ایرانیان جهان

آخرين مطالب

سخنان اردوغان درباره رژیم اسرائیل و دیدگاه سیاستمداران ترکیه خاورمیانه‌

سخنان اردوغان درباره رژیم اسرائیل و دیدگاه سیاستمداران ترکیه
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - منتقدین اردوغان معتقدند که بیان سخنان اغراق‌آمیز رییس جمهور ترکیه درباره احتمال حمله رژیم صهیونیستی به این کشور، ریشه در اهداف حزبی و تبلیغاتی اردوغان دارد. - اخبار بین الملل -
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، برگزاری نشست غیرعلنی پارلمان ترکیه درباره تهدیدات رژیم صهیونیستی، مخالفین اردوغان را خشمگین کرد.
بر اساس قوانین ترکیه، نمایندگان حق ندارند درباره مفاد و محتوای نشست‌های غیرعلنی با رسانه‌ها صحبت کنند. اما حزب جمهوری خلق اعلام کرده که اساساً در آن نشست، موضوع محرمانه‌ای بیان نشده که افشای آن، به امنیت ملی ترکیه لطمه‌ای وارد کند.
منتقدین اردوغان معتقدند که بیان سخنان اغراق‌آمیز رییس جمهور ترکیه درباره احتمال حمله رژیم صهیونیستی به این کشور، ریشه در اهداف حزبی و تبلیغاتی اردوغان دارد. آنان همچنین بر این باورند که اعلام خبر احتمال حمله رژیم صهیونیستی، تبعات منفی فراوانی برای اقتصاد بحرانی ترکیه دارد.
اردوغان به پارلمان نرفت
درخواست تشکیل نشست پارلمان درباره سخنان اردوغان، از سوی حزب جمهوری خلق مطرح شد. اوزگور اوزل رهبر این حزب گفته بود: «حالا که رییس جمهور ادعا می‌کند اسراییل پس از لبنان به ترکیه حمله خواهد کرد، لازم است نمایندگان پارلمان جمع شوند و تدابیر لازم را اتخاذ کنیم».
چنین شد که به درخواست پارلمان، نشستی غیرعلنی تشکیل شد و همه خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌ها را از پارلمان بیرون فرستادند. 

ایرانیان جهان

برای بیان دلایل هشدار اردوغان در مورد قطعیت حمله اسراییل به ترکیه، هاکان فیدان وزیر امور خارجه و ژنرال یاشار گولر وزیر دفاع ترکیه، توضیحاتی ارائه دادند. اما اوزگور اوزل پس از پایان نشست به خبرنگاران گفت: «چیزی به اطلاعات قبلی ما نیفزودند».
نمایندگان حزب برابری و دموکراسی نیز به این اشاره کرده‌اند که هیچ موضوع محرمانه‌ای در نشست غیرعلنی بیان نشده و مشخص نیست که چرا اردوغان و حزب او، دست به این فضاسازی‌های روانی و تبلیغاتی زده‌اند.
اردوغان امروز هم اعلام کرد: «ما از نزدیک این تنش منطقه‌ای بزرگ را دنبال می‌کنیم و همه اقدامات احتیاطی را برای امنیت ملت خود انجام می‌دهیم. ما جزو کسانی نبودیم که روی آتش بنزین ریختند، بلکه از کسانی بودیم که سعی در خاموش کردن آتش داشتند. ما می‌توانیم ببینیم که هدف نهایی چیست. دو وزیر ما دیروز در جلسه غیرعلنی، مسائل را برای نمایندگان آشکار کردند. ما از اظهارات رهبر حزب جمهوری خلق متاسفیم. صادقانه بگویم، ما از آقای اوزل انتظار رفتار پخته‌تری را داشتیم».

ایرانیان جهان

اردوغان در ادامه گفت: «با صدای بلند و واضح می‌گویم. دستاورد توهم اسراییل در بیان مرزهای نیل تا فرات و سرزمین موعود، فقط ناامیدی و شکست بزرگ خواهد بود. اسراییل یک سازمان تروریستی صهیونیستی است. تاریخ کسانی را که نتانیاهوی صهیونیست قصاب غزه را در کنگره آمریکا تشویق کردند، نمی‌بخشد. تاریخ هرگز نمی‌بخشد کسانی را که برای هیولایی که خون ده‌ها هزار کودک، زن و غیرنظامی بر دستانش بود، کف زدند. کشورهایی هم بودند که در سمت درست تاریخ قرار داشتند. ما همیشه با آنها خواهیم بود. امروز بار دیگر با احترام به فرزندان دلیر فلسطین و همه قهرمانانی که یک سال تمام مقاومت کردند، درود می‌فرستم. ما در مقابل ظالمان ساکت نخواهیم نشست و به ظلم رضایت نخواهیم داد. ما پیام‌های همبستگی خود را به برادران فلسطینی و لبنانی خود ارسال می‌کنیم».
روزنامه قرار چاپ آنکارا در یک گزارش انتقادی نوشته است: «رییس جمهور اردوغان، از یک طرف با ملت فلسطین اعلام همبستگی می‌کند. اما از دیگر سو، به حامیان فلسطین اجازه ندادند در استانبول و آنکارا تظاهرات کنند. چرا که شعار محوری آنان این بود: به تجارت با اسراییل، خاتمه دهید». 

