ایرانیان جهان

آخرين مطالب

تلاش بی ثمر آنتونی بلینکن برای تطهیر کارنامه و عملکرد دولت بایدن ایالات متحده آمریکا

تلاش بی ثمر آنتونی بلینکن برای تطهیر کارنامه و عملکرد دولت بایدن
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - اناتول لیون مدیر برنامه اوراسیا در مؤسسه کوئینسی و استاد سابق دانشگاه جورج تاون در قطر
به گزارش فرارو به نقل از نشریه ریسپانسیبل استیت کرفت؛ با توجه به زمان انتشار و هدف اصلی این مقاله، شاید تحلیل عمیق آن چندان ثمربخش نباشد. با این حال، این شوخی همراه با تفسیری بوده که به دلایل بنیادین ناکامی استراتژی آمریکا پس از پایان جنگ سرد تا اکنون (هم در دولت دموکرات و هم در دولت جمهوری خواه) پرداخته است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
سیاست‌گذاری یعنی اتخاذ تصمیم‌های آگاهانه. از همان روز نخست، رئیس‌جمهور بایدن و کاملا هریس معاون او تصمیمی راهبردی و بنیادین گرفتند: در جهانی که هرروز رقابتی‌تر و ناپایدارتر می‌شود، ایالات متحده نمی‌تواند مسیر خود را به‌تنهایی طی کند. این بخش کنایه‌ای آشکار به سیاست «اول آمریکا» در دوران ترامپ است و از نظر لحن و بیان تا حدی موجه به نظر می‌رسد، چراکه بخشی از این رویکرد نگرانی‌های عمیقی در میان متحدان ایالات متحده برانگیخت.
بااین‌حال، در عمل دولت ترامپ هرگز به‌طور کامل به دنبال «پیش‌بردن امور به‌تنهایی» نبود. این دولت «توافق‌نامه‌های ابراهیم» را میان اسرائیل و چند کشور عربی برقرار کرد؛ توافق‌نامه‌هایی که بلینکن و دولت بایدن به‌اشتباه محور اصلی سیاست‌های خود در خاورمیانه قرار داده‌اند. در آسیا، دونالد ترامپ تلاش‌های گسترده‌ای برای پیوند دادن هند و سایر کشور‌ها به یک سیستم مشارکت امنیتی با ایالات متحده انجام داد. در اروپا نیز با زبانی تهدیدآمیز تلاش کرد اعضای اروپایی ناتو را به افزایش بودجه‌های دفاعی ترغیب کند؛ رویکردی که دولت بایدن، هرچند با لحنی دیپلماتیک‌تر، همچنان ادامه داده است.
در نهایت، هرچند تقویت اتحاد‌ها و مشارکت‌های آمریکا را می‌توان رویکردی استراتژیک یا حتی فلسفی تلقی کرد، اما به‌درستی نمی‌توان آن را یک «انتخاب» واقعی دانست. در سیاست خارجی، «انتخاب» به معنای برگزیدن میان گزینه‌های جایگزین و رقیب است و اغلب مستلزم یافتن نه بهترین راه‌حل، بلکه کم‌زیان‌ترین گزینه ممکن است. برای دولت‌های آمریکا و نخبگان مشاور آنها، شجاعت اخلاقی و سیاسی امری حیاتی است؛ زیرا گزینش میان اهداف گوناگون در سیاست خارجی ناگزیر به خشم یا مخالفت یک یا چند لابی قدرتمند داخلی منجر می‌شود. 
ناکامی دولت بایدن و تمام نهاد‌های حاکم آمریکا در سه دهه گذشته در عبور از این آزمون، نشان‌دهنده گرفتار شدن ایالات متحده در مجموعه‌ای از اهداف متناقض است:
از یک سو در پی حفظ روابط مسالمت‌آمیز با روسیه است و از سوی دیگر به دنبال حذف نفوذ آن در میان همسایگان نزدیکش.
