ایرانیان جهان

آخرين مطالب

ضعف مدیریت، سرعت‌گیر صادرات از دوغارون افغانستان

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - به گزارش قدس خراسان، یکی از مبادی رسمی و مرزی پرتردد کشور، مرز دوغارون است و مدیریت و ساماندهی آن به لحاظ حجم مبادلات تجاری با افغانستان و آسیای میانه اهمیت قابل توجهی دارد. در اخبار مختلف شاهد ساماندهی بیشتر مبادی مرزی در کشور هستیم؛ اما مرز دوغارون همچنان چه در بحث زیرساخت‌ها و چه در بحث مدیریت خروج و ورود بارهای ترانزیتی مشکلات زیادی دارد و نتوانسته به ساماندهی مطلوبی برسد.
نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: چشم‌انداز امسال و سال آینده کشور افزایش حجم صادرات و ترانزیت کالاست که این قاعده برای مرز دوغارون هم وجود دارد؛ اما باید گفت در نبود زیرساخت‌ها و مشکلاتی که در این مرز وجود دارد، نه تنها افزایش بیشتر حجم ترانزیت، سرنوشت مبهم دارد؛ بلکه موجب شده صاحبان کالاها به فکر مسیرهای جایگزین باشند و از راه استان‌های همجوار یا کشور دیگر کالای خود را ترانزیت کنند.
ابراهیم عطایی ادامه می‌دهد: مرز دوغارون با قدمت بیش از 100 سال، یکی از قدیمی‌ترین مرزهای کشور و نخستین مرز قدیمی با افغانستان محسوب می‌شود. در گذشته حجم بالای واردات، صادرات و ترانزیت وسیعی از این مرز داشتیم؛ اما در چند سال اخیر با وجود اینکه شاهد افزایش حمل بار ترانزیتی در این مرز بوده‌ایم، متأسفانه به دلیل توقف‌هایی که در این مرز صورت می‌گیرد، افزایش هزینه ترانزیت و صادرات کالا اتفاق می‌افتد و سبب می‌شود صاحبان کالاها هزینه زیادی در این مسیر متحمل شوند.
وی اضافه می‌کند: کامیون‌ها به ویژه در مرز دست‌کم 10 روز متوقف می‌شوند و اگر خواب کالا زیاد شود، هزینه‌های ترانزیت صادرات به نسبت افزایش پیدا می‌کند که شامل مواردی مانند حق توقف کانتینر، کمبود کامیون و از همه مهم‌تر توقف میلیاردها تومان سرمایه رانندگان در مرزها می‌شود. «طرح جامعه» که مصوبه خود سازمان پایانه‌ها در وزارت راه است تا در مرزها طرحی را به وجود بیاورند و مسائل مرزی مانند موارد تجاری و مسافری را حل کنند، معطل مانده و طبیعتاً در دوغارون بحث مدیریتی داریم.
ماهیرود و میلک؛ جایگزین دوغارون
عضو هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی نبود متولی واحد را یکی از مشکلات مرز دوغارون می‌داند و می‌گوید: مرز باید یک متولی داشته باشد که ذیل آن سازمان‌های دیگر بتوانند انجام وظیفه کنند؛ اما متأسفانه مسائل سازمانی و جزیره‌ای عمل کردن سازمان‌ها مشکلات فراوانی در دوغارون ایجاد کرده و موجب نارضایتی صاحبان کالاها شده است و حجم وسیعی از باری که از سمت دوغارون خارج می‌شد، به سمت مرز ماهیرود و میلک می‌رود. زیرساخت‌ها یکی از مشکلات است و نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد؛ اما می‌توان با مدیریت شرایط موجود، تردد در مرز را روان‌تر کرد.
