ایرانیان جهان

آخرين مطالب

لبنان و غزه هدف موج تازه حملات سنگین اسراییل خاورمیانه‌

لبنان و غزه هدف موج تازه حملات سنگین اسراییل
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - به گزارش الجزیره، ارتش رژیم اسراییل موج جدیدی از حملات را به حومه جنوبی بیروت آغاز کرد که باعث «انفجار‌های مهیب» و برافروختن «شعله‌های آتش» شد. جنگنده‌های اسراییلی همچنین مسجدی در مرکز غزه را بمباران کردند که در نتیجه آن دست‌کم 21 فلسطینی کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند. همچنین، منبع امنیتی لبنانی در گفتگو با الجزیره مدعی شد حزب‌الله از جمعه گذشته ارتباط خود را با سید هاشم صفی‌الدین، رییس شورای اجرایی این جنبش از دست داده است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
این درحالی است که حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای تمامی شایعات مربوط به برخی رهبران و فرماندهان خود را تکذیب کرد.
در همین رابطه، المیادین گزارش داد در شبانه‌روز گذشته دور جدیدی از حملات هوایی اسراییل به ضاحیه جنوبی بیروت آغاز شد و خسارات و تلفاتی را رقم زد. این درحالی است که رزمندگان حزب‌الله در مرز لبنان مانع از پیشروی زمینی ارتش اسراییل به داخل خاک لبنان شدند. همچنین، در پاسخ به بمباران‌های بی‌وقفه اسراییل علیه شهر‌ها و مناطق مسکونی لبنان، نیرو‌های مقاومت با شلیک راکت و موشک به سمت برخی شهر‌های اسراییلی همچون حیفا و الجلیل، خسارات و تلفاتی را به اسراییلی‌ها وارد کردند.
در همین رابطه، رژیم اسراییل تهدید کرده است قصد دارد پاسخ موشکی ایران به سرزمین‌های اشغالی را تلافی کند. این درحالی است که اکسیوس مدعی است ایالات‌متحده، قصد دارد رژیم اسراییل را از حمله به میادین نفتی ایران به واسطه درک خطرات بالای این حمله احتمالی، نه تنها برای ثبات منطقه، بلکه برای زنجیره تامین جهانی نفت، منصرف یا چنین کنش ادعایی را تعدیل کند. جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات‌متحده با ادبیاتی محتاطانه به رژیم اسراییل در باب گسترش درگیری‌ها هشدار داده و نگرانی خود را نسبت به خارج شدن اوضاع منطقه از کنترل ابراز کرد.
امانوئل ماکرون، رییس‌جمهور فرانسه نیز در واکنش به حملات مرگبار رژیم اسراییل به لبنان و غزه، خواستار تحریم تسلیحاتی این رژیم ازسوی جامعه جهانی شد. ماکرون، روز شنبه گفت که در تلاش برای حل بحران غزه، باید ارسال محموله‌های تسلیحات به اسراییل که در این درگیری استفاده می‌شوند، متوقف شود. این سخنان خشم بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل را در پی داشت. ماکرون در جریان گفتگو با یکی از شبکه‌های رادیویی فرانسه گفت: امروز اولویت ما راه‌حل سیاسی برای بحران منطقه است و اینکه باید ارسال سلاح‌هایی که در جنگ در غزه استفاده می‌شوند، متوقف شود. فرانسه کشتی حامل چنین محموله‌هایی را ارسال نمی‌کند.
همچنین، رویترز به نقل از منبع نزدیک به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا گزارش دارد، بلینکن با وزرای خارجه فرانسه، قطر و عربستان‌سعودی تماس تلفنی داشت تا در مورد خصومت‌های جاری در اسراییل، غزه و لبنان گفتگو کند. بلینکن و ژان نوئل بارو همتای فرانسوی‌اش در مورد اهمیت دیپلماسی رسیدگی به درگیری‌ها رایزنی داشتند. 
بیشتر بخوانید:درگیری‌های مرزی در جنوب لبنان
وزیر خارجه امریکا در عین حال گفت که او و فیصل بن فرحان، وزیر خارجه سعودی نیز در مورد تلاش‌ها برای رفع نیاز‌های فوری لبنان، دستیابی به آتش‌بس در غزه و کاهش تنش‌های منطقه‌ای گفتگو کردند. بلینکن در تماس خود با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی از قطر درباره اهمیت اجرای قطعنامه 1701 شورای امنیت سازمان ملل برای بازگشت غیرنظامیان به خانه‌های خود و همچنین ادامه تلاش‌ها برای دستیابی به آتش‌بس در غزه گفتگو کرد.
