ایرانیان جهان

آخرين مطالب

اذعان به شکست سیاست دولت «جو بایدن» در غرب آسیا ایالات متحده آمریکا

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - این روزنامه در یادداشتی با عنوان «چطور سیاست بایدن برای غرب آسیا شکست خورد»، این شکست را به شخصیت «یحیی السنوار» فرمانده عملیات طوفان الاقصی و رئیس دفتر سیاسی حماس مرتبط دانسته و نوشت: "سنوار نشان داد که اسرائیل آسیب پذیر است و کاری کرد که مشروعیت آن در نظام بین الملل و قدرتش به مرور زمان از بین برود.
"
این رسانه آمریکایی با اشاره به تاثیر منفی عملیات طوفان الاقصی بر «پیمان آبراهام» برای عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، نوشت: در شرایطی که اسرائیل در حال عادی سازی روابط با کشورهای عربی بود و از نظر ژئوپلیتیک، آرمان فلسطین در حال فراموشی بود، سنوار دوباره رنج مردم فلسطین و لزوم مبارزه برای از بین بردن این رنج را به جهانیان یادآوری کرد.
این روزنامه همچنین، عملیات طوفان الاقصی را عامل تبدیل شدن رژیم صهیونیستی به یک رژیم منزوی مثل رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی دانست.
اذعان این نشریه معروف آمریکایی به شکست سیاست خارجی آمریکا در منطقه غرب آسیا(خاورمیانه) با توجه به شکست سیاست عادی سازی روابط اسرائیل با کشورهای عربی از یک سو و نیز ناکامی آمریکا برای تداوم حمایت جهانی از رژیم صهیونیستی با توجه به جنایات این رژیم در جنگ غزه به خصوص نسل کشی فلسطینی ها و اکنون کشتار گسترده مردم لبنان معنا پیدا می کند.
نیویورک تایمز به نقل از «ریچارد هاس» رئیس سابق شورای روابط خارجی آمریکا درباره شکست سیاست واشنگتن در آسیای غربی نوشت: "سیاست خارجی به معنای اعمال نفوذ در سیاست خارجی دولت های خارجی است و آمریکا در این زمینه شکست خورد."
نیویورک تایمز همچنین به نقل از «فرانکلین فوئر» تحلیلگر ارشد سیاست خارجی آمریکا، از سیاست واشنگتن در غرب آسیا تحت عنوان «آناتومی شکست» یاد کرد.
روزنامه«نیویورک تایمز» در باره وضعیت کنونی اسرائیل نوشته است: در سالگرد هفتم اکتبر، اثری از عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان نیست و بیش از 40 هزار فلسطینی در نتیجه عملیات اسرائیل کشته شده و تعداد خیلی بیشتری زخمی و آواره هستند. غزه به ویرانه ای فراتر از تصور ما تبدیل شده است. اسرای اسرائیلی بعد از یکسال جنگ هنوز آزاد نشده اند و امید به توافق آتش بس از بین رفته است. جنگ به لبنان گسترش پیدا کرده و شاهد تبادل آتش بین تل آویو و تهران هستیم. وجهه بین المللی اسرائیل دچار خدشه شده و در دیوان بین المللی کیفری به نسل کشی متهم شده است.
در واقع چهره و پرستیژ جهانی رژیم صهیونیستی دچار فروپاشی شده و به خصوص پس از شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل در دیوان بین المللی دادگستری به دلیل نقض کنوانسیون نسل کشی 1948 ژنو و نیز در خواست دادستان دیوان بین المللی کیفری برای صدور حکم بازداشت بین المللی «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر و «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، اسرائیل به نحو بی سابقه ای در سطح جهانی دچار انزواشده و نفرت مردم کشورهای مختلف حتی در کشورهای غربی از آن به طور روزافزونی در حال افزایش است. این در حالی است که دولت بایدن با هر دو این موارد به مخالفت برخاسته است.
البته دولت بایدن تلاش بسیاری برایاراپه انواع حمایت ها از تل آویو نموده است. از جمله این موارد باید به اقدامات واشگتن برای حفظ برتری نظامی اسرائیل با ارسال سیل تجهیزات نظامی و انواع مهمات از جمله بمب های هدایت شونده سنگر شکن اشاره نمود.
از زمان عملیات طوفان الاقصی در 7 اکتبر 2023، آمریکا 17.9 میلیارد دلار به اسراپیل اختصاص داده که بیشترین کمک نظامی ارسال شده به اسرائیل در طول یک سال محسوب می‌شود. کمک های آمریکا به اسرائیل از زمان شروع جنگ غزه شامل تامین مالی نظامی، فروش تسلیحات، حداقل 4.4 میلیارد دلار برداشت از زرادخانه های ایالات متحده و تحویل تجهیزات بوده است. بسیاری از تسلیحات ارائه شده از سوی ایالات متحده در این یک سال، شامل مهماتی از گلوله‌های توپخانه گرفته تا بمب‌های هدایت‌شونده دقیق و سنگر شکن بوده که مستقیما توسط اسراپیل علیه مردم غزه و لبنان مورد استفاده قرار می گیرد.
علاوه بر کمک‌های نظامی و مالی آمریکا به رژیم صهیونیستی، واشنگتن حمایت سیاسی علنی نیز از رژیم صهیونیستی در مجامع جهانی داشته و مانع تصویب هرگونه قطعنامه‌ای برای توقف جنگ علیه غزه شده است. آمریکا با استفاده ابزاری از حق وتو در شورای امنیت، نه تنها اجازه نداد قطعنامه‌ای علیه رژیم صهیونیستی تصویب شود بلکه مدعی شد: "آنچه رژیم صهیونیستی انجام می‌دهد دفاع مشروع است."
با این حال این ادعای دولت بایدن هم در سطح افکار عمومی جهانی و هم در داخل آمریکا هرگز مورد پذیرش قرار نگرفته است. در داخل آمریکا تاکنون صدها تظاهرات و گردهمایی گسترده به منظور حمایت از فلسطینی ها و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی برگزار شده است.
ضمن اینکه جنبش گسترده دانشجویان آمریکایی که به دانشگاههای آمریکا و حتی اروپا نیز سرایت کرد در راستای انتقاد از سیاست آمریکا و در حمایت از فلسطین صورت گرفته است.
روزنامه نیویورک تایمز در این باره نوشت: اکنون، تحقق آرمان فلسطین به یک مطالبه بین المللی تبدیل شده و حتی در آمریکا، نسل جدید از اسرائیل حمایت نمی کنند.
لازم به ذکر است که دولت بایدن جدای از کمک‌های مستقیم مالی، نظامی، سیاسی و رسانه‌ای به اسرائیل، برای حمایت ازرژیم صهیونیستی، اقدامات تنبیهی مانند اعمال تحریم علیه دیگر کشورها و تصویب قوانینی برای جلوگیری از تضعیف اسرائیل را نیز در دستور کار قرار داده است.
به رغم این حمایت ها اما به نظر می رسد اقدامات افراطی نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به خصوص اصرار بر ادامه جنگ غزه از یک سو وحملات گسترده و بی سابقه به لبنان و ادعای پاسخ نظامی به عملیات موشکی وعده صادق 2 ایران که خطر گسترش جنگ به کل منطقه غرب آسیا را دو چندان می کند در مجموع باعث شده تا روابط دولت بایدن با تل آویو دچار تنش و بحران شود.
روزنامه «واشنگتن پست» در گزارشی با اشاره به لغو ناگهانی سفر برنامه‌ریزی شده یوآو گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به آمریکا، آن را نشان‌دهنده وجود تنش میان واشنگتن و تل آویو دانست.
ظاهرا نتانیاهو روز سه‌شنبه به گالانت اطلاع داد که تنها زمانی می‌تواند سفر برنامه‌ریزی شده خود به واشنگتن را انجام دهد که دو شرط برآورده شده باشد یکی از شروط انجام گفت وگوی تلفنی بین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا است که نتانیاهو از چند روز پیش در انتظار برقراری تماس تلفنی با واشنگتن و انجام این گفت وگو است. شرط دوم، تائید تجاوز نظامی به ایران از سوی این رژیم است.
تارنمای خبری «آکسیوس» نیز درباره تنش بین آمریکا و اسرائیل نوشت: "دولت بایدن در هفته‌های اخیر به نحو فزاینده‌ای نسبت به آنچه که تل‌آویو درباره برنامه‌های نظامی و دیپلماتیک خود در جنگ با محور مقاومت بیان می‌کند، بی‌اعتماد شده است."
یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیزاظهار داشت که آمریکا «صراحتا اعلام کرده است که به‌ دنبال جنگ با ایران نیست» و «خواستار شفاف ‌سازی اسرائیل برای برنامه‌های خود برای واکنش نظامی به حمله موشکی تهران است.»
البته باید خاطر نشان ساخت که تنش کنونی بین واشنگتن و تل آویو به معنای قطع و یا کاهش حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی نبوده و دولت بایدن بارها اعلام و تاکید کرده که ایالات متحده در هر شرایطی از اسرائیل حمایت می کند.
نویسنده: سیدرضا میرطاهر
117

