ایرانیان جهان

آخرين مطالب

خودروسازی دولتی در دره زیان! اخبار ایران

خودروسازی دولتی در دره زیان!
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - خراسان /در نخستین گزارش از سلسله گزارش های مروری بر آسیب شناسی صنعت خودرو با تیتر «بخش خصوصی، نامحرم صنعت خودروسازی» که سه شنبه 17 مهر در همین صفحه منتشر شد، به مقاومت ها علیه ورود بخش خصوصی به صنعت خودروسازی پرداختیم. در دومین گزارش از این سلسله گزارش ها ماحصل مدیریت دولتی در صنعت خودروسازی را که ثبت زیان انباشته 245 هزار میلیاردی در 3 شرکت خودروساز دولتی است، بررسی می کنیم.
 داریم از ارقامی صحبت می کنیم که نوشتن و خواندن و شاید درک آن برای بسیاری از مخاطبان سخت باشد. صحبت از 245 هزار میلیارد تومان زیان انباشته سه شرکت خودروساز تا پایان سال 1402 است. زیان انباشته ای که در قالب کاهش توان مالی این شرکت ها منجر به افت کیفیت و عقب ماندگی در رقابت با فناوری های روز دنیا، در قالب افزایش قیمت تمام شده منجر به فشار به مصرف کننده و در قالب استمهال تسهیلات بانکی، منجر به قفل شدن بخشی از منابع بانکی کشور شده است.

