ایرانیان جهان

آخرين مطالب

صنعت خودرو سیاسی یا اقتصادی؟ اخبار ایران

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان -

ایرانیان جهان

هر کسی در هر جای دنیا می‌داند که صنایع ابزاری برای تولید بهره‌ور و درآمدزایی کشورها و ملت‌ها و البته افزایش رفاه است. البته هدف اصلی هر صنعت ارائه یک خدمت یا کالا به مردم است. مثلا صنعت بیمه و بانکداری، خدمت ارائه می‌کنند و صنعت خودرو، خودرو. قبل از اینکه درباره اهداف هر صنعت صحبت کنیم، بقاء آن منوط به درآمدزایی و عملکرد اقتصاد و رقابتی در آن حیطه است.
به‌عنوان مثال، بانک نمی‌توان همه دارایی‌اش برای افزایش جمعیت یک کشور خرج کند و بعد خالی شود. همچنین بانکداری با نظام بازار سرمایه در رقابت است و اگر رقابت‌پذیر نباشد، منابع از آن فراری می‌شوند و آن صنعت از بین می‌رود.
صنعت خودرو به‌طور اولی، صنعتی اقتصادمحور است و هدف اصلی آن در هر کشوری، ابتدا ارائه خودرو رقابت‌پذیر به مردم و بازارهاست. البته در همان شروع صنعت خودرو به‌صورت تولید انبوه، کشورها مشاهده کردند که خودبه‌خود این صنعت با خود توسعه و پیشرفت دیگر صنایع و نهایتا توسعه فرهنگی و زیرساختی می‌آورد؛ بنابراین در قرن بیستم بسیاری از کشورهایی که می‌توانستند، این صنعت را موردتوجه قراردادند و حتی کار به‌جایی رسید که دولت‌ها برای توسعه کشورهایشان، این صنعت به‌انحاء گوناگون موردحمایت قرار دادند و قرار می‌دهند. مورد اخیر آن، تعرفه‌های سنگین امریکا و اروپا برای ورود خودروهای چینی به این کشورها و حمایت مطلق از صنایع خود است.
صنایع خودرو در بستر صنعت، اقتصاد و فرهنگ کشورهای توسعه‌یافته پیشرفت کردند و سپس موردحمایت و قانون‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم قرار گرفتند، اما در کشورهای در حال توسعه، تا آنجا که می‌دانم، موضوع برعکس بود. یعنی کشورهایی مانند ایران، کره جنوبی، مالزی و... به‌عنوان لکوموتیو توسعه و پیشرفت، این صنایع را موردتوجه قرار دادند و ازآنجاکه این صنایع داخلی نبودند، مجبور به واردات کل آن به‌صورت مونتاژ و بعضا تولید مبتنی بر مهندسی معکوس از کشورهای دارای فناوری و سرمایه شدند. بدین‌ترتیب سرنوشت شرکت‌های خودروسازی و زنجیره وابسته آن در کشورهای در حال توسعه، از ابتدا مسئله‌ای سیاسی- اقتصادی بود. به‌عبارتی مسئله کشوری مانند کره جنوبی این بود که برای رشد اقتصاد و جامعه و رفع نیاز اشتغال در جامعه چه باید کرد؟ به این نتیجه رسیدند که باید روی 8 صنعت تمرکز کنند که یکی از آنها خودروسازی و صنایع وابسته بود. بر این اساس، سیاست‌گذاری از بالا شروع شد و نه از بطن جامعه و کف کارخانه.
