ایرانیان جهان

آخرين مطالب

آخرین تقلای تل‌آویو برای یارگیری علیه تهران؛ تماس بایدن و نتانیاهو همزمان با آمادگی اسراییل برای حمله همه‌جانبه به لبنان خاورمیانه‌

آخرین تقلای تل‌آویو برای یارگیری علیه تهران؛ تماس بایدن و نتانیاهو همزمان با آمادگی اسراییل برای حمله همه‌جانبه به لبنان
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - این درحالی است که روزنامه واشنگتن پست به نقل از مقامات اسراییلی نیز مدعی شده این رژیم در حال آمادگی برای «پاسخ ادعایی نظامی قابل توجه» به ایران است. به گزارش نیویورک تایمز، این اولین تماس بین بایدن و نتانیاهو در دو ماهه اخیر خواهد بود و در حالی صورت می‌گیرد که رژیم اسراییل ادعا کرده قصد دارد «حملات (ادعایی) بزرگی» را علیه ایران تدارک ببیند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
بسیاری از ناظران مدعی‌اند که اجرایی شدن چنین طرح ماجراجویانه‌ای زمینه‌ساز رویارویی همه‌جانبه در خاورمیانه می‌شود. به ادعای دو مقام اسراییلی در گفتگو با اکسیوس، نتانیاهو سه‌شنبه شب ساعت‌ها با وزرای ارشد و روسای ارتش و سرویس‌های اطلاعاتی اسراییل در تماس بود تا در مورد دامنه و زمان حملات احتمالی رژیم اسراییل به ایران تصمیم‌گیری کند. این منابع به اکسیوس گفتند مقامات اسراییلی ادعا می‌کنند حمله ادعایی علیه ایران می‌تواند «قابل توجه» باشد و احتمالا شامل ترکیبی از حملات هوایی به اهداف نظامی در ایران و عملیات‌های تروریستی مانند آنچه در ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس در تهران رخ داد، باشد.
همزمان، منابع خبری عبری گزارش می‌دهند یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم اسراییل، سفر از پیش تعیین شده خود به واشنگتن برای گفتگو با همتای امریکایی‌اش را به تعویق انداخته است. این منابع عبری علت تعویق این سفر را مخالفت نتانیاهو با انجام آن می‌دانند. به گزارش رویترز، سفر گالانت که برای روز چهارشنبه برنامه‌ریزی شده بود، قرار بود بر هماهنگی با ایالات‌متحده در مورد حمله تلافی‌جویانه احتمالی اسراییل علیه ایران متمرکز شود. ناظران مخالفت نتانیاهو با سفر گالانت را نشانه دیگری از تنش میان او و وزیر جنگ کابینه می‌دانند؛ همانی که در دو سال گذشته «بی‌بی» دو بار تلاش کرد برکنارش کند.
با این همه گروهی دیگر از ناظران و مقامات امریکایی علت این مخالفت‌خوانی را بی‌اعتمادی عمیق حاکم بر روابط نتانیاهو و بایدن قلمداد می‌کنند. چهار مقام امریکایی به آسوشیتدپرس گفتند که دولت بایدن در هفته‌های اخیر به طور فزاینده‌ای نسبت به برنامه‌های نظامی و دیپلماتیک (ادعایی) اسراییل در جنگ چند جبهه‌ای بی‌اعتماد شده است.