ایرانیان جهان


مروری بر ارقام زیان نجومی خودروسازان
طبق آخرین گزارشی که ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو تحت عنوان صورت‌های مالی تلفیقی به بورس ارائه داده‌اند، مجموع زیان انباشته آن ها به 245هزار و 500 میلیارد تومان (245.500.000.000.000 تومان) رسیده است. خودروسازان بزرگ کشور همچنین در سال گذشته 62 هزار میلیارد تومان زیان کرده‌اند که رشد 22درصد را نسبت به 1401 نشان می‌دهد. همچنین با توجه به این که خودروسازان در پایان سال 1401 به زیان انباشته 183هزار میلیارد تومانی رسیده بودند، این زیان در انتهای سال گذشته حدود 34درصد بالا رفته است. در جدول زیر وضعیت زیان دهی 3 خودروساز بزرگ کشور را به تفکیک برای سال های 1401 و 1402 آورده ایم.
​​​​​​​چالش های 6 گانه منتهی به زیان دهی خودروسازان
با توجه به این ارقام عجیب و غریب بد نیست نگاهی به چرایی وقوع این زیان بزرگ از منظر صورت های مالی خودروسازان بپردازیم. گزارش دو سال قبل مرکز پژوهش های مجلس با عنوان «آسیب شناسی وضعیت مالی شرکت های ایران خودرو و سایپا و ارائه پیشنهادهای اصلاحی»، به 6 چالش در این زمینه اشاره دارد که البته با گذشت دو سال همچنان این چالش ها پابرجاست:
1 - عملیات زیان ده خودروسازان: تداوم روند زیان دهی خودروسازان و منفی شدن حساب سرمایه آن ها موجب می شود تا هر یک از این شرکت ها مشمول ماده 141 قانون تجارت شده و به مرز ورشکستگی و اعسار برسد.
2 - فزونی بهای تمام شده بر درآمدهای عملیاتی: مروری بر وضعیت صورت های مالی خودروسازان نشان می دهد که بهای تمام شده محصول (هزینه های مستقیم تولید قبل از اضافه شدن هزینه های اداری، مالی و فروش) به درآمدهای عملیاتی نزدیک است و در مرحله سر به سر یا زیان عملیاتی قرار گرفته است. این مسئله موجب شده است تا هزینه های اداری و مالی و فروش و حتی سرمایه گذاری در حوزه تحقیق و توسعه به مشکل بخورد و محدود شود.
3 - هزینه های بالای مالی خودروسازان: مرور وضعیت هزینه های تامین مالی در قالب تسهیلات بانکی و استقراض از بازار سرمایه نشان می دهد که وابستگی تامین مالی خودروسازان به نظام بانکی و بازار سرمایه، هزینه ای معادل 10 تا 20 درصد بهای تمام شده به خودروسازان تحمیل کرده که حاکی از نبود مدیریت مالی مناسب در شرکت های خودروساز است.
4 - بدهی های شرکت های خودروساز به خریداران خودرو و تأمین کنندگان مواد اولیه: بخشی از مدل تامین مالی خودروسازان از مسیر پیش فروش خودرو می گذرد لذا سهم بدهی خودروسازان به خریداران خودرو در ترازنامه شرکت های خودروساز بالاست اما در این میان بدهی فزاینده خودروسازان به قطعه سازان نیز به گفته سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو به مرز 100 هزار میلیارد تومان رسیده که رقم عجیب و نگران کننده ای است.
5 - وجود سهام چرخه ای: بررسی صورت های مالی شرکت های ایران خودرو و سایپا نشان می دهد که بخشی از سهام شرکت های اصلی و مادر در تملک شرکت های زیرمجموعه قرار گرفته است. این شکل از سهامداری که البته با هدف تداوم مدیریت در شرکت های خودروساز صورت گرفته نقش مهمی در خروج بخشی از منابع خودروسازان از چرخه تولید و در نتیجه تشدید زیان دهی این شرکت ها دارد.
6 - دارایی های مازاد و غیرمرتبط با کسب وکار خودروسازان: مروری بر شرکت های زیرمجموعه خودروسازان نشان دهنده طیف وسیعی از شرکت ها و کسب و کارهای غیرمرتبط و زیان ده است که اگرچه در سال های اخیر بخشی از آن ها واگذار شده اما همچنان این شرکت ها باری بر دوش صنعت زیان ده خودروسازی است.
 ادامه وضعیت فعلی زیان دهی خودروسازان تبعاتی از جمله احتمال ورشکستگی، تشدید فشار به صنعت قطعه سازی یا تشدید فشار به شبکه بانکی برای جبران زیان دهی خودروسازان از مسیر تسهیلات بانکی بیشتر و استمهال بدهی های بانکی خودروسازان دارد و این تبعات اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد. به نظر می رسد ماحصل مدیریت دولتی در شرکت های خودروسازی مشخص است و خصوصی سازی به سبک واگذاری سهام به شرکت های زیرمجموعه و شبه دولتی ها هم که در عمل دور زدن خصوصی سازی بوده است، نتایج خود را در قالب تشدید زیان انباشته خودروسازان نشان داده و به این ترتیب تنها راه خروج خودروسازان از گرداب زیان دهی، ورود بخش خصوصی مولد به اداره شرکت های خودروساز است.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1232266/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادعای عجیب یک پیشگو: رونالدو تا سه ماه دیگر بر اثر سانحه می‌میرد!

یک پیشگوی معروف عرب از مرگ زودهنگام کریستیانو رونالدو تا سه ماه دیگر خبر داد

ادعای عجیب پیشگوی معروف عرب در مورد مرگ زودهنگام کریستیانو رونالدو

چگونه اروپا می‌تواند از تنازلی بودن مالیات کربن بکاهد؟

آرایه‌های خورشیدی کاوشگر «اروپا کلیپر» در فضا باز شدند

شب خاطره‌انگیز فوتبال آلمان/ تقدیر از نویر، مولر و گوندوغان... جای کروس خالی! +عکس

محکومیت وضع تحریم‌های جدید انگلیس و اتحادیه اروپا علیه ایران

شب خاطره‌انگیز فوتبال آلمان/ تقدیر از نویر، مولر و گوندوغان… جای کروس خالی! +عکس

واکنش ایران وضع تحریم‌های جدید انگلیس و اتحادیه اروپا

اتهام زنی‌ به ایران برای انحراف از نسل کشی است

چین در پی کاهش تنش‌ها: وزیر خارجه چین خواستار جلوگیری از تشدید درگیری میان اسرائیل و ایران شد

گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه چین و اسرائیل

تکرار ادعاهای بی اساس وزیر خارجه صهیونیست علیه ایران

(تصاویر) دخترانی که در «طلا» دفن شده بودند؛ حیرت‌انگیزترین گنج افغانستان چگونه کشف شد؟

خودنمایی جنگجویان افغانستان در قلب نیاوران تهران! +ویدیو

منع نشر تصویر موجودات زنده در افغانستان

حضور رئیس جمهور کوبا در راهپیمایی حمایت از فلسطین

نسل‌کشی غزه یک اجرای آزمایشی برای سرکوب مخالفت‌های جهانی است

روایت دردناک پزشکان خارجی از اوضاع فاجعه‌بار در بیمارستان‌های غزه (بخش دوم)

هواداران فلسطین ساختمان بورس نیویورک را محاصره کردند + فیلم

قیمت طلا امروز 1403/07/24

تحریم های نفتی آمریکا صرفاً اقداماتی نمادین است

فیلم/ فریاد مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل در میدان امام حسین(ع)

استرالیا تحریم‌های جدید علیه ایران اعمال کرد

قیمت جهانی طلا امروز 24 مهر 1403

سامانه تاد به داد اسرائیل می‌رسد؟!

قمار امریکا بر سر توان موشکی ایران

چرا مردم آمریکا با وجود هشدار طوفان، شهرها را تخلیه نمی‌کنند؟

استرالیا تحریم‌های جدید علیه ایران وضع کرد

واشنگتن پست: نتانیاهو به آمریکا اطلاع داده که اسرائیل تاسیسات نظامی ایران را هدف قرار خواهد داد نه تاسیسات هسته ای یا میادین نفتی را

نتانیاهو به دنبال کشاندن آمریکا به جنگ علیه ایران است/ تا شروع به کار دولت بعدی آمریکا حساسیت بالاست

تل‌آویو: درخواست‌های آمریکا را می‌شنویم اما بر اساس منافع خود عمل می‌کنیم

سرمقاله جهان صنعت/ بحران صندوق تامین ‌اجتماعی و نیاز فوری به اصلاحات

سرمقاله همدلی/ خسارت‌های فیلترشکن‌؛ ضرورت رفع فیلترینگ

سرمقاله قدس/ وحدت مسلمانان، رمز پیروزی محور مقاومت

وفاق برای مهار گرانی انتظار مردم از همه مسئولان

اختلال دریافت ارز مسافرتی و سرگردانی مردم در فرودگاه امام خمینی

دیدار چهره به چهره مدیر کل بنیاد شهید خراسان رضوی با تعدادی از جامعه معزز ایثارگری

ضرورت همراهی بیشتر نظام بانکی در راستای تولیدات ایلام

عباس علی‌آبادی جزئیاتی از ترانزیت برق به کشورهای همسایه ارائه داد

نوستالژی‌های یک فساد اقتصادی!

آزمون سخت دولت در بودجه 1404

هشدار به دارندگان دستگاه کارتخوان؛ در این شرایط مشمول جریمه سنگین می‌شوید

در مذاکره همتی با فرزین نرخ سود کاهش می‌یابد؟

استاندارد عامل دوام و تقویت فعالیت‌های اقتصادی است

خبر مهم وزیر اقتصاد از افزایش قیمت بنزین | پرداخت یارانه بنزین به هر نفر از این ماه

ضرورت تجاری‌سازی صنایع دستی غرب مازندران از رونق اقتصادی تا صادرات هدفمند

رونالدو تا سه ماه دیگر بر اثر سانحه می‌میرد!

شوک به ژاپن در آستانه بازی حساس استرالیا

علت کمبود فاکتور 9 بیماران هموفیلی؛ عدم دسترسی به منابع ارزی در اروپا