لینا خطیب، مدیر موسسه خاورمیانه در دانشگاه SOAS به سی‌ان‌ان گفت به نظر می‌رسد اسراییل اهداف خود را از تضعیف (ادعایی) اهداف حزب‌الله به اجرای یک توافق آتش‌بس که امنیت شمال (سرزمین‌های اشغالی) را تامین می‌کند، تغییر داده و به دنبال خنثی کردن فعالیت این جنبش است. خطیب در ادامه افزود: علی‌رغم حملات سنگین اسراییل به حزب‌الله و همچنین لشکرکشی زمینی این رژیم به لبنان، بعید به نظر می‌رسد حزب‌الله چندان تضعیف شده باشد یا اینکه اسراییل به هدف حذف کامل این جنبش دست یابد.
خطیب افزود: اسراییل هدف بلندمدت خود از جنگ حاضر را تغییر موازنه قدرت در خاورمیانه می‌داند تا بلکه بتواند نفوذ روزافزون ایران در منطقه را کاهش دهد، اما به‌زعم مدیر موسسه خاورمیانه، چنین تغییری در وضعیت موجود، فرآیندی است که تحقق آن به هیچ روی در چشم‌انداز نیست، چراکه ایران هم با پاسخ نظامی به اسراییل نشان داده خط قرمزهایش مشخص است.
داهلیا شیندلین نویسنده و تحلیلگر مسائل بین‌الملل نیز به سی‌ان‌ان گفت که سخت است که تفاوت بین لفاظی‌های اسراییل و آنچه در میدان انجام خواهد داد را دریابیم. اما به نظر می‌رسد بمباران شهر‌های لبنان و حمله زمینی به این کشور فراتر از اهدافی است که رژیم اسراییل اعلام کرده است. شیندلین معتقد است رژیم اسراییل نه یک استراتژی، بلکه یک چشم‌انداز ایدئولوژیک برای اشغال و تسخیر برای خود تعیین کرده است که بسیار فراتر از حذف این یا آن جنبش مقاومت در منطقه است. او با اشاره به حضور چهره‌های افراطی در کابینه نتانیاهو مدعی شد به نظر می‌رسد هدف اسراییل در آینده توسعه طلبی و رسیدن به سلطه‌ای راهبردی در منطقه باشد. 
بیشتر بخوانید:فیلم/ آژیر خطر در محل سکونت نتانیاهو
بلال سآب، تحلیلگر امور نظامی در دانشگاه جورج تاون در گفتگو با سی‌ان‌ان مدعی است اگرچه اسراییل در هفته‌های اخیر به برتری (ادعایی) نسبی در تاکتیک‌هایش دست یافته، اما به هیچ روی تغییری در راهبرد منطقه‌ای‌اش ایجاد نشده است. ایران و متحدانش در حال دیکته کردن راهبردشان به اسراییل هستند؛ جنگ فرسایشی علیه اسراییل و همچنین حفظ حلقه آتش علیه این رژیم همچنان ادامه دارد.
به نظر می‌رسد اسراییل در این جنگ به دنبال ایجاد تغییری در راهبرد منطقه‌ای ایران و متحدانش است. اسراییل پس از شکست اطلاعاتی در 7 اکتبر سال گذشته، اکنون پس از یک سال همچنان با حماس در غزه درگیر و وضعیت لبنان نیز برای این رژیم نامشخص است. پس، نباید و نمی‌توان دستاورد‌های تاکتیکی اخیر اسراییل را برای این رژیم پیروزی در جنگ تلقی کرد. از طرفی، ایران هر کاری که لازم باشد برای حفظ امنیت برنامه هسته‌ای و سایر تاسیسات و منافع خود در منطقه انجام خواهد داد.
درواقع، ایران حمله ادعایی اسراییل به برنامه هسته‌ای خود را به عنوان یک تهدید وجودی درک خواهد کرد و این امر می‌تواند با پاسخ بسیار تندی از سوی ایران مواجه شود. صنم وکیل، تحلیلگر مسائل خاورمیانه در موسسه چتم هاوس نیز معتقد است جنگ بزرگ‌تر در خاورمیانه اسراییل را ضعیف خواهد کرد، چراکه هنوز نتوانسته است در غزه به اهدافش برسد و جبهه‌های دیگر نیز هنوز به طور کامل علیه این رژیم گشوده نشده‌اند.
منبع: روزنامه اعتماد

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1223904/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا فرانسه پشت نتانیاهو را خالی کرده است؟

شبکه «المیادین» را بیشتر بشناسید

نوازندگی جالب سفیر ژاپن در برج میلاد تهران | ببینید

کیبورد عجیب و خلاقانه ژاپنی‌ها!