این تحولات درحالی است که یورش جنگنده‌ها و نیروی زمینی اسراییل به نقاط مختلف لبنان با شدت ادامه دارد. رسانه‌های دولتی لبنان گزارش دادند جنگنده‌های رژیم اسراییل سه‌شنبه شب، با حملات هوایی شبانه به چهار ساختمان مسکونی در حومه جنوبی بیروت، تلفات و ویرانی‌های گسترده‌ای را رقم زدند.
این درحالی است که بنیامین نتانیاهو لبنان را تهددید کرده و مدعی است، این کشور ممکن است با سرنوشتی «مانند غزه» مواجه شود. در همین حال، بنیامین نتانیاهو در نطقی ویدیویی مدعی شد این رژیم در حملات هوایی اخیر به ضاحیه بیروت، سیدهاشم صفی‌الدین را ترور و به شهادت رسانده است. این درحالی است که حزب‌الله لبنان این ادعا را رد می‌کند و هنوز درباره سرنوشت سیدهاشم صفی‌الدین بیانیه‌ای رسمی صادر نکرده است. در همین حال، سی‌ان‌ان گزارش می‌دهد شیخ نعیم قاسم، نایب دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی اخیر خود از تلاش‌های سیاسی نبیه بری، رییس پارلمان لبنان تحت عنوان آتش‌بس حمایت کرد، هر چند او از اظهارنظر و تعیین پیش‌شرط‌ها برای برقراری آتش‌بس خودداری کرد. همزمان رسانه‌های عربی می‌گویند که حزب‌الله زمانی با آتش‌بس موافقت می‌کند که تنش‌ها و درگیری‌ها در غزه متوقف شود.
بیشتر بخوانید:نتانیاهو: اگر نجنگیم، خواهیم مُرد!
در غزه نیز شرایط بهتر از لبنان نیست؛ رویترز گزارش می‌دهد دست‌کم 25 فلسطینی - ازجمله پنج کودک و دو زن- در حملات هوایی اسراییل به مرکز غزه در روز سه‌شنبه کشته شدند. ناظران به رویترز گفتند ارتش اسراییل در تلاش است «به طور نظام‌مند» مناطق جنگ‌زده شمال، منطقه‌ای که جابه‌جایی دسته‌جمعی دیگری از غیرنظامیان در جریان است.
را خالی از سکنه کند.
نبرد زمینی در مرز لبنان نیز ادامه دارد. به گزارش المیادین، حزب‌الله اعلام کرد زمانی که نیرو‌های اسراییلی سعی داشتند از طریق شهر بلیده به جنوب لبنان نفوذ کنند، به واسطه واکنش تند رزمندگان حزب‌الله، مجبور به عقب‌نشینی شدند. این تحولات درحالی است که اسراییل یورش زمینی خود در لبنان را گسترش داد و لشکر چهارمی را از نیرو‌های ذخیره خود در جنوب این کشور مستقر کرد.
پیش از این، معاون رهبر حزب‌الله گفته بود که نیرو‌های اسراییلی از زمان آغاز تهاجم به لبنان، قادر به پیشروی نبوده‌اند. همزمان، ارتش اسراییل به ساکنان نواحی جنوبی لبنان از رودخانه عوالی تا حدود 60 کیلومتری جنوب مرز هشدار داده خانه‌های خود را ترک کنند. ناظران این اقدام اسراییل را نقض آشکار حقوق مردم نواحی جنوب لبنان می‌دانند که می‌تواند به بحرانی انسانی در این کشور بدل شود. تاکنون نزدیک به یک میلیون و نیم غیرنظامی در لبنان مجبور شده‌اند خانه‌های خود را ترک کنند.
منبع: روزنامه اعتماد

