ایرانیان جهان

آخرين مطالب

قانون جدید، تسهیلگر تجارت نیست اخبار ایران

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - به‌گزارش قدس آنلاین، مدتی است قانون تجارت که عمری حدود 100 ساله در ایران دارد، اصلاح شده؛ اصلاحی که خود 20 سال زمان برد!
انتظار این بود حالا که مجلس پس از حدود دو دهه بالاخره اصلاح قانون را به ‌سامان رسانده، از این پس شاهد تسهیل‌گری در امر تجارت باشیم، اما فعالان اقتصادی و کارشناسان حقوق تجارت بر این باورند این قانون نه‌تنها گرهی از مشکلات تجارت باز نمی‌کند که اتفاقاً خود گره‌افکن است و قانونی که خود برای اصلاح قانون قبلی آمده بود، امروز خود نیازمند اصلاح است!
کارشناسان حقوقی معتقدند یکی از مهم‌ترین ایرادهای قانون جدید این است که موضوعات و ابداعات حقوقی‌ در بخش نخست این قانون مورد توجه قرار گرفته که متفاوت با حقوق خودمان است و این امر ساختار حقوقی ما را برهم می‌زند.
رئیس سابق شورای عالی جامعه حسابداران رسمی در این خصوص ضمن ارائه مثالی به‌رسانه‌ها گفته است مثلاً در مورد قراردادهای تجاری عمده منابع ما برگرفته از قانون مدنی است، ولی در بخش اول این قانون احکامی را می‌بینید که مربوط به‌حقوق عرفی و حقوق کامن‌لو است. بعضی از موارد مربوط به‌حقوق خودمان است و تغییراتش می‌تواند در قانون مدنی انجام شود؛ اما این یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که عموماً حقوقدانان نگرانند، چراکه در حقوق عرفی باید سابقه‌ای وجود داشته باشد تا قاضی به‌عنوان منبع حقوقی بتواند با توجه به‌ آن‌ها نظر دهد، ولی الان ادعاها و احکامی آمده که برگرفته از حقوق بومی خودمان نیست که این می‌تواند مشکل‌ساز شود.
از طرفی معاون بررسی اقتصادی اتاق تهران هم تغییر یکباره قانون تجارت را یکی از ایرادهای اساسی این قانون می‌داند و معتقد است «بخش زیادی از قانون تجارت پیشین هنوز جواب می‌دهد و فعال اقتصادی هنوز مشکل بنیادی با قانون تجارت ندارد، بنابراین تنها لازم بود بندهایی از قانون به‌روز شود و با فناوری‌ها و نیازهای جدید انطباق پیدا کند. به‌باور وی تغییر ناگهانی و وسیع قانون تجارت اساساً یک مشکل است و می‌تواند بر پیچیدگی‌ها بیفزاید.
تصمیم‌گیری پشت درهای بسته

ایرانیان جهان

به‌عقیده وی، دولت تا باور نداشته باشد که خودش را چابک و کوچک کند و کار مردم را باتوجه به ‌شعار امسال که رشد اقتصادی با کمک مردم است، انجام دهد؛ هیچ نتیجه مثبتی دریافت نمی‌کند.
نفر یادآور شد: از زمان دولت سازندگی قرار بر کوچک‌سازی دولت است؛ اما در مقابل مشاهده می‌کنید در هر دوره‌ای نه‌تنها دولت بزرگ‌تر شده که مداخلاتش هم بیشتر شده و بیشتر مداخلات هم به‌شدت خنده‌دار است. در دنیایی که هوش مصنوعی بسیاری از امور را انجام می‌دهد و مدیریت می‌کند، این میزان مداخلات دولت واقعاً عجیب است.
رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران با اشاره به‌اینکه متأسفانه هنوز دولت به‌این باور نرسیده که بخش خصوصی به‌ بلوغ رسیده است، تصریح کرد: به‌عقیده بنده کسی که در ایران فعالیت می‌کند نابغه است، چراکه در دنیای پیشرفته تمامی تسهیلات برای مردم آماده است، اما این امکانات در ایران مهیا نیست و افراد باید خودشان شرایط را مهیا کنند.
وی با تأکید بر اینکه تا به‌این باور نرسیم که مسیر را اشتباه می‌رویم، هیچ چیز اصلاح نمی‌شود، خاطرنشان کرد: بارها تأکید کرده‌ایم هر بخشنامه و آیین‌نامه‌ای که قرار است برای اجرا ابلاغ شود، باید بخش خصوصی و اتاق ایران به‌عنوان نماینده بزرگ بخش خصوصی آن را پاراف کند حتی در صورت پاراف نکردن باید بخش خصوصی پیش از ابلاغ توسط دولت، قانع شود که این قوانین و آیین‌نامه‌ها مشکلی در مسیر فعالیت اقتصادی ایجاد نمی‌کند؛ اما تاکنون این امر محقق نشده و تصمیمات بدون قانع کردن بخش خصوصی از طرف دولت اخذ می‌شود. درست است که بخش خصوصی در جلسات حضور دارد، اما مسئله این است که نظرات این بخش در تصمیم‌گیری‌ها لحاظ نمی‌شود.
این فعال اقتصادی اضافه کرد: در قانون فعلی هم شاهد این اتفاق هستیم و معتقدم این قانون نه‌تنها تسهیلگر امر تجارت نیست، بلکه با ایرادهای بسیاری که بر آن وارد است، عملاً نمی‌تواند خواسته‌های فعالان اقتصادی را برطرف کند.
قانون‌نویسی مبهم، طولانی و بدفهم

