ایرانیان جهان

آخرين مطالب

سرمقاله دنیای اقتصاد/ پیش‌بینی‌ نوبل اقتصاد خواندنی ها

سرمقاله دنیای اقتصاد/ پیش‌بینی‌ نوبل اقتصاد
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - دنیای اقتصاد / « پیش‌بینی‌ نوبل اقتصاد » عنوان سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد به قلم دکتر مهدی قدسی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
 جایزه نوبل اقتصاد، به‌‌‌عنوان معتبرترین جایزه در این حوزه، تاثیر چشمگیری بر تحول و پیشرفت علم اقتصاد دارد. این جایزه به محققانی اعطا می‌شود که به توسعه نظریه‌‌‌های جدید یا کاربردهای نوین اقتصادی در حوزه‌‌‌های مختلف کمک کرده‌‌‌اند. برندگان نوبل اقتصاد معمولا ایده‌‌‌ها و رویکردهای نوآورانه‌‌‌ای ارائه می‌دهند که باعث تحول و تغییر جهت‌‌‌گیری‌‌‌های پژوهشی و سیاستگذاری اقتصادی می‌شود.
در هر سال، انتخاب کاندیداهای نهایی جایزه نوبل اقتصاد تحت‌تاثیر شرایط موجود و اتفاقات سال‌های اخیر قرار می‌گیرد. به‌عنوان مثال، در سال 2023، جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی به کاتالین کاریکو (Katalin Karikó) و درو وایزمن (Drew Weissman) به ‌‌‌دلیل اکتشافات آنها در مورد تغییرات پایه نوکلئوزیدی که ساخت واکسن‌های mRNA موثر علیه کووید-19 را ممکن ساخت، اعطا شد. به‌‌‌‌عنوان نمونه‌‌‌ای دیگر، در سال 2013 سه اقتصاددان در زمینه مالی به‌‌‌ دلیل تجزیه و تحلیل‌‌‌های تجربی و اقتصادسنجی در حوزه قیمت‌گذاری دارایی‌‌‌ها به‌‌‌ صورت مشترک جایزه نوبل را دریافت کردند؛ هرچند هریک در حوزه‌‌‌ای متفاوت فعالیت می‌‌‌کردند.

رابرت شیلر (Robert Shiller) برای نوآوری‌‌‌های خود در شاخص قیمت‌گذاری دارایی‌‌‌ها، لارس پیتر هانسن (Lars Peter Hansen) برای ارائه تست‌‌‌های درون‌‌‌زایی در روش گشتاورهای تعمیم‌‌‌یافته (GMM) و یوجین اف. فاما (Eugene F. Fama) برای مدل سه‌‌‌عاملی در تجزیه و تحلیل پرتفوی دارایی‌‌‌ها، جایزه نوبل را به دست آوردند. این جوایز در حالی اعطا شد که طی سال‌های 2007 تا 2008، رکود مالی جهانی بزرگی بسیاری از کشورهای پیشرفته با بازارهای مالی پیچیده را تحت‌تاثیر قرار داده بود و تحقیقات این اقتصاددانان که پیش از این رکود انجام شده بود، بررسی بازارهای مالی را آسان‌‌‌تر کرده بود. پیش‌تر، در سال 2003، شیلر در کتابی با عنوان «آیا در بازار مسکن حباب وجود دارد؟» نسبت به احتمال وقوع رکود مالی هشدار داده بود.
به دلیل وجود شرایط جهانی یکسان، جایزه نوبل اقتصاد می‌تواند همبستگی زیادی با دیگر جوایز نوبل در آن سال داشته باشد. می‌توان نمونه‌های متعدد، از جمله جایزه اخیر نوبل اقتصاد در سال 2023 را مثال زد که به کلودیا گلدین (Claudia Goldin) به خاطر تحقیقات او برای پیشرفت درک بهتر ما از نتایج بازار کار زنان داده شد. همزمان جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی برای فعالیت‌هایش در جهت حمایت از حقوق زنان داده شد.
جایزه نوبل فیزیک امسال به جان جی. هاپفیلد (John J. Hopfield) و جفری ای. هینتون (Geoffrey E. Hinton) به‌‌‌دلیل اکتشافات و اختراعات بنیادینی که یادگیری ماشینی با استفاده از شبکه‌‌‌های عصبی مصنوعی را ممکن ساخته‌‌‌اند، اعطا شده است. جایزه نوبل شیمی نیز به دیوید بیکر (David Baker) برای طراحی پروتئین محاسباتی و به دمیس حسابیس (Demis Hassabis) و جان ام. جامپر (John M. Jumper) برای پیش‌بینی ساختار پروتئین تعلق گرفته است. همچنین، جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی امسال به ویکتور آمبروس (Victor Ambros) و‌ گری روکون (Gary Ruvkun) به‌‌‌دلیل کشف میکرو RNA و نقش آن در تنظیم ژن پس از رونویسی اعطا شد. این موارد نشان می‌دهد که توجه کمیته نوبل امسال به‌‌‌طور قابل‌‌‌توجهی به حوزه فناوری‌‌‌های مدرن معطوف بوده است.
با توجه به اینکه در سال‌های اخیر در حوزه سیاستگذاری، کسب‌وکار و بازارهای مالی، توجه زیادی به موضوعاتی مانند اقتصاد دیجیتال، هوش مصنوعی، توسعه پایدار و تغییرات اقلیمی شده است، این احتمال وجود دارد کاندیدای نوبل اقتصاد امسال نیز به اقتصاددانی تعلق گیرد که بیشترین مشارکت را در یکی از این حوزه‌‌‌ها داشته است.
یکی از گزینه‌‌‌های مورد بحث مهم در این زمینه، سوزان آتی (Susan Athey) است که به‌‌‌دلیل معرفی یادگیری ماشینی و تحلیل روابط علّی در اقتصاد شهرت دارد. او به‌‌‌ویژه در زمینه الگوریتم‌‌‌ها و بازارهای آنلاین تحقیق کرده و کاربردهای اقتصاد دیجیتال را در پلتفرم‌‌‌های بزرگ مورد بررسی قرار داده است. تحقیقات او به بهبود تبلیغات دیجیتال، توصیه‌‌‌گرهای شخصی‌‌‌سازی‌‌‌شده و نحوه تعامل کاربران با فناوری‌‌‌های دیجیتال کمک شایانی کرده است. سوزان آتی همسر گیدو ایمبنز (Guido Imbens) است که در سال 2021 به‌‌‌همراه یوشوآ انگریست (Joshua Angrist) به‌‌‌خاطر مشارکت شگرفشان در روش‌‌‌شناختی تجزیه و تحلیل روابط علّی، جایزه نوبل اقتصاد را دریافت کردند.
با این حال، از آنجا که امسال جایزه نوبل فیزیک نیز به یادگیری ماشینی تعلق گرفته است، ممکن است احتمال انتخاب سوزان آتی برای دریافت جایزه نوبل اقتصاد کاهش یابد. دارون عجم‌‌‌اوغلو (Daron Acemoglu) و دیوید آتور (David Autor) نیز از گزینه‌‌‌های مطرح در حوزه فناوری‌‌‌های مدرن و وابستگی مسیر تکنولوژی محسوب می‌‌‌شوند. این دو اقتصاددان در زمینه فناوری‌‌‌های سبز، فناوری‌‌‌های دیجیتال و روبات‌‌‌های صنعتی مقالات و پژوهش‌‌‌های ارزشمند و تاثیرگذاری را در سال‌های اخیر منتشر کرده‌‌‌اند. جی. استیون اولی (G. Steven Olley) و آریل پیکس (Ariel Pakes) نیز از دیگر افراد مطرح در این حوزه هستند.
آنها در مقاله‌‌‌ای با عنوان «پویایی بهره‌‌‌وری در صنعت تجهیزات مخابراتی» که در سال 1996 در نشریه اکونومتریکا منتشر شد، نوآوری مهمی در نحوه محاسبه بهره‌‌‌وری کل عوامل در علم اقتصادسنجی ارائه کردند. این بدعت نوآورانه به‌‌‌عنوان مبنایی برای سایر روش‌های تخمینی این پروکسی فناوری در سال‌های بعد قرار گرفت. به‌‌‌طور کلی، به نظر می‌رسد که نوبل اقتصادی امسال تحت‌تاثیر هیاهوی پیرامون هوش مصنوعی قرار دارد. با توجه به ‌گذار از انقلاب صنعتی چهارم (صنعت4.0) به انقلاب صنعتی بعدی، کمیته نوبل امسال به چهره‌‌‌های تاثیرگذار بر این تحولات توجه ویژه‌‌‌ای داشته است. باید منتظر ماند و دید که آیا کمیته رأی‌‌‌دهندگان نوبل حوزه اقتصاد می‌‌‌تواند اقتصاددانی را انتخاب کند که در حوزه فناوری‌‌‌های نوین نقشی کلیدی ایفا کرده و تاثیری چشمگیر بر فهم ما از تکامل این انقلاب صنعتی و تاثیر آن بر زندگی روزمره انسان‌‌‌ها داشته باشد یا خیر.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1229829/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فیلم | استقبال کاربران عرب زبان از اقدام قالیباف در سفر به لبنان

نواده سلمان فارسی رژیم صهیونیستی را به چالش کشید

اکرم عفیف منتظر ایران است؛ این بار مثل بازی با ژاپن باشید!

