ایرانیان جهان

آخرين مطالب

آیا باید نگران استقرار سامانه‌های تاد آمریکایی در اسراییل باشیم؟ ایالات متحده آمریکا

آیا باید نگران استقرار سامانه‌های تاد آمریکایی در اسراییل باشیم؟
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - سامانه تاد به طور خاص برای سرنگونی موشک‌های بالستیک طراحی شده است. این سامانه زمینی هیچ کلاهکی ندارد و برای حمله به ساختمان‌ها یا انجام حملات تهاجمی استفاده نمی‌شود. در عوض، این سامانه تنها با موشک‌های بالستیک کوتاه، متوسط و میان برد ورودی مقابله می‌کند.
استقرار سامانه‌های تاد آمریکایی در اسرائیل به همراه اوپراتور‌های آمریکایی، در واقع اولین اعزام قابل توجه نیرو‌های آمریکایی به خاورمیانه از زمان آغاز جنگ غزه است، اما آیا اقدام بی سابقه ایست؟ این اقدام در شرایط کنونی چه معنایی دارد؟
آیا استقرار سامانه ضد موشکی تاد در اسرائیل بی‌سابقه است؟ پاسخ به این سوال، خیر است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
ایالات متحده آمریکا سال 2019 برای اولین بار سامانه دفاع موشکی تاد خود را در جریان یک رزمایش مشترک با اسرائیل به همراه 250 افسر و سرباز آمریکایی در جنوب اسرائیل مستقر کرده بود. ارتش اسرائیل در آن زمان اعلام کرد که 150 نیروی دفاع هوایی اسرائیل به منظور استفاده از این سامانه توسط نیرو‌های آمریکایی آموزش دیده اند. در آن زمان هم علت استقرار این سامانه‌ها دراسرائیل، نگرانی مشترک اسرائیل و آمریکا از برنامه موشکی ایران اعلام شده بود. اما استقرار تاد در اسرائیل در آن زمان موقتی بود.
جاناتان کنریکوس، سخنگوی وقت ارتش اسرائیل در جریان مانور نظامی که تاد‌های آمریکایی در آن وارد اسرائیل شده بودند گفته بود هدف از استقرار موقتی این سامانه در سپر دفاعی اسرائیل این است که نشان دهند آمریکا قادر است با سرعت چنین تسلیحاتی قدرتمند و پیچیده‌ای را آزمایش کند و «نیرو‌های آمریکایی می‌توانند به هر تهدیدی، در هر مکان و در هر زمان به سرعت و غیرقابل پیش بینی پاسخ دهند.»
بعد از یک ماه و با پایان مانور در ماه مارس سال 2019، سامانه‌های تاد به آمریکا برگردانده شدند. یک ماه قبل از این مانور هم ارتش اسرائیل و آمریکا یک رزمایش مشترک دیگر برگزار کردند و در آن احتمال حضور نیرو‌های آمریکایی برای کمک به عملیات‌های دفاع موشکی را شبیه سازی کرده بودند.
اتفاقی که در سال 2019 رخ داد این بود که واشنگتن و اسراییل توافقنامه‌ای امضا کردند که ایالات متحده را به کمک به اسرائیل در دفاع موشکی در زمان جنگ متعهد می‌کرد.
یوزی روبین، رئیس سابق پروژه موشکی ضد بالستیک Arrow در اسرائیل در آن زمان به اورشلیم پست گفته بود نباید رزمایش و استقرار تاد در اسرائیل در سال 2019 را فقط در همین برهه خلاصه کرد چرا که آمریکایی‌ها سال 2012 رادار سپر موشکی فوق پیشرفته تاد را به همراه نیرو‌های آمریکایی اوپراتور این رادار در اسرائیل مستقر کرده بودند.