از یک طرف از پیروزی کامل اوکراین حمایت می‌کند و هم‌زمان در تلاش است تا از وقوع جنگ هسته‌ای با روسیه جلوگیری کند.
از یک سو با افراط‌گرایی مانند داعش و القاعده مبارزه می‌کند، اما از سوی دیگر برای سرنگونی دولت‌های لیبی و سوریه به همان گروه‌های افراطی متوسل می‌شود.
از یک سو به شکلی نمادین از راه‌حل دو کشوری برای فلسطین دفاع می‌کند، اما از سوی دیگر از اسرائیل بی‌قید و شرط حمایت به عمل می‌آورد.
از یک سو ادعای اخلاقی خود برای رهبری جهانی را بر پایه دفاع از دموکراسی و حقوق بشر استوار کرده است، از سوی دیگر از کشتار گسترده غیرنظامیان فلسطینی و لبنانی به‌دست اسرائیل حمایت و پشتیبانی می‌کند.
از یک سو تغییرات اقلیمی را به‌عنوان تهدیدی وجودی به رسمیت می‌شناسد، اما از سوی دیگر سیاست‌هایی را دنبال می‌کند که مستلزم صرف بودجه‌های کلان نظامی است و بسیار فراتر از سرمایه‌گذاری در انرژی‌های جایگزین یا اقدامات مقابله با تغییرات اقلیمی می‌باشد.
از یک سو در تلاش برای همکاری با چین در زمینه تغییرات اقلیمی است؛ از سوی دیگر به دنبال تضعیف رشد اقتصادی این کشور می‌باشد.
از همه مهم‌تر، این ناتوانی در انتخاب، ایالات متحده را از پیروی از یکی از کهن‌ترین اصول واقع‌گرایی بازداشته است: «تفرقه بینداز و حکومت کن.» بخش عمده‌ای از مقاله بلینکن به بررسی ضرورت مقابله با تهدیدی اختصاص دارد که او آن را حاصل اتحاد «قدرت‌های تجدیدنظرطلب» یعنی چین، روسیه، ایران و کره شمالی ‌ می‌داند، و به موفقیت‌های ادعایی دولت بایدن در این زمینه اشاره می‌کند.
آنتونی بلینکن خود نیز اذعان دارد که «چین، روسیه، ایران و کره شمالی تاریخ‌های پیچیده و منافع متضادی دارند و اتحاد‌های بین آنها به هیچ وجه هم‌تراز با ساختار مستحکم و دیرپای ائتلاف‌های ایالات متحده نیست. پشت پرده ادعا‌های پرطمطراق دوستی و حمایت، روابط این کشور‌ها عمدتاً بر پایه معاملات مقطعی و منافع زودگذر بنا شده است. همکاری میان آنها نیازمند پذیرش مصالحه و تهدیداتی است که هر یک از این کشور‌ها ممکن است با گذر زمان، به شکلی ناخوشایند و چالش‌برانگیز تلقی کنند.»
با این وجود، آنتونی بلینکن به این پرسش بدیهی نمی‌پردازد: چرا این کشور‌ها اکنون علیه ایالات متحده به یکدیگر نزدیک شده‌اند، در حالی که 20 سال پیش هیچ نشانه‌ای از چنین همگرایی دیده نمی‌شد؟ آیا دلیل اصلی این پیوند آن نیست که دولت‌های آمریکا، به جای تلاش برای مصالحه با دست‌کم یکی از این کشور‌ها به منظور جلوگیری از اتحاد آنها علیه واشنگتن، همواره بر تهدید هم‌زمان علیه همه آنها اصرار ورزیده‌اند؟
