ایرانیان جهان

آخرين مطالب

سقوط سهم گوگل از بازار تبلیغات جستجوی آمریکا به زیر 50 درصد ایالات متحده آمریکا

سقوط سهم گوگل از بازار تبلیغات جستجوی آمریکا به زیر 50 درصد
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - به گزارش تجارت نیوز،
سالیان درازی است که گوگل به عنوان مهمترین فعال تبلیغات جستجو شناخته می‌شود و جایگاه مسلط آن دور از دسترس دیگر شرکت‌ها است. اما پیشرفت رقبا از یک سو و جدال‌های قضایی گوگل از سوی دیگر باعث شده تا سهم‌خواهی از این شرکت واقعی‌تر از گذشته به نظر برسد.
تیک‌تاک، پلتفرم مشهور ویدیو‌های کوتاه، به تازگی امکان تبلیغات هدفمند براساس تاریخچه جستجوی کاربران را برای کسب‌وکارها فراهم کرده است.
شرکت هوش مصنوعی Preplexity با حمایت جف بزوس، بنیان‌گذار آمازون، نیز قصد دارد بخش تبلیغات را به پاسخ‌های هوش مصنوعی خود اضافه کند. این شرکت که خود را موتور جستجوی نوین معرفی می‌کند تا به اینجای کار بیشتر درآمد 20 میلیون‌دلاری‌ خود را از فروش اشتراک ماهانه تامین کرده است.
آمازون، بزرگترین شرکت تجارت الکترونیک آمریکا، هم بخشی از هزینه‌های تبلیغات جستجو را به خود اختصاص داده است. در روند‌های جدید، مشتریان بیشتری محصولات را مستقیما در پلتفرم آمازون جستجو می‌کنند.
تحقیقات eMarketer می‌گوید با توجه به پیشرفت رقبا، سهم گوگل برای اولین بار در سال 2025 به کمتر از نصف بازار یا 48.3 درصد کاهش می‌یابد و آمازون در سال آینده با اکتساب بازار از دست رفته گوگل 24.2 بازار را از آن خود می‌کند. آمازون در حال حاضر 22.3 درصد از بازار آمریکا و گوگل 50.5 درصد بازار را در اختیار دارد.
برندن آلبرتس، رئیس بخش جستجو و تجارت شرکت خرید تبلیغات Dentsu، با اشاره به تحولات بازار تبلیغات جستجو می‌گوید:‌ «این بخش مدت زیادی است که آماده یک تحول است.»
گفتنی است که ریزش سهم گوگل باعث از بین رفتن سلطه این شرکت نمی‌شود و هنوز با چنین لحظه‌ای فاصله طولانی داریم. این شرکت همچنان فاصله بالایی با رقبا دارد و منابع گسترده‌ای برای مقابله خواهد داشت.
اما رقابت در حال افزایش است و نی اهین،‌ یکی از مدیران کهنه‌کار تبلیغات دیجیتال، می‌گوید: «برای اولین بار در چیزی حدود 15 سال، ما گزینه‌های مناسبی به جز گوگل داریم.»
تحولی در جستجو هوش مصنوعی مولد باعث شده تا محصولات جستجو ساختار تازه‌ای به خود بگیرند. موتورهای جستجو حالا پاسخگوی مستقیم و در برخی از موارد خلاصه‌کننده نتایج هستند. گوگل هفته گذشته روند تبلیغات در چکیده‌های هوش مصنوعی را که به تازگی در بالای نتایج جستجو قرار گرفته‌اند آغاز کرد. به گفته گوگل، تبلیغات این بخش در ابتدا تنها برای جستجو‌های موبایلی در آمریکا نمایش داده می‌شوند.
گوگل در مثالی از نحوه نمایش این تبلیغات، در یک چکیده هوش مصنوعی در پاسخ به سوال «چطور لکه چمن را از شلوار جین پاک کنم؟» به لینک خرید Tide pen از وبسایت Alberstons اشاره کرد.
برندون کراهام، نایب‌رئیس بخش تبلیغات جستجوی گوگل، گفت: «ما در رویکرد خود به درآمدزایی از تجربه‌های هوش مصنوعی اطمینان داریم. ما پیشتر هم چنین تغییراتی را پشت سر گذاشته‌ایم.»
شرکت Preplexity نیز برای بازار مشابهی دندان تیز کرده است. دمیتری شولنکو، مدیر ارشد تجاری این شرکت، گفت که چند نام بزرگ فروش محصولات خانوار اولین مشتریان تبلیغاتی این شرکت هستند. این استارت‌آپ به برند‌ها اجازه می‌دهد تا اسپانسر سوالات بعدی در مکالمه با کاربر شوند.
این شرکت در ارائه‌ای به خریداران تبلیغات گفت که پاسخ به سوالات اسپانسردار «پیش از ارائه تایید می‌شود و می‌توان آنها را قفل کرد تا درمورد نحوه ارائه برندتان در یک پاسخ اطمینان خاطر داشته باشید.»
شولنکو گفت: «آنچه ما در اختیار یک برند می‌گذاریم، توانایی آنها در ترغیب فرد به سوال پرسیدن درمورد برند است.»
حدود 46 درصد از پرسش‌های Preplexity در آمریکا به سوالات تکمیلی منتهی می‌شوند. شرکت می‌گوید 340 میلیون پرسش را در ماه سپتامبر پردازش کرده است. با این حال برای مقایسه حجم بازار باید گفت که گوگل می‌گوید حدود دو هزار میلیارد جستجو را در سال اداره می‌کند. شولنکو می‌گوید Preplexity هیچکار پاسخ‌های بدون اسپانسر موتور جستجو را براساس طبق درخواست مشتریان تبلیغات تغییر نخواهد داد.
دیگر موتورهای جستجو نیز به پاسخ‌های هوش مصنوعی و تبلیغات در آن توجه دارند. مایکروسافت به تازگی از لینک‌های اسپانسری و مقایسه تبلیغات خرید در چت‌بات موتور جستجوی بینگ رونمایی کرده است.
طبق نظرسنجی شرکت تحقیقاتی New Street Research، حدود 60 درصد از مصرف‌کنندگان آمریکا در 30 روز گذاشته برای تحقیقات یا تصمیم‌گیری درمورد یک خرید از چت‌بات استفاده کرده‌اند. با این حال برخی از تحلیلگران درمورد ارزش تبلیغات داخل چت‌بات در قیاس با موتورهای جستجوی سنتی ابهام دارند، زیرا احتمال کلیک روی آنها شاید کمتر باشد.
کلمات کلیدی تیک‌تاک تیک‌تاک نیز در یک اقدام منطقی به سراغ تبلیغات جستجو رفته است. این شرکت تا به اینجای کار نمایش تبلیغ در نتایج جستجو را برای برند‌ها امکان‌پذیر ساخته بود اما خریداران تبلیغات نمی‌توانستند براساس کلمات کلیدی مشتریان را هدف بگیرند.
با توجه به سلطه تیک‌تاک بر کاربران جوان، تیک‌تاک پلتفرم مهمی برای مشتریان تبلیغات است و حتی جدال قضایی و احتمال ممنوعیت نیز تاثیری بر این موضوع ندارد. اما با وجود پیش بینی یک رشد 38.1 درصد برای سهم تیک‌تاک از بازار تبلیغات آمریکا، eMarketer می‌گوید این شرکت تنها 3.4 درصد از بازار تبلیغات دیجیتال آمریکا را در اختیار دارد.
تیک‌تاک در ارائه‌ای برای خریداران تبلیغات می‌گوید «رفتار‌های جستجو دچار دگردیسی شده» و حجم جستجو‌های این پلتفرم در سراسر جهان به سه میلیارد مورد رسیده است و 23 درصد از کاربران 30 ثانیه پس از باز کردن اپلیکیشن به جستجو برای چیزی مشغول می‌شوند.
بسیاری از خریداران تبلیغات در ابتدای سال جاری محصول جدید تیک‌تاک را آزمایش کردند. برخی از برند‌اه باید برای حضور در این طرح حداقل 10 هزار دلار در ماه را برای حداقل 2 ماه مشارکت در اختیار تیک‌تاک قرار می‌دادند.
شرکت تبلیغات دیجیتال Tinuiti می‌گوید ده‌ها مشتری در حوزه‌هایی مثل لوازم مصرفی الکترونیک، پوشاک و زیبایی در حال حاضر به خرید تبلیغات تیک‌تاک روی آورنده‌اند و بیشتر آنها نتایج مثبتی را گزارش کرده‌اند.
جرمی کورنفلد، رئیس Tinuiti، می‌گوید: «ما شاهد عملکرد مثبتی برای هزینه‌کرد تبلیغات هستیم که گاه حتی با آنچه در گوگل مشاهده می‌کنیم قابل مقایسه است.» اما به گفته او آزمون واقعی زمانی است که خریداران مجبور به رقابت روی کلمات کلیدی شوند و قیمت‌ها افزایش یابد.
با این حال به گفته برخی از فعالان، خریداران تبلیغات درمورد جهش از گوگل به تیک‌تاک تردید دارند زیرا حجم جستجوی تیک‌تاک همچنان پایین است.
با این حال افزایش رقابت و تشدید فشار‌های قانونی گوگل دوران سختی را برای آلفابت، شرکت مادر گوگل، رقم زده است. در تابستانی که گذشت، گوگل یک پرونده ضد انحصار پیرامون بازارگاه موتور جستجو در ایالات متحده را با شکست به پایان رساند و از قاضی پرونده عنوان انحصارگر را گرفت. با اینکه گوگل به دنبال تجدید نظرخواهی است اما اهمیت این رای برای شرکت قابل انکار نیست.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1223043/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایجاد 361 طرح اشتغال ویژه نیازمندان روستایی و عشایری خراسان‌جنوبی

