ایرانیان جهان

آخرين مطالب

تله اردوغان برای سرمایه‌گذاران عراقی/ آنکارا با یک تیر چند نشان می‌زند؟ اخبار ایران

تله اردوغان برای سرمایه‌گذاران عراقی/ آنکارا با یک تیر چند نشان می‌زند؟
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - به گزارش اقتصادنیوز، پس از سال‌ها کشمکش دیپلماتیک، آنکارا و بغداد به توافقی دست یافتند که به نظر می‌رسد درگیری‌های طولانی‌مدت را بر سر آنچه که رهبران دو کشور «آزادسازی محدود روادید» می‌خوانند، حل و فصل کند. به عنوان بخشی از یادداشت تفاهم گسترده‌تری که در اواسط آگوست امضا شد، مقامات عراقی و ترکیه قراردادی را امضا کردند که به طور متقابل به بازدیدکنندگان زیر 15 سال و بیش از 50 در بدو ورود ویزا اعطا می‌کند.
با این حال، چند روز پس از اجرای این یادداشت تفاهم، این توافق مورد انتقاد منتقدان ترکیه، از جمله حزب اصلی اپوزیسیون جمهوری‌خواه خلق (CHP) و دیگر بازیگران قرار گرفت. مخالفان ادعا می کنند که رژیم جدید ویزا می تواند تنش موجود بر سر مهاجرت غیرقانونی را تشدید کند. برخی دیگر ادعا می‌کنند که محدودیت‌های سنی تعیین‌شده در این قرارداد کمک چندانی به کاهش خطرات مرزی نخواهد کرد و همچنین ادعا می‌کنند که این توافق می‌تواند توسط گروه‌های مسلح مستقر در عراق برای حمله به خاک ترکیه مورد سوء استفاده قرار گیرد.
ویزا؛ اهرم تازه اردوغان به نوشته امواج میدیا، علیرغم این نگرانی، آنکارا احتمالاً درخواست‌های لغو توافق جدید را رد خواهد کرد، به‌ویژه با توجه به محوریت آن در توافقنامه‌های گسترده‌تر درباره امنیت، مشائل نظامی و مبارزه با تروریسم. در راس این یادداشت تفاهم یا همان توافقی که آنکارا مشتاق است به آن پایبند باشد، رضایت آشکار بغداد از کارزار ادامه دار ترکیه در شمال عراق علیه حزب کارگران کردستان (PKK) در اولویت قرار دارد. آنکارا و بغداد ابتدا در سال 2009 برای کاهش محدودیت‌های سفر گام هایی برداشتند، در آن بازه زمانی پیشنهاد ایجاد منطقه بدون روادید «شبه شینگن» بین عراق، ترکیه، سوریه و ایران مطرح شد. با این حال، هیچ یک از این پیشنهادها تصویب نشد و در سال 2020 عراق تفاهم نامه قبلی خود را در زمینه مهاجرت به دلیل عدم اجرای مفاد آن توسط ترکیه لغو کرد. تا زمان توافق اخیر، شرایط ویزا بین دو همسایه یکی از محدودکننده‌ترین محدودیت‌ها در منطقه بود.
گام برداشتن در مسیر کاهش محدودیت‌های مرزی در بحبوحه تلاش گسترده‌تر برای تسهیل سفرهای درون منطقه‌ای به نفع رشد اقتصادی صورت می‌گیرد. مصری‌ها که یخ های کشورشان و آنکارا در حال آب شدن هست، قبل از اعطای ویزا در سفارت ترکیه، با بررسی‌های سخت‌گیرانه مواجه می‌شوند. با این حال، مصر از سال گذشته اعطای ویزا به ترک ها در بدو ورود را آغاز کرده است. اعطای ویزای ترکیه برای دارندگان پاسپورت سوریه با محدودیت های جدی روبرو است، در حالی که مسافران ایرانی و اکثر مسافران عرب حاشیه خلیج فارس ممکن است بدون نیاز به ویزا وارد ترکیه شوند، اما وضعیت شهروندان سوری متفاوت است. از همین رو می توان گفت در قلب فعل و انفعال ها شاهد ترکیبی از ملاحظات دیپلماتیک، اقتصادی و سیاسی هستیم.آنکارا در سال‌های اخیر به دلیل آنچه احزاب اپوزیسیون آن را رویکرد یک بام و دوهوای دولت ترکیه با پناهندگان در بحبوحه بحران اقتصادی عمیق در داخل می‌دانند، مورد انتقاد قرار گرفته است. این ادعاها مدت‌هاست که در لفاظی‌های مخالف جمهوری خواه خلق نقش محوری داشته و پیامی است که ممکن است به موفقیت این حزب در انتخابات محلی ترکیه در ماه مارس کمک کرده باشد.علاوه بر این، ترکیه در ماه‌های اخیر تحت تأثیر یک سری شورش‌ها قرار گرفته که جمعیت پناهجوی سوری 3.5 میلیون نفری این کشور را هدف قرار داده است، این همان متغیری است که موجب می شود منتقدان با صدای بلند بگویند سیاست جدید ویزا برای عراقی‌ها می‌تواند به ناآرامی‌های مشابهی منجر شود.