نوازندگی خیره کننده سفیر ژاپن در برج میلاد+ فیلم

پرتاب ماموریت «اروپا کلیپر» به تعویق افتاد

پرتکرارترین سوالات گردشگران درباره سفر به اروپا

مصدومیت مارکوس تورام جدی نیست؛ مهاجم اینتر در اردوی فرانسه

لواندوفسکی، هالند یا هری کین؛ آماده ترین مهاجم اروپا کدام است؟

احتمال برگزاری رزمایش نظامی چین در نزدیکی تایوان

کره شمالی: روابط بین پیونگ‌یانگ و پکن به نفع دو کشور است

واکنش رسانه رسمی چین به عملیات وعده صادق 2

پیشنهاد ساخت پایانه چند منظوره کالا و کانتینر در چابهار برای سرمایه گذاری بلندمدت افغانستان

واکنش طالبان به احتمال استفاده از خاک افغانستان برای جنگ نیابتی

ایران آماده کمک به توسعه زیرساخت‌های افغانستان است

سرگردانی غرب در افغانستان

(تصاویر) زندگی روزمره در افغانستان در حکومت طالبان

طالبان: اجازه استفاده از خاک افغانستان علیه امنیت کشورهای دیگر را نمی دهیم

رهاسازی 300 میلیون مترمکعب آب از هیرمند برای ایران

قیمت طلا باز هم ریخت/ قیمت جدید طلا امروز 16 مهر 1403

کمک 18 میلیارد دلاری آمریکا به اسرائیل

هرگونه خباثت سگ هار آمریکا را با قدرت، صلابت و قاطعیت منکوب خواهیم کرد

ترامپ به چه درد ایلان ماسک می‌خورد؟

قیمت دلار و یورو در صرافی ملی امروز دوشنبه 16 مهر 1403

رسانه عبری مدعی شد/ آمریکا به تل‌آویو پیشنهاد تازه‌ای داده است

هند جای چین را در تأمین پنل خورشیدی آمریکا گرفت

افشاگری عجیب معاریو/ ارتش اسرائیل «بازوی اجرایی» آمریکا است

بازدارندگی بر باد رفته

طوفان الاقصی پروژه نظم نوین نتانیاهو را به هم ریخت

رمزگشایی از کارزار همه جانبه اسرائیل علیه ایران

کمک نظامی 18 میلیارد دلاری آمریکا به اسرائیل در جنگ غزه

چرا آمریکا به‌دنبال جنگ گسترده با ایران نیست؟ | 3 دروغ آمریکا که برخی آن را باور کردند

بحران کم سابقه سیاسی در آمریکا؛ تاوان سخت همسوئی واشنگتن با اسرائیل

خودداری جانسون از تایید شکست ترامپ در انتخابات 2020

(ویدئو) اسرائیل چگونه آمریکا را مدیریت می‌کند؟

شهرک‌نشینان اسرائیلی از نظامیان بدترند

اسرائیل و تمام مستکبران جهان اتاق فکرشان آمریکا است

دانشجویان بیدار و جلادان خفته

سازشکاران منطقه در آخر خط

فرمانده سپاه: در چارچوب راهبرد اعلامی ولی امر مسلمین جهان هرگونه خباثت رژیم گرگ‌صفت و سگ هار آمریکا را با قدرت منکوب خواهیم ساخت

آیا آمریکا به‌دنبال جنگ با ایران آست؟!

روایت هم‌داستانی پکن با مقاومت در غرب آسیا

کمک نظامی 18 میلیارد دلاری آمریکا به رژیم صهیونیستی

تشدید درگیری میان ایران و اسرائیل چطور اقتصاد جهانی را تهدید می‌کند؟

وحشت اسرائیل از شکست نظامیان در مرز لبنان

کره شمالی: ناتو باید زودتر به زباله‌دان تاریخ پرتاب شود

سید حسن نصرالله چگونه به شهادت رسید؟

95 درصد زائران خارجی اربعین، ایرانی هستند

عمار حکیم: فلسطین مساله اسلامی و عربی خواهد ماند و از آن دست نمی‌کشیم

نشست بین‌المللی بررسی تطبیقی دیوان عالی فدرال عراق و شورای نگهبان ایران برگزار می‌شود