ایرانیان جهان

آخرين مطالب

سرمقاله تعادل/ معادله کمبود هواپیما در صنعت هوایی ایران خواندنی ها

سرمقاله تعادل/ معادله کمبود هواپیما در صنعت هوایی ایران
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - تعادل / « معادله کمبود هواپیما در صنعت هوایی ایران » عنوان یادداشت روزنامه تعادل به قلم است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
وضعیت حمل و نقل هوایی ایران چگونه است و ایران برای تداوم فعالیت‌های خود به چند هواپیمای جدید نیاز دارد؟ اینها پرسش‌هایی است که در هر دوره مدیریتی اجرایی کشور از سوی فعالان حوزه‌های اقتصادی و ارتباطی کشور مطرح می‌شود و پس از مدتی با اتمام دوره‌های مدیریتی به بایگانی رسانه‌ای و ناخودآگاه جمعی جامعه سپرده می‌شود تا دوره‌ای دیگر و هنگامه‌ای تازه. پس از امضای برجام، قرارداد خرید 200 هواپیما با ایرباس و بویینگ منعقد شد تا تصور نوسازی ناوان حمل و نقل هوایی ایران جدی‌تر از قبل در اذهان عمومی شکل بگیرد اما کابوس ترامپ و خروج او از برجام همه این تصورات را بر باد داد.
امیر پویان رفیعی وضعیت حمل و نقل هوایی ایران چگونه است و ایران برای تداوم فعالیت‌های خود به چند هواپیمای جدید نیاز دارد؟ اینها پرسش‌هایی است که در هر دوره مدیریتی اجرایی کشور از سوی فعالان حوزه‌های اقتصادی و ارتباطی کشور مطرح می‌شود و پس از مدتی با اتمام دوره‌های مدیریتی به بایگانی رسانه‌ای و ناخودآگاه جمعی جامعه سپرده می‌شود تا دوره‌ای دیگر و هنگامه‌ای تازه. پس از امضای برجام، قرارداد خرید 200 هواپیما با ایرباس و بویینگ منعقد شد تا تصور نوسازی ناوان حمل و نقل هوایی ایران جدی‌تر از قبل در اذهان عمومی شکل بگیرد اما کابوس ترامپ و خروج او از برجام همه این تصورات را بر باد داد. این درحالی است که در جهان امروز رشد و توسعه کشورها، رونق کسب و کارها و تغییر فضای جهانی، سفرهای هوایی را به عنوان مهم‌ترین و ایمن‌ترین شکل جابه‌جایی مطرح کرده است. این درحالی است که ایران وضعیت مناسبی در حوزه حمل و نقل هوایی ندارد و از یک ناوگان فرسوده بهره‌مند است. سن ناوگان هوایی ایران متاسفانه بالای 26 سال است. درحالی است که بسیاری کشورهای همسایه و کشورهای فرامنطقه، استانداردهایی به مراتب ایمن‌تر دارند. در واقع بسیاری از کشورها هواپیماهایی با عمر بالای 20 سال را در کشور خود راه نداده و اجازه فرود هم صادر نمی‌کنند. بنابراین یکی از مهم‌ترین پرونده‌های پیش روی دولت چهاردهم در بخش اقتصاد، خرید هواپیماهای نو و جایگزینی آنها با هواپیماهای فرسوده است.

به دلیل تحریم‌ها ایران نتوانسته به هواپیماهای نو و جدید دسترسی داشته باشد. در صنعت حمل و نقل معاهدات و پیمان‌هایی وجود دارد که میان کشورها منعقد می‌شود. کشورهایی مانند امارات و عربستان، استانداردهایی را تعریف کرده‌اند و در صورتی که کشورها این استانداردها را رعایت نکنند از مجوز فرود به هواپیماها خودداری می‌کنند. در حال حاضر براساس اعلام مسوولان ایران حدود 550 فروند نیاز دارد که تنها 180 فروند هواپیما دراختیار دارد. اگر دولت چهاردهم اقدام به خرید 25 هواپیمای جدید یا در حد نو کند، بخش قابل‌توجهی از نیازهای ایران پوشش داده می‌شود. ایران در شرایط فعلی حتی برای مسیرهای داخلی هم مشکل دارد و عمر ناوگان هوایی داخلی و خارجی ایران بسیار فرسوده است. پس از امضای برجام و بهبود مناسبات ارتباطی با غرب، ایران قرارداد خرید 220 فروند هواپیما را با بویینگ و ایرباس و شرکت‌های ایتالیایی امضا کرد، اما مدت زمان کوتاهی پس از امضای این قرارداد و درحالی که تنها تعداد انگشت‌شماری هواپیما وارد کشور شده بود، این قرارداد به دلیل خروج ترامپ از برجام کن لم یکن تلقی شد. باید توجه داشت کشورها با حمل و نقل هوایی است ک ه تصویری رشد یافته یا غیرتوسعه یافته از خود ارایه می‌کنند. ایران اما به دلیل کمبود هواپیما با تاخیرها و لغو بسیاری از پروازهای خود روبه‌رو است، روندی که باعث نارضایتی بسیاری از مسافران ایرانی شده است. بسیاری از تاخیرها و لغو سفرها در ایران به دلیل پیری ناوگان حمل و نقل عمومی است. دولت سیزدهم برای مقابله با این کمبودها اقدام به خرید هواپیماهای کارکرده و از رده خارج سایر کشورها می‌کرد. 
این خریدها هر چند در ظاهر ممکن است بخشی از کمبودها را جبران کند اما در واقع هیچ تاثیر عینی در حل مشکلات صنعت حمل و نقل هوایی ندارد، چراکه این نوع هواپیماها کارایی لازم را ندارند. فرودگاه‌های بین‌المللی هم اغلب این هواپیماها را نخواهند پذیرفت. ممکن است بتوان از این هواپیماها در خطوط داخلی بهره برد اما برای بخش بین‌المللی ایران به هواپیماهای نو و کارآمد نیاز دارد. در حال حاضر براساس اعلام تحلیلگران حدود 20 فروند هواپیمای مسافربری در کشور ارزش عملیاتی دارند که 13 فروند آن توربوپراپ با ظرفیت 70 نفر هستند که به دلیل نبود قطعات زمین‌گیر شده‌اند. می‌ماند 7، 8 فروند هواپیما که باید پرواز‌های داخلی و خارجی را به صورت همزمان انجام دهند که البته آنها هم با کمبود قطعات مواجه هستند. به عبارت دیگر، درحالی که کشور‌های امارات، قطر و ترکیه در مجموع بالای هزار فروند هواپیمای سر حال دارند، تعداد هواپیما‌های قابل اتکای ایران 7 یا 8 فروند است و باقی هواپیما‌های کشور شدیدا فرسوده شده‌اند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1234773/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جزایر سه‌گانه متعلق به خاک ایران است