ایرانیان جهان

هدف پنهان آنکارا در آینده، سیاست گذاران ترکیه مطمئناً برای ایجاد تعادل بین تمایل خود برای تقویت روابط اقتصادی منطقه ای و در عین حال رسیدگی به ناآرامی های داخلی بر سر مهاجرت، تلاش خواهند کرد. در ظاهر، توافقنامه جدید ویزا در راستای هدف ترکیه برای افزایش تجارت دوجانبه با عراق از 20 میلیارد دلار فعلی در سال به 24 میلیارد دلار تا سال 2030 تبیین می شود. علاوه بر این، مقامات احتمالا نگران هستند که این اعداد نشان دهنده کاهش میزان تجارت نسبت به سال 2022 باشددر شرایط کنونی شاهد نوعی عدم تعادل هستیم،به طوری که ترکیه از مازاد تجاری 5.6 میلیارد دلاری در سال 2022 برخوردار است. با توجه به اهداف اعلام شده، سیاستگذاران در بغداد و آنکارا می دانند که دستیابی به اهداف مشترک به سیاست درهای بازتر منوط است.علیرغم محدودیت های قبلی در ارتباط با روادید، مقامات ترکیه اعلام کرده اند که حدود 470 هزار گردشگر عراقی در سال 2023 از این کشور دیدن کرده اند. علیرغم چنین رونقی در روابط فرهنگی و اقتصادی فرامرزی، منتقدان ادعا کرده اند که هزینه های بالای روادید - که در برخی موارد به 150 دلار می رسد - باعث سرمایه گذاری شده است.
«رژیم جدید ویزا» گامی در جهت اصلاح این مسائل است و به ظاهر این گزاره پذیرفته شده که محدودیت های قبلی نتیجه معکوس داشته است. بر اساس گزارش‌های رسمی، هزاران شرکت ترکیه‌ای در چندین بخش از زیرساخت‌های حیاتی و توسعه عراق، از ساخت‌وساز، خدمات مالی، و ساخت مبلمان، فعالیت می‌کنند. با این حال، بازرگانان ترکیه مدت‌ها است که شکایت دارند که مشکلات دریافت ویزای عراق مانع کار آنها شده است.آنکارا همچنین قصد دارد رشد سرمایه گذاری عراق در بازار مسکن ترکیه را تشویق کند. در طول دهه گذشته، عراقی‌ها به برترین خریداران خارجی ملک تبدیل شده‌اند و بنا بر گزارش‌ها از سال 2015 نزدیک به 5 هزار واحد مسکونی در سراسر کشور خریداری کرده‌اند. یکی دیگر از بخش‌های پررونق «گردشگری سلامت» است، جایی که عراقی‌ها از زیرساخت‌های بهداشتی در حال فروپاشی و اغلب غیرقابل دسترس در خانه رنج می‌برند و از همین رو برای درمان های پزشکی یا زیبایی به خارج از کشور سفر می کنند.

