ساقط شدن پنج هواپیمای جاسوسی آمریکا توسط چین
ایالات متحده آمریکا
بزرگنمايي:
ایرانیان جهان - به گزارش خبرآنلاین، منبع اصلی اطلاعات این داستان از CNN است، در مقاله ای که توسط برد لندون و وین چانگ نوشته شده و در 10 مارس 2023 منتشر شده است.
برخلاف بسیاری از ماموریت های جنگ سرد که کاملاً از حالت طبقه بندی خارج شده اند – دولت فدرال ایالات متحده یک قانون کلی 25 ساله برای از طبقه بندی خارج کردن اطلاعات حساس دارد و اکنون 32 سال و 9 ماه از پایان جنگ سرد می گذرد – جزئیات این مأموریتهای U-2 با هدایت خلبانان تایوانی، بیش از 50 سال بعد هنوز هم بسیار سری باقی مانده است.
به نقل از روزیاتو، این احتمالاً حداقل تا حدی به دلیل این واقعیت است که خلبانان نیروی هوایی جمهوری چین (تایوان امروزی) که هدایت هواپیماهای جاسوسی بانوی اژدها را بر عهده داشته و ظاهراً در “بخش شناسایی و تحقیقات هواشناسی” مشغول به کار شده بودند، در واقع در حال جمع آوری اطلاعات در مورد برنامه موشکی هسته ای نوپای آن زمان چین سرخ (که قبل از بروز اختلاف میان چین و شوروی از اتحاد جماهیر شوروی کمک دریافت می کرد) بودند …و البته تهدید هسته ای چین امروزه نیز همچنان واقعی باقی مانده است.
این خلبانان گمنام تایوانی U-2 در زیر آن هویت پوششی معروف «شناسایی و تحقیقات هواشناسی» به اسکادران گربه سیاه (黑貓中隊؛ Hēimāo Zhōngduì) (یا به طور رسمی تر، اسکادران 35 ) معروف بودند.
گربههای سیاه مأموریتهای جسورانه خود را در سال 1961 و تحت رهبری سرهنگ لو ژیلیانگ آغاز کردند- که رکورد طولانیترین دوران خدمت به عنوان فرمانده اسکادران واحد را دارد- و این عملیات ها تا سال 1974 ادامه داشت. این خلبان ها با پرواز از پایگاه هوایی تائویوان در جنوب شرقی فرودگاه بینالمللی غیرنظامی تائویوان، در مجموع 19 فروند هواپیمای U-2 در اختیار داشتند، در حالی که 26 خلبان تایوانی با موفقیت آموزش پرواز با U-2 را در ایالات متحده به پایان رسانده بودند. این خلبان ها 220 ماموریت عملیاتی را در طی 14 سال انجام دادند که حدود نیمی از آن ها بر فراز چین صورت گرفت.
با این وجود، مشخص شده است که تمام پنج فروند U-2 گربه های سیاه همگی در یک درگیری سرنگون نشدهاند بلکه در کل تاریخ ماموریت های اسکادران 35 ، با اسم رمز عملیات تیغ، این تعداد هواپیمای جاسوسی آمریکا بر فراز چین ساقط گردیده است.
هنگامی که شوروی فهمید که چگونه U-2های آمریکایی را با موشک زمین به هوا S-75 Dvina (نام در ناتو: SA-2 “Guideline”) ساقط کند، برای چین کمونیستی نیز این کار آسان شد. دراگون لیدی یک هواپیمای رادارگریز نیست و بنابراین برای رادار نامرئی نبود و با حداکثر سرعت هوایی 0.715 ماخ (760 کیلومتر در ساعت) U-2 آنقدر سریع نبود که بتواند مانند یکی دیگر از هواپیماهای جاسوسی معروف طراحی شده توسط بخش Skunk Works لاکهید، SR-71 Blackbird، که سریعترین هواپیمای هواتنفسی ساخته شده تاکنون است (با سرعت بیش از 3 ماخ)، از این موشک ها پیشی بگیرد.
در اینجا مشخصات پنج فروند U-2 نیروی هوایی تایوان آمده است که بر فراز چین ساقط شدند:
9 سپتامبر 1962 : U-2C شماره 378 به خلبانی سرگرد چن هوآی (کشته شد)
1 نوامبر 1963: U-2C شماره 355 به خلبانی سرگرد یه چانگتی (اسیر شد، در سال 1982 آزاد شد)، ساقط شده توسط گردان دوم یو ژنگ هوا (آتشبار زمین به هوای SA-2).
7 ژوئیه 1964: U-2G شماره 362 به خلبانی سرهنگ دوم چنلی نانپین (کشته شد)، توسط گردان دوم ژنگهوا بر فراز فوجیان ساقط شد.
10 ژانویه 1965 : U-2C شماره 358 به خلبانی سرگرد چانگ لییی (اسیر شد، در سال 1982 آزاد شد)، توسط وانگ لین و اولین گردانش بر فراز بائوتو سرنگون شد.
8 سپتامبر 1967: U-2C شماره 373 به خلبانی سروان هوانگ جونگ پی (کشته شد)، توسط شیا کانفنگ و گردان چهاردهم بر فراز جیاکسینگ ساقط شد.
هواپیماهای ساقط شده اکنون کجا هستند؟
حداقل یکی از U-2 های سرنگون شده، U-2C 56-6691 (با نام مستعار شماره 358، هواپیمای سرگرد چانگ لییی)، به عنوان یک غنیمت جنگی در موزه نظامی انقلاب خلق چین در هایدان، پکن به نمایش گذاشته شده است.
آخرین بانوی اژدهای نیروی هوایی تایوان در 29 ژوئیه 1974 به نیروی هوایی ایالات متحده بازگردانده شد و از پایگاه هوایی تائویوان به پایگاه هوایی ادواردز، کالیفرنیا پرواز کرد.
5858
کد خبر 1966907
لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1221986/