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1227152/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نبرد بزرگ آسیا با دوئل ژاپن و عربستان/ برنامه 9 دیدار دور سوم – آفتاب نو | اخبار ورزشی

شفگتی بزرگ: سقوط قهرمان اروپا در منچستر

دیدار با پوتین با دو موضوع اسراییل و کانال زنگزور؛ وجه مهم سفر پزشکیان به ترکمنستان

ابراز نگرانی چین از تنش‌های خاورمیانه

روئینگ ایران درخشید؛ صعود سه نماینده به فینال قهرمانی آسیا

چین نگرانی خود را درباره اقدامات تنش‌زای رژیم صهیونیستی علیه ایران ابراز کرد

رویکرد وزارت راه و شهرسازی تغییر کرد/ برقی سازی راه آهن تهران- مشهد با فاینانس چین

صعود نمایندگان ایران به فینال

صعود نمایندگان ایران به فینال روئینگ قهرمانی آسیا

ممنوعیت رنگ‌آمیزی و سبززدایی مرکبات نوبرانه مازندران

طالبان: جامعه جهانی باید واقعیت‌های افغانستان را درک کند

آمریکا: سنوار زنده و تصمیم‌گیرنده اصلی در حماس است

سرنوشت طلای جهانی به‌دست تورم آمریکا افتاد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: خبر گفت‌وگوی مخفیانه آمریکا و کشورهای عربی با ایران برای آتش بس جامع در خاورمیانه صحت ندارد

آمریکا: معتقدیم یحیی سنوار همچنان تصمیم‌گیرنده است

افزایش 0.8 درصدی بهای نفت برنت

سرمربی خارجی در لیگ ایران؛ اگر جنگ شود، می‌جنگم!

قیمت نفت صعودی شد

قیمت طلا باز هم ریخت/ قیمت جدید طلا امروز 19 مهر 1403

قیمت دلار و یورو در مرکز مبادله ایران؛ پنجشنبه 19 مهر

قیمت نفت به 77 دلار و 21 سنت در هر بشکه رسید

ماجرای مذاکره محرمانه و فوری ایران و آمریکا+ واکنش ها

با ایران درباره آتش‌بس در منطقه مذاکره محرمانه‌ای نداشتیم

نماینده روسیه در سازمان ملل: اسرائیل علاقه‌ای به حل مسالمت‌آمیز مشکلات ندارد

آیا ایران و آمریکا مذاکره محرمانه ای داشتند؟

آیا ایران واقعاً «بزرگ ترین دشمن» واشنگتن است؟

واکنش قیمت نفت به تنشهای ژئوپلیتیکی بر عرضه خاورمیانه

واکنش قیمت نفت به تنش‌های ژئوپلیتیکی بر عرضه خاورمیانه

عراقچی: غیرمستقیم با آمریکا تبادل نظر می‌کنیم | ما آماده‌ایم ، اسرائیل می‌تواند اراده ما را امتحان کند | هر چیزی مقاومت بخواهد فراهم می‌کنیم

قیمت نفت امروز 19 مهر 1403 در بازار جهانی/ نفت برنت 77 دلار و 21 سنت شد

سرمربی خارجی شاغل در لیگ برتر ایران؛ اگر جنگ شود، اسلحه به دست می‌گیرم و با آمریکا می‌جنگم!

عراقچی: غیرمستقیم با آمریکا تبادل نظر می‌کنیم/ ما هر چیزی مقاومت بخواهد فراهم می‌کنیم

فرآیند دیدنی صید و فرآوری میگو در آمریکا (فیلم)

ورق انتخابات امریکا برگشت/ ترامپ از مناظره با هریس امتناع کرد کرد

طوفان میلتون فلوریدا چیست؟ + فیلم

کارنامه غول خودروهای برقی آمریکا سبز شد

کاخ سفید در سکوت: آیا اسرائیل به ایران حمله خواهد کرد؟

طوفان میلتون با آمریکا چه کرد؟

ماجرای مربی رقص شدن داریوش مهرجویی در آمریکا

موضوع سیاست انرژی تا چه اندازه در انتخابات آمریکا اهمیت دارد؟

سازمان ملل آمار داد: بیش از 900 هزار نفر در لبنان آواره شده‌اند

اشغالگران هر جنبنده‌ای را در شمال غزه هدف قرار می‌دهند

شهادت 5 امدادگر در حملات اشغالگران به لبنان؛ حزب‌الله با موشک پاسخ داد

کمیسر آژانس آنروا: غزه غیرقابل شناسایی شده است

صربستان زیر بار تحریم روسیه نرفت

مسدودشدن 60 سایت فروش بلیت بدون مجوز

دو سناریوی مهم برای نوسان قیمت دلار

نخست وزیر عراق: آوارگان لبنانی، مهمانان عراق هستند

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق: ورود به بازار ارز، قمار کردن است!

برای سربلندی این‌کشورهمه باید پای‌کار باشیم