ایرانیان جهان

آخرين مطالب

از وضعیت بازار‌ها تا تحولات حوزه کسب‌وکار اخبار ایران

از وضعیت بازار‌ها تا تحولات حوزه کسب‌وکار
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - به گزارش خبرنگار ؛ روزنامه‌های مهم کشور در گزارش‌های اقتصادی امروز خود به موضوعات مختلفی اعم از بازدارندگی نرخ سود پلتفرم‌های مالی در مقابل سفته‌بازی، تاثیر نوسانات بازار ارز بر نظام بهداشت و درمان، تاثیر قطع برق و کمبود ارز بر بنگاه‌های تولیدی، دستور رئیس جمهور مبنی بر رسیدگی فوری به روند زیاندهی شرکت‌های دولتی، گران‌فروشی نانوایان و عدم توجه به قیمت‌های مصوب، سبد هزینه‌های خانوار در سال 1402، جذب سرمایه‌گذاران خارجی، به ویژه اتباع افغانستانی در ایران و وضعیت و تحولات حوزه مجوز‌های کسب‌وکار در کشور پرداخته‌اند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
روزنامه دنیای اقتصاد در گزارش اقتصادی امروز خود تحت عنوان «آرامش نسبی بازارها» بازدارندگی نرخ سود پلتفرم‌های مالی در مقابل سفته‌بازی را بررسی کرده و نوشته است: «در روز گذشته، با کاهش ریسک‌های سیاسی، بازار‌های مالی ایران به آرامش نسبی دست یافتند. نرخ دلار کاهش یافت و بورس تهران پس از 8 روز معاملاتی منفی، رشد کرد و به نظر می‌رسد که به سمت تعادل حرکت کند. بررسی‌ها نشان می‌دهند که دسترسی به ابزار‌های نوین سرمایه‌گذاری، مانند لندتک‌ها و پلتفرم‌های تامین مالی جمعی، می‌تواند از نوسانات بازار‌ها بکاهد. نرخ دلار آزاد با 100 تومان کاهش به 62 هزار و 900 تومان رسید و تحلیلگران اعتقاد دارند که عدم وجود انتظارات تورمی بلندمدت در جامعه باعث این روند شده است. اخیرا پس از ترور دبیرکل حزب‌الله لبنان، ریسک‌های سیاسی افزایش یافته بود اما عدم تمایل رژیم صهیونیستی به درگیری مستقیم با ایران می‌تواند به کاهش این ریسک‌ها کمک کند.»
روزنامه شرق در گزارش اقتصادی امروز خود تحت عنوان «نگران جان» به مدیریت ناکارآمد بازار ارز که موجب کمبود تجهیزات حیاتی پزشکی و مرگ بیماران شده، اشاره دارد و بیان می‌کند: «قیمت تجهیزات پزشکی، مانند پروتز زانو، ظرف چند ماه به شدت افزایش یافته و نایاب شده است. کمبود این تجهیزات زندگی و جان بیمارانی را که از نقاط دور به بیمارستان‌های پایتخت می‌آیند، تحت تاثیر قرار می‌دهد. متخصصان بهداشت و درمان معتقدند که افزایش قیمت‌ها و کمبود‌ها به دلیل سیاست‌های نادرست اقتصادی و تبعات تحریم‌ها است. در همین راستا اخیرا رئیس انجمن تجهیزات پزشکی به مشکلات ناشی از حذف ارز ترجیحی و پیامد‌های آن بر جان بیماران اشاره کرده و بر این نکته تاکید می‌کند که این تصمیمات می‌تواند پیامد‌های اقتصادی و اجتماعی فاجعه‌باری به همراه داشته باشد. وزیر بهداشت نیز نگران تلاش‌ها برای تامین تجهیزات پزشکی است و به اینکه عدم دسترسی به آنها می‌تواند به مرگ بیماران منجر شود، اشاره دارد.»
