ایرانیان جهان

آخرين مطالب

آخرین وضعیت حق‌آبه هیرمند/ افغانستان چقدر از آب هیرمند را به ایران داد؟ افغانستان

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان -

ایرانیان جهان

ایرانیان جهان

به گزارش رسانه 7،، فیروز قاسم زاده در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تغییرات اقلیمی روی منابع آب اثر می گذارد، اظهار داشت؛ سال گذشته به لحاظ بارندگی سال نرمالی بود اما به لحاظ منابع آب شرایط نرمال نبود و ما مشکل تامین آب داشتیم.
وی با بیان اینکه پارسال 3 درصد رشد بارندگی نسبت به متوسط نیم قرن داشتیم، افزود: با این وجود با طیف وسیعی از تفاوت بارش مواجه بودیم در جایی 20 درصد افت بارش و در جایی دیگر 50 درصد رشد داشتیم.
بارش 6 استان زیر نرمال
ایلنا نوشت: سخنگوی صنعت آب گفت: در تهران، بوشهر، قزوین، چهارمحال و بختیاری، فارس و سمنان شرایط بارش زیر نرمال بود اما پر استانی مثل هرمزگان رشد داشتیم اما در همین استان سد استقلال ورودی خوبی نداشت.
وی بیان داشت: پارسال پاییز و زمستان خوبی نداشتیم پاییز 32 درصد زمستان 17 درصد و بهار 71 درصد رشد بارش داشتیم وقتی بارندگی شدید می شود تبدیل به روانآب شده و از دسترس خارج می شود.
قاسم زاده خاطرنشان کرد: ورودی سدهای کشور پارسال 41.9 میلیارد متر مکعب بوده در حالی که حجم مخازن 52 میلیارد متر مکعب است یعنی به اندازه سدها ورودی نداشتیم.
ورود 81 درصد آب به سدها
وی میزان ورودی به سدها را 81 درصد عنوان کرد و افزود: سال گذشته نسبت به سال قبل از آن 6 درصد افزایش ورودی داشتیم و نسبت به متوسط 5 ساله 13 درصد کاهش را شاهد بودیم.
سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه خروجی سدها نسبت به پارسال 6 درصد رشد و نسبت به متوسط 5 ساله 19 درصد کاهش داشته است، گفت: سال آبی گذشته سدهای کشور 48 درصد پرشدگی داشتند که نسبت به سال گذشته 12 درصد و نسبت به متوسط 5 ساله 7 درصد رشد داشته است.
وی اظهار داشت: سد لار 4 درصد پرشدگی، سد دوستی با 180 میلیون متر مکعب وردوی 15 درصد پرشدگی، سد کرخه با 51 درصد پرشدگی وضعیت مطلوبی داشت، گتوند 93 درصد، دز 61 درصد و چاه نیمه ها 16 درصد پرشدگی داشته اند.
قاسم زاده تصریح کرد: سال گذشته ورودی 14 سد زیر نرمال، 20 سد در بازه 10 تا 20 درصد، 47 سد در بازه 50 تا 70 درصد و سدهایی مثل کهیر و پیشین نیز صد در صد پرشدگی داشته و در کل به طور متوسط سدهای کشور 80 درصد پرشدگی داشته اند.
وی رقم بارشهای سال آبی گذشته را در مجموع 3.5 میلیمتر ذکر کرد و گفت: نسبت به بلندمدت 36 درصد رشد بارش داشتیم که البته بیشتر بازش ها متمرکز در شمال و شمال غرب بوده است.
سخنگوی صنعت آب پرشدگی سدها را 46 درصد و با میزان آب 23.8 میلیارد متر مکعب عنوان کرد و افزود: این میزان آب در سدها 12 درصد نسبت به سال گذشته بیشتر بوده است.
وی پرشدگی سدهای تهران را نیز 25 درصد اعلام کرد و افزود: سد زاینده رود 25 درصد، دوستی 14 درصد، استقلال 11 درصد چاه نیمه ها 16 درصد، ساوه 7 درصد پرشدگی دارند.
کاهش 2 سانتیمتری کاهش تراز دریاچه ارومیه
اقاسم زاده در پاسخ به سوالی درباره اوضاع دریاچه ارومیه گفت: در حال حاضر تراز دریاچه 1270.1 متر و نسبت به سال گذشته 30 سانتیمتر افزایش و نسبت به ابتدای سال آبی 2 سانتیمتر کاهش تراز داریم.
وی با بیان اینکه مصارف چاههای اطراف دریاچه بسیار بالا و این باعث شده که تراز اکولوژیک دریاچه محقق نشود، افزود: امسال دریاچه تراز خوبی داشت اما با فروکش کردن بارش ها ورودی به کم شده و تراز کاهش یافت.
تعرفه کم مصرف‌ها افزایش نمی‌یابد
قاسم زاده درباره جزییات افزایش تعرفه آب برای مشترکان پرمصرف، گفت: دولت چندین سال است که افزایش پلکانی تعرفه آب را دنبال می‌کند؛ امسال افزایش تعرفه پرمصرف‌ها در دستور کار قرار گرفت تا میزان مصرف آن‌ها مدیریت شود و برنامه‌ای برای افزایش تعرفه آب مشترکان کم‌مصرف در سال جاری نیست.
وی افزود: افزایش تعرفه آب صرفا برای مشترکان پرمصرف بوده و هیچ برنامه‌ای برای افزایش تعرفه آب مشترکان کم‌مصرف در دستور کار نیست.
اوضاع رهاسازی آب از هیرمند
سخنگوی صنعت آب در پاسخ به سئوالی درباره ورودی آب از هیرمند به سمت ایران بیان داشت: امسال بارندگی سمت ایران و افغانستان مناسب بود و ما همکاری هایی هم از جانب افغان ها شاهد بودیم هرچند همواره اعتراض داشتیم که حقابه ما کامل داده نشده است.
وی ادامه داد: سال گذشته 300 میلیون متر مکعب از هیرمند ورودی داشتیم و این اطمینان نسبی را داریم که تا چند سال آب داشته باشیم البته اقدامات متعددی در این حوزه انجام شد که از حقابه فارغ شویم و آن اینکه طرح های زیادی در هامون و چاه نیمه ها به اجرا رسید اما واقعیت اینکه حتی اگر به صورت مطللق نیز برای تامین آب به هیرمند نیاز نداشته باشیم اما به لحاظ زیست محیطی باید این آب روانه شود.
قاسم زاده با اشاره به همکاری نسبی افغانستان در زمینه رهاسازی آب گفت: سد کمالخان به نحوی احداث شده که می تواند کل سیلاب ها را مهار کرده و اجازه ورود به سمت ایران ندهد کمااینکه سالهای قبل 2 میلیارد متر مکعب آب منحرف و از دسترس خارج شد اما با قدرت دیپلماسی ایران سال گذشته بخشی از آب روانه ایران شد هرچند تمام حقابه رها نشده است.
وی اظهار داشت: در شرایطی که متوسط سرانه مصرف آب شرب دنیا 150 لیتر در روز باشد، سرانه شرب و بهداشت در ایران معادل 240 تا 250 لیتر در روز است. در بخش کشاورزی نیز شاخص بهره‌وری در دنیا معادل 2.5 مترمکعب به ازای هر کیلوگرم تولیدی کشاورزی است در حالی که در ایران در حدود 1.2 است یعنی سرانه مصرف در بخش کشاورزی ایران حدود 2 برابر متوسط دنیا است.
سخنگوی صنعت آب کشور بیان داشت: در هدفگذاری‌های صورت گرفته در بخش کشاورزی، مقرر شده تا در افق 1420 مصرف آب بخش کشاورزی به 51 میلیارد مترمکعب مصرف برسد که این هدفگذاری در سند امنیت غذایی و نقشه راه آب نیز قید شده است. با انجام این برنامه‌ریزی، اکثر دغدغه‌های بخش آب حل خواهد شد و به همین منظور برنامه‌های وزارت نیرو در دو بخش چاه‌های کشاورزی و برداشت در شبکه‌های آبیاری متمرکز است.
وی با بیان اینکه تاکنون حدود 416 هزار پروانه برای چاه‌های کشاورزی در کشور صادر شده، افزود: حدود نیمی از چاه‌های حفرشده در این بخش دارای برق هستند و از نظر حجمی نیز در چاه‌های دارای برق حدود 22 میلیارد مترمکعب پروانه صادر شده است، اما 28 میلیارد مترمکعب برداشت اتفاق می‌افتد که حدود 6 میلیارد اضافه برداشت وجود دارد؛ لذا باید از طریق کنتورهای هوشمند مدیریت برداشت انجام شود.
اعمال محدودیت برق برای 12500 چاه
قاسم‌زاده گفت: در راستای مدیریت توامان آب و برق در سال گذشته حدود 12500 چاه اعمال محدودیت شد به طوری که امکان برداشت آب از چاه وجود نداشت. در سال جاری نیز همچنان این اقدام پیگیری می‌شود و تاکنون 15 هزار چاه مازاد بر مصرف، شناسایی شده که در حال تعاملات با آنان هستیم؛ در نهایت حدود 6 میلیارد مترمکعب برداشت کشاورزی را از این طریق می‌توان کنترل کرد.
سخنگوی صنعت آب با اشاره به اینکه در خصوص چاه‌های غیرمجاز نیز هدفگذاری انجام شده است، ادامه داد: در طول سال جاری و سال آینده با انسداد چاه‌هایی که بیشترین برداشت را در پی دارند در حدود 6 میلیارد مترمکعب دیگر نیز کنترل برداشت قابل تحقق است.
وی با بیان اینکه افزایش بهره‌وری نیز از جمله برنامه‌های در دست اقدام دولت است، گفت: هدف این برنامه کاهش مصرف آب کشاورزی از حدود 82 میلیارد مترمکعب در حال حاضر به حدود 51 میلیارد تا افق 1420 است که برای آن برنامه‌ریزی لازم صورت گرفته است.
223223
منبع خبر: خبر آنلاین
آخرین اخبار ورزشی را در سایت خبری-تحلیلی رسانه 7 بخوانید.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1224584/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شوخی کمدین فلسطینی با آرزوی صهیونیستیِ «اسرائیل بزرگ» (زیرنویس فارسی)

سامانه قانون‌یار و چشم‌انداز اقتصادی از تصویب قوانین تکراری جلوگیری کرده و ابزار مهمی در تصویب قوانین است

رد ادعای آزمایش هسته‌ای در ایران

لزوم اتخاذ یک راهبرد و استراتژی مشخص در دولت چهاردهم/تیم اقتصادی دولت باید هماهنگ، همراه، چابک و کارآمد باشد

اقتصاد کشور از چند پارامتر مهم رنج می‌برد/روابط موثر با کشورهای همسایه و دوست امری حیاتی برای رشد و توسعه اقتصادی است

برنامه‌های اقتصادی موفق نیاز به رویکردی دوراندیش و بلندمدت دارد/راهبردها و استراتژی‌های دولت موثر در پیشرفت کشور

خلاقیت حیرت انگیز گوگل ژاپن در ساخت صفحه کلید

آمریکا: عملیات زمینی اسرائیل در لبنان محدود بود

آمار حمایت‌های مالی آمریکا از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه

ادعای آمریکا: عملیات زمینی رژیم شرور صهیونیستی در لبنان محدود بود

اعتراف سنگین وزیر خارجه سابق آمریکا درباره قدرت موشکی ایران

(ویدئو) سال 1945؛ وقتی رئیس جمهور آمریکا از «فلسطین» نام می‌برد

تشکر نتانیاهو از این کشور برای همدستی در کودک کشی

جمعی از امامان جماعت مسلمانان در آمریکا از نامزدی کامالا هریس حمایت کردند

موشک‌های ایران غیرقابل رهگیری هستند؟

آمریکا: حدود 900 شهروند آمریکایی و خانواده هایشان را از لبنان خارج کرده‌ایم

استان بوشهر در خط مقدم مبارزات ضد استعماری است

تشکر جوانان غزه‌ از مردم ایران

هشدار به عربستان و امارات

مطهره گونه ای کیست و چرا بازداشت شد؟

دلار کانال عوض کرد

روایت سفیر ژاپن از تجربه جراحی در بیمارستان‌های ایران (فیلم)

اسطوره فوتبال عربستان به مانچینی حمله کرد

تثبیت قیمت طلا در بحبوحه تنش‌های ژئوپلیتیکی

افغانستان چقدر از آب هیرمند را به ایران داد؟

دیدار هیات اقتصادی استان سیستان و بلوچستان با وزیر صنعت و تجارت افغانستان

مذاکرات ایران و طالبان بر سر حقابه هیرمند؛ بی‌نتیجه یا تاکتیک؟

آخرین وضعیت حق‌آبه هیرمند؛ افغانستان چقدر از آب هیرمند را به ایران داد؟

تکرار ادعاهای ضد ایرانی پنتاگون

اعلام حمایت دوباره کامالا هریس از اسرائیل

آنتونی بلینکن: ایران را محکوم می‌کنیم

گزارشی از طنین جهانی حمایت از فلسطین به مناسبت سالگرد هفتم اکتبر

حمایت جمعی از امامان جماعت مسلمانان آمریکا از نامزدی کامالا هریس

ادعای بایدن در تلاش برای دستیابی به آتش‌بس

ادعای ضد ایرانی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا

پنتاگون: به حق اسرائیل برای پاسخ به حمله موشکی ایران اذعان داریم

آمریکا 4 فرد و چند نهاد وابسته به حماس را تحریم کرد

آمریکا مدعی ادامه عملیات زمینی محدود در لبنان

اطلاعات هزاران مشتری شرکت رسانه‌ای آمریکا لو رفت

تثبیت قیمت طلا در بحوحه تنش‌های ژئوپلیتیکی

وضعیت خبرنگار رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی هنگام حمله موشکی یمن به تل‌آویو

وزارت امنیت داخلی رژیم صهیونیستی هک شد

لحظات موشکباران شهرک شلومی در شمال فلسطین اشغالی

شنیده شدن صدای انفجار در مرکز فلسطین اشغالی

بازار شکر به ثبات رسید

ویدئو | تبلیغ بدون حجاب خودروی ساینا در عراق!

‌حزب‌الله: انتقال پیکر شهید نصرالله به عراق یا ایران صحت ندارد

سردار مسجدی:درهم تنیدگی میان ایران و عراق با همبستگی موکبها و مردم روی می دهد

حزب‌الله لبنان: انتقال پیکر شهید نصرالله به عراق یا ایران صحت ندارد

تلاش پارلمان عراق برای تنبیه اردن پس از همراهی با صهیونیستها