این رادار برای نظارت و ردیابی تهدیدات ورودی طراحی شده اخطار ورود موشک‌های بالستیک از فاصله نزدیک به 3000 مایل را به سامانه دفاع موشکی تاد می‌دهد.
ایرادی که اسرائیلی‌ها در سال 2019 به آمریکا وارد می‌کردند این بود که چرا استقرار سامانه تاد این همه سال طول کشیده در حالی که انتظار می‌رفته سامانه‌های دفاعی اسرائیل و آمریکا از دهه 1990 جوری طراحی شده باشند که بتوانند با هم مرتبط شوند.
نکته این‌جاست که آمریکا پیش از اسرائیل سامانه‌های تاد خود را در اختیار امارات، هاوایی، عمان، رومانی، کره جنوبی، تایوان و ژاپن هم قرار داده بود. ژانویه 2022 امارات برای اولین بار از سامانه دفاع موشکی تاد در برابر موشک‌های بالستیک حوثی‌ها استفاده کرد. آمریکا سال 2017 با عربستان هم یک قرارداد 15 میلیارد دلاری برای فروش سامانه‌های ضد موشکی تاد امضا کرده است. سال 2013 عمان اعلام کرده این سامانه‌ها در اختیار دارد هرچند خبر فروش آن‌ها به عمان هیچ وقت رسانه‌ای نشده است.
اولین استقرار تاد در کره جنوبی با مخالفت شدید چین و روسیه مواجه شده بود. فوریه 2016 وزیر خارجه وقت چین وانگ یی گفته بود اگر کره جنوبی سامانه دفاع موشکی تاد داشته باشد، توازن استراتژیک منطقه‌ای از بین خواهد رفت. سال 2017 یک مقام نظامی چین گفت که استقرار این سامانه تأثیر منفی بر "روابط نظامی دوجانبه و اعتماد متقابل" با ایالات متحده داشته است.
استقرار این سامانه بر فرآیند عادی سازی روابط کره جنوبی و چین هم اثر گذاشت و آن را با وقفه روبه رو کرد.
معنای ارسال سامانه‌های ضد موشکی تاد به اسرائیل در شرایط کنونی چیست؟ آرون دیوید میلر، کارشناس خاورمیانه که به چندین دولت جمهوری خواه و دموکرات مشاوره داده است، درباره اقدام اخیر آمریکا به واشنگتن‌پست می‌گوید: «استقرار سامانه موشکی دفاعی تاد، آخرین سیگنالیست که نشان می‌دهد ایالات متحده انتظار دارد حمله اسرائیل «آنقدر جامع باشد که ایرانی‌ها مجبور به پاسخگویی شوند».
با وجود این تحلیل، واشنگتن‌پست مدعی شده در نتیجه حمله اخیر ایران به اسرائیل هیچ تلفات جانی ایجاد نشده چرا که سیستم‌های دفاع موشکی پیشرفته اسرائیل تعداد زیادی موشک را در آسمان دفع کرده اند و اجازه برخورد آن‌ها به خاک اسرائیل را ندادند.
پت رایدر، سخنگوی پنتاگون گفته: «باتری تاد سیستم یکپارچه دفاع هوایی اسرائیل را تقویت خواهد کرد. این اقدام نشان دهنده تعهد قاطعانه ایالات متحده به دفاع از اسرائیل و دفاع از آمریکایی‌ها در اسرائیل در برابر هرگونه حمله موشکی بیشتر توسط ایران است.»