ایرانیان جهان

وی با بیان اینکه هدف قانون‌گذاری ایجاد سهولت در تصمیم‌گیری‌هاست، اما آنچه بنده در متن جدید دیدم، نه‌تنها سهولتی ایجاد نمی‌کند که طولانی، بدفهم و مبهم است، تصریح کرد: تعداد مواد اصلاحیه جدید قانون تجارت به‌بیش از هزار ماده رسیده است، این میزان مواد قانونی بیش از اینکه بخواهند در مسیر تجارت و مشکلات پیش پای آن تسهیل‌گری کنند، بیشتر مانع‌زا هستند.
نیکواقبال بیان کرد: در قانون قبلی که سابقه 100 ساله دارد حدود 600 ماده قانون وجود داشت که قانون‌گذار باید این موارد را اصلاح و ساده‌سازی می‌کرد، اما با دو برابر کردن میزان مواد قانونی عملاً کار را برای رسیدگی پرونده‌ها بیشتر کرده است.
به‌عقیده این تحلیلگر اقتصادی، این میزان وارد شدن به‌جزئیات، عملاً اجرا را دشوار می‌کند. وظیفه قانون‌گذار ساده‌سازی قانون و ایجاد امکان برای اجرا کردن آن است نه اینکه با طول و تفسیر دادن، زمینه را برای ایجاد دردسرهای جدید فراهم کند.
به‌صورت کلی به‌باور فعالان اقتصادی باتوجه به‌اینکه هدف دولت و مجلس باید ایجاد سهولت در فضای کسب‌وکار باشد، وضع ناگهانی قوانین، آن هم این حجم وسیع از مواد قانونی نه‌تنها اوضاع را بهبود نمی‌بخشد، بلکه فضا را پیچیده‌تر می‌کند و ابهامات بیشتری برای فعالان اقتصادی به‌وجود می‌آورد، چراکه امروز با سلسله‌ای از قوانین تازه روبه‌رو هستند که بخشی از آنان مبهم و بد فهم‌اند.
به‌عقیده غلام فیضی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی، زمانی که قانون شفاف نباشد دادگاه‌ها مجبور می‌شوند آرای متفاوتی صادر کنند و زمانی که آرای متفاوتی صادر شد، دادگاه‌های تجدیدنظر نیز آرای متفاوت صادر می‌کنند و آن‌گاه مجبوریم به‌محض اینکه این قانون ابلاغ شد در 6 ماه، 10 رأی وحدت رویه داشته باشیم. رأی وحدت رویه هم نمی‌تواند مشکل قانونی را حل کند که از نظر مبانی بی‌بنیان و بی‌ثبات است. بنابراین در رسیدگی و صدور حکم و همچنین اجرای آن اختلاف ایجاد می‌کند، درنتیجه تجارت را برهم می‌ریزد و قانون فعلی تجارت این‌گونه است.

ایرانیان جهان

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1225957/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رئیس سرویس جاسوسی انگلیس: داعش و القاعده احیاشده و بار دیگر اروپا را هدف قرار می‌دهند

خجالت‌آور است، قهرمان اروپا قرارداد ندارد!

اسرائیل با مردم ایران کاری ندارد؟

برداشت چین دوم حنا در دلگان، قطب حنای سیستان و بلوچستان

خبر مهم زاکانی درباره جزئیات قرارداد با چین

شکایت چین از ترکیه در سازمان جهانی تجارت3808464

زاکانی: قرارداد با چین هیچ ابهامی ندارد

اعلام زمان قرعه‌کشی مسابقات جام ملت‌های زیر 20 سال آسیا

درمان‌های ضدپیری؛ واقعیت یا ترفند بازاری

علیرضا زاکانی: قرار داد با چین ابهام ندارد

توضیحات زاکانی درباره قرارداد شهردای تهران با چین

«نام» با معانی پسندیده، در هویت و شخصیت فرد تأثیرگذار خواهد بود

روزنامه جمهوری اسلامی خبر داد: فشار به مسئولان برای واگذاری زمین‌های چابهار به اتباع افغانستانی!

اعتراض طالبان به ایران : به مهاجران افغان رحم کنید ؛ از اخراج دست بردارید

اعتراض طالبان به ایران در خصوص مهاجران؛ رحم کنید و اخراج نکنید

استفاده از ظرفیت‌ منطقه‌ای راه برون‌رفت افغانستان از مشکلات

مرزهای سیستان و بلوچستان باید محل صادرات و واردات شوند

صادرات بورد هوشمند ایرانی به افغانستان عراق و لبنان

اعتراض طالبان به ایران از اخراج مهاجران دست بردارید

چابهار به هند و افغانستان واگذار شد؟

اسحاق بریک: پیامد حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران قابل تصور نیست

آمریکا به اسرائیل مجوز تشدید حملات به لبنان در مقابل کاهش ضربه به ایران

آمریکا می‌خواست الواح هخامنشی را بفروشد |‌جزئیات بازگشت این الواح تاریخی به کشور

مذاکرات محرمانه آمریکا و کشورهای عربی با ایران جهت پایان جنگ

بازداشت شهروند افغان به اتهام توطئه برای حمله در روز انتخابات آمریکا

کیهان: غربگراها می‌خواهند فیلترینگ را بردارند تا راه برای گسترش فساد باز شود

روایت رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی از تغییر انگاره‌ها درباره رژیم صهیونیستی

نگرانی تحلیلگران چینی نسبت به دخالت آمریکا در حوزه کشورهای شرق آسیا

پنتاگون: تهدیدات القاعده از افغانستان را جدی می‌گیریم

آمریکا صراحتا اعلام کرد به‌ دنبال جنگ با ایران نیست

ادعای رسانه اسرائیلی درباره مذاکره پنهانی آمریکا و کشورهای عربی با ایران

نشست رامشتاین به دلیل لغو سفر بایدن در هاله‌ای از ابهام

انفجار فضایی و قطع شدن امواج رادیویی در آمریکا

واکنش معنا دار سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره حمله به ایران

کاهش سهم آمریکا از اقتصاد جهانی برای اولین بار به کمتر از 15 درصد

بازداشت شهروند افغان به اتهام توطئه برای حمله انتحاری در روز انتخابات آمریکا (+عکس)

صالحی امیری: استرداد بقیه الواح هخامنشی در دستور کار وزارت میراث قرار دارد

گلایه علی‌اف از "ناسپاسی" آمریکا و از سرگیری تحریم‌ها

انتقاد تند و غیرمنتظره علی اف از آمریکا ؛ ناسپاس هستید !

سفارت روسیه اظهارات هریس درباره پوتین را غیرقابل‌قبول خواند

فلاحت پیشه: بی‌تفاوتی روسیه و چین باعث برهم‌خوردن توازن در جنگ شد​ه است

صالحی امیری:دولت آمریکا می‌خواست الواح تاریخی ما را ضبط و به فروش برساند

ریزش قیمت نفت متوقف شد

پشت پرده لغو سفر وزیر جنگ اسراییل به آمریکا

افشاگری هریس درباره کمک مخفیانه ترامپ به پوتین | او برای کیم نامه عشقانه می نویسد!

چه عاملی ریزش قیمت نفت را متوقف کرد؟

طعنه سنگین محسن رضایی به آمریکا و اسرائیل

کف قیمتی طلا شکست/ قیمت جدید طلا امروز 18 مهر 1403

قیمت دلار و یورو در صرافی ملی امروز 18مهر

تنش بین آمریکا و اسرائیل بالا گرفت!