بقایی: لحن اروپا درباره جزایر ایرانی ناشی از سیاست باج‌دهی آنها به اسرائیل است

بازی مرگ و زندگی برای ملی‌پوش ایرانی و المپیاکوس

آیا چین به دنبال میانجیگری میان ایران و اسرائیل است؟!

واشنگتن می‌خواهد از تایوان، اوکراینی دیگر بسازد

کاهش قیمت جهانی مس به کف دو هفته ای| ضربه بزرگ اقتصاد چین به بازار مس!

جانشین بیرانوند، ستاره تیم منتخب هفته

رشد 100 درصدی صادرات داروی دامی از استان مرکزی

یوناما خواستار حضور افغانستان در نشست آتی تغییرات اقلیمی شد

واکاوی یک ادعا درباره بی‌بی/ آیا نتانیاهو ایرانی‌الاصل است؟!

جهان، حمایت آمریکا و آلمان را به عنوان توجیه‌گر و تامین کننده صهیونیست‌ها از یاد نمی‌برد

فیلم «دکتر استرنج لاو» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران

کنایه سردار سنایی راد به استقرار سامانه «تاد» آمریکا در سرزمین‌های اشغالی

حمایت آمریکا و کشورهای اروپایی ضامن جنایات صهیونیست ها

تلاش مقام‌های مستعفی دولت بایدن برای اصلاح سیاست‌ها در قبال تل‌آویو

آمریکا و آلمان بزگترین تأمین‌کنندگان سلاح‌ به اسرائیل هستند

نفت با قیمت 74 دلار و 39 سنت صعودی شد

برخورد دقیق موشک های مقاومت لبنان به اهدافی در کریات اشمونه

خشونت پلیس آلمان علیه معترضان هوادار فلسطین

آیا کالابرگ الکترونیک از چرخه یارانه کمک معیشتی حذف شده است؟

حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات

نشست مدیرکل بنیاد مازندران با فرزندان شاهد و ایثارگر شاغل در بانک صادرات

مبینا بی خیال رشته پزشکی شد لطفا شما هم بی خیال شوید

بنگاه‌های اقتصادی سودشان را تقسیم می‌کنند و دنبال تامین مالی هستند

مشهد، میزبان نمایشگاه بین‌المللی صادرات

مردم نقش‌آفرینان اصلی توسعه‌اند

بانک‌ها در مدل توسعه اقتصادی استان به بنگاه‌های بزرگ و صادرات محور توجه کنند

بهره برداری از دو طرح اقتصادی به ارزش 8 میلیارد تومان در شهرستان سیریک

کدام کشور صدرنشین دریافت جایزه نوبل اقتصاد است؟

پیام اقتصاد پایدار در میانه جنگ روانی دشمن

اتاق اصفهان در جمع سه اتاق برتر در بخش تشکل‌ها معرفی شد

بهره‌برداری از دو طرح اقتصادی در شهرستان سیریک

تاثیر تحریم‌های اقتصادی بر سلامت و خدمات سلامت در منطقه مدیترانه شرقی

از جبران کسری بودجه تا گرانی لبنیات

گوانتانامو ایتالیایی پذیرای اولین گروه اخراجی ها شد

زیباترین کشور اروپایی کجاست؟

ولایتی : قطعیت تعلق جزایر سه‌گانه به ایران، با ادعای‌های بی‌اساس خدشه‌دار نخواهد شد

واکنش‌ها به تاکتیک اختلاف‌افکنی اروپا بین ایران و اعراب

مشاور ارشد گردشگری اتحادیه اروپا: حسن شهرت در گردشگری حق کرمان است

ایران اشغال جزایر سه‌گانه را پایان دهد!

دفاع پرهزینه مردم انگلیس از آرمان فلسطین

شکست نماینده کاناپولوی مردان برابر پرتغال/ ملوان از صعود بازماند – آفتاب نو | اخبار ورزشی

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی: ناگزیریم به خریداران محدود نفت خود تخفیف بدهیم تا مشتریان را حفظ کنیم

چین: آماده همکاری‌های سه‌جانبه با روسیه و مغولستان هستیم

توجه ویژه چین به معلمان و تقویت بخش آموزشی کشور

جنگ ماهواره‌ها؛ صورت فلکی چینی در مقابل استارلینک آمریکایی

مکانیزم پل چرخشی 14 هزار تنی جدید چین

درخشش خیره کننده گندوز، دروازه بان پرسپولیس، در تیم منتخب هفته آفریقا!

ماجرای تیر اندازی و کشتار اتباع افغان در مرز سراوان توسط مرزبانان ایرانی + عکس

افغانستان همدل + فیلم