طی قرن بیستم، اتفاقات فراوانی در این مسیر رخ داد. برخی کشورها همزمان رشد اقتصاد و سیاسی را تجربه کردند و برخی با عدم‌توازن رشد روبه‌رو شدند. کشوری مانند چین، در دهه 70 با شکست سیاسی روبه‌رو شد و نهایتا در دهه 80 مسیر توسعه خود را موردبازنگری قرار داد و طی 40 سال، تبدیل به ابرقدرت اقتصادی و البته پیشرو در صنایع مختلف از جمله صنعت خودرو شد. کره جنوبی هم همین‌طور. در دهه 60 مسیری را شروع کرد و در دهه 80 به اوج رسید، و نهایتا به نسبت و سپس در دهه 90 یک تحول اساسی را در صنایع مختلف از جمله صنعت خودرو پذیرفت و از پنج شرکت بزرگ خودروسازی کره، چهار شرکت ورشکسته شدند و بحران کارگری به وجود آمد. اما سیاسیون این را درک کرده بودند که نباید اسیر دست مسائل سیاسی در این مسیر اقتصادی شوند و نهایتا از زیر خاکستر این پنج خودروساز، خودروسازی غولی به‌نام هیوندای کیا، ققنوس وار بیرون آمد که امروز یکی از سرآمدان خودروسازی دنیاست (جز ده غول صنعتی خودرو دنیا).
و اما ایران؛ ایران که در میان کشورهای در حال توسعه، سردمدار بود و می‌رفت که در دهه 60 خورشیدی، از ژاپن جلو بزند، به‌دلایل سیاسی و اقتصادی دستخوش تغییراتی اساسی شد و انقلابی بزرگ و شکوهمند مسیر تاریخی این کشور را تغییر داد. در آن زمان، بزرگ‌ترهای ما تشخیص دادند که به‌جای همراهی با مسیر توسعه جهانی باید مسیر توسعه بومی خود را به‌طور مستقل طی کنیم. البته ازنظر سیاسی و فرهنگی مسیر روشن بود. اما مسیر اقتصادی خیلی مبهم شروع شد و تا امروز هم این مسیر همچنان مبهم است. اگر کمی به دهه 50 خورشیدی برگردیم می‌بینیم که کشور محل تضارب آراء سوسیالیستی و کاپیتالیستی بود و نهایتا ملغمه جدیدی با عنوان اقتصاد اسلامی از دل تعامل فرهنگ و سیاست و اقتصاد بیرون زد. اینکه چقدر این مفهوم علمی است و چقدر ایدئولوژیک، در حیطه این بحث و حتی سواد من نیست و حق ندارم نظر بدهم. اما برای من که بزرگ شدنم در بعد از انقلاب اسلامی بود و فردی مبتنی بر تفکر علمی و واقع‌گرا هستم، به هر حال این را می‌بینم که ساختار سیاست‌گذاری و نظریه‌پردازی که مدنظر آن بزرگان بود، در عمل به‌خوبی جواب نداد. دلایل آن هر چه بود، در حد من نیست. اما این را می‌توانم ثابت کنم که فعلا اقتصاد ما و به‌خصوص سیاست صنعتی ما در چنبره‌ای بی‌پایان از مسائل و مشکلات حل‌نشده و در حال به وجود آمدن، قفل کرده است و ما را به سمت یک سیاه‌چاله اقتصادی می‌برد که فقط از طریق انرژی اقتصادی با منشأ زیرزمینی تامین می‌شود. به عبارتی ما در اقتصادی زندگی می‌کنیم که محرک اصلی آن پول نفت و گاز و سنگ آهن و مس و... است و نه نوآوری و رقابت و بهره‌وری. در چنین مکانیسم اقتصادی است که عمده مردم دائما فقیر می‌شوند و اختلاف طبقاتی افزایش می‌یابد و نهایتا صنایعی مانند صنعت خودرو می‌شود وبال گردن مردم. این در حالی است که صنعت خودرو همچنان می‌تواند عامل رشد و توسعه کشور باشد.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1221933/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

