ایرانیان جهان

آخرين مطالب

سرمقاله جوان/ منتظران حمله اسرائیل لطفاً بنشینند! خواندنی ها

سرمقاله جوان/ منتظران حمله اسرائیل لطفاً بنشینند!
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - روزنامه جوان / « منتظران حمله اسرائیل لطفاً بنشینند! » عنوان یادداشت سردبیر روزنامه جوان، غلامرضا صادقیان است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
برخی استادان دانشگاه و دوستان و آشنایان می‌پرسند «چرا اسرائیل حمله نکرد؟!» این انتظار بخشی از ذهن آنان را پر کرده است. برای حمله ایران نیز همین انتظار را داشتند. نمی‌توان ایشان را سرزنش کرد که چرا چنین اشتغالی در ذهن دارند. بخش قابل سرزنش آنجاست که عجایبی در تحلیل‌ها دارند یا برخی فعالان سیاسی عقده‌های جناحی و شخص‌پرستانه خودشان را بر ایجاد فضای آرامش و وحدت داخلی ترجیح می‌دهند. اکنون نیز شبه‌تحلیلگران نظر داده‌اند که اسرائیل منتظر دریافت سامانه ضدبالستیک تاد از امریکاست تا پس از آن حمله کند و نوشته‌اند که امریکا فقط به این شرط که اسرائیل به تأسیسات اتمی ایران حمله کند، این سامانه را همراه با نیرو‌های خود در اسرائیل مستقر خواهد کرد!
اما واقعیت آن است که این تحلیل‌ها پرسش‌های بی‌پاسخ فراوانی را به‌جا می‌گذارد. معتقدم در تبیین مسائل بین اسرائیل و امریکا نخستین گام آن است که باید از تفکیک امریکا و اسرائیل به دو موجود با دو راهبرد که اختلافات مهم دارند، پرهیز کرد. نه اینکه این‌دو هیچ اختلافی حتی در منافع غیرراهبردی ندارند، اما این یکی‌شدن در زمان کنونی که گفته می‌شود حتی خلبان‌های امریکایی (و حالا افسران سامانه تاد) در عملیات‌ها شرکت دارند، تمام‌وکمال شده است. تمثیلاً گرگی را تصور کنید که نمی‌توان آن را از دندان‌هایش جدا دانست! تمامی تحلیل‌هایی که سعی می‌کنند امریکا را در حال کنترل یا تسلط بر اسرائیل و اسرائیل را در حال اعمال دکترین صهیونی خود بر امریکا و غرب نشان دهند، نتایج غلط خواهند گرفت. فرض درست آن است که ما بدانیم با یک موجود یعنی امریکا طرفیم و اسرائیل فقط دندان‌ها یا چنگال‌های این موجود است. این کمک می‌کند تا بفهمیم چرا اسرائیل تا کنون حمله نکرده است و آیا بعداً حمله خواهد کرد یا نه. 
با این فرض اگر اسرائیل (امریکا) هنوز پاسخی به ایران نداده است، می‌تواند به این دلیل باشد که باید بین تناقض‌های فراوان جمع کند و این کار را برای امریکا و دندان‌ها و چنگال‌هایش مشکل کرده است. در این تناقض‌ها می‌خواهند «هم پاسخ دهند، هم ایران پاسخ محکم‌تر ندهد»، «هم جواب ویران‌کننده بدهند، هم جنگ را گسترده نکنند»، و در پیوست با آن «هم پاسخ محکم و قوی بدهند، هم خرابی فراوان درست نکنند»، «هم هسته‌ای و زیرساخت‌ها و بخش انرژی را نزنند، هم بگویند جا‌های مهم را زدیم» و در نهایت «هم بزنند و هم دیگر نخورند!»
امریکا و دندان‌هایش فهمیده‌اند که اگر مقابل ایران بی‌کلگی کنند، واکنش طرف مقابل هم فراتر از آن خواهد بود. بنابراین نیاز به محاسبات فراوان دارند. پیش‌کشیدن استقرار سامانه تاد نیز در همین راستا یعنی خریدن زمان و توجیه تأخیر اسرائیل قابل‌تبیین است و نه چیز دیگر. سامانه‌ای که یک‌بار در 2017 اعلام شد به اسرائیل داده شده است، و چه‌بسا عملیاتی نبوده یا ناتوان از رهگیری بالستیک‌های ایران بوده است، اکنون رسانه‌ای‌کردن آن چه مفهومی جز خرید زمان برای امریکا و چنگال‌هایش دارد؟! 

