 25 نظامی تیپ «گولانی» در حمله پهپادی مقاومت عراق

2 کشته در حمله پهپادی از عراق به اسرائیل

اذعان تل آویو به هلاکت 2 نظامی این رژیم در حمله مقاومت عراق

عراق از ارتش اسرائیل قربانی گرفت + جزئیات

کشته شدن 2 سرباز اسرائیل در انفجار پهپاد شلیک شده از عراق

هلاکت 2 نظامی تیپ گولانی در حمله پهپادی مقاومت عراق

کشته و زخمی شدن 25 نظامی صهیونیست در حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق

ارتش اسرائیل: بر اثر حمله پهپادی از عراق به یک پایگاه نظامی در جولان 2 سرباز کشته و 24 تن دیگر زخمی شدند

اعتراف اسرائیل به هلاکت 2 نظامی خود در عملیات مقاومت عراق

هشدار سردار فدوی به اسرائیل: نیروگاه‌هایتان را می‌زنیم

دستگیری 13 نفر در یک پرونده اخلال نظام بانکی

مصر و اردن و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در معرض خطر هستند

مقام یمنی: مصر و اردن و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در معرض خطر هستند

پیروزی یاران شهاب زاهدی در جی‌لیگ ژاپن | اخبار ورزشی

کشف قدیمی‌ترین «جدول ضرب» ژاپن با قدمت 1300 سال

لیست تیم ملی هلند برای بازی‌های لیگ ملت‌های اروپا (اکتبر 2024)

معرفی شلوغ‌ترین فرودگاه‌های اروپا

رونالدو: لیگ قهرمانان آسیا هم خاص است