ایرانیان جهان

آخرين مطالب

هشدار ایران به آمریکا از طریق مسقط ایالات متحده آمریکا

هشدار ایران به آمریکا از طریق مسقط
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - سیدعباس عراقچی در ادامه سفر‌های منطقه‌ای خود، به عمان نیز رفت. سفر وزیر امور خارجه به عمان در شرایط فعلی منطقه، دارای چند بُعد مهم در حوزه سیاست خارجی ایران و نقش‌آفرینی در مهار بحران جاری در خاورمیانه است. عمان میانجی و رابط سنتی ایران و آمریکا طی 45 سال پس از انقلاب بوده و آخرین تحولات منطقه نشان می‌دهد که احتمالا عراقچی در این سفر حامل پیام‌هایی در خصوص بحران جاری بوده است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
به گزارش فرارو، ایران نگران شعله‌ور شدن آتش یک جنگ منطقه‌ایست. اما مرور اقدامات و اظهارات مقام عالی کشور نشان می‌دهد که نگرانی ایران به خاطر ترس از جنگ نیست. بلکه این نگاه به تلاش برای جلوگیری از ویرانی، ادامه قتل عام غیرنظامیان و دامنه‌دار شدن بحران برمی‌گردد. ایران دو عملیات موشکی و ترکیبی در 6 ماه گذشته علیه اسرائیل انجام داد و وزیر امور خارجه کشورمان نیز به طور فعال دیپلماسی برای پایان دادن به این درگیری را پیگیری می‌کند. پس از اعلام رسمی موافقت مقامات آمریکایی با عملیاتی شدن سامانه پدافندی تاد در اسرائیل برای مقابله با موشک‌های بالستیک، انتظار‌ها نسبت به افزایش تنش در منطقه بالا رفته است. چرا که برخی رسانه‌های عبری پس از شنیده شدن زمزمه‌های بررسی ارسال سامانه تاد به اسرائیل، تحلیل‌هایی بر این اساس ارائه دادند که تل‌آویو پاسخ خود به حمله موشکی ایران را به پس از عملیاتی شدن این سامانه موکول کرده است. با توجه به این که 100 سرباز آمریکایی همراه با این سامانه به اسرائیل خواهند آمد و یادآوری این نکته که ایران به طور رسمی اعلام کرد به پاسخ اسرائیل واکنشی سخت‌تر نشان خواهد داد، دیپلماسی در عمان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. عراقچی پس از انجام ملاقات و رایزنی‌ها در بغداد، به مسقط سفر کرد. 
موضع صریح عراقچی وزیر امور خارجه پس از مطرح شدن ارسال سامانه تاد به اسرائیل، در توئیتر (به زبان انگلیسی) نوشت: «آمریکا در حال ارسال بی‌سابقه تسلیحات به اسرائیل است. این کشور اکنون جان نیرو‌های خود را با اعزام آنها برای هدایت سیستم‌های موشکی آمریکایی در اسرائیل در معرض خطر می‌دهد. در حالی که ما در روز‌های اخیر تلاش‌های بسیاری برای مهار یک جنگ تمام‌عیار در منطقه کرده‌ایم، به‌وضوح می‌گویم که در دفاع از مردم و منافع خود هیچ خط قرمزی نخواهیم داشت.» این توئیت پیش از سفر به عمان زده شد. عراقچی بامداد امروز دوشنبه وارد فرودگاه مسقط شد. 
دیپلماسی در کنار آمادگی برای بحران خبرگزاری رسمی عمان در بخشی از گزارشی که از دیدار دوجانبه عراقچی و سید بدر البوسعیدی وزیر خارجه این کشور منتشر کرد، به نقل از رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان نوشت: «منطقه در حال تجربه وضعیت هشدار است و ممکن است در آستانه درگیری‌های گسترده قرار گیرد، به ویژه با توجه به شرایط پرتنشی که در حال حاضر شاهد آن است. ایران برای هر سناریویی آمادگی کامل دارد. دیپلماسی تنها راه پیشگیری از بحران‌های بزرگ در منطقه و پرهیز از تشدید تنش‌ها و جنگ‌ها است.» 
نکته مهم دیگر در سفر عراقچی به عمان، اعلام توقف روند مسقط است. روند مسقط نامی است که به گفتگو‌های غیرمستقیم – و بر اساس برخی گزارش‌ها مستقیم – و تبادل پیام میان ایران و آمریکا از طریق عمان اطلاق می‌شود. عراقچی گفت: «روند مسقط و تماس غیرمستقیم بین ایران و آمریکا در حال حاضر به دلیل شرایط خاص منطقه متوقف است و در حال حاضر زمینه‌ای برای این گفتگو‌ها نمی‌بینیم تا زمانی که بتوانیم بحران جاری را پشت سر بگذاریم و آن موقع تصمیم خواهیم گرفت.» 
این اظهارنظر وزیر امور خارجه، مهر تائیدی بر مواضع پیشین و تحلیل‌هایی حول این محور است که در حال حاضر مساله ایران و غرب به منازعه منطقه شام گره خورده است. با توجه به شرایط منطقه، قطع تماس میان ایران و آمریکا، وضعیت را پیچیده‌تر خواهد کرد، اما به وجود آمدن این شرایط نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها قصدی برای متوقف کردن اسرائیل ندارند.