ایرانیان جهان

خانم بارچین یینانچ از تحلیلگران پایگاه خبری تحلیلی تی 24 نوشته است: «آتش بزرگی در اطراف ما وجود دارد و تحولات باید به دقت دنبال شود. با این حال، من از وضعیت اضطراری که حزب عدالت و توسعه می‌خواهد از طریق تهدید اسراییل ایجاد کند، می‌ترسم. فضا را به گونه‌ای هدایت می‌کنند که گویی ترکیه به جنگ می‌رود. اما به باور من، هدف این عملیات رسانه‌ای، منحرف کردن توجه از مشکلات واقعی در کشور است. در نتیجه مخالفان اردوغان نباید در این دام بیفتند و باید به خوبی به خاطر داشته باشند که دولت، به منظور تحریف افکار عمومی از بحران اقتصادی و تورم، دست به چنین اقداماتی می‌زند».
ارتباط تورم ترکیه و تهدید اسراییل
طاها آک یول از تحلیلگران سیاسی ترکیه، درباره دلایل اردوغان در مورد احتمال حمله اسراییل به ترکیه نوشته است: «عبارت قدیمی از نیل تا فرات، یک شعار دینی قدیمی یهودیان است و اردوغان نباید در شرایط کنونی این حرف را بزند. مگر وقتی که در نیویورک با نتانیاهو دست داد، نمی‌دانست که اسراییل چنین شعاری دارد؟ پس چرا برای عادیسازی روابط ترکیه با اسراییل، آن قدر عجله کردید؟»
برخی دیگر از تحلیلگران دیگر ترکیه نظیر مراد یتکین، به این مساله اشاره کرده‌اند که تیم اقتصادی اردوغان برای متوقف کردن تورم و لاغری بیش از حد لیره در برابر دلار راهکاری ندارد و تلاش می‌کند کشور را از راه عملیات روانی اداره کند. 
مراد یتکین درباره اهداف تبلیغاتی اردوغان نوشته است: «اردوغان قبلاً گفته بود که تورم به زودی متوقف خواهد شد. اما در تازه‌ترین سخنرانی خود اعلام کرد: به نظر می‌رسد مدتی طول بکشد تا مشکل تورم را حل کنیم. افزایش تنش ناشی از حملات اسرائیل به غزه و ادامه جنگ روسیه و اوکراین همچنان یک منبع جدی نگرانی است. ما آگاه هستیم که همه این نبردها کشورها را به سمت احتیاط شدید در زمینه سرمایه گذاری‌های جدید سوق می‌دهد. بسیاری از اقتصادهای توسعه یافته، از جمله اروپا، انتظارات رشد خود را کاهش داده و نرخ رشد خود را به سمت پایین بازنگری می‌کنند. ما نمی‌توانیم اثرات خارجی را در مبارزه با تورم نادیده بگیریم. فضای درگیری در منطقه بر اقتصاد تأثیر منفی می‌گذارد. البته معلوم نیست منظور اردوغان از بازه زمانی چیست. او قبلاً برای توجیه ناتوانی و ناکارآمدی اقتصادی دولت، ویروس کرونا و جنگ روسیه – اوکراین را بهانه کرده بود و حالا می‌خواهد موضوعات دیگری همچون حمله اسراییل به غزه و لبنان و انتخابات آمریکا را به عنوان بهانه جدید مطرح کند. درست نیست که عدم خروج از بحران اقتصادی را فقط به عوامل خارجی نسبت دهیم».
در پایان باید گفت: در فضای رقابت و تنش سیاسی بین احزاب ترکیه، اغلب موضوعات مهم داخلی و خارجی، به ابزاری برای پیشبرد مقاصد سیاسی و حزبی تبدیل می شود و حالا شواهد نشان داده که هشدار اردوغان در مورد احتمال حمله رژیم صهیونیستی به آناتولی، در حال و هوایی سیاسی بیان شده و اصطلاحاً مصرف داخلی دارد.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1226687/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تفاوت ژاپن و عربستان در کیفیت بازیکنان است