امتناع ترامپ از انتشار اسناد و مدارک معاینات پزشکی خود

محسن رضایی: جهان اسلام حملات انگلیس و آمریکا به یمن را تحمل نمی‌کند

امام خمینی: از هیاهو‌ها نترسید! امروز روزی نیست که کسی اتکا به سرنیزه بکند/هر اتفاقی بیفتد مردم منسجم‌تر می‌شوند

علی‌اف به ارمنستان هشدار داد!

لاوروف: عدم محکومیت حمله اسرائیل به لبنان توسط آمریکا، دلیل گسترش جنگ است

2 ضربت راهبردی که در 3 روز به عمق اتاق عملیات دشمن نواخته شد

مضمون و‌ پیام نمازجمعه

از رفع فیلترینگ چه خبر؟

چرا رژیم صهیونیستی به صورت زمینی به لبنان حمله ‌می‌کند؟

آخرین اخبار از وضعیت سلامتی هاشم صفی الدین

هشدار علی‌اف به ارمنستان

تخریب گسترده منطقه‌ای در جنوب لبنان توسط صهیونیست‌ها

حمله موشکی حزب الله به پایگاه «رامات دیوید» رژیم اسرائیل

اصابت موشک‌های حزب‌الله به صفد

مشارکت اسنپ در تامین بخشی از هزینه‌های خرید دستگاه ماموگرافی سه‌بعدی به عنوان طرح نیکوکاری‌ اسنپ‌کلاب/ آغاز کمپین گسترده اسنپ برای «آگاهی‌بخشی سرطان پستان»

نکاتی برای خرید و فروش کالا در سایت‌های آگهی محور

اظهارات وزیر ارتباطات از آخرین وضعیت فیلترینگ

یک پیش‌بینی دیگر از آینده قیمت ارز (14 مهر 1403)

لزوم اجرایی شدن مشوق‌های راهبردی برنامه هفتم توسعه جهت ساخت پتروپالایشگاه‌ها

حماسه نصر و معضل معیشت؛ تقاضای برابری در دل انقلاب

دهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و قطر در آذرماه برگزار می‌شود

قیمت واقعی دلار حدود این مبلغ است

814 هزار تن کالا از مازندران به اتحادیه اوراسیا صادر شد

استاندار: طرح های اجرایی در مازندران باید دارای توجیه فنی و اقتصادی باشد

ارزش تجارت خارجی گمرکات مازندران با اوراسیا از 260 میلیون  دلار گذشت

کشف بیش از 2 هزار میلیارد ریال پرونده جرایم مفاسد اقتصادی در گلستان

دولت جدید قیمت ارز را تک نرخی می کند؟

ترک فعل وزارت اقتصاد در شناسایی املاک و خودرو لوکس

تثبیت رزیم صهیونیستی مانع توسعه کشور های منطقه

معرفی سریال غربت/واکنش ساترا به پخش «جوکر2» و سریال «غربت»

دیدار هریس با آمریکایی‌های عرب تبار در سایه حمایت از اسرائیل

مکرون درباره مرگ اتحادیه اروپا هشدار داد

این دعوت رونالدو را خوشحال کرد

توخل؛ دوباره گزینه جانشینی تن هاخ در منچستریونایتد شد

پرواز عقاب‌ها بر آسمان آشیانه قرمزهای آنفیلد؛ قدیس‌ها در تیررس توپچی‌ها

چین شهروندان خود را از لبنان خارج کرد

ممنوعیت رنگ‌آمیزی و سبززدایی مرکبات نوبرانه مازندران

رونمایی از لباس فضانوردان در این کشور

رنگ‌آمیزی و سبززدایی مرکبات در مازندران ممنوع شد

استقبال دولت از چین، روس و اروپا در بافت فرسوده| شهرداری تهران پیگیر ورود چینی ها است ما بی خبریم

افزایش تقاضای خرید خانه در چین

چشم بادومی چجوری در طی تکامل به وجود آمد؟

اروپا به هم زنان افغانستان پناهدگی می دهد/داعش؛بهانه طالبان برای تعامل با جهان

فیلم اظهارات جالب یک مهاجر افغانستان درباره ایران

ششمین نشست مشورتی افغانستان در مسکو برگزار شد/ نماینده ویژه ایران: در زمینه تولید مواد مخدر صنعتی نگرانیم!

دموکرات‌های کنگره آمریکا: اسرائیل به شهرک‌سازی‌های غیرقانونی پایان دهد

بلومبرگ: هیچ فشار واقعی از طرف آمریکا برای توقف اسرائیل وجود ندارد

روسیه: واشنگتن به شکست در اوکراین اعتراف کند

وزیر دفاع آمریکا: «اسرائیل» هرگز نخواهد توانست حزب‌الله را نابود کند

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد: امروز هژمونی آمریکا و اسرائیل نابود شده است