همراهی آمریکا و اسرائیل حمایت 100 درصدی ایالات متحده از اسرائیل، پیش از این مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. آمریکا در این جنگ به دلایل مختلف، فشاری به اسرائیل وارد نکرد. دولتی که اگر اتفاقی در کشوری غیرهمسو با واشنگتن بیافتد، سیاست فشار را به کار می‌گیرد، در برابر هدف قرار دادن خبرنگاران، بیمارستان‌ها، کشتار غیرنظامیان و زخمی کردن نیرو‌های سازمان ملل در مرز اسرائیل و لبنان اقدامی انجام نداد. این به معنای نبود اختلاف نظر میان اسرائیل و آمریکا نیست. آمریکا در ظاهر خواستار یک جنگ گسترده و همه‌جانبه منطقه‌ای نیست، اما در عمل، از سیاست احیای کمربند امنیتی اسرائیل حمایت می‌کند. چون تعهد ذاتی نسبت به امنیت اسرائیل دارد. به زعم کارشناسان، اختلاف میان این دو کشور بیشتر بر سر روش‌هاست. 
آمریکا در حال حاضر قرار است سامانه تاد را در اسرائیل مستقر کند. سامانه پدافندی تاد، همیشه به همراه اپراتور‌ها و نیرو‌های آمریکایی به ماموریت فرستاده می‌شود. اگر گمانه‌زنی رسانه‌های عبری درباره این که اسرائیل پاسخ به حمله ایران را موکول به تقویت سیستم پدافندی کرده صحیح باشد، بنابراین برخورد رفت و برگشتی میان اسرائیل و ایران شکل می‌گیرد. اما در این نوبت، نیرو‌های آمریکایی هم به گفته وزیر امور خارجه در معرض خطر هستند. 
بخش دیگر همراهی آمریکا با اسرائیل مربوط به اخباری از مشارکت این کشور در ترور‌های رهبران مقاومت است. تحلیلگران بر این باورند که اسرائیل از دروازه‌ای که بعد از هفت اکتبر گشوده شد، تا حد امکان برای تضعیف جریان مقاومت از درون و از بین بردن زیرساخت‌ها و ساختار رهبری آنها استفاده می‌کند. به تازگی چنین خبری به نقل از روزنامه الاخبار – نزدیک به حزب‌الله منتشر شده است: «یکی از اعضای ارشد حزب الله به نام وفیق صفا (شوهر خواهر شهید سید حسن نصرالله) اخیراً با مقامات ایالات متحده تماس گرفت و مدت کوتاهی بعد به سختی از یک سوء قصد توسط ارتش اسرائیل نجات یافت. در نتیجه، سوء ظن حزب‌الله مبنی بر کمک اطلاعاتی آمریکا به اسرائیل افزایش یافته و حزب الله معتقد است سیا به اسرائیل کمک می‌کند.»
خبرگزاری تسنیم نیز امروز گزارش داد که بر اساس ادعای همین روزنامه، 10 اکتبر (چهار روز قبل) 15 افسر سیا وارد بیروت و در سفارت آمریکا مستقر شدند. 
هشدار ایران کنار هم قرار دادن تکه‌های مختلف پازل نشان می‌دهد که با گسترش جنگ به سمت لبنان، افزایش کشتار غیرنظامیان، تقویت پدافند هوایی اسرائیل و احتمال پاسخ تل‌آویو به حمله موشکی ایران، منطقه را در آستانه بحران قرار داده است. وضعیتی که به خصوص با توجه به ورود سامانه تاد، به گفته تحلیلگران سیاسی و نظامی چینی به نشریه گلوبال تایمز، توازن در منطقه را بیش از پیش تغییر می‌دهد. وضعیتی که این تحلیلگران از آن به عنوان «بازی خطرناک» یاد کردند. 
ایران به حمله احتمالی اسرائیل پاسخ خواهد داد. این موضع بار‌ها از سوی مقامات سیاسی، نظامی و دیپلماتیک کشور تکرار شده است. حمله دوم ایران به اسرائیل در 1 اکتبر نیز متفاوت از عملیات وعده صادق بود که جنبه تبلیغاتی آن – از لحاظ عدم استفاده از عنصر غافلگیری – برجسته‌تر بود. ایران از موشک‌های هایپرسونیک فتاح در آن عملیاتِ محدود استفاده کرد. با توجه به این که ایران توانایی پاسخ گسترده‌تر به اسرائیل را دارد، می‌توان این گزینه را مد نظر قرار داد که ایران از طریق عمان پیام هشداری به آمریکا ارسال کرده که اگر اسرائیل دست به اقدام نظامی علیه ایران بزند و به تهدید خود مبنی بر هدف قرار دادن زیرساخت‌ها عمل کند، جنگ گسترده‌ای آغاز خواهد شد که به نفع هیچ طرفی نیست. بخش دیگر نیز قسمت اعلام شده پیام است که موضع جمهوری اسلامی درباره پایان جنگ از مسیر دیپلماسی را مشخص می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1232113/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نتیجه بازی برگشت فرانسه و بلژیک در مرحله گروهی لیگ ملت های اروپا 2024

فیلم| خلاصه بازی فرانسه و بلژیک دیشب دوشنبه 23 مهر 1403

نتیجه بازی برگشت آلمان و هلند در مرحله گروهی لیگ ملت های اروپا 2024

فیلم| خلاصه بازی آلمان و هلند دیشب دوشنبه 23 مهر 1403

نتیجه و خلاصه بازی فوتبال بوسنی

دخترانی که در «طلا» دفن شده بودند؛ حیرت‌انگیزترین گنج افغانستان چگونه کشف شد؟(+عکس)

هشدار به دارندگان کارتخوان/این اقدام مصداق فرار مالیاتی است

رهاسازی 340 هزار قطعه بچه ماهی بومی در تالاب عرب‌ حسن شوشتر

انگلیس و اتحادیه اروپا با تکرار ادعاهای موشکی: به تحریم ایران متعهد هستیم

نتیجه و خلاصه بازی فوتبال ولز

لیگ ملت‌های فوتبال اروپا؛ پیروزی فرانسه مقابل بلژیک

سرپوش گذاشتن شبکه CNN روی جنایات اسرائیل

آمریکا تامین کننده هزینه جنایات اسرائیل

جنگ تراشه‌های هوش مصنوعی بین آمریکا و چین؛ ایران کجاست؟

سردار جباری: شکست صهیونیست‌ها در جنگ زمینی مقابل حزب‌الله/ پایگاه‌ها و ناوهای آمریکا در تیررس ایران قرار دارد

چهار عامل تأثیرگذار بر قیمت بیت کوین در هفته آینده

ویدئوی حزب الله از عملیات درخشان حمله به پادگان تیپ گولانی (زیرنویس فارسی)

نتیجه و خلاصه بازی فوتبال اوکراین

فوری: پروازهای ایران ایر به اروپا لغو شد /سردرگمی مسافران هوایی ایران به کشورهای اروپایی

خلاصه بازی بلژیک 1-2 فرانسه (لیگ ملت‌های اروپا - 2024)

خلاصه بازی بلژیک 1-2 فرانسه (لیگ ملت‌های اروپا – 2024)

فلسطین، مهمترین مسئله مردمان اروپا است

خلاصه بازی آلمان 1-0 هلند (لیگ ملت‌های اروپا – 2024)

خلاصه بازی آلمان 1-0 هلند (لیگ ملت‌های اروپا - 2024)

اتهام‌زنی اتحادیه اروپا و انگلیس به ایران، مزوّرانه و تلاشی برای انحراف افکار عمومی است

پیروزی 4-1 ایتالیا در دور چهارم مرحله گروهی لیگ ملت‌های اروپا

ایران تحریم های جدید اروپا و انگلیس را شدیدا محکوم کرد

دفاع کلینتون از هریس در برابر حملات جمهوری‌خواهان

طرح جدید هواپیما‌های آینده آمریکا با بال و بدنه ترکیبی!(+عکس)

4 زخمی در حمله توپخانه‌ای آمریکا به مناطقی از سوریه

واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه به تحریم‌های جدید اروپا علیه ایران

اسپالتی: می‌دانم دوست دارید ایتالیا همه را 10-0 ببرد اما رقبا هم سرسخت هستند

جنگ نفتکش های خلیج فارس بروز می دهد؟

به جای جوانسازی پوست، فقط فریب میخورید؟ حقایق غیرقابل باور را بخوانید

هشدار بی سابقه عراقچی به آمریکا؛ «تاد» را با افسرانش می‌زنیم

تقابل به جای تعامل

حمله توپخانه‌ای آمریکا به غیرنظامیان سوریه؛ چهار نفر زخمی شدند

خروج از تیغ مالیاتی با فرمان وزیر

راه‌های برون‌رفت از بن‌بست ناترازی انرژی

موریاسو: پوپوویچ من را کاپیتان صدا می‌زند!

واکنش سفیر ایران به سکوت اروپا در برابر تشدید نسل‌کشی در نوار غزه

واکنش شدید اللحن وزارت خارجه درپی تحریم های اروپا و انگلیس

ایران تحریم‌های اتحادیه اروپا و انگلیس را محکوم کرد

«اولین گزارش از دیدارهای 2 مقام عالی»، «ماموریت در مشتری» و «جنگی مهمتر از غزه و لبنان برای اسرائیل»

لغو پروازهای ایران ایر به مقاصد اروپایی

نتیجه و خلاصه بازی فوتبال ایسلند

تحریم‌های اتحادیه اروپا به ایران‌ایر و ماهان‌ایر و افراد متعدد رسید

ایران وضع تحریم‌ های جدید اتحادیه اروپا و انگلیس را محکوم کرد

ادامه پیشروی پرقدرت ایتالیا در لیگ ملت‌های اروپا، بالاتر از فرانسه و بلژیک

بازنگری فیفا در قوانین مربوط به «فسخ قرارداد» – آفتاب نو | اخبار ورزشی