ایرانیان جهان

آخرين مطالب

آغاز جهش دلار؟ خواندنی ها

آغاز جهش دلار؟
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - هم میهن /متن پیش رو در هم میهن منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
علی ایوبی| نرخ ارز نیمایی پس از نزدیک شدن به کانال 50 هزار تومان، بر نرخ بازار آزاد اثر گذاشت. شهادت سیدحسن نصرالله و پاسخ دوباره ایران به اسرائیل در عملیات وعده صادق2 ، یکبار دیگر فضای بازار ارز کشور را دچار تغییر کرده و باعث شده در چند روز اخیر شاهد افزایش قیمت دلار باشیم؛ اتفاقاتی که جنبه اقتصادی ندارند اما سیاست‌های اقتصادی دولت چهاردهم را تحت تاثیر قرار داده‌اند
تاکید بر تک‌نرخی شدن ارز با افزایش قیمت ارز نیمایی کلید خورد اما رشد دلار نیمایی سایه خود را بر سر بازار آزاد انداخت و تحرک نرخ‌ها در ارقام بالای 60 هزار تومان را سبب شد. نرخ ارز همچنان راه صعودی خود را طی می‌کند؛ هرچند مسعود پزشکیان به وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی دستور ویژه ارزی داده باشد تا عبدالناصر همتی و محمدرضا فرزین مامور مراقب بازارها باشند و جلوی مداخلات ارزی را بگیرند.
روز گذشته قیمت دلار در بازار آزاد حدود 63 هزار تومان بود و به شیب صعودی خود ادامه داد و این در حالی بود که بانک مرکزی قیمت دلار نیما را حدود 49 هزار و 900 تومان اعلام کرده بود.
نزدیک به هفت ماه از آغاز سال 1403 گذشته و اتفاقات غیراقتصادی رخ‌داده در آن فضای ارزی کشور را تحت تاثیر قرار داده است؛ در اواخر فروردین امسال در راستای تجاوز اسرائیل به سفارت ایران در دمشق، ایران عملیات وعده صادق 1 را اجرا کرد و این اتفاق باعث شد نرخ ارز جهش داشته و به حدود 68 هزار تومان برسد اما دوباره پایین بیاید. حدود دو ماه بعد بالگرد رئیس‌جمهور پیشین سقوط کرد و تا انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس دولت جدید فضای اقتصادی و به‌خصوص بازار ارز در التهاب بود.
انتخاب تیم اقتصادی دولت جدید و حضور عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی دولت حسن روحانی در کسوت وزیر اقتصاد پیام خوبی برای بازار بود تا کمی به آرامش برسد اما تغییر نکردن محمدرضا فرزین رئیس بانک مرکزی دولت سیزدهم و اختلافات او با همتی بر سر افزایش قیمت ارز نیمایی همچنان بازار ارز را دچار سردرگمی و البته صعودی شدن کرده است. ترور اسماعیل هنیه در تهران نیز بازار بورس را ملتهب کرد و شهادت سیدحسن نصرالله و پاسخ دوباره ایران به اسرائیل در عملیات وعده صادق 2، یک‌بار دیگر فضای بازار ارز کشور را دچار تغییر کرده و باعث شده در چند روز اخیر شاهد افزایش قیمت دلار باشیم؛ اتفاقاتی که جنبه اقتصادی ندارند اما سیاست‌های اقتصادی دولت چهاردهم را تحت تاثیر قرار داده‌اند.
در هر حال این شرایط فروکش خواهد کرد اما تیم اقتصادی دولت باید بتواند این شرایط را پیش‌بینی و کنترل کند؛ چراکه عرضه ارز و مدیریت بازار ارز نیمایی و آزاد در شرایطی که کشور سال‌هاست با مشکلات چندنرخی بودن ارز مواجه است از مهترین وظایف وزارت اقتصاد و بانک مرکزی است.
همتی به‌عنوان وزیر اقتصاد و از مهمترین منتقدان تیم اقتصادی دولت سیزدهم، شهریورماه و از همان ابتدای ورود به این وزارتخانه عنوان کرد که حتماً ارز را با همکاری بانک مرکزی تک‌نرخی خواهد کرد چراکه بخشی از کسری ارزی به دلیل همین اختلاف ارز ترجیحی و آزاد بوده است. او البته گفته بود که اصلاح ارز ترجیحی به معنای بالا رفتن قیمت دلار نیست، وقتی نرخ نیما را به نرخ بازار نزدیک کنیم، دلار بازار آزاد ارزان‌تر می‌شود. هرچند هنوز این اصلاح ارزی جواب نداده و قیمت ارز رو به افزایش است، البته سیاست‌های ارزی وزیر اقتصاد موافقی چون رئیس مجلس و مخالفی همچون رئیس بانک مرکزی دارد. 
حدود دو هفته پیش بود که عبدالناصر همتی در حاشیه نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اعلام کرد که فاصله قیمت ارز نیمایی و آزاد باید در حدی که توجیه داشته باشد به حداقل برسد و این اختلاف در حال حاضر توجیه ندارد و بسیار زیاد است. در چند روز گذشته نیز محمدباقر قالیباف در مجلس عنوان کرد عرضه و تقاضا در بازار ارز تنظیم نیست که باید اصلاحاتی صورت گیرد. او همچنین از چندنرخی بودن ارز گلایه کرده بود و گفت که مجلس انتظار دارد سیاست‌های ارزی اصلاح شود. 
در دولت حسن روحانی ارز نیمایی با قیمت 4200 تومانی به کالاهای اساسی و دارو پرداخت می‌شد که فاصله قیمتی این ارز با ارز بازار آزاد باعث فساد و اختلال در سیستم توزیع ارز شده بود. دولت سیزدهم این ارز را با عنوان ارز ترجیحی به 28 هزار و 500 تومان افزایش داد اما قیمت ارز در بازار آزاد چنان بالا بود که باز همان مشکلات را برجا گذاشت. وزیر اقتصاد دولت چهاردهم بر این اعتقاد است که باید فاصله قیمتی ارز نیمایی و آزاد به حداقل برسد اما رئیس بانک مرکزی از تورم‌زا بودن این سیاست می‌گوید.
محمدرضا فرزین چندی پیش در مجلس گفته بود: «امکان افزایش بیشتر قیمت ارز نیما وجود ندارد. از ابتدای سال تاکنون قیمت این ارز از حدود 41 هزار تومان تا حدود 47 هزار تومان رسیده است یعنی ما تحت‌تأثیر متغیرهای بنیادین، اصلاحاتی در نرخ ارز انجام داده‌ایم، نمی‌توان نرخ آن را بیش از این مقدار افزایش داد چون ما نگران نرخ تورم هم هستیم، پایین بودن نرخ ارز برای کنترل تورم است و چنانچه با سیاست‌های ارزی اتخاذشده نرخ تورم افزایش پیدا کند، آن سیاست‌ها مناسب به‌نظر نمی‌رسند.» 
همانطور که رئیس بانک مرکزی گفته نرخ ارز نیمایی تا 47 هزار تومان نیز بالا رفته که نشان می‌دهد وزیر اقتصاد در حال اجرای سیاست‌هایی برای نزدیکی این نرخ با نرخ ارز آزاد است اما اینکه نرخ آزاد در این چند روز افزایشی بوده را چگونه می‌توان تحلیل کرد؛ مسائل و اتفاقات سیاسی و نظامی در منطقه یا عوارض ناشی از جراحی نرخ ارز ترجیحی؟