آمریکایی‌ها می‌گویند اقدام دولت بایدن در ارسال سامانه تاد نشان می‌دهد بایدن علی رغم اختلافاتی که با نتانیاهو دارد، می‌خواهد نتانیاهو در این جنگ پیروز شود.
از سوی دیگر برخی رسانه‌های آمریکایی به نگرانی دولت بایدن از حمله اسرائیل به مواضع حساس ایران از جمله سایت‌های هسته‌ای و نفت گاز ایران خبر داده‌اند و گفته‌اند مقامات آمریکا از اسرائیل خواسته از حمله به این مواضع خودداری کند.
بیشتر بخوانید: واکنش احتمالی ایران به حمله احتمالی اسرائیل
هریسون مان، افسر سابق ارتش ایالات متحده که به عنوان یک تحلیلگر در آژانس اطلاعات دفاعی خدمت می‌کرده به واشنگتن پست گفته اگر سامانه تاد در جای خود قرار بگیرد و اسرائیل از حفاظت مدافعان هوایی آمریکایی برخوردار شود، چه تضمینی هست که نتانیاهو به قول خود عمل کرده و به این سایت‌ها حمله نکند؟
به گفته مان، این محموله که در تاریخی نامعلوم تحویل خواهد شد، آخرین نمونه استفاده بایدن از "هویج" به جای چماق برای تحریک اسرائیل به رفتار‌های تهاجمی کمتر است.
اما آنچه در استقرار سامانه تاد در وضعیت کنونی اهمیت دارد، حضور نیرو‌های آمریکایی به عنوان اپراتور این سامانه است. به گفته میلر، کارشناس خاورمیانه اگر موشک‌های ایران به یک سرباز آمریکایی برخورد کند، پای آمریکا به طور کامل به جنگ باز خواهد شد و آمریکا باید اقدام متقابل در برابر ایران انجام دهد.
هریسون مان می‌گوید: ایران نشان داده اراده و توانایی حمله به پایگاه‌های اسرائیلی را دارد و خطری که متوجه سربازان آمریکایی است، جدی است. حتی اگر آنقدر خوشبین باشیم که فکر کنیم این سامانه قرار است جلوی همه موشک‌های ایرانی را بگیرد، اما باید بدانیم که ایمنی این نیرو‌ها در برابر پهپاد‌هایی که در گذشته هم با موفقیت به پایگاه‌های اسرائیل نفوذ کرده اند، همچنان زیر سوال است.
هشدار عباس عراقچی وزیر خارجه ایران در مورد انتقال سامانه ضد موشکی تاد به اسرائیل هم نشان می‌دهد نگرانی از کشیده شدن پای آمریکا به جنگ، جدی است.
عراقچی پیش از اعلام رسمی خبر هشدار داده بود که این کار باعث به خطر افتادن جان نیرو‌هایی آمریکایی می‌شود. راه‌اندازی و بهره‌برداری از این سامانه نیاز به متخصصان آمریکایی دارد
او بعد از اعلام خبر در روز یکشنبه در پستی به زبان انگلیسی در شبکه ایکس (توییتر سابق) بدون اشاره به نام سامانه ضدموشکی تاد گفت «دفاع از مردم و منافعش هیچ خط قرمزی ندارد.»
عراقچی نوشت: «آمریکا که حجم بی‌سابقه‌ای تسلیحات به اسرائیل تحویل داده است اکنون نیز با استقرار نیرو‌های خود برای عملیاتی کردن سیستم‌های موشکی آمریکا در اسرائیل، جان سربازانش را به خطر می‎اندازد. در حالی که در روز‌های اخیر تلاش زیادی برای مهار یک جنگ تمام عیار در منطقه انجام داده‌ایم، من به صراحت می‌گویم که ما هیچ خط قرمزی را در دفاع از مردم و منافع خود نداریم.»
منبع: رویداد24

