ایرانیان جهان

آخرين مطالب

ضعف مدیریت، سرعت‌گیر صادرات از دوغارون افغانستان

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - به گزارش قدس خراسان، یکی از مبادی رسمی و مرزی پرتردد کشور، مرز دوغارون است و مدیریت و ساماندهی آن به لحاظ حجم مبادلات تجاری با افغانستان و آسیای میانه اهمیت قابل توجهی دارد. در اخبار مختلف شاهد ساماندهی بیشتر مبادی مرزی در کشور هستیم؛ اما مرز دوغارون همچنان چه در بحث زیرساخت‌ها و چه در بحث مدیریت خروج و ورود بارهای ترانزیتی مشکلات زیادی دارد و نتوانسته به ساماندهی مطلوبی برسد.
نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: چشم‌انداز امسال و سال آینده کشور افزایش حجم صادرات و ترانزیت کالاست که این قاعده برای مرز دوغارون هم وجود دارد؛ اما باید گفت در نبود زیرساخت‌ها و مشکلاتی که در این مرز وجود دارد، نه تنها افزایش بیشتر حجم ترانزیت، سرنوشت مبهم دارد؛ بلکه موجب شده صاحبان کالاها به فکر مسیرهای جایگزین باشند و از راه استان‌های همجوار یا کشور دیگر کالای خود را ترانزیت کنند.
ابراهیم عطایی ادامه می‌دهد: مرز دوغارون با قدمت بیش از 100 سال، یکی از قدیمی‌ترین مرزهای کشور و نخستین مرز قدیمی با افغانستان محسوب می‌شود. در گذشته حجم بالای واردات، صادرات و ترانزیت وسیعی از این مرز داشتیم؛ اما در چند سال اخیر با وجود اینکه شاهد افزایش حمل بار ترانزیتی در این مرز بوده‌ایم، متأسفانه به دلیل توقف‌هایی که در این مرز صورت می‌گیرد، افزایش هزینه ترانزیت و صادرات کالا اتفاق می‌افتد و سبب می‌شود صاحبان کالاها هزینه زیادی در این مسیر متحمل شوند.
وی اضافه می‌کند: کامیون‌ها به ویژه در مرز دست‌کم 10 روز متوقف می‌شوند و اگر خواب کالا زیاد شود، هزینه‌های ترانزیت صادرات به نسبت افزایش پیدا می‌کند که شامل مواردی مانند حق توقف کانتینر، کمبود کامیون و از همه مهم‌تر توقف میلیاردها تومان سرمایه رانندگان در مرزها می‌شود. «طرح جامعه» که مصوبه خود سازمان پایانه‌ها در وزارت راه است تا در مرزها طرحی را به وجود بیاورند و مسائل مرزی مانند موارد تجاری و مسافری را حل کنند، معطل مانده و طبیعتاً در دوغارون بحث مدیریتی داریم.
ماهیرود و میلک؛ جایگزین دوغارون
عضو هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی نبود متولی واحد را یکی از مشکلات مرز دوغارون می‌داند و می‌گوید: مرز باید یک متولی داشته باشد که ذیل آن سازمان‌های دیگر بتوانند انجام وظیفه کنند؛ اما متأسفانه مسائل سازمانی و جزیره‌ای عمل کردن سازمان‌ها مشکلات فراوانی در دوغارون ایجاد کرده و موجب نارضایتی صاحبان کالاها شده است و حجم وسیعی از باری که از سمت دوغارون خارج می‌شد، به سمت مرز ماهیرود و میلک می‌رود. زیرساخت‌ها یکی از مشکلات است و نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد؛ اما می‌توان با مدیریت شرایط موجود، تردد در مرز را روان‌تر کرد.