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1230675/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رهاسازی 340 هزار قطعه انواع بچه ماهی بومی در تالاب عرب حسن شوشتر

صربستان: بریکس به یک جایگزین واقعی برای اتحادیه اروپا تبدیل شده است

کلاسیکوی شمال غرب اروپا در غیاب ابرستاره‌ها

صربستان «بریکس» را جایگزینی واقعی برای اتحادیه اروپا می‌داند

بریکس جایگزین واقعی برای اتحادیه اروپا

استقبال صربستان از بریکس/ جایگزین واقعی اتحادیه اروپا مشخص شد

پخش زنده بازی فوتبال اتریش

فشار بر ایران به بهانه موشک بالستیک و 7 اکتبر

پیروزی انگلیس در لیگ ملت‌های اروپا

لیگ ملت‌های اروپا؛ بازگشت انگلیس به جاده برد

پیروزی تیم ملی فوتبال انگلیس برابر فنلاند در لیگ ملت‌های اروپا

قالیباف: نسل جدیدی از مقاومین در حال ظهور هستند

پایان کار ملی پوشان دراگون بوت بانوان با کسب 7 مدال

بزرگداشت حافظ در پکن

برانکو در بحران ؛ سرمربی محبوب هواداران پرسپولیس روی لبه پرتگاه قرار گرفت + جزئیات

تبلیغات بی‌دلیلی علیه مهاجران افغانستانی شکل گرفته است

(عکس) طرح جدید هواپیما‌های آینده آمریکا با بال و بدنه ترکیبی!

هشدار سردار حاجی‌ زاده به آمریکا و اسرائیل

(اینفوگرافیک) 10 ارز پرمعامله در برابر دلار آمریکا

تنش در کارزار انتخاباتی دموکرات‌ها بالا گرفت

سفر مشکوک بایدن به این کشور

پهپاد‌های ناشناس پنتاگون را سردرگم کرد

اگر اسرائیل به ایران حمله کند وارد مرحله پینگ پنگی خواهیم شد

واکنش احمد نوروزی به مدیر شبکه تی آر تی ترکیه | حق انجام اقدامات متقابل را برای خود محفوظ می‌داریم!

می‌دانید اولین سلبریتی‌های جهان چه کسانی بودند؟

واکنش مدودف به اتهام‌زنی بایدن به ایران به خاطر ترامپ

ترامپ: 2 روز پیش با بنیامین نتانیاهو صحبت کرده‌ام

آخرین مکالمه ترامپ با نتانیاهو چه زمانی بود؟

ترامپ: 2 روز پیش با نتانیاهو صحبت کرده‌ام

آمریکا در مقابل حمله هسته‌ای به‌شدت آسیب‌پذیر است

بایدن استقرار سامانه پدافند موشکی «تاد»‌ در اسرائیل را تأیید کرد

طعه مدودوف به بایدن/ عامل ترور ترامپ در میان شما است؛ به ایران اتهام نزنید

پنتاگون: سامانه تاد را در اسرائیل مستقر می‌کنیم

پنتاگون: آمریکا سامانه ضد موشکی "تاد" را در اختیار اسرائیل قرار می‌دهد

پنتاگون : آمریکا سامانه ضد موشکی تاد را در اختیار اسرائیل قرار می دهد

ترامپ خواستار دخالت ارتش برای کنترل مخالفان خود شد

بمب‌های که در بیروت ریخته شد، برای کدام کشور بود؟

بایدن روز جمعه به آلمان سفر می‌کند

ضربه مهلک حزب‌الله به تیپ گولانی؛ 4 کشته و 69 زخمی تاکنون

ملونی در گفت‌وگو با نتانیاهو: حملات به یونیفل «غیرقابل قبول» است

محبوبیت نتانیاهو در سراشیبی سقوط به رغم تهاجم به لبنان

کره شمالی : حضور پهپاد های کره جنوبی در حریم هوایی پیونگ یانگ "اعلام جنگ" به شمار می آید

تصاویری از حضور هلیکوپترهای رژیم صهیونیستی برای انتقال مجروحین تیپ گولانی

حزب‌الله لبنان: با رمز لبیک یا نصرالله پادگان آموزشی تیپ گولانی را هدف قرار دادیم

تصویری از محل اصابت پهپاد حزب‌الله

اکوایران: باثبات‌ترین نرخ دلار 1403 مربوط به دوران فقدان رئیس‌جمهوری بود؟

فوبیای اوراق در بازار سهام زنده شد؛ تحلیلی از آخرین وضعیت بازار سرمایه

پیش بینی قیمت دلار 23 مهر 1403

رایزنی‌های منطقه‌ای وزیر امور خارجه در عراق

عراقچی به عمان رفت