ایرانیان جهان

آخرين مطالب

هزینه‌های خانوار‌های فقیر به شدت افزایش پیدا کرده است اخبار ایران

هزینه‌های خانوار‌های فقیر به شدت افزایش پیدا کرده است
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - روزنو :
براساس آمار‌های مرکز آمار ایران، ضریب جینی در سال 1402 به 0.39 واحد رسیده در حالی‌که این رقم در سال پیش از آن 0.38 بوده و در نتیجه، یک افزایش یک صدم درصدی در این ضریب نسبت به سال 1401 رخ داده است.
سیاست‌های مقابله با تورم، چندان موفق نبوده است. وقتی در اقتصاد تورم افزایش پیدا می‌کند، جمعیت فقرا هم افزایش پیدا می‌کند و برعکس، اغنیا قدرتمند‌تر می‌شوند و این اتفاق در اقتصاد ایران رخ داده است
ضریب جینی یا شاخص جینی، معیاری از پراکندگی آماری در اقتصاد است که برای نشان دادن نابرابری درآمد یا ثروت در یک کشور یا هر گروه دیگر از مردم در نظر گرفته شده است.
با توجه به گزارش اخیر مرکز آمار پرسش‌هایی درباره علل افزایش ضریب جینی و نگرانی‌هایی درباره ادامه این اتفاق وجود دارد، «مهدی پازوکی» اقتصاددان و تحلیلگر امور اقتصادی به فرارو گفت: آمار ضریب جینی در ایران براساس هزینه خانوار است نه براساس درآمد. اگر بخواهیم اطلاعات درآمدی ایران را محاسبه کنیم، وضعیت درآمد یا به عبارتی اختلاف درآمدی در جامعه، به مراتب بیشتر از ضریب جینی است. در کشور‌های توسعه‌یافته، ضریب جینی براساس درآمد خانوار محاسبه می‌شود اما در ایران براساس هزینه‌ها. 
درواقع فرض بر این است که درآمد خانوار برحسب هزینه‌های خانوار خرج می‌شود ولی همین آمار هزینه هم بدتر شده است. زمانی‌که دولت سیزدهم به قدرت رسید، استراتژی توسعه مبهمی داشت و برنامه اقتصادی جامعی نداشت. این دولت که سال 1400 به قدرت رسید بعد از بیش از دو سال و نیم و در سال 1403، برنامه هفتم را به تصویب رساند و در این مدت، برنامه ششم دولت دوازدهم تمدید شده بود. پس یکی از مهمترین دلایل مشکلات بعدی ابهام در استراتژی اقتصادی دولت بود.
درآمد خانواده‌ها به اندازه تورم 
افزایش نیافته است
وی افزود: در نهایت عدم سیاست‌گذاری‌های درست در دولت سیزدهم، به اینجا منتهی شد که هزینه خانوار، به شدت افزایش پیدا کرد و به طور متوسط در 3 سال گذشته نرخ تورم ما بیش از 42درصد بوده است. اما چرا این تورم نه تنها پایین نیامد و بلکه در بازه‌ای به 45درصد هم رسید؟ دلیل اصلی و اساسی این مسأله است که دولت برنامه‌ای برای مبارزه با تورم و ثبات اقتصادی نداشت و قیمت اقلام خوراکی با سیاست‌های آزادسازی دولت دوازدهم و سیزدهم در زمینه ارز به شدت افزایش پیدا کرد. درواقع ارزش پول ملی ایران کاهش پیدا کرد. در ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم، قیمت ارز حدود 25هزار تومان بود اما در پایان دولت سیزدهم این قیمت به حدود 60هزار تومان رسید یعنی ارزش پول ملی، بیش از 2 برابر کاهش پیدا کرد. وقتی ارزش پول ملی کاهش پیدا می‌کند به معنای تورم فزاینده در اقتصاد کشور است و در نتیجه تورم اقلام خوراکی به شدت بالا و حتی بالای 45درصد بود. برای مثال گوشت قرمز از 120هزار تومان به 700هزار تومان، مرغ از حدود 20هزار تومان به بالای 70هزار تومان و برنج از حدود 30هزار تومان به 120هزار تومان رسید. وقتی اقلام خوراکی چنین تورمی را تجربه می‌کنند به این معناست که هزینه‌های خانوار به شدت افزایش یافته و خانوار‌های فقیر به شدت آسیب دیده‌اند. این در حالی‌ست که درآمد خانواده‌ها به اندازه تورم افزایش نیافته است.
بودجه 1403 شامل مشکلات زیادی است. برای مثال حقوق کارمندان دولت 20درصد افزایش پیدا کرده در حالی‌که بودجه صداوسیما بیش از 2 برابر این عدد افزایش پیدا کرده است
افزایش تورم، تعداد فقرا را بیشتر می‌کند
این اقتصاددان در ادامه گفت: این گزارش به صراحت نشان می‌دهد که سیاست‌های مقابله با تورم، چندان موفق نبوده است. وقتی در اقتصاد تورم افزایش پیدا می‌کند، جمعیت فقرا هم افزایش پیدا می‌کند و برعکس، اغنیا قدرتمند‌تر می‌شوند و این اتفاق در اقتصاد ایران هم رخ داده است. اگر یک مطالعه جامع در این زمینه انجام شود می‌بینیم که شکاف دهشتناکی در این زمینه وجود دارد. ما یک طبقه لاکچری داریم که تنها مشکلشان این است که نمی‌دانند پول‌های خود را چطور خرج کنند. سیاست‌های مبارزه با تورم در ایران، سیاست‌های موفقی نبوده و دولت قبلی نه تنها تورم را کاهش نداده، بلکه نرخ تورم طی 3 سال گذشته افزایش پیدا کرد. در همین دوره ولی گفته می‌شد که در سال 1402 درآمد‌های نفتی بالای 30 میلیارد دلار شده بود در حالی‌که در سال 1399 درآمد نفتی حدود 9 میلیارد دلار بود. بنابراین معتقدم دلیل عمده افزایش قیمت‌ها، عدم سیاست‌های علمی برای مبارزه با تورم است و متاسفانه سیاست‌های اتخاذی نیز بیشتر به سمت اقتصاد دستوری بوده است 
تا علمی.
بزرگ‌ترین مشکل فعلی تورم،
بی‌ثباتی اقتصادی است
وی افزود: هم‌اکنون نیز اگر دولت مسعود پزشکیان، راهکار‌های علمی را برای مبارزه با تورم در پیش نگیرد، قطعا به ویژه در خصوص توزیع درآمد و مخارج دچار مشکل می‌شود. بزرگ‌ترین مشکل فعلی تورم، بی‌ثباتی اقتصادی است و بزرگ‌ترین شاخص بی‌ثباتی اقتصادی، نرخ تورم فزاینده است. البته با راهکار علمی، دولت می‌تواند تورم را کنترل کند. اگر دولت بتواند نقدینگی را کنترل کند و با سیاست تعامل با جهان، بخش ارزی اقتصاد را به تحرک درآورده و سیستم بانکی ما را از انزوا خارج کند، تاثیر زیادی در پیشرفت کشور خواهد داشت. کاهش انتظارات تورمی و ورود به تعامل با جهان یکی از مهمترین راهکار‌های توسعه اقتصادی کشور است. 
دولت باید تعامل با جهان را در دستور کار خود قرار دهد و ابتدا باید به سمت سیاست ثبات اقتصادی از طریق اجرای سیاست خارجی مناسب برود و سپس به سراغ اجرای سیاست‌های مناسب پولی و بانکی از طریق بانک مرکزی برود. مسئول حفظ ارزش پول ملی براساس قانون بانک مرکزی است. همچنین اصلاح سیاست‌های مالی بودجه اهمیت زیادی دارد. بودجه 1403 شامل مشکلات زیادی است. برای مثال حقوق کارمندان دولت 20درصد افزایش پیدا کرده در حالی‌که بودجه صداوسیما بیش از 2 برابر این عدد افزایش پیدا کرده است. یکی از علل ایجاد تورم، کسری فزاینده بودجه دولت است و دولت باید هر چه سریعتر این مشکل را حل کند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1229881/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ژاپن به دنبال خرید گاز برای ذخایر اضطراری

نکوداشت 48مین سالگرد صعود ایران و ژاپن به قله ماناسلو

ارسال موشک بالستیک از ایران به روسیه تکذیب شد

عراقچی: به روسیه موشک بالستیک نداده‌ایم/ اروپا داستان دیگری پیدا کند

ایران موشک بالستیک به روسیه نداده است

عراقچی: ما موشک‌های بالستیک به روسیه ندادیم| اروپایی‌ها به اسرائیل انواع سلاح‌های پیشرفته دادند!

ایران موشک‌های بالستیک به روسیه نداده‌ است

پیش‌بینی عجیب؛ انگلیس سال‌ها قهرمان می‌شود

اروپا برای کوتاه آمدن در مقابل اسرائیل دنبال بهانه است

عراقچی:ایران موشک بالستیک به روسیه نداده است ؛ اروپا داستان دیگری پیدا کند

هری کمکم کن، وگرنه کارم تمام است!

ویدیو| اسپانیا 1 – دانمارک 0؛ لیگ ملت‌های اروپا 2024

واژگونی ماشین آتش نشانی در چین 5 کشته بر جای گذاشت

گفتگوی هیئت فرانسه و نماینده ویژه ازبکستان درباره افغانستان

وزارت خارجه به تحریم بخش انرژی ایران از سوی آمریکا واکنش نشان داد

واکنش ایران به تحریم های جدید آمریکا

«چوپان» به مدال نقره مسترالمپیا رسید

کلید پیروزی هریس مقابل ترامپ در انتخابات آمریکا

هکر بلژیکی به دلیل نقض امنیت خطوط هوایی آمریکا به سه سال زندان محکوم شد

موضع‌ سخنگوی وزارت خارجه درخصوص تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران

احتمالات پیش رو در نزاع ایران و اسرائیل؛ آیا واشنگتن ترمز جنگ‌طلبی تل‌آویو را می‌کشد؟

10 کشته و زخمی بر اثر تیراندازی در دانشگاه تنسی آمریکا

بقائی: آمریکا تامین کننده اصلی تسلیحات رژیم صهیونیستی در نسل کشی غزه و لبنان است

بقائی: تحریم‌های آمریکا تاثیری بر اراده ایران برای دفاع ندارد

ابراز نگرانی ترامپ از وقوع زودهنگام جنگ جهانی سوم

تحریم جدید تاثیری بر اراده ایران برای دفاع ندارد

واکنش وزارت خارجه به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران

بایدن دم به تله اسرائیل می‌دهد؟

بیانیه 40 کشور جهان علیه اقدامات اسرائیل

انتقاد دوباره ترامپ از هریس درباره مهاجران غیرقانونی

تایوان در حالت آماده‌باش قرار گرفت

راهپیمایی مردم پرتغال در اعتراض به نسل کشی در فلسطین و لبنان

تصویر جدیدی از محل اصابت بمب های جنگنده های رژیم صهیونیستی در نبطیه

تصاویری از پرتاب پهپاد مقاومت اسلامی در عراق به سمت دو هدف در ایلات

تصاویری از عملیات هدف قرار دادن حومه شهر اشغالی تل آویو

سخنرانی هریس در آریزونا صدای منتقدان را درآورد

وقتی اسرائیل به جای پایگاه نظامی، مردم شهر را نشانه می‌گیرد

آخرین جزئیات از فرآیند تعیین سقف اعتباری برای متقاضیان صدور دسته چک اعلام شد

پایان روئینگ قهرمانی آسیا با 6 مدال رنگارنگ نمایندگان کشورمان

با تهدیدهای دشمن مرجعیت و مردم از میدان بیرون نمی‌روند

تورم ونزوئلا کمتر از ایران!

از وضعیت تورم تا تنظیم بازار برنج

تورم ونزوئلا کمتر از ایران شد

ضرورت افزایش رایزن‌های اقتصادی جهت توسعه و بهبود روابط با کشورها

کانادا به خواننده ایرانی ویزا نداد!

معاون قوه قضاییه: ساختارهای مزاحم بخش اقتصاد نیازمند اصلاح است

محمدرضا باهنر: دولت پزشکیان را خوب و معتدل می‌دانم/ افراطی‌های هر دو جریان سیاسی کشور از پزشکیان دل‌خوشی ندارند/ برای آینده مردم‌سالاری دینی بیمناکم/ تورم از 7 سال پیش 600 درصد افزایش پیدا کرده، این یعنی فاجعه/ دیپلماسی راه حل تمام مشکلات اقتصادی نیست

اولین نشست هم‌آفرینی نقشه راه توسعه اقتصاد دیجیتال در تبریز برگزار شد

توسعه شرکت پتروشیمی ارومیه قابل تقدیر است

کلاهبرداری 300 میلیاردی با وعده خرید و فروش وام در همدان