ایرانیان جهان

کارت برنده ترکیه زمینه کلیدی دیگر توافقنامه دوجانبه ویزا، پروژه "جاده توسعه" است که به دنبال اتصال خلیج فارس به اروپا از طریق عراق و ترکیه است. این طرح چند میلیارد دلاری در سفر ماه آوریل رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به بغداد، زمانی که چندین توافق نامه برای تسهیل این تلاش امضا شد، تقویت شد. با استفاده از خط ریلی پیش بینی شده که هم به تجارت تجاری و هم به ترافیک توریستی خدمات می دهد، رفت و آمد تجارت و مردم بین دو کشور آسان تر می شود.در حالی که مقامات عراقی و ترکیه به ترویج تجارت دوجانبه به عنوان یک پروژه متقابل توسعه اقتصادی ادامه خواهند داد، این واقعیت ها نشان می دهد که آنکارا قوی ترین کارت ها را با ادامه مذاکرات در دست خواهد داشت.با توجه به شرایط اقتصادی، امضای توافقنامه جدید روادید - شاید تصادفی نباشد بالاخص که با چهلمین سالگرد آغاز مبارزه مسلحانه پ‌ک‌ک علیه ترکیه همزمانی دارد. این زمان‌بندی ناظران را بر آن داشته تا پیشنهاد دهند که قرارداد ویزا به‌عنوان «امتیاز» برای موافقت بغداد با عملیات نظامی ترکیه علیه پایگاه‌های گروه مسلح کرد در عراق قلمداد شود. شایان ذکر است که حدود ده هزار پرسنل ارتش ترکیه اکنون درگیر جنگ در شمال عراق هستند.
اختلافات سیاسی بر سر کارزار نظامی ترکیه – و تمایل ظاهری دولت عراق برای پناه دادن به پ‌ک‌ک در خاک این کشور – مدت‌هاست به پاشنه اشیل روابط بغداد و آنکارا تبدیل شده است. در مقابل این پس‌زمینه، شورای امنیت ملی عراق در 14 مارس تحریم پ‌ک‌ک را به‌عنوان یک سازمان «ممنوع» لحاظ کرد، گزاره ای که نشان‌دهنده تمایل محمد شیاع السودانی، نخست وزیری عراق برای بازی در این میدان بود.به نظر می رسد که توافق ویزا بین آنکارا و بغداد این توافقات ضمنی را یک گام جلوتر می برد. تفاهم نامه امضا شده در ماه اوت شامل شروطی است که حضور ترکیه در پایگاه نظامی بشیقه در شمال عراق را که سربازان ترکیه از سال 2015 در آنجا مستقر هستند، رسمی می کند.این سایت که در 15 کیلومتری شمال موصل قرار دارد، در کنار قدرت پادگان ترکیه‌ای آن، بزرگ‌تر شده و اکنون عمدتاً برای مسدود کردن مسیرهای قاچاق پ‌ک‌ک به سوریه عمل می‌کند. این پایگاه که اکنون مرکز اصلی حضور نظامی ترکیه در عراق است، در گذشته مورد هدف پ‌ک‌ک و گروه‌های متحد ایران در یگان‌های بسیج مردمی قرار گرفته است.با هدف حل و فصل وضعیت بحث برانگیز پایگاه، تفاهم نامه رسما مسئولیت این پایگاه را به نیروهای عراقی واگذار می کند. با این حال، این قرارداد همچنین یک "مرکز آموزش و همکاری مشترک" با نیروهای ترکیه در همان سایت و یک "مرکز هماهنگی امنیتی" مشابه در بغداد ایجاد می کند. در واقع، این طرح، به توافق ضمنی قبلی عراق در باب «منطقه امنیتی» مبهم و بحث برانگیز آنکارا در شمال عراق را رسمیت می‌دهد.در نهایت، ماندگاری توافق جدید روادید آنکارا و بغداد منوط به چگونگی ادامه مذاکرات بیشتر بر سر «جاده توسعه» و دیگر پروژه‌های تجاری بزرگ خواهد بود. همانطور که اوضاع پیش می‌آید، علیرغم ادعای منتقدان، هر دو طرف چیزهای زیادی برای به دست آوردن و از دست دادن حول محور ویزا دارند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1233149/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش بینی درمورد مرگ زودهنگام کریستیانو رونالدو