آیا تمامی آنچه گفته شد به معنای آن است که حمله‌ای به ایران نخواهد شد؟ این بستگی به خیلی از چیز‌ها دارد. یکی از آن‌ها ادامه یکصدابودن داخلی ایران است. این جنگ همه را دور خود جمع کرده است و جز واکنش مشتی بی‌عقل رسانه‌ای که پارازیت می‌اندازند، نمایشی بی‌نظیر را از وحدت داخلی ایران شاهدیم که بعد از دفاع مقدس مانند آن را نداشته‌ایم. بستگی دیگر به فهم و برآوردی است که امریکا از مقاومت در منطقه دارد. مسئله امریکا فقط پاسخ محکم‌تر ایران نیست. اکنون کل مقاومت رژیم صهیونی را به چالش جدی کشیده است و این می‌تواند قوی‌تر هم عمل کند؛ و مسئله سوم تفهیم عافیت‌جویان منطقه با دیپلماسی قوی به هزینه‌های گزاف هرگونه پاسخ به ایران است. هیچ‌کس در منطقه نمی‌تواند از هزینه‌های احتمالی در امان باشد. میان ایران و رژیم صهیونیستی فاصله‌ای بسیار طولانی برای پرواز جنگنده‌هاست و این‌ها در فضا پرواز نمی‌کنند. پس اینکه منطقه چقدر حاضر به هزینه‌های ویرانگر باشد، خودش احتمال حمله به ایران را کم و زیاد می‌کند. سال‌ها پیش که برخی کشور‌های منطقه با ما دشمنی می‌کردند، در زمان‌هایی که امریکا ما را تهدید می‌کرد و حتی آماده حمله به ایران بود، بازدارندگی اصلی با تهدید دشمنان منطقه‌ای که منافع‌شان با منافع امریکا گره خورده بود، ممکن شد. اکنون که بیشتر منطقه با ما دوستند، این بازدارندگی را باید از طریق همین دوستی و البته گوشزدکردن مخاطرات از دست‌رفتن دوستی ایجاد کرد. 
نظم سرمایه‌داری امریکا فقط درصورت احساس زیان تغییر می‌کند. ادامه مقاومت در لبنان و غزه و باقی کشور‌های اسلامی که در مقاومت شریکند، می‌تواند امریکا را به نقطه زیان و حسابرسی برساند. در آن صورت جنگ به پایان خواهد رسید. بخشی از آنچه برعهده ماست تا از پاسخ به ایران مانع شویم و به خودمان بستگی دارد، دقیقاً در همین مقاومت تا احساس خسران امریکاست. پس منتظران حمله اسرائیل به ایران لطفاً بنشینند تا برادران‌شان در مقاومت بتوانند بایستند!

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1231109/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مادر رزمندگان دفاع مقدس درگذشت/ بی‌بی لوعه نمادی از زن عرب

یزدانی در راه رولان گاروس

یزدانی در راه رولان گاروس/ تنیسور ایرانی به ژاپن رسید – رسانه7 | اخبار ورزشی

سحرخیزان: می‌خواستم خودم را به فوتبال اروپا نزدیک کنم/ موفقیت‌های آزمون باعث نگرش مثبت روس‌ها به بازیکن‌های ایرانی شد

بورل: پیشنهاد تحریم ایران روی میز است

اتحادیه اروپا ایران را تهدید کرد؛ پیشنهاد جدید روی میز است | نمی‌توانم بیشتر توضیح بدهم...