عطایی راهکارهای افزایش ساعات کاری را برای روان‌تر شدن تردد در مرز بی‌تأثیر عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: به دلیل اینکه مشکل روانی تردد در مرز حل نشد، نتوانستیم اهداف خود را محقق کنیم و باید تأکید کرد اگر مدیریت مرز اصلاح شود، با همین زیرساخت‌های ضعیف می‌توان این حجم از ترانزیت و صادرات را روان کرد.
وی می‌افزاید: امکانات و زیرساخت‌ها در افغانستان ضعیف‌تر است. ضعف دیپلماسی ما با طرف افغانستانی یکی از مهم‌ترین مسائل بوده و توقف‌ها ریشه در همین ضعف دارد. دولتمردان ما نتوانستند با طرف افغانستانی شرایطی را به وجود بیاورند تا بتوانیم دست‌کم کامیون‌هایی را که در مرز متوقف می‌شوند، به داخل کشور هدایت کنیم و راننده‌های کامیون‌های ایرانی 10 تا 15 روز و گاهی تا 20 روز بدون هیچ امکاناتی در مرز متوقف می‌شوند. ما باید با طرف افغانستانی شرایطی را به وجود بیاوریم که همان امکانات داخل ایران در آنجا هم باشد و مسیر روان‌تر و رفت و آمد تسهیل شود.
سایه پر رنگ کمبود نیروی انسانی در تردد کُند
نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه می‌دهد: یکی از کمبودهای مهم در مرز، کمبود نیروی انسانی در همه بخش‌ها به ویژه گذرنامه و ارزیابان گمرکی است و متأسفانه برخی از سازمان‌ها نیرو به اندازه کافی در مرز مستقر ندارند. فاصله میان انجام کارهای دو کامیون زیاد است و در این مدت رانندگان معطل می‌شوند و این کمبود نیرو مشهود است.
عطایی به مهم بودن مسائل فرهنگی و امنیتی در مرز افغانستان اشاره و عنوان می‌کند: ایران همسایه افغانستان است و بیشترین مسئله ما با افغانستان به همین مسئله مرزبانی و بازرسی برمی‌گردد. طبیعتاً مسائل امنیتی و فرهنگی در آنجا وجود دارد و نگاه‌ها در این مرز متفاوت است. با افزایش امکانات یا نیروی‌ بیشتر می‌توان جلو ورود مواد مخدر و مواردی از این دست را گرفت و این مشکل را رفع کرد. ما مخالف امنیت در جامعه نیستیم؛ اما می‌توان شرایطی را به وجود آورد که با سیستم‌ها و مکانیزم‌های پیشرفته‌تر ترانزیت کالا سریع‌تر محقق شود. در مرز دستگاه ایکس‌ری وجود دارد؛ اما نتوانسته مشکلات را حل کند و بیشتر این مشکلات ناشی از انجام کارهای فیزیکی است که چالش کمبود نیرو را دارد.
وی در پایان خاطرنشان می‌کند: سازمان‌های مستقر در مرز مانند زنجیر به هم پیوسته‌اند. بنابراین اگر هر کدام نقصی داشته باشند، در روند کار اختلال ایجاد می‌کند. در مرز همه باید یکدل و یکصدا کار کنند تا صاحبان کالا بتوانند اعتماد لازم را بدست بیاورند، مرز روان شود، هیچ مشکلی برای صاحبان کالاها به وجود نیاید و مشکلات برطرف شود؛ اما منافع سازمانی و شخصی پر رنگ است و صدای واحد برای حل مشکلات به گوش نمی‌رسد.