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1232114/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نتیجه بازی برگشت فرانسه و بلژیک در مرحله گروهی لیگ ملت های اروپا 2024

فیلم| خلاصه بازی فرانسه و بلژیک دیشب دوشنبه 23 مهر 1403

نتیجه بازی برگشت آلمان و هلند در مرحله گروهی لیگ ملت های اروپا 2024

فیلم| خلاصه بازی آلمان و هلند دیشب دوشنبه 23 مهر 1403

نتیجه و خلاصه بازی فوتبال بوسنی

دخترانی که در «طلا» دفن شده بودند؛ حیرت‌انگیزترین گنج افغانستان چگونه کشف شد؟(+عکس)

هشدار به دارندگان کارتخوان/این اقدام مصداق فرار مالیاتی است

رهاسازی 340 هزار قطعه بچه ماهی بومی در تالاب عرب‌ حسن شوشتر

انگلیس و اتحادیه اروپا با تکرار ادعاهای موشکی: به تحریم ایران متعهد هستیم

نتیجه و خلاصه بازی فوتبال ولز

لیگ ملت‌های فوتبال اروپا؛ پیروزی فرانسه مقابل بلژیک

سرپوش گذاشتن شبکه CNN روی جنایات اسرائیل

آمریکا تامین کننده هزینه جنایات اسرائیل

جنگ تراشه‌های هوش مصنوعی بین آمریکا و چین؛ ایران کجاست؟

سردار جباری: شکست صهیونیست‌ها در جنگ زمینی مقابل حزب‌الله/ پایگاه‌ها و ناوهای آمریکا در تیررس ایران قرار دارد

چهار عامل تأثیرگذار بر قیمت بیت کوین در هفته آینده

ویدئوی حزب الله از عملیات درخشان حمله به پادگان تیپ گولانی (زیرنویس فارسی)

نتیجه و خلاصه بازی فوتبال اوکراین

فوری: پروازهای ایران ایر به اروپا لغو شد /سردرگمی مسافران هوایی ایران به کشورهای اروپایی

خلاصه بازی بلژیک 1-2 فرانسه (لیگ ملت‌های اروپا - 2024)

خلاصه بازی بلژیک 1-2 فرانسه (لیگ ملت‌های اروپا – 2024)

فلسطین، مهمترین مسئله مردمان اروپا است

خلاصه بازی آلمان 1-0 هلند (لیگ ملت‌های اروپا – 2024)

خلاصه بازی آلمان 1-0 هلند (لیگ ملت‌های اروپا - 2024)

اتهام‌زنی اتحادیه اروپا و انگلیس به ایران، مزوّرانه و تلاشی برای انحراف افکار عمومی است

پیروزی 4-1 ایتالیا در دور چهارم مرحله گروهی لیگ ملت‌های اروپا

ایران تحریم های جدید اروپا و انگلیس را شدیدا محکوم کرد

دفاع کلینتون از هریس در برابر حملات جمهوری‌خواهان

طرح جدید هواپیما‌های آینده آمریکا با بال و بدنه ترکیبی!(+عکس)

4 زخمی در حمله توپخانه‌ای آمریکا به مناطقی از سوریه

واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه به تحریم‌های جدید اروپا علیه ایران

اسپالتی: می‌دانم دوست دارید ایتالیا همه را 10-0 ببرد اما رقبا هم سرسخت هستند

جنگ نفتکش های خلیج فارس بروز می دهد؟

به جای جوانسازی پوست، فقط فریب میخورید؟ حقایق غیرقابل باور را بخوانید

هشدار بی سابقه عراقچی به آمریکا؛ «تاد» را با افسرانش می‌زنیم

تقابل به جای تعامل

حمله توپخانه‌ای آمریکا به غیرنظامیان سوریه؛ چهار نفر زخمی شدند

خروج از تیغ مالیاتی با فرمان وزیر

راه‌های برون‌رفت از بن‌بست ناترازی انرژی

موریاسو: پوپوویچ من را کاپیتان صدا می‌زند!

واکنش سفیر ایران به سکوت اروپا در برابر تشدید نسل‌کشی در نوار غزه

واکنش شدید اللحن وزارت خارجه درپی تحریم های اروپا و انگلیس

ایران تحریم‌های اتحادیه اروپا و انگلیس را محکوم کرد

«اولین گزارش از دیدارهای 2 مقام عالی»، «ماموریت در مشتری» و «جنگی مهمتر از غزه و لبنان برای اسرائیل»

لغو پروازهای ایران ایر به مقاصد اروپایی

نتیجه و خلاصه بازی فوتبال ایسلند

تحریم‌های اتحادیه اروپا به ایران‌ایر و ماهان‌ایر و افراد متعدد رسید

ایران وضع تحریم‌ های جدید اتحادیه اروپا و انگلیس را محکوم کرد

ادامه پیشروی پرقدرت ایتالیا در لیگ ملت‌های اروپا، بالاتر از فرانسه و بلژیک

بازنگری فیفا در قوانین مربوط به «فسخ قرارداد» – آفتاب نو | اخبار ورزشی