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1226934/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

میلر : گزارش ها درباره گفت و گوی مخفیانه آمریکا با ایران درباره آتش بس نادرست است

جزئیات تازه از تماس بایدن و نتانیاهو/ گفت‌وگو درباره آینده عملیات نظامی اسرائیل علیه حزب‌الله

بزرگ‌ترین تلسکوپ رادیویی تک‌شیشه‌ای جهان +عکس

درخواست تجدید نظر در دکترین دفاعی

آمریکا بیشتر به دنبال مذاکره با ایران است تا تنش

دیدار پزشکیان با پوتین به سامانه دفاعی موشکی اس

ورود تجهیزات جدید به پایگاه آمریکا در شرق سوریه

حمله پهپادی مقاومت عراق به یک هدف حیاتی در ایلات

حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر ایلاتِ اسرائیل

مشاور فرمانده کل سپاه: هزاران موشک آماده شلیک داریم | رصد روز

حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به ایلات

ساخت دستگاه تولید آب از انرژی خورشیدی؛ اختراعی که در اروپا طلایی شد

شام آخر این پرسپولیسی در تلویزیون

آمریکا یک فرد ایرانی- آمریکایی را به اتهام نقض تحریم ها بازداشت کرد

افشاگری درباره گفت و گوی نتانیاهو با بایدن

آمریکا یک فرد ایرانی آمریکایی را بازداشت کرد

آمریکا یک شهروند ایرانی-آمریکایی را بازداشت کرد

مشاور بایدن: یحیی السنوار همچنان زنده است

پیشنهاد آمریکا به اسرائیل درباره لبنان

آمریکا یک فرد ایرانی- آمریکایی را بازداشت کرد

واکنش شدید عراق درباره گستاخی به آیت‌الله سیستانی

فیلم/ حمله پهپادی مقاومت عراق به ایلات و جولان

صدای انفجار درجنوب اسرائیل/ حمله پهپادی موفق مقاومت عراق به ایلات

یک کلیک تا خاموشی اقتصاد رژیم صهیونیستی

استاندارگیلان :گسترش بانکهای قرض الحسنه به شکوفایی اقتصادی کمک می کند

کری خوانی ستاره تیم ملی فوتبال ژاپن در عربستان

چراغ سبز اتحادیه اروپا به استفاده از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای اعطای وام 35 میلیارد یورویی به اوکراین

دولت چین در آستانه درد؛ لحظه سرنوشت‌ساز فرا رسید/ شی جین‌پینگ فرمان حیاتی را صادر می‌کند؟

جانشین بیرانوند فیکس تیم ملی شد!

آسمان افغانستان، امن‌ترین آسمان خاورمیانه

واشنگتن‌پست: اختلافات رسانه‌ای نتانیاهو و بایدن را باور نکنید

افشاگری درباره پیامی که بین بایدن و نتانیاهو رد و بدل شد

افشاگری نشریه آمریکایی از اختلافات بین نتانیاهو و بایدن

هشدار دروغ آمریکا به اسرائیل درباره لبنان

مشاور بایدن: السنوار همچنان زنده است

تنش ژئوپولیتیکی فرسایشی در عمق استراتژیک؛ نقشه آمریکا برای تضعیف قدرت‌های منطقه‌ای / مهدی خورسند: آمریکا پشت تحریک اسرائیل است

آمریکا یک فرد ایرانی آمریکایی را به اتهام نقض تحریم ها بازداشت کرد

سخنان تهدیدآمیز سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خطاب به مردم لبنان چه بود؟

گرمای جهانی و افزایش طوفان‌های ویرانگر؟!

جانباز 70 درصد «میرآقا جودکی» آسمانی شد

گسل اقتصادی کانادا و آمریکا

برگزاری اولین جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی با حضور رئیس جمهور

پیش‌بینی متفاوت درباره قیمت دلار

جنگ غزه چه بلایی سر اقتصاد اسرائیل آورده است؟

شکست تیم ملی ایران تنیس روی میز برابر ژاپن

تیم ملی تنیس روی میز مغلوب ژاپن شد – رسانه7 | اخبار ورزشی

تیم ملی تنیس روی میز مغلوب ژاپن شد – آفتاب نو | اخبار ورزشی

تیکه سنگین یک سامورایی‌ برای عربستانی ها

شکست پینگ پنگ ایران مقابل ژاپن در قهرمانی آسیا

شکست پینگ پنگ ایران مقابل ژاپن در قهرمانی آسیا | اخبار ورزشی