ایرانیان جهان

آخرين مطالب

سرمقاله سیاست روز/ حل یک جورچین خواندنی ها

سرمقاله سیاست روز/ حل یک جورچین
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - سیاست روز / « حل یک جورچین » عنوان سرمقاله روزنامه سیاست روز به قلم قاسم غفوری است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
طی روزهای اخیر مجموعه‌ای از تحرکات از سوی کشورهای غربی با محوریت ایران جریان گرفته است که به نوبه خود جای تامل دارد. اتحادیه اروپا بعلاوه انگلیس با صدور بیانیه‌ای از اعمال تحریم‌ها بویژه علیه شرکت‌های هواپیمایی ایران به بهانه دخالت موشکی ایران در جنگ اوکراین و نیز اجرای وعده صادق 2 خبر داده‌اند. همچنین انگلیس، استرالیا و خزانه‌داری آمریکا نیز بر اعمال تحریم علیه برخی افراد و شرکت‌های مرتبط با فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران تاکید کرده‌اند. آمریکایی‌ها در حالی سامانه رهگیری تاد را به سرزمین‌های اشغالی با یکصد نیرو ارسال کرده‌اند که ادعای آنها نیز مقابله با توان موشکی و پهپادی ایران و متحدان منطقه‌ای آن عنوان شده است. جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز مدعی افزایش حضور نظامیان آمریکایی در منطقه با محوری مقابله با ایران و سایر اعضای گروه مقاومت شده است.
قابل توجه آنکه همزمان با این تحرکات از یک سو سران غرب ادعاهایی مبنی بر ابراز نگرانی از حملات رژیم صهیونیستی به یونیفل و لزوم آتش‌بس در لبنان را مطرح و حتی مکرون رئیس جمهور فرانسه در گفتگو با پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران خواستار نقش مثبت ایران در کاهش تنش در منطقه شده است. همچنین آمریکایی‌ها نیز مدعی نامه نگاری با رژیم صهیونیستی مبنی بر فرصت سی روزه به این رژیم برای پایان دادن به ممانعت‌ها از ارسال کمک‌های غذایی و دارویی به غزه شده‌اند، در حالی که انگلیسی‌ها نیز از تحریم برخی شهرک نشینان به جرم حمله به صهیونیست‌ها سخن گفته‌اند. قابل توجه آنکه برخی رسانه‌های غربی مدعی شده‌اند که آمریکا از صهیونیست‌ها ضمانت گرفته‌اند تا به زیر ساخت‌های هسته‌ای و انرژی ایران حمله نکرده و در حد مراکز نظامی باشد.
مجموع این تحرکات نشان می‌دهد که غربی‌ها همچنان دو سیاست را دنبال می‌کنند و آن سیاست فشار و مذکراه است. آنها از یک سو فضایی از جنگ و آمادگی صهیونیست‌ها و متحدانش برای مقابله با ایران را مطرح می‌سازد در حالی که همزمان رسانه‌های غربی ماموریت دارند تا با اسمان ریسمان بافتن ایران را ناتوان در برابر آن نشان داده و به زعم خویش هشتک‌های نه به جنگ را فعال سازند.
از سوی دیگر همزمان نیز با ژست‌های به اصطلاح مذاکراتی و بشر دوستانه مسائلی همچون لزوم خویشتن‌داری ایران در پاسخگویی به تهدیدات و نیز اقدام تهران برای آنچه کاهش تنش در منطقه می‌نامند، را مطرح می‌کنند.
مجموع این تحرکات در حالی صورت می‌گیرد که اولا در باب ادعای سامانه‌های تاد و افزایش نظامیان آمریکایی در منطقه و تقویت ظرفیت‌های رژیم صهیونیستی، یک سوال اساسی مطرح است و آن اینکه شرایط منطقه در طول یک سال گذشته چندان تفاوتی با وضعیت کنونی نداشته است و موشک‌ها و پهپادهای مقاومت از غزه و لبنان گرفته تا یمن و عراق، سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داده‌اند و اگر واقعا تاد و تحرکات نظامی آمریکا می‌توانست کمکی به رژیم صهیونیستی داشته باشد چرا تاکنون چنین کارکردی نداشته است؟ پاسخ به این پرسش نشان می‌دهد که ادعاهای توانایی ظرفیت‌هایی ادعایی اخیر صرفا یک بازی روانی برای کاهش تنش‌ها در درون سرزمین‌های اشغالی و روحیه دادن به نظامیان شکست خورده صهیونیست‌ در برابر مقاومت همه جانبه جزب‌الله در عملیات زمینی و ایجاد اشتباه محاسباتی در میان ایرانیان در ظرفیت شناسی جنگی طرف مقابل و در نهایت گرفتار سازی تهران در معادلات سیاسی کارانه هزینه فایده است. غربی‌ها در حالی چنین ادعاهای به اصطلاح مصالحه آمیزی را مطرح می‌کنند که همزمان به ارسال تسلیحات به رژیم صهیونیستی برای کشتار بیشتر در لبنان و فلسطین ادامه می‌دهند و بر لزوم شکل‌گیری غرب آسیا جدید بر اساس منافع خود تاکید دارند. مجموع این فرایند‌های رفتاری در یک چارچوب قابل تعریف است و آن اینکه اروپا و سران کاخ سفید به شدت نگران روند انتخابات آمریکا بوده و برای پیروزی هریس در کنار تخلفات انتخاباتی، به دنبال هزینه‌کردن از سیاست خارجی می‌باشند و رفتارهای همزمان آنها برای جلب رضایت لابی صهیونیستی و نیز رای دهندگان ضد جنگ در این چارچوب قابل تعریف می باشد.
در این شرایط به نظر می‌رسد معادله‌ای که ایران می‌تواند داشته باشد پذیرش واقعیت قرار داشتن کشور و منطقه در شرایط جنگی است. این حقیقتی انکار ناپذیر است که هراس از تهدید آفرینی‌های صهیونیستی-غربی اشتباهی محاسباتی است که هزینه‌های سنگینی را به کشور تحمیل خواهد کرد چرا که دشمن ثابت کرده است که جز زبان زور زبان دیگری را متوجه نمی‌شود و محور هر دیپلماسی نیز باید روشن کردن این مسئله برای سایر کشورها باشد که ایران حاضر به کوتاه آمدن در پاسخگویی سخت به تهدیدات و حمایت از مقاومت نخواهد بود و آماده است تا وعده صادق 3 را علیه رژیم صهیونیستی و منافع متحدانش در منطقه اجرایی سازد.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1234754/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دختر ایرانی به رولان گاروس نرسید

دوران «تفرقه بینداز و حکومت کن» به سر آمده/ جزایر سه‌گانه متعلق به ایران است

وزیر امور خارجه: جزایر سه‌گانه متعلق به ایران است

واکنش ایران به بیانیه نشست مشترک سران اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس

بورل: خواستار برقراری آتش‌بس فوری در غزه و لبنان هستیم

عراقچی: جزایر سه‌گانه برای همیشه متعلق به ایران است

واکنش عراقچی به بیانیه ضد ایرانی شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا

واکنش ولایتی به تحریم های اروپا

بقایی: لحن اروپا درباره جزایر ایرانی ناشی از سیاست باج‌دهی آنها به اسرائیل است

ولایتی: اجازه دخالت در امور داخلی خود را نمی‌دهیم

گزافه‌گویی جدید اروپا درباره جزایر سه‌گانه: متعلق به ایران نیست!

واکنش تند عراقچی به ادعای جنجالی اروپا و شورای همکاری خلیج فارس درباره جزایر سه‌گانه

تولید ماشین مسافربری در افغانستان

رئیس جمهور آمریکا در این شش ایالت مهم مشخص شد

نقد مکرون علیه فلسفه تشکیل رژیم

حمله هوایی آمریکا به یمن/ انصارالله: پاسخ می‌دهیم

سالگرد بمباران بیمارستانی در غزه که جهان را تکان داد

طلا سر به فلک کشید

بدهی جهان از 100 تریلیون دلار عبور کرد

رایزنی آستین با وزیر جنگ رژیم صهیونیستی درباره اوضاع لبنان و غزه

شورای همکاری خلیج‌فارس و اتحادیه‌ اروپا به اشغال خود پایان دهند

صعود قیمت نفت نسبت به دو هفته اخیر

جنایات اسرائیل، صدای آمریکا را هم درآورد!

واسلاو کلاوس: جنگ اوکراین زمانی پایان می‌یابد که آمریکا بخواهد

نفت صعود کرد

صعود قیمت نفت نسبت به 2 هفته اخیر

قیمت جدید طلا امروز 26 مهر 1403

کابوس تازه اسرائیل؛ افزایش اتباعی که آماده کار برای ایران هستند

«حمله تروریستی» جدید به سیستم برق ونزوئلا؛ 25 درصد از کشور تحت تاثیر قرار گرفت

حزب‌الله 2 تانک مرکاوا را منهدم کرد

برگزاری حراج شمش طلا در 29 مهرماه

درخواست کارگران برای برگزاری شورای عالی کار

افزایش عرضه اوراق از چه مسیری به ریزش شاخص بورس منجر می‌شود؟

صندوق های طلا میزبان 15 همت پول

حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر ایلات رژیم صهیونیستی

نخستین محموله داروهای دامی از لرستان به عراق صادر شد

حمله مقاومت عراق به یک هدف حیاتی در ایلات

فیلم | دیدار مدیرکل بنیاد استان و فرمانده لشکر 16 زرهی قزوین با خانواده شهید تازه شناسایی شده، اکبر صفی‌صمغ‌آبادی

اتاق بازرگانی خروجی جلسات شورای گفتگو را بررسی کند

شرط موفقیت و غلبه بر مشکلات مردم، همکاری قوای سه‌گانه است

توانمندترین رجل روسیه

خبر جدید سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره رتبه بندی معلمان بازنشسته

تولید بخاری کم‌مصرف برای بخاری‌ساز‌ها صرفه اقتصادی ندارد

احیای ونزوئلا/ونزوئلایی‌ها چگونه توانستند نرخ تورم را کاهش دهند؟

صحبت های ضد و نقیض در خصوص ساخت مسکن هایی با متراژ پایین

ایران اجازه دخالت در امور داخلی خود را به هیچ طرف خارجی نمی‌دهد

ایران به مفاد بیانیه پایانی نشست مشترک سران اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس واکنش نشان داد

استقلال از اروپا به آفریقای جنوبی رسید

نشانه‌های حیات در اقتصاد منطقه یورو

دوران تفرقه بینداز و حکومت کن اروپا به سر آمده است