عطایی راهکارهای افزایش ساعات کاری را برای روان‌تر شدن تردد در مرز بی‌تأثیر عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: به دلیل اینکه مشکل روانی تردد در مرز حل نشد، نتوانستیم اهداف خود را محقق کنیم و باید تأکید کرد اگر مدیریت مرز اصلاح شود، با همین زیرساخت‌های ضعیف می‌توان این حجم از ترانزیت و صادرات را روان کرد.
وی می‌افزاید: امکانات و زیرساخت‌ها در افغانستان ضعیف‌تر است. ضعف دیپلماسی ما با طرف افغانستانی یکی از مهم‌ترین مسائل بوده و توقف‌ها ریشه در همین ضعف دارد. دولتمردان ما نتوانستند با طرف افغانستانی شرایطی را به وجود بیاورند تا بتوانیم دست‌کم کامیون‌هایی را که در مرز متوقف می‌شوند، به داخل کشور هدایت کنیم و راننده‌های کامیون‌های ایرانی 10 تا 15 روز و گاهی تا 20 روز بدون هیچ امکاناتی در مرز متوقف می‌شوند. ما باید با طرف افغانستانی شرایطی را به وجود بیاوریم که همان امکانات داخل ایران در آنجا هم باشد و مسیر روان‌تر و رفت و آمد تسهیل شود.
سایه پر رنگ کمبود نیروی انسانی در تردد کُند
نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه می‌دهد: یکی از کمبودهای مهم در مرز، کمبود نیروی انسانی در همه بخش‌ها به ویژه گذرنامه و ارزیابان گمرکی است و متأسفانه برخی از سازمان‌ها نیرو به اندازه کافی در مرز مستقر ندارند. فاصله میان انجام کارهای دو کامیون زیاد است و در این مدت رانندگان معطل می‌شوند و این کمبود نیرو مشهود است.
عطایی به مهم بودن مسائل فرهنگی و امنیتی در مرز افغانستان اشاره و عنوان می‌کند: ایران همسایه افغانستان است و بیشترین مسئله ما با افغانستان به همین مسئله مرزبانی و بازرسی برمی‌گردد. طبیعتاً مسائل امنیتی و فرهنگی در آنجا وجود دارد و نگاه‌ها در این مرز متفاوت است. با افزایش امکانات یا نیروی‌ بیشتر می‌توان جلو ورود مواد مخدر و مواردی از این دست را گرفت و این مشکل را رفع کرد. ما مخالف امنیت در جامعه نیستیم؛ اما می‌توان شرایطی را به وجود آورد که با سیستم‌ها و مکانیزم‌های پیشرفته‌تر ترانزیت کالا سریع‌تر محقق شود. در مرز دستگاه ایکس‌ری وجود دارد؛ اما نتوانسته مشکلات را حل کند و بیشتر این مشکلات ناشی از انجام کارهای فیزیکی است که چالش کمبود نیرو را دارد.
وی در پایان خاطرنشان می‌کند: سازمان‌های مستقر در مرز مانند زنجیر به هم پیوسته‌اند. بنابراین اگر هر کدام نقصی داشته باشند، در روند کار اختلال ایجاد می‌کند. در مرز همه باید یکدل و یکصدا کار کنند تا صاحبان کالا بتوانند اعتماد لازم را بدست بیاورند، مرز روان شود، هیچ مشکلی برای صاحبان کالاها به وجود نیاید و مشکلات برطرف شود؛ اما منافع سازمانی و شخصی پر رنگ است و صدای واحد برای حل مشکلات به گوش نمی‌رسد.