ما موشک‌های بالستیک به روسیه ارائه ندادیم

عراقچی: اروپا برای کوتاه‌آمدن در مقابل باج‌خواهی اسرائیل، بهانه دیگری پیدا کند

عراقچی: اروپا بهانه دیگری پیدا کند، ما موشک‌های بالستیک به روسیه نداده‌ایم!

موشک‌ بالستیک به روسیه نداده‌ایم

وزیر امور خارجه: موشک‌های بالستیک به روسیه نداده‌ایم

چند توصیه عراقچی به اروپایی‌ها (22 مهر 1403)

واکنش عراقچی به ارسال موشک بالستیک از ایران به روسیه

موشک‌ بالستیک به روسیه نداده‌ایم/ اگر اروپا نیاز به بهانه‌ دارد، داستان دیگری پیدا کند

تاریخ‌سازی یامال در شبی تلخ

واکنش عراقچی به ادعاها در خصوص ارسال موشک بالیستیک به روسیه

عراقچی: ما موشک‌های بالستیک به روسیه نداده‌ایم/ اگر اروپا نیاز به بهانه‌ای برای کوتاه آمدن در مقابل باج‌خواهی اسرائیل دارد، بهتر است داستان دیگری پیدا کند

ما موشک‌های بالستیک به روسیه نداده‌ایم/ اروپا بهانه دیگری برای کوتاه آمدن در مقابل رژیم صهیونیستی پیدا کند

عراقچی خطاب به اروپاییان: موشک به روسیه نداده‌ایم، داستان دیگری پیدا کنید

عراقچی: ما موشک‌های بالستیک به روسیه ندادیم

به روسیه موشک بالستیک نداده‌ایم

عراقچی: اروپا برای باج دادن به اسرائیل بهانه دیگری پیدا کند

گلایه عراقچی از مقامات اروپا؛ بهتر است داستان دیگری پیدا کنند

موشک‌های بالستیک به روسیه نداده‌ایم

عراقچی: دوباره تاکید می کنم ما موشک‌های بالستیک به روسیه نداده‌ایم

ایران موشک بالستیک به روسیه نداده است/ اروپا داستان دیگری پیدا کند

عراقچی: موشک‌ بالستیک به روسیه نداده‌ایم

خلیج‌ فارس در بزنگاه تاریخی

بارگیری اتوبوس سه‌کابینه از چین به سمت تهران/ به‌کارگیری به صورت آزمایشی

حمله به برانکو؛ پروفسور بد، اما...

◄ بارگیری اتوبوس سه کابینه از چین به سمت تهران/ تراموا در مسیر ورود به پایتخت

خودرو‌های برقی نردبان رشد اقتصاد چین شد

6 مدال رویینگ ایران در قهرمانی آسیا/ طلای نوروزی و زارعی در قایق 2 نفره

مواضع شرقی و حوادث منطقه

تلاش‌های جدید پکن برای نجات بازار مسکن از رکود

بارگیری اتوبوس سه‌کابینه از چین به سمت تهران

پورشه به مرسدس بنز و بی‌ام ‌و پیوست

استقرار سامانه ضدموشکی «تاد»/ کابینه جنگ اسرائیل متشنج شد

وزیر صنعت برای خودروسازان ژاپنی چه شرطی گذاشت؟

نفت ایران به راحتی در حال صادر شدن است

یخ‌زدگی عجیب دریاچه میشیگان آمریکا+فیلم

یک کشته و 9 زخمی بر اثر تیراندازی در دانشگاه تنسی آمریکا

واکنش افشین پیروانی به نایب قهرمانی هادی چوپان در مستر المپیا / عکس

نبیه بری: سفر قالیباف برای همبستگی بود/ ایران خواستار آتش بس است/ آمریکا خوب حرف می زند، اما عمل نمی کند/ موضع حزب الله در میدان بسیار خوب است

قیمت دلار و یورو در مرکز مبادله ایران؛ یکشنبه 22 مهر

صعود بیت‌کوین در آستانه انتخابات آمریکا

وضع تحریم‌های جدید آمریکا در رابطه با بخش انرژی ایران نوعی «باج دهی» به رژیم یاغی اسرائیل است

هریس سلامتی ترامپ را به چالش کشید

تاکید می‌کنم که ما موشک‌های بالستیک به روسیه نداده‌ایم

آمریکا تامین کننده اصلی تسلیحات رژیم صهیونیستی در نسل کشی غزه و لبنان است

قیمت دلار و یورو در صرافی ملی امروز 22 مهر 1403

عکس/ طوفان میلتون فلوریدای آمریکا را درهم کوبید

سخنگوی وزارت امورخارجه: اعتیاد رژیم آمریکا به سیاست فشار حداکثری، هیچ تاثیری بر اراده ایران برای دفاع از حاکمیت خود نخواهد داشت