مانچینی: ژاپن بهترین تیم آسیا است؛ عربستان برای شکست این غول به میدان می‌رود

تیم ملی تنیس روی میز ایران از پس ژاپن برنیامد

بهترین تیم فوتبال آسیا از نگاه مانچینی

قیمت مسکن در سایر کشورهای دنیا چگونه است؟

لقب جالب ستاره لژیونر ایران در اروپا

نخست‌وزیر اسپانیا: تجاوز اسرائیل به لبنان محکوم است/ بروکسل حقوق بشر را بر اختلافات اولویت دهد

زاخارووا: تحریم‌های جدید اروپا علیه روسیه غیرقانونی است

روئینگ سواران ایران رقبای خود را در آسیا شناختند

گروهی مرتبط با چین تلاش کرد تا اطلاعات کارمندان OpenAI را فیشینگ کند

حریفان پاروزنان ایران در روئینگ قهرمانی آسیا

طوفان «میلتون» جنوب شرقی آمریکا را زیرو رو می‌کند

گفتگوی تلفنی «بایدن» و «نتانیاهو»؛ امروز چهارشنبه

خاورمیانه در آستانه «لحظه سارایوو»؛ جنگ با ایران می‌تواند قریب الوقوع باشد

بی‌اطلاعی کامل کاخ سفید از برنامه اسرائیل برای پاسخ به ایران

ترامپ عاشق دیکتاتورهای قاتل است | ترامپ عاش قاتل هاست اما از آنها بازی می‌خورد!

طلا قیمت شکست/ قیمت طلا امروز 18 مهر 1403 چقدر شد؟

خاورمیانه در آستانه «لحظه سارایوو» / جنگ با ایران می‌تواند قریب الوقوع باشد

گفتگوی تلفنی نتانیاهو و بایدن درباره تحولات منطقه از جمله ایران

بایدن و نتانیاهو درباره تحولات منطقه گفتگو کردند

ترامپ عاشق دیکتاتورهای قاتل است!

هریس: ترامپ عاشق دیکتاتور‌های قاتل است!

گفت‌وگوی تلفنی بایدن و نتانیاهو درباره تحولات منطقه

تماس تلفنی بایدن و نتانیاهو درباره حمله به ایران

گفت‌وگوی تلفنی نتانیاهو و بایدن درباره تحولات منطقه از جمله ایران

هریس: ترامپ عاشق دیکتاتورهای قاتل است

اقتصاد بحران‌زده آمریکا در سایه بحران آفرینی در خاورمیانه

گفت‌وگوی تلفنی نتانیاهو و بایدن درباره ایران و تحولات منطقه

گفت‌وگوی 50 دقیقه‌ای نتانیاهو و بایدن درباره واکنش تل‌آویو به ایران

گفتگوی تلفنی 50 دقیقه‌ای روسای جمهور آمریکا و رژیم صهیونیستی| بایدن نگران بسته شدن تنگه هرمز است

گفت‌وگوی تلفنی نتانیاهو و بایدن

کاهش پیش‌بینی اداره اطلاعات انرژی آمریکا برای تقاضای نفت در 2025

گفت‌وگوی نتانیاهو و بایدن درباره واکنش تل آویو به ایران

(ویدیو) طوفان «میلتون» جنوب شرقی آمریکا را زیرو رو می‌کند

نخست‌وزیر سابق ایتالیا: اروپا در تجاری‌سازی ایده‌ها از آمریکا عقب مانده است

لحظه اصابت موشک حزب‌الله به ساختمانی در صفد اشغالی

اردوغان: اسرائیل یک «سازمان تروریستی صهیونیستی» است

بازداشت جاسوس اسرائیلی با گذرنامه انگلیسی در لبنان

هریس: ترامپ عاشق دیکتاتورهای قاتل است!

آتش‌سوزی در صفد پس از اصابت موشک‌های حزب‌الله

6211 قطعه سکه طلا در حراج مرکز مبادله فروخته شد

بانک‌های ناتراز زیر ذره‌بین بانک مرکزی

واکنش عراق به تهدید آیت‌الله سیستانی

رئیس موقت مجلس عراق اهانت رژیم صهیونیستی به مرجعیت دینی در نجف را محکوم کرد

بزرگترین چالش‌های استان یزد تامین مالی پروژه‌های نیمه تمام است

سفر به تاجیکستان فرصتی برای پیگیری سیاست ایران با همسایگان است

لزوم تغییر ساختار وزارت خارجه چیست؟

قالیباف پیش از سفر به تاجیکستان عنوان کرد: سفر به تاجیکستان فرصتی برای پیگیری سیاست قطعی ایران در ارتباط با همسایگان است

سازمان بازرسی آماده پشتیبانی ازسربازان عرصه‌ اقتصادی استان کرمان است

فعالیت 8 هزار واحد صنفی در برخوار