ایرانیان جهان

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1225946/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

علت نگرانی شدید بایدن در مورد تحولات خاورمیانه چیست؟

بمب ساعتی اقتصاد جهانی

دستگیری تبعه افغانی در آمریکا

قیمت طلای جهانی در روز چهارشنبه 18 مهر 1403 / کاهش قیمت تا جمعه

پاسخ عجیب سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره حمله اسرائیل به ایران

منازعه اسرائیل و ایران، میز بازی قدرت‌های بزرگ

واکنش بقائی به ادعای دخالت ایران در انتخابات آمریکا

مردم آمریکا نمی‌دانند رئیس جمهورشان بایدن است یا نتانیاهو

سخنگوی وزارت خارجه: هدف اسرائیل از کشاندن کل منطقه به یک جنگ فراگیر، اعمال نفوذ در نتیجه انتخابات آمریکاست

چه بود و چه شد؛ از لندن تا دبی! (تصویری)

آمریکا به اسرائیل مجوز حمله به محور مقاومت را داده است | سناریوهای احتمالی واکنش به عملیات موشکی ایران

لزوم کنترل تنش‌های تجاری میان چین و آمریکا

بدترین طوفان قرن پیش روی فلوریدا در آمریکا

لیبرمن: مکالمه تلفنی بایدن و نتانیاهو، مکالمه خوبی نخواهد بود

ابهام مردم آمریکا به روایت محسن رضایی/ نمی دانند بایدن رئیس جمهور آنهاست یا نتانیاهو!

گلایه علی‌اف از ناسپاسی آمریکا و از سرگیری تحریم‌ها

جنگ غزه قدرت امپریالیستی آمریکا و غرب را به چالش کشید

ایران ادعای مقام امنیتی انگلیس را مردود دانست

ژنرال بازنشسته صهیونیست: پیامد حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران قابل تصور نیست

ژاپن بر گسترش حضور نظامی آمریکا در قلمرو خود موافقت کرد

ادعای ارتباطات پشت پرده ترامپ با پوتین: از ارسال مخفیانه کیت تست کرونا تا 7 بار گفتگوی تلفنی

وزیر میراث فرهنگی: الواح هخامنشی متعلق به ملت ایران است + فیلم

جزئیات بازگشت الواح هخامنشی از آمریکا صالحی امیری وزیر میراث فرهن

صالحی امیری: تلاش دولت آمریکا این بود که الواح را ضبط و بفروش برسانند

دستیابی ایران به تولید قرنیه مصنوعی | چشم پزشکی ایران قابل مقایسه با آمریکا و اروپاست

جزئیات بازگشت الواح هخامنشی از آمریکا

تلاش‌های واشنگتن و تل‌آویو برای تغییر معادلات قدرت در لبنان

ارزیابی آمریکا: ایران و اسرائیل به دنبال درگیری همه‌جانبه نیستند

گزارشی از وضعیت این روزهای بیروت

وحشی‌گری‌های اسرائیل و خسارت 33 میلیارد دلاری به نوار غزه

لحظه نجات کودک فلسطینی از زیر آوار بمباران

پارلمان فرانسه پیشنهاد استیضاح ماکرون را رد کرد

حمله حزب‌الله لبنان به مواضع اشغالگران در «مارون الراس»

خبر خوب قالیباف در خصوص همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

تاکید وزیر ارتباطات بر کاهش محدودیت ها در فضای مجازی

تصویب همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در دولت

میزان افزایش حقوق کارمندان برای سال آینده مشخص شد

وزیر ارتباطات: امیدواریم در آینده اخبار خوبی درباره فیلترینگ به مردم بدهیم

اظهارات سخنگوی دولت در مورد افزایش قیمت بنزین

مهاجرانی: موضوع فیلترینگ در دولت در حال پیگیری است

آغاز به کار دومین نمایشگاه تخصصی شهر پایدار در کیش

زیباکلام: نقش هاشمی در ادامه جنگ، دروغ محض است

موضع عراق در خصوص جنگ غزه و لبنان

ساوجبلاغ میزبان مداحان و قاریان برجسته ایران و عراق می‌شود

عماد الحاج؛ دلل نفتی صدام

عماد الحاج؛دلال نفتی صدام

تصاویر زیباترین ساختمان مدرن عراق اثر زها حدید!

حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به یک هدف حیاتی در شمال فلسطین اشغالی

ذخایر گندم عراق از 5.5 میلیون تن فراتر رفت

ایجاد خانه های قشم برای جذب سرمایه گذاران