جستجوی حیات فرازمینی در قمر مشتری

معرکه خودروساز چینی در آلمان

رونمایی از شاسی بلند برقی خودروساز چینی

نگرانی مدیران موزه‌های انگلیس از اعتراضات مردمی

ماهواره متفاوت چین به زمین برگشت

آیا هک کوانتومی چین، تهدیدی برای امنیت جهانی است؟

افزایش هفته گذشته قیمت نفت دود شد

ماهواره چینی نخستین بار با قابلیت استفاده مجدد به زمین بازگشت

نمایشگاه مشترک آثار ایران و چین در موزه ملی ملک

بی ثباتی اقتصاد چین قیمت نفت را کاهش داد

تشدید بحران جهانی آب؛ دسترسی به منابع آب شرب محدودتر می‌شود

حمله سنگین جمهوری اسلامی به سیدحسن خمینی/ پرونده تشریفاتی ساختن حرم امام ساده‌زیست، جهت درس گرفتن از روزگار برای شما کافی نیست؟

حمله سنگین جمهوری اسلامی به سیدحسن خمینی/ پرونده تشریفاتی ساختن حرم امام ساده‌زیست برای شما کافی نیست؟

صهیونیسم جهانی آزموده را می‌آزماید

چهره ای نفتی برای جمهوری خواهان آمریکا

ابراز نگرانی آمریکا از رزمایش‌های چین در اطراف تایوان

اسپوتنیک: مشارکت آمریکا و انگلیس در جنایات رژیم صهیونیستی در غزه آشکار است

وضعیت خانه ها در فلوریدا بعد از طوفان میلتون (فیلم)

شبیه‌سازی حمله گسترده به ایران در صحرای کالیفرنیا

قیمت دلار و یورو در مرکز مبادله ایران امروز دوشنبه 23 مهر

کلاهبرداری با عنوان ثبت نام لاتاری

عملکرد ضعیف پدافند اتمی آمریکا در مقابل ایران

اذعان مقام سابق آمریکا به توانمندی حزب الله در حمله موثر به اهداف نظامی اسرائیل

حماس: پوشش آمریکا و سکوت بین‌المللی دلیل ادامه جنایات صهیونیست‌ها است

ببینید | موشک‌های ایران محاسبات رژیم صهیونیستی را برهم زد

سرنوشت نزاع در خاورمیانه چه خواهد شد؟

روابط ایران و غرب تیره شده است

سئول: کره شمالی برای تخریب جاده‌های بین دو کره آماده می‌شود

حمله ارتش رژیم صهیونیستی به تعدادی از روستاهای جنوب لبنان

یک بام و دو هوای هریس درباره فلسطینیان

تشدید تدابیر امنیتی در اسلام‌آباد در آستانه اجلاس سازمان شانگهای

حمله موشکی حزب‌الله به پایگاه دریایی حیفا با رمز«لبیک یا نصرالله»

پیش‌بینی افزایش تولید ناخالص داخلی چین

پیوستن ایران به اتحادیه‌های بین‌المللی همترازی استاندارد جهانی را برای تجار محقق کرد

700پرونده جانبازی در شهرستان‌های استان تهران تعیین تکلیف شد

عراقچی: دیپلماسی برای مقابله با تهدیدات اسرائیل در میدان است

گزارش مرکز آمار از وضعیت شاخص های اقتصادی

ارزش واقعی سهام عدالت چقدر است؟

کاهش قیمت جهانی نفت؛ قیمت نفت به دلیل داده‌های اقتصادی چین کاهش می‌یابد

استاندارد؛ زبان مشترک بازارهای جهانی است/ تعامل با سازمان استاندارد برای تسهیل تجارت

جمع‌آوری 8615 دستگاه استخراج رمز ارز از ابتدای سال

شکل‌گیری سینمای بومی در دل جنگ رسانه‌ای

سخاوت 10 میلیارد تومانی مردم خراسان‌جنوبی در جشن عاطفه‌ها

رقابت یاسمن یزدانی با 15 تنیسور برای رسیدن به رولان گاروس