«بنگاه‌های تولیدی در چنبره قطع برق و کمبود ارز» عنوان گزارش روزنامه اعتماد بود. در این گزارش آمده است: «ناترازی انرژی در تابستان امسال به صورت جدی بر عملکرد کسب‌وکار‌ها تاثیر گذاشته و برای پنجمین ماه متوالی به کاهش فعالیت‌های اقتصادی منجر شده است. طبق گزارش اتاق ایران، شاخص مدیران خرید (شامخ) در شهریورماه زیر عدد 50 قرار گرفته و نشان دهنده رکود در فعالیت‌ها است. مشکلات اصلی شامل قطعی برق و گاز، عدم تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه، نوسانات قیمتی، کمبود نقدینگی و تعطیلات شهریورماه بوده که موجب کاهش تولید و فعالیت شرکت‌ها شده و بسیاری از واحد‌های تولیدی را به سمت خروج سرمایه از کشور سوق داده است. شاخص شامخ به طور خاص در بخش صنعت نشان‌دهنده افت مداوم تولید و سفارشات جدید است.»
روزنامه هم‌میهن در گزارش اقتصادی امروز خود تحت عنوان «ارتزاق غول‌های زیان از بودجه» به دستور رئیس جمهور، مبنی‌بر رسیدگی فوری به روند زیاندهی شرکت‌های دولتی اشاره کرده و نوشته است: «مسعود پزشکیان در جلسه بررسی لایحه بودجه سال 1404، بر ضرورت اصلاح وضعیت شرکت‌های دولتی و نیمه‌دولتی زیان‌ده تاکید کرد و گفت که زیان‌دهی این شرکت‌ها ناشی از سوءمدیریت است. وی خواستار واقع‌نگری در تدوین لایحه بودجه و اصلاح فوری روند زیان‌دهی این شرکت‌ها شد. بر اساس گزارش‌ها، دولت در سال 1401 تعهد کرده بود که 7 هزار و 720 میلیارد تومان به شرکت‌های دولتی کمک زیان پرداخت کند اما این رقم به 137 هزار و 329 میلیارد تومان افزایش یافت. در لایحه بودجه سال 1402، چندین شرکت زیان‌ده، به ویژه بانک سپه و صداوسیما، شناسایی شدند. شرکت پالایش نفت آبادان به عنوان پردرآمدترین و زیان‌ده‌ترین شرکت دولتی در گزارشات معرفی شده و وضعیت کلی شرکت‌های دولتی نشان می‌دهد که هزینه‌ها به طور مداوم از درآمد‌ها بیشتر بوده است. خصوصی‌سازی شرکت‌ها به دلیل انتصاب اعضای هیات مدیره از جانب دولت به کندی پیش می‌رود.»
روزنامه وطن امروز در گزارش صفحه 3 امروز خود تحت عنوان «نان به نرخ زور»، گران‌فروشی و کم‌فروشی نانوایی‌ها را بررسی کرده و بیان دارد: «از تاریخ 12 شهریور 1402، قیمت نان در تهران به طور غیررسمی توسط نانوایان افزایش یافت. در تاریخ 19 شهریور، قیمت‌های جدید نان به صورت رسمی اعلام شد اما نانوا‌ها به تخلفات خود ادامه داده و برخی تا 2 الی 3 برابر قیمت مصوب، نان را به فروش می‌رسانند. قیمت‌های جدید نان شامل افزایش 40 تا 66 درصدی بوده و لیست قیمت‌ها شامل نان سنگک ساده 5 هزار تومان و نان بربری ساده 2500 تومان است. در واقع، نانوایان در برخی مناطق مانند میدان فردوسی، نان ساده را تا 6 هزار تومان و نان کنجدی را تا 12 هزار تومان می‌فروشند و به نارضایتی مشتریان، با ادبیات توهین‌آمیز پاسخ می‌دهند. گران‌فروشی در محصولات کنجدی نیز دیده می‌شود، به طوری که نان سنگک کنجدی باید در محدوده 6500 تا 9000 تومان فروخته شود اما در عمل تا 30 هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود.»
«نان، باز هم در تنور بی‌نظارتی» عنوان گزارش اقتصادی روزنامه جام‌جم بود. این گزارش به گران فروشی برخی نانوایی‌ها اشاره کرده و نوشته است: «در تاریخ 19 شهریور 1402، دولت به صورت رسمی قیمت مصوب نان را 60 درصد افزایش داد و قیمت انواع نان به‌روز شد. اکنون قیمت نان لواش با آرد نوع یک به 700 تومان، بربری با آرد نوع یک به 2500 تومان و نان سنگک ساده به 5000 تومان رسیده است. با این حال، گزارش‌ها نشان می‌دهند که نانوایان به صورت گسترده‌ای اقدام به گران‌فروشی کرده‌اند و قیمت‌ها را دو تا سه برابر قیمت مصوب افزایش می‌دهند. مشاهدات نشان‌دهنده افزایش قیمت نان تافتون‌گردان از 1000 به 1500 تومان و در برخی نانوایی‌ها فروش نان سنگک با قیمت‌های بسیار بالا به جای قیمت‌های مصوب است. به عنوان مثال، نان سنگک ساده در ولنجک به 10 هزار تومان و نان کنجدی تا 30 هزار تومان فروخته می‌شود که این گران‌فروشی به شدت موجب نارضایتی مردم شده است.»
«آنالیز استانی هزینه‌های خانوار‌های ایرانی» عنوان گزارش روزنامه فرهیختگان بود. این گزارش جزئیات سبد هزینه‌های خانوار اعم از مسکن، حمل‌ونقل، لبنیات، گوشت، نان و... در سال 1402 را بررسی کرده و نوشته است: «در روز‌های اخیر، مرکز آمار ایران داده‌های هزینه-درآمد خانوار‌ها را منتشر کرده که نشان‌دهنده افزایش سهم هزینه مسکن در سبد خانواده‌های شهری، خصوصا در استان تهران است. آمارها نشان می‌دهند که هزینه مسکن در استان تهران به 55.6 درصد از کل هزینه‌ها رسیده که حدود 26 واحد درصد بالاتر از حد متعارف معین (30 درصد) برای استطاعت مسکن است. این در حالی است که سهم مسکن از هزینه‌های خانوار در اوایل دهه 1380 حدود 34 تا 35 درصد بود. این افزایش سهم هزینه مسکن تبعات اجتماعی و اقتصادی، همچون کاهش رفاه خانوار و فشار بر سایر هزینه‌ها دارد. به همین دلیل وضعیت مسکن در تهران به شدت نگران‌کننده است و مستاجران با مشکلات جدی مواجه‌اند. کاهش بودجه خانوار برای مصارف ضروری مانند بهداشت، تغذیه و تفریح، از نتایج این شرایط است.»
روزنامه جوان در گزارش اقتصادی امروز خود تحت عنوان «ترفند اتباع برای خرید ملک و آپارتمان در ایران» به بررسی موضوع جذب سرمایه‌گذاران خارجی، به ویژه اتباع افغانستانی در ایران پرداخته و بیان می‌کند: «در بسیاری از کشورها، جذب سرمایه‌گذاران خارجی امری رایج است و دولت‌ها، به ویژه در مناطق حاشیه‌ای، مکان‌هایی برای سرمایه‌گذاری مهاجران اختصاص می‌دهند اما در ایران، قانون مشخصی برای خرید ملک و زمین توسط اتباع خارجی وجود ندارد. با ورود شمار زیادی از مهاجران افغانستانی به ایران، برخی از این افراد به روش‌های غیرقانونی مانند ازدواج با ایرانی‌ها برای خرید ملک به نام همسرشان متوسل شده‌اند. این روند باید به سرعت متوقف شود. حضور اتباع غیرقانونی بر بازار مسکن تاثیر گذاشته و منجر به افزایش قیمت ملک و اجاره‌ها شده است.»
روزنامه خراسان نیز در گزارش اقتصادی امروز خود تحت عنوان «میراث گران‌بهای سامان‌دهی مجوز‌های کسب‌وکار» به بررسی وضعیت و تحولات حوزه مجوز‌های کسب‌وکار در ایران در دولت سیزدهم و چالش‌های صورت گرفته در این زمینه پرداخته و نوشته است: «طرح ساماندهی مجوز‌های کسب‌وکار یکی از اقدامات کلیدی در دولت سیزدهم است. پس از 10 سال بی‌عملی، مجلس یازدهم این طرح را با هدف بهبود فضای کسب‌وکار و حذف گلوگاه‌های اقتصادی مورد توجه قرار داد. قانونی تحت عنوان «بهبود مستمر محیط کسب‌وکار» در سال 1390 تصویب شد اما به دلیل بی‌عملی دولت‌های یازدهم و دوازدهم، به خوبی اجرا نشد. این در حالی بوده که ایران در سال‌های گذشته دارای رتبه پایین‌تری در زمینه فضای کسب‌و‌کار بوده است. در مجلس یازدهم، طرحی تحت عنوان «تسهیل صدور برخی مجوز‌های کسب‌وکار» تهیه و به قانون تبدیل شد که مهم‌ترین هدف آن سهل کردن روند صدور مجوز‌ها و کاهش بروکراسی‌های مزاحم بود.»

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1225953/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اسحاق بریک: پیامد حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران قابل تصور نیست

آمریکا به اسرائیل مجوز تشدید حملات به لبنان در مقابل کاهش ضربه به ایران

آمریکا می‌خواست الواح هخامنشی را بفروشد |‌جزئیات بازگشت این الواح تاریخی به کشور

مذاکرات محرمانه آمریکا و کشورهای عربی با ایران جهت پایان جنگ

بازداشت شهروند افغان به اتهام توطئه برای حمله در روز انتخابات آمریکا

کیهان: غربگراها می‌خواهند فیلترینگ را بردارند تا راه برای گسترش فساد باز شود

روایت رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی از تغییر انگاره‌ها درباره رژیم صهیونیستی

نگرانی تحلیلگران چینی نسبت به دخالت آمریکا در حوزه کشورهای شرق آسیا

پنتاگون: تهدیدات القاعده از افغانستان را جدی می‌گیریم

آمریکا صراحتا اعلام کرد به‌ دنبال جنگ با ایران نیست

ادعای رسانه اسرائیلی درباره مذاکره پنهانی آمریکا و کشورهای عربی با ایران

نشست رامشتاین به دلیل لغو سفر بایدن در هاله‌ای از ابهام

انفجار فضایی و قطع شدن امواج رادیویی در آمریکا

واکنش معنا دار سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره حمله به ایران

کاهش سهم آمریکا از اقتصاد جهانی برای اولین بار به کمتر از 15 درصد

بازداشت شهروند افغان به اتهام توطئه برای حمله انتحاری در روز انتخابات آمریکا (+عکس)

صالحی امیری: استرداد بقیه الواح هخامنشی در دستور کار وزارت میراث قرار دارد

گلایه علی‌اف از "ناسپاسی" آمریکا و از سرگیری تحریم‌ها

انتقاد تند و غیرمنتظره علی اف از آمریکا ؛ ناسپاس هستید !

سفارت روسیه اظهارات هریس درباره پوتین را غیرقابل‌قبول خواند

فلاحت پیشه: بی‌تفاوتی روسیه و چین باعث برهم‌خوردن توازن در جنگ شد​ه است

صالحی امیری:دولت آمریکا می‌خواست الواح تاریخی ما را ضبط و به فروش برساند

ریزش قیمت نفت متوقف شد

پشت پرده لغو سفر وزیر جنگ اسراییل به آمریکا

افشاگری هریس درباره کمک مخفیانه ترامپ به پوتین | او برای کیم نامه عشقانه می نویسد!

چه عاملی ریزش قیمت نفت را متوقف کرد؟

طعنه سنگین محسن رضایی به آمریکا و اسرائیل

کف قیمتی طلا شکست/ قیمت جدید طلا امروز 18 مهر 1403

قیمت دلار و یورو در صرافی ملی امروز 18مهر

تنش بین آمریکا و اسرائیل بالا گرفت!

افسر سابق سیا: جنگ با ایران، آمریکا را بیشتر از اسرائیل متضرر خواهد کرد

تفاوت نروژ و امریکا چیست؟

وزیر خارجه ایران جهت رایزنی دیپلماتیک برای توقف نسل کشی صهیونیست‌ها به عربستان می‌رود

طوفان قدرتمند «میلتون» به آمریکا رسید+ فیلم

ابوشریف: پیروزی از آن ماست

انتظار ندارم که نیروهای آمریکایی برای جنگیدن در کنار اسرائیل وارد جنگ شوند

سفارت روسیه در آمریکا اظهارات هریس درباره پوتین را غیرقابل قبول خواند

شکاف دو متحد بر سر تهران

نقاشی دیواری جالب در شهر غزه

زاکانی: قرارداد شهردای تهران با چین ابهامی ندارد

نوسان محدود قیمت‌ها در بازار طلا و سکه؛ دلار در کانال 63 هزار تومان ماندگار شد

انتقاد المیرا شریفی مقدم از خرابی پمپ‌های جایگاه سوخت

روایتی تلخ از کولبری زنان

عیادت سرپرست بنیادشهید تهران بزرگ از جانبازان و فرزند شهید بستری در بیمارستان

اینده ولی‌فقیه در استان البرز و امام‌جمعه کرج با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران

ایران مصمم به تقویت روابط با همسایگان برای تامین امنیت است

تنگسیری: از مسلمانان سایر کشورها دفاع می‌کنیم/ اول زنان و فیلترینگ؛ اقتصاد باشد برای بعد!

روزمرگی بلای جان تولید و تجارت

خریداران گوشی بخوانند / با کمتر از هفت میلیون تومان چه موبایلی بخریم؟

ایجاد تحول در صنعت خرما یکی از فرصت های توسعه ایی خوزستان است