این ناتوانی در به‌کارگیری اصول ابتدایی عقل سلیم، تنها محدود به دولت بایدن نیست؛ بلکه طی نسل گذشته، بخش اعظم دستگاه سیاست خارجی و امنیتی ایالات متحده را نیز تحت تأثیر قرار داده است. افزون بر این، از آنجا که سیاستمداران، مقامات و تحلیل‌گران آمریکایی یا قادر به درک این واقعیت نیستند، یا اگر هم درک کنند، به دلیل نگرانی از آسیب به موقعیت شغلی‌شان از بیان آن در انظار عمومی اجتناب می‌ورزند، ناچارند این موضع را اتخاذ کنند که رفتار این کشورها، به جای اینکه بر اساس ارزیابی منطقی تهدید‌ها شکل بگیرد، ناشی از خصومت ذاتی با ایالات متحده و نظام بین‌المللی موجود است.
یک فرضیه دیگر که شاید ناگفته و حتی ناآگاهانه باشد – زیرساخت موضع‌گیری بلینکن و بخش اعظم ساختار حکومتی ایالات متحده را تشکیل می‌دهد: این باور که ایالات متحده آن‌چنان قدرتی دارد که نیازی به انتخاب میان اولویت‌های مختلف ندارد و می‌تواند همواره در نهایت خواسته‌های خود را تحمیل کند. با این حال، ترس و اضطرابی که در سال‌های اخیر بر تفکر ایالات متحده سایه افکنده، دقیقاً ناشی از این واقعیت است که قدرت این کشور نسبت به سایر دولت‌ها دیگر به اندازه گذشته نیست و دیگر از آن برتری مطلق سابق برخوردار نمی‌باشد.
بدین ترتیب، ادعا‌های بلینکن درباره موفقیت ایالات متحده در بسیج «جامعه بین‌المللی» علیه روسیه در جنگ اوکراین و تحمیل تحریم‌های مؤثر، تنها به این دلیل ممکن است که او عمداً رفتار و مواضع واقعی کشور‌هایی نظیر هند، آفریقای جنوبی، برزیل و اکثریت کشور‌های جهان را نادیده می‌گیرد. این کشور‌ها نه‌تنها از مشارکت در تحریم‌ها خودداری کرده‌اند، بلکه به طور مکرر خواستار دستیابی به صلحی فوری شده‌اند؛ درخواستی که بار‌ها از سوی واشنگتن با بی‌اعتنایی مواجه شده است.
کاملاً آشکار است که بلینکن نیز خواسته‌های اکثریت قاطع اعضای سازمان ملل را درباره حمایت ایالات متحده از جنگ‌های اسرائیل در فلسطین و لبنان را نادیده می‌گیرد؛ خواسته‌هایی که نه تنها ریشه در نگرانی برای حفظ قوانین و نظم بین‌المللی دارد که ایالات متحده مدعی است در برابر «تجدیدنظرطلبان» از آن دفاع می‌کند، بلکه از دغدغه‌های عملی درباره تأثیرات یک جنگ گسترده‌تر بر قیمت‌های جهانی انرژی نیز ناشی می‌شود. با این حال، بلینکن ادعا می‌کند: «دولت بایدن، از جانب خود، به‌طور خستگی‌ناپذیر با شرکای خود در خاورمیانه و سایر نقاط جهان برای پایان دادن به درگیری‌ها و کاهش رنج و مصیبت در غزه تلاش می‌کند»
این سخن نه‌ تنها یک دروغ محض است، بلکه اهانتی به شعور انسانیت به‌شمار می‌رود ؛ اهانتی که هیچ دولتی در جهان (جز دولت‌های وابسته به ایالات متحده) نمی‌تواند آن را با جدیت بپذیرد. تحقیر اکثریت بشریت نمی‌تواند پایه‌ای منطقی برای دیپلماسی ایالات متحده باشد، اما به‌نظر می‌رسد «احترام به دیدگاه‌های جهانیان» مدت‌هاست که از تفکر دستگاه حکومتی ایالات متحده رخت بربسته است.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1232109/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هشدار به دارندگان کارتخوان/این اقدام مصداق فرار مالیاتی است

