ایرانیان جهان

آخرين مطالب

سایه مناقشات درباره مسئله پناهندگان بر سر نشست سران اروپا اروپا

سایه مناقشات درباره مسئله پناهندگان بر سر نشست سران اروپا
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - نشست سران اتحادیه اروپا در حالی امروز در بروکسل برگزار می‌شود که بحران پناهندگان همچنان اولویت اصلی مذاکرات این نشست بوده و مناقشات درباره چگونگی حل این مسئله همچنان در بین کشورهای عضو وجود دارد. - اخبار بین الملل -
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه "پاسایر نویه پرسه " در مطلبی نوشت: علیرغم توافق بر سر یک اصلاح بزرگ در سیستم پناهندگی اما بحث های داغ در مورد سیاست پناهندگی اتحادیه اروپا متوقف نمی شود.
در اینجا این پرسش مطرح است که آیا رسوایی دیگری در نشست اکتبر سران کشورهای اتحادیه اروپا رخ خواهد داد؟
تداوم مناقشات درباره مسئله پناهندگان در آستانه نشست بروکسل
در ادامه این مطلب آمده است: نشست اکتبر کشورهای اتحادیه اروپا در معرض این تهدید قرار دارد که تحت الشعاع اختلافات جدیدی بر سر سیاست پناهندگی قرار گیرد. مقامات اتحادیه اروپا شامگاه چهارشنبه در بروکسل گزارش دادند که مذاکره‌کنندگان سران کشورها نتوانستند در طول دورهای مقدماتی این نشست عالی بر سر یک خط مشترک به توافق برسند. بنابراین مشخص نیست که آیا در نهایت یک بیانیه مشترک در مورد مسائل مهاجرت وجود خواهد داشت یا خیر.
از جمله در مورد این که چه اقداماتی برای تسریع در اخراج درخواست های پناهندگی رد شده باید انجام شود، اختلاف نظر وجود دارد. برخی از کشورهای عضو فشار می آورند تا پولی به کشورهای همکار امن داده شود، به عنوان مثال در آفریقا، تا به طور موقت پناهجویان رد شده را که نمی توانند فوراً به کشورهای خود بازگردانده شوند بپذیرند. با این حال، منتقدان می ترسند که پناهجویان در آنجا با رفتار غیرانسانی یا تحقیرآمیز مواجه شوند.
ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان هم از جمله کشورهایی است که همچنین خواستار انجام روندهای پناهندگی در "نقاط حساس" خارجی در کشورهای خارج از اتحادیه اروپا و برای کسانی که به دنبال حمایت هستند شده است.
این گونه بحث ها توسط تلاش‌های انفرادی ملی در هفته‌ها و ماه‌های اخیر تقویت شده است. چند شریک اتحادیه اروپا اخیراً در مورد تصمیم دولت فدرال آلمان مبنی بر دستور کنترل در تمام مرزهای زمینی آلمان پس از حمله تروریستی در جشنواره شهری در سولینگن و در نتیجه محدود کردن آزادی حرکت در منطقه شنگن، که در واقع عاری از کنترل مرزی است، ابراز عدم درک و ناراحتی کردند.
در این میان همچنین اعلامیه لهستان مبنی بر تعلیق موقت حق دسترسی به رویه های پناهندگی در پاسخ به مهاجرانی که از روسیه و بلاروس به اتحادیه اروپا قاچاق می شوند، بحث برانگیز است.
اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا روز دوشنبه در نامه ای به سران کشورها و دولت ها نوشت: ما برای مقابله با این فعالیت ها به یک واکنش روشن و قاطع اروپایی نیاز داریم، بدون اینکه اجازه دهیم روسیه و بلاروس از ارزش های خود علیه کشورهای اتحادیه اروپا استفاده کنند.
کمیسیون اروپا حامی تاسیس مراکز پذیرش پناهندگان خارج از مرزهای اروپا
با این حال، رئیس کمیسیون اروپایی در مورد یک پروژه آزمایشی ایتالیایی برای رسیدگی به مراحل پناهندگی در آلبانی و ایده محل اقامت خارجی برای پناهجویان رد شده خود را باز نشان داد.
دلیل بحث های کنونی این است که اصلاحات پناهندگی اتحادیه اروپا که در بهار تصویب شد، به زعم بسیاری از کشورهای عضو برای کنترل مشکلات ناشی از مهاجرت ناخواسته کافی نیست. علاوه بر این، به دلیل دوره انتقال این اصلاحات ممکن است تا ژوئن 2026 اجرا شود.
با این اصلاحات، کشورهای عضو اتحادیه اروپا موظف خواهند بود که رویه‌های یکسانی در مرزهای خارجی داشته باشند تا به سرعت مشخص شود که آیا درخواست‌های پناهندگی بی‌اساس هستند و پناهندگان می‌توانند سریع‌تر و مستقیماً از مرزهای خارجی اخراج شوند. پس از عبور از مرز، افرادی که از کشورهای به زعم اروپا امن آمده اند باید تحت شرایط زندان به مراکز پذیرش کاملاً کنترل شده منتقل شوند.
علاوه بر این، باید اطمینان حاصل شود که برخی از پناهجویان در آینده از کشورهای دارای بار سنگین مانند ایتالیا و یونان برده خواهند شد. کشورهایی که نمی خواهند پناهندگان را بپذیرند باید مجبور به پرداخت غرامت شوند.
در نشست اتحادیه اروپا علاوه بر بحث در مورد سیاست مهاجرت، بحث در مورد مناقشه خاورمیانه و وضعیت اوکراین نیز در دستور کار قرار دارد. انتظار می رود ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین هم به عنوان مهمان در این نشست حضور داشته باشد.
هلند هم پناهجویان را به اوگاندا می فرستد
در این میان کشور هلند هم در حال بررسی پرواز پناهجویان رد شده به اوگاندا است. "رینه کلور"، وزیر تجارت خارجی این کشور در جریان بازدید از این کشور آفریقای شرقی به کانال تلویزیونی هلندی NOS گفت که دولت می خواهد این افراد به کشورهای مبدا خود بازگردند.
به گفته این وزیر هلندی در اینجا مسئله مهاجران آفریقایی مطرح است که اجازه اقامت در هلند را ندارند و نمی توانند به کشور خود بازگردند. به گفته وی اوگاندا باید آنها را در کمپ های پذیرایی اسکان دهد و از این بابت غرامت مالی دریافت کند. این وزیر از حزب راست افراطی برای آزادی گفت: "اوگاندا کشوری مهمان نواز است که ما با آن روابط خوبی داریم."
تشدید قوانین پناهندگی و کاهش تعداد پناهندگان، از اهداف اصلی دولت دست راستی هلند است که برای اولین بار شامل حزب راست افراطی PVV به رهبری پوپولیست راست گرای گیرت ویلدرز نیز می شود.
وی همچنین می خواهد وضعیت اضطراری را به منظور تشدید قوانین پناهندگی حتی بدون تصویب پارلمان اعلام کند. با این حال، نگرانی های عمده ای نیز در میان شرکای ائتلاف در این باره وجود دارد.
اکنون شرکای ائتلاف به طرح اوگاندا واکنش مثبت نشان دادند. ویلدرز نیز از این ابتکار استقبال کرد. او در این باره نوشت: