ایرانیان جهان

آخرين مطالب

آشنایی با سوابق سردار اسماعیل قاآنی افغانستان

آشنایی با سوابق سردار اسماعیل قاآنی
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - روزنو :
اسماعیل قاآنی
اسماعیل قاآنی در تاریخ 17 مرداد ماه سال 1336 در مشهد متولد شده است. در اواخر سال 1358 به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد و در اوایل سال 1359 با هدف آموزش راهی تهران شد. او در دوران آموزش با شهید خادم الشریعه موسس تیپ 21 امام رضا (ع) و شهید چراغچی فرمانده تیپ امام رضا (ع) در پادگان سعدآباد (پادگان امام علی(ع) کنونی) در یک کلاس آموزشی حضور داشت.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
پس از پایان دوران آموزشی به مشهد بازگشت و فعالیت خود را در مرکز آموزش سپاه پاسداران به عنوان نیروی کادر آغاز کرد و با وقوع حوادث کردستان راهی آن منطقه شد.
حضور اسماعیل قاآنی در نظام
سردار قاآنی بعد از طی دوره‌های آموزشی به مشهد بازگشت و در مرکز آموزش سپاه به عنوان کادر مشغول به فعالیت شد. ایشان با وقوع حوادث کردستان، اواسط سال 59 راهی آن منطقه شد و در جریان مقابله با نیروهای متجاوزگر از خود رشادت‌های فراوانی به نمایش گذاشت. او از سال 60 تا پایان جنگ در جبهه فعالیت کرد و در دوران دفاع مقدس فرماندهی یگان‌های 5 نصر و 21 امام رضا (ع) را برعهده داشت. سردار قاآنی تا سال 66 فرمانده تیپ امام رضا (ع) بود و پس از آن فرماندهی لشکر 5 نصر را برعهده گرفت.
پس از پایان جنگ ایران و عراق سردار قاآنی مدتی به خراسان بازگشت و بعد از تأسیس نیروی قدس سپاه در آن مشغول به خدمت شد. دوستی و همکاری قاآنی با شهید سلیمانی از سال 61 و در جلسات مناطق علمیاتی شروع شد و تا امروز استمرار یافته بود.
پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی در تاریخ 13 دی 1398، از سوی مقام معظم رهبری سردار قاآنی به عنوان فرمانده سپاه قدس معرفی شد.
مقایسه شخصیت سردار قاآنی و شهید سلیمانی
موسسه امریکن انترپرایز در ابتدای سال 2012 در گزارشی سردار قاآنی را به عنوان فرمانده بعدی سپاه قدس معرفی کرده است. امریکن انترپرایز گفته اگرچه شخصیت قاآنی به اندازه قاسم سلیمانی کاریزماتیک نیست، اما سابقه طولانی عملیاتی در جبهه‌های نبرد، شبکه روابط در سپاه و سابقه طولانی آشنایی و نزدیکی با رهبری او را به گزینه‌ای مناسب برای جانشینی سردار سلیمانی تبدیل کرده است. در این گزارش ادعا شده اگرچه شبکه روابط سردار سلیمانی و سردار قاآنی مشابه است، اما سردار قاآنی با مقام معظم رهبری رابطه قدیمی‌تری دارد.
در این گزارش به تفاوت شیوه بیان این دو سردار سپاه قدس نیز اشاره شده است. به ادعای این گزارش بر خلاف سردار سلیمانی که معمولا با لحنی صریح سخن می‌گوید شیوه بیان قاآنی به‌گونه‌ای است که شناخت او از خلال سخنرانی‌هایش دشوار است. در گزارش امریکن انترپرایز ادعا شده از پایان جنگ ایران و عراق تا سال 1390 سردار سلیمانی و سردار قاآنی تنها در یک مراسم به‌طور هم زمان حضور داشتند. او تنها حضور مشترک این دو سردار در بازه مذکور را مراسم روز قدس در شهریور ماه سال 88 در شهر کرمان می‌دانند. به نظر می‌رسد دلیل اجتناب فرمانده وقت سپاه قدس و جانشینش از حضور هم زمان عمومی دلایل امنیتی باشد. در شرایطی که فرمانده سپاه قدس و جانشین او در مراسم مختلف هم‌زمان با یکدیگر حضور داشته باشند اگر طرح تروری اجرا شود جان هر دو سردار به خطر می‌افتد. امریکن انترپرایز این رویکرد را نشانه‌‌ای از اهمیت موقعیت سردار قاآنی در سپاه قدس می‌داند که تاکنون هم ادامه یافته است.
پسر سردار اسماعیل قاآنی دستگیر شد؟
در گزارش امریکن پرایز ادعا شده علی قاآنی، فرزند سرتیپ قاآنی، در جریان اعتراضات سال 88 بازداشت شده است. بر اساس این گزارش علی قاآنی در آن زمان دانشجوی مهندسی برق در دانشگاه آزاد مشهد بوده است. اسفند سال 88 خبرگزاری فارس خبر بازداشت فرزند سردار قاآنی را تکذیب کرد و نوشت: «فرزندان این سردار دفاع مقدس در سن خردسالی و نوجوانی بوده و هیچ‌یک حتی دوره دبیرستان را نیز به پایان نرسانده‌اند. فرزندان نوجوان و خردسال ایشان از حفاظ قرآن و دلبسته به نظام اسلامی هستند».
تحولات افغانستان و اسماعیل قاآنی
پس از اشغال مجدد افغانستان توسط طالبان، اسماعیل قاآنی برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان مجلس در زمینه موضع ایران در مورد افغانستان به مجلس رفت. از این دیدار بخشی از سخنان قاآنی منتشر شد:
آنچه برای ما در افغانستان اهمیت دارد، این است که امنیت جمهوری اسلامی مخدوش نشود. نقشه آمریکا این است که ایران را با جهان اهل سنت درگیر کند، بنابراین جمهوری اسلامی باید به گونه‌ای عمل کند که امنیت ایران مخدوش نشده و آمریکا به اهداف خود دست نیابد. شیعیان افغانستان برای جمهوری اسلامی اهمیت زیادی دارند و ایران تلاش دارد حل موضوع افغانستان از طریق جنگ نباشد و همه اقوام افغانستان در اداره کشور سهیم باشند.
فعالیت و دیدگاه سیاسی اسماعیل قاآنی
قاآنی یکی از امضا کنندگان نامه تهدیدآمیز فرماندهان سپاه در جریان وقایع 18 تیر 1378 به سید محمد خاتمی، رئیس‌جمهور وقت بود. اسماعیل قاآنی در ژوئیه سال 2018 تحت عنوان معاون سفیر ایران به دیدار استاندار بامیان در مرکز افغانستان رفته بود و گفته شده علت این دیدار ساختن بیمارستان 200 تختخوابی در شهر بامیان بود. اسماعیل قاآنی در 26 دی 1393 در سخنرانی علیه آمریکا و اسرائیل گفت: «آمریکا و اسرائیل کوچک‌تر از آن هستند که خود را همتراز با قدرت نظامی ایران بدانند. این قدرت اکنون خود را در کنار مردم مظلوم فلسطین و غزه در قالب موشک و سلاح به منصه ظهور رسانیده است.» وی همچنین در 18 فروردین 1396 بیان داشت: «ما وقتی برای دفاع از مسلمانان کشورهای اسلامی گام برداشتیم، هدفمان انجام وظیفه الهی بود و اولین نتیجه‌اش متوجه خود نظام شد. به برکت دستگیری از مسلمانان، خداوند خطراتی را از این کشور دفع کرد و باعث شد تا ایران اسلامی به یک مرکز امنیت و ایجاد امنیت برای دیگر کشورها، تبدیل شود.» قاآنی روز 28 آبان 1399 به‌صورت محرمانه به عراق رفت، ولی سعید خطیب‌زاده؛ سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت که این اخبار «تأیید نمی‌شود» و آن را «گمانه‌زنی رسانه‌ای» خواند. اما ایرج مسجدی؛ سفیر ایران در عراق، سفر وی را تأیید کرد و گفت این سفر با «هماهنگی مسئولان عراقی» انجام شده و موضوع آن «تقویت روابط امنیتی» ایران و عراق و «پیگیری بعضی از پرونده‌های اقتصادی» بوده است. وال استریت ژورنال خبر داده است که 500 نفر از شبه‌نظامیان حماس و جهاد اسلامی در تهران زیر نظر نیروی قدس و با حضور اسماعیل قاآنی فرمانده این نیرو آموزش‌های تخصصی و نظامی دیده‌اند. تکذیب ادعای شهادت اسماعیل قاآنی
طی حملات متعدد رژیم اسرائیل به مواضع حزب‌الله لبنان در مهرماه 1403، چندین تن از نیروهای حزب‌الله از جمله سیدحسن نصرالله به شهادت رسیدند. از چندی پیش اخباری غیررسمی از شهادت اسماعیل قاآنی سپاه قدس به گوش می‌رسد. این در حالی است که خبرگزاری مهر با تکذیب این خبر تاکید کرد: «سردار قاآنی در سلامت کامل است.»

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1223827/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ویدئو| فلوت نوازی سفیر ژاپن با محسن شریفیان در برج میلاد

بهترین زمان سفر به ژاپن به گزارش ایوار

ژاپن با 40 خبرنگار و فوتبال‌نویس در عربستان

دیدار وزیر بهداشت با سفرای ژاپن و بلاروس

فیلم/ روایت جالب سفیر ژاپن از تجربه‌ی جراحی در بیمارستان‌های ایران

نوازندگی محسن شریفیان و سفیر ژاپن در ایران (فیلم)

تصاویری از صفحه کلید جدید و عجیب گوگل!

امیرمحمد گلزاده درخشید؛ پدیده والیبال ایران در اروپا می‌درخشد

جنگ در گام دوم

سفر هیات ایرانی به چین؛ گامی نوین در توسعه صنعت شیلات و گسترش همکاری‌های تجاری با غول‌های شیلاتی چین

خودروساز چینی بازار پاکستان را به ایران ترجیح داد

کشته شدن 2 تبعه چینی در انفجار در نزدیکی فرودگاه کراچی پاکستان

مالدیو به دنبال کمک مالی هند و بازتنظیم روابط با دهلی‌

روند قیمت جهانی طلا همچنان صعودی است| بهترین زمان خرید چه موقع است؟

فتح امیر

تبادلات تجاری از پایانه های مرزی خراسان رضوی 21 درصد افزایش یافت

افزایش پروازهای بین‌المللی از آسمان افغانستان

طالبان: هیچ جنگ نیابتی در افغانستان تحمل نخواهد شد

نشست بررسی نقش و اهمیت ویژه چابهار در کریدورهای بین المللی و اهمیت جایگاه استراتژیک چابهار برای افغانستان/ کابل

توزیع کمک به 4 میلیون تن در افغانستان

سکه و طلا عقب نشینی کردند

پیشنهاد آمریکا به اسرائیل درباره حمله به اهداف خاص در ایران

جنبش طوفان الاقصی تداوم راه امامین انقلاب است

کامالا هریس: اسرائیل متحد نزدیک آمریکا است

بیانیه 7 بندی حزب‌الله لبنان در سالگرد 7 اکتبر

ادعای رادیو و تلویزیون اسرائیل: بسته پیشنهادی آمریکا به اسرائیل در ازای عدم حمله به برخی اهداف خاص در ایران شامل «حمایت دیپلماتیک گسترده و کمک نظامی بیشتر» است

اذعان به افزایش 200 درصدی اقدامات ضد اسرائیلی در آمریکا

معاریو: ارتش اسرائیل «بازوی اجرایی» آمریکا است

قیمت دلار و یورو افزایشی است + جدول نرخ ارزها

صربستان از تضعیف روابط غرب و اوکراین به‌دنبال تشدید تنش‌ها در خاورمیانه خبر داد

چرا 8 میلیون یهودی را به آمریکای شمالی منتقل نمی‌کنند؟

اتفاقاتی که به نفع طلا شد اما دلیل ریزش قیمت چیست؟‌ | قیمت جدید طلا امروز 16 مهر 1403

عملیات وعده صادق 2 در دنیا شگفت ساز شد

منشی‌پوری: انتخاب ترامپ فاجعه است؛ ولی طرفدارانش به دو دلیل به او رأی می‌دهند / کامروا: می‌توان با ترامپ معامله کرد

تله واتساپ برای محور مقاومت

الکترال کالج چیست؟

ناتو باید هر چه زودتر به زباله‌دان تاریخ انداخته شود

آغاز 121 میلیون دلاری «جوکر 2» در گیشه جهانی

مشوق های امریکا به اسرائیل در صورت خودداری از حمله به ایران

انتشار برای نخستین‌بار؛ اظهارات امیرعبداللهیان در جلسه محرمانه با هسته‌های مقاومت

قیمت جهانی طلا امروز 16 مهر 1403

«جوکر 2» وارد کانال 121 میلیون دلار شد

سربازان جدید و متفاوت ارتش آمریکا در خاورمیانه

«بسته جبرانی» آمریکا برای اسرائیل در ازای عدم حمله به ایران

هتاکی راه رشد در شهرداری تهران؟

روز بهتری برای اسرائیل وجود ندارد

وزیر دولت انگلیس: اسرائیل خویشتنداری نشان دهد

خالد مشعل: جنگ، وجهه اسرائیل در جهان را نابود کرد

طرح ترامپ برای اعمال تعرفه سنگین بر خودروهای وارداتی

موافقت 71 درصدی مردم قزاقستان با احداث نیروگاه هسته‌ای