رهاسازی 340 هزار قطعه بچه ماهی بومی در تالاب عرب‌ حسن شوشتر

انگلیس و اتحادیه اروپا با تکرار ادعاهای موشکی: به تحریم ایران متعهد هستیم

نتیجه و خلاصه بازی فوتبال ولز

لیگ ملت‌های فوتبال اروپا؛ پیروزی فرانسه مقابل بلژیک

سرپوش گذاشتن شبکه CNN روی جنایات اسرائیل

آمریکا تامین کننده هزینه جنایات اسرائیل

جنگ تراشه‌های هوش مصنوعی بین آمریکا و چین؛ ایران کجاست؟

سردار جباری: شکست صهیونیست‌ها در جنگ زمینی مقابل حزب‌الله/ پایگاه‌ها و ناوهای آمریکا در تیررس ایران قرار دارد

چهار عامل تأثیرگذار بر قیمت بیت کوین در هفته آینده

ویدئوی حزب الله از عملیات درخشان حمله به پادگان تیپ گولانی (زیرنویس فارسی)

نتیجه و خلاصه بازی فوتبال اوکراین

فوری: پروازهای ایران ایر به اروپا لغو شد /سردرگمی مسافران هوایی ایران به کشورهای اروپایی

خلاصه بازی بلژیک 1-2 فرانسه (لیگ ملت‌های اروپا - 2024)

خلاصه بازی بلژیک 1-2 فرانسه (لیگ ملت‌های اروپا – 2024)

فلسطین، مهمترین مسئله مردمان اروپا است

خلاصه بازی آلمان 1-0 هلند (لیگ ملت‌های اروپا – 2024)

خلاصه بازی آلمان 1-0 هلند (لیگ ملت‌های اروپا - 2024)

اتهام‌زنی اتحادیه اروپا و انگلیس به ایران، مزوّرانه و تلاشی برای انحراف افکار عمومی است

پیروزی 4-1 ایتالیا در دور چهارم مرحله گروهی لیگ ملت‌های اروپا

ایران تحریم های جدید اروپا و انگلیس را شدیدا محکوم کرد

دفاع کلینتون از هریس در برابر حملات جمهوری‌خواهان

طرح جدید هواپیما‌های آینده آمریکا با بال و بدنه ترکیبی!(+عکس)

4 زخمی در حمله توپخانه‌ای آمریکا به مناطقی از سوریه

واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه به تحریم‌های جدید اروپا علیه ایران

اسپالتی: می‌دانم دوست دارید ایتالیا همه را 10-0 ببرد اما رقبا هم سرسخت هستند

جنگ نفتکش های خلیج فارس بروز می دهد؟

به جای جوانسازی پوست، فقط فریب میخورید؟ حقایق غیرقابل باور را بخوانید

هشدار بی سابقه عراقچی به آمریکا؛ «تاد» را با افسرانش می‌زنیم

تقابل به جای تعامل

حمله توپخانه‌ای آمریکا به غیرنظامیان سوریه؛ چهار نفر زخمی شدند

خروج از تیغ مالیاتی با فرمان وزیر

راه‌های برون‌رفت از بن‌بست ناترازی انرژی

موریاسو: پوپوویچ من را کاپیتان صدا می‌زند!

واکنش سفیر ایران به سکوت اروپا در برابر تشدید نسل‌کشی در نوار غزه

واکنش شدید اللحن وزارت خارجه درپی تحریم های اروپا و انگلیس

ایران تحریم‌های اتحادیه اروپا و انگلیس را محکوم کرد

«اولین گزارش از دیدارهای 2 مقام عالی»، «ماموریت در مشتری» و «جنگی مهمتر از غزه و لبنان برای اسرائیل»

لغو پروازهای ایران ایر به مقاصد اروپایی

نتیجه و خلاصه بازی فوتبال ایسلند

تحریم‌های اتحادیه اروپا به ایران‌ایر و ماهان‌ایر و افراد متعدد رسید

ایران وضع تحریم‌ های جدید اتحادیه اروپا و انگلیس را محکوم کرد

ادامه پیشروی پرقدرت ایتالیا در لیگ ملت‌های اروپا، بالاتر از فرانسه و بلژیک

بازنگری فیفا در قوانین مربوط به «فسخ قرارداد» – آفتاب نو | اخبار ورزشی

نتیجه و خلاصه بازی فوتبال بلژیک

برد بزرگ آلمان در نبرد سنتی اروپا/ خروس‌ها خانه شیاطین‌سرخ را فتح کردند

سرمربی اندونزی: تیم برانکو دفاعی عمیق دارد

آخرین نظرسنجی‌ ها از انتخابات آمریکا

چرا آمریکا نمی‌تواند B52 جدید بسازد؟

دعوت بیل کلینتون از مردم برای حمایت از این نامزد انتخابات