تصاویر هستی مهدوی از محل فرود اولین بمب اتم جهان در هیروشیما + فیلم

چرا پروازهای ایران به اروپا لغو شد؟

زمان پخش زنده بازی اسکاتلند و پرتغال از تلویزیون + پخش آنلاین

ایران سفیر مجارستان در تهران را احضار کرد

ارتباط هوایی ایران با اروپا رسما قطع شد

کری مربی اندونزی برای برانکو: بازی برگشت می‌بریم

چین در فروش خودروهای الکتریکی از رکورد بالاتر رفت

بنیامین فرجی، ستاره نوجوان تنیس روی میز ایران، نایب قهرمان آسیا شد

مدال نقره پینگ‌پنگ‌باز 14 ساله ایران در مسابقات دوبی

حضور افغانستان در نمایشگاه بین‌المللی حلال استانبول

کشف مواد مخدر از رادیاتور خودرو در گمرک

فروش چابهار به افغان‌ها به سطوح بالا کشیده شد

تحریم جدید آمریکا علیه نهادی وابسته به جبهه خلق برای آزادی فلسطین

واشنگتن به تل آویو هشدار داد

پولپاشی جو برای بی‌بی!

هشدار آمریکا به رژیم صهیونیستی درباره تبعات فاجعه فعلی در غزه

نقشه رژیم اسرائیل از بازی با کارت حمله به ایران چیست؟/ آیا دیپلماسی پنهان ایران در پایتخت های کشورهای عربی منطقه پاسخ اسرائیل را محدود می کند؟/ سناریو مدنظر آمریکا؛ تضعیف حزب الله و گفت و گو با ایران

نگرانی سازمان ملل از تاثیر بحران انسانی ناشی از اوضاع منطقه بر یمن

تغییر موازنه وحشت در سایه شکست بازدارندگی خاورمیانه

ترس و وحشت شهرک‌نشینان در حیفا بر اثر موشک‌های شلیک شده از لبنان

بیروت: شمار شهدای لبنان به 2350 نفر افزایش یافت

حزب‌ الله 2 تانک و 3 بولدوزر رژیم صهیونیستی را منهدم کرد

نتانیاهو: با هرگونه توقف یکجانبه جنگ در لبنان مخالفم

ماجرای حمله پهپادی حزب‌الله به پادگان تیپ گولانی چه بود؟

تظاهرات مردمی در کوبا برای محکومیت رژیم صهیونیستی

تحلیل یک اقتصاددان از عدالت از دیدگاه هایک

پیش بینی قیمت دلار 25 مهر 1403

توسعه همکاری‌های بازرسی کل استان با مجموعه دادگستری کل آذربایجان‌غربی

خروج از تیغ مالیاتی با فرمان وزیر/افزایش امید برای کاسبان خٌرد

پیروزی ازبکستان و قرقیزستان در گروه ایران

8 منطقه تهران در وضعیت قرمز کیفیت هوا

فحاشی و درگیری عرب‌ها و یهودی‌ها در کنست اسرائیل

ادعای پیشگوی معروف عرب در مورد مرگ زودهنگام کریستیانو رونالدو

جو استادیوم عربستان وحشتناک است

اندوه بی‌پایان مدافع ژاپن: اشتباه ساده‌ای کردم!

موریاسو: برای مربی استرالیا احترام زیادی قائلم

بهترین فرصت برای دوم شدن تیم روبرتو مانچینی

TSMC با سرمایه‌گذاری میلیاردی، اولین کارخانه خود را در آلمان احداث می‌کند

(ویدئو) مقایسه اجاره نشینی در ایران و اروپا

کمیسیون اروپا: مدرکی دال بر دخالت روسیه در انتخابات پارلمان اروپا یافت نشد

محرومیت هواداران پی‌اس‌وی از سفر به پاریس!

طرز تهیه ته چین | این ته چین خوشمزه ترین غذای عمرت میشه!

برانکو: بازیکنانم تا دقیقه 100 اشتیاق برد داشتند

باخت اندونزی و برد چین؛ برانکو همزمان دو طلسم را شکست

نایب قهرمانی فرجی در مسابقات تنیس روی میز کانتندر امارات

آغاز رزمایش‌های مشترک نیروهای مسلح آمریکا و فیلیپین

یک نهاد فلسطینی در لیست تحریم‌های آمریکا و کانادا

چرا آمریکا نمی‌تواند بی 52 جدید بسازد؟

رویکرد متفاوت هریس و ترامپ در قبال کی‌یف