حمایت نویسندگان و ادیبان جهان عرب از فلسطین

راهکار ظفرقندی برای خرید کالاهای پزشکی از ژاپن

آمادگی شرکت‌های ژاپنی برای توسعه همکاری‌ها با ایران در حوزه سلامت

تشکیل کارگروه مشترک برای پیگیری تفاهمات ایران و ژاپن در حوزه سلامت

تسخیر صنعت فضایی توسط ایلان ماسک

پیروزی لاسانا دیارا؛ دگرگونی و پیروزی تاریخی

تشکیک در شدت عملیات علیه اسراییل دستور کار رسانه‌های معاند است

کوربین: ریشه بحران های منطقه اشغال فلسطین است

«سید حسن» شجاعانه با رژیم جعلی اسراییل مبارزه کرد

چین به اولین ارتباط تراهرتز راه دور دنیا دست یافت

کاهش قیمت آلومینا، نشانه‌ای احتمالی‌ از نوسانات بازار آلومینیوم

چین اولین سیستم ارتباطی تراهرتز جهان را ساخت

تنش‌های تهران و تل‌آویو / ساخت هواپیماهای بدون سرنشین

مربی ایرانی هدایت تیم فوتبال ساحلی افغانستان را بر عهده گرفت

سقوط خودروی سواری در دره 7 کشته و 8 زخمی برجای گذاشت

سردار نقدی: آمریکا بازنده این جنگ خواهد بود+ فیلم

سردار نقدی: آمریکا بزرگ ترین بازنده جنگ است

ایلان ماسک برای اولین بار در رویداد انتخاباتی ترامپ شرکت کرد

قدرت‌نمایی «أنصارالله»؛ چگونه آمریکا در دریای سرخ شکست خورد؟

ادعای آتش بس آمریکا یک فریب و خریدن زمان برای اسرائیل بود

مقایسه کمک‌های انگلیس و آمریکا به رژیم صهیونیستی و لبنان

رژیم صهیونیستی به دلیل حمایت آمریکا هنوز سرپا است

دلار جهانی سقوط کرد

سردار نقدی: روز 13 آبان میدان ابراز وجود ماست | نتانیاهو برای منافع آمریکا می‌جنگد

آمریکا به صهیونیست‌ها برای کودک کشی پول و سلاح می‌دهد

ریزش ذخایر ‏‏‏‏‏‌استراتژیک آمریکا

سردار نقدی: رژیم صهیونیستی یک یگان از ارتش آمریکا است + فیلم

قیمت طلا به خاطر تنش‌های خاورمیانه و اشتغال آمریکا افزایش یافت

ارزش دلار از جایگاه ارز ذخیره جهانی تنزل کرد

جزئیات بیشتر از خودسوزی یک خبرنگار در آمریکا

طعنه سنگین صادق زیباکلام به رضا پهلوی /نظام جمهوری اسلامی با حمله نظامی آمریکا و اسرائیل سقوط نخواهد کرد

روایت نیویورک تایمز در باب درخواست مشاوره ترامپ از پوتین

سیدحسن خمینی: بازدارندگی به قدرت است نه لبخند

سردار نقدی: روز 13 آبان میدان ابراز وجود ماست

درباره‌ی لفاظی جدید ترامپ علیه ایران

ویدئو هولناک از لحظه آتش گرفتن هواپیما در لاس وگاس آمریکا

سردار نقدی: رژیم صهیونیستی اگر تنها بود، در آبان 1402 کارش تمام بود/ انبارهای آنها چند بار خالی شد ولی آمریکا پر کرد/ اینکه اسرائیل اولاد نامشروع آمریکا است را همه مردم دنیا به خوبی لمس می‌کنند،

تنزل ارزش دلار

سردار نقدی: 13 آبان از آمریکا شکایت می‌کنیم/ آمریکا بازنده جنگ منطقه خواهد بود

دلار ارز خطرناکی است

سایه رکود چگونه از اقتصاد یک کشور رخت برمی‌بندد

(ویدئو) سردار نقدی: دانشجویانی که به آمریکا می‌روند حاضر نیستند تبعیت آن کشور را بپذیرند

سردار نقدی: جوانان برای اعزام به لبنان صف کشیده اند /نتانیاهو برای شخص خودش جنگ نمی کند /همه در فضای مجازی یک حاج قاسم شویم

سردار نقدی: 13 آبان امسال روز انزجار از آمریکای کودک‌کش است

عبدالرضا فرجی‌ راد: اسرائیل به این زودی از غزه بیرون نخواهد رفت/ تغییر دولت در ایران نتانیاهو را به وحشت انداخت/ اسرائیل به هیچ وجه دوست ندارد که ایران به غرب نزدیک شود

نفوذ هکرهای چینی به سیستم استراق سمع آمریکا

همه چیز درباره شرکت شورون آمریکا

هزینه‌های هنگفت استقرار آمریکا در منطقه، عامل مناقشات در کنگره

حضور مقام معظم رهبری در نماز جمعه نمایش اقتدار رهبری و کشور بود