ایرانیان جهان

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1225946/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حجت الاسلام عرب انصاری: برگزاری 800 عنوان برنامه به مناسبت هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر

گروگان گیری دارایی های ایران در چین

چین نخستین الکترولیز آب دریا در سطح مگاوات را ساخت

صنعت خودروسازی هند در آستانه تحولی چشمگیر

آینده بلاک‌چین‌ها؛ نقش کلیدی هوش مصنوعی غیرمتمرکز تا سال 2025

تیک‌تاک؛ شبکه‌ای محبوب یا تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا؟

سلیمانی اردستانی: اگر یک روز بتوانیم با آمریکا رابطه برقرار کنیم و نکنیم، به ملت خیانت کرده ایم/ نبوی: اگر آمریکا بگوید بدون پیش شرط حاضر به مذاکره است، نظام با مذاکره مستقیم موافقت می‌کند

واکنش به سخنان مقام آمریکایی‌ درباره توانایی موشکی پاکستان

ترامپ یا ماسک؛ رئیس جمهور واقعی آمریکا کیست؟

هشدار دانشگاه‌های آمریکا به دانشجویان خارجی: پیش از تحلیف ترامپ به کشور بازگردید!

کاهش قیمت نفت در پی تصمیم فدرال رزرو

علت تغییر موضع آمریکا اخیر درباره جولانی چه بود؟

پاکستان: توسعه توان نظامی بازدارندگی حق ماست

بیانیه دولت جدید سوریه درباره دیدار هیئت آمریکایی با الجولانی

پاپ: حملات هوایی اسرائیل در غزه «ظالمانه» است

افسر باسابقه اطلاعاتی ایالات متحده: اسرائیل کودکان را زنده می‌سوزاند

وزیر خارجه جدید سوریه کیست؟

ایلان ماسک با توهین خواستار استعفای صدراعظم آلمان شد

انجمن صنعت تایر: افزایش قیمت لاستیک منتفی شد

وصول مابه‌التفاوت حق بیمه ناشی از اصلاح عنوان شغلی کارگر

ادامه روند کاهشی قیمت طلا و ارز

هشدار امام جمعه بغداد درباره توطئه تجزیه عراق و دیگر کشورها

خروج پیمانکاران ایرانی از سوریه/ ترک‌ها جای مهندسان ایرانی را در بازارهای جهانی گرفتند

برقراری پرواز مستقیم از کیش به عراق

پول ملی بدون صفرها؟/ ماجرای لایحه ارسالی دولت چیست؟

آغاز افت ارزش دلار در بازار آزاد

دبیر و اعضای شورای راهبری تحول اداری وزارت امور اقتصادی و دارایی منصوب شد

هتل‌های ارزان در ایران: بهترین گزینه برای سفر اقتصادی

سه عامل کلیدی تأثیرگذار بر نوسانات اخیر بازار ارز

ماجرای خبر حذف صفرهای ریال و جایگزینی تومان چیست؟

توسعه منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با تکمیل زنجیره ارزش

کشف زمین خواری بیش از 9 میلیاردی در رودبار

کشف زمین خواری 9 میلیاردی در رودبار

حکم جدید عبدالناصر همتی در وزارت اقتصاد

اعمال محرومیت استقلال در یزد

صفر‌های ریال حذف می‌شوند؟

ادامه روند کاهشی قیمت طلا و ارز/دلار چند شد؟

پیش‌بینی بارش برف در تهران

انتصاب اعضای شورای راهبری تحول اداری وزارت اقتصاد

کریم باقری: برای تیم ملی فوتبال ایران کافی نیستم!

سازمان ملل: کمک‌های جهانی به افغانستان همچنان محدود است

مهمترین خبرهای امروز: از دیدار هیات آمریکایی با جولانی تا صحبت‌های جلیلی درباره حجاب

پیش‌بینی افزایش تورم امریکا در 2025

پکن: آمریکا بزرگ‌ترین تهدید برای امنیت جهانی است

مستند جولیان آسانژ از حضور در جشنواره ساندنس انصراف داد

حمله پهپادی گسترده اوکراین به کازان روسیه

بازگشایی سفارت قطر در دمشق پس از 13 سال

افزایش قیمت ها در بازار لوازم خانگی

معاون رئیس‌جمهور: دولت تقاضای جدیدی از مجلس برای حذف 4 صفر از پول ملی نداشته است

گزارشی بی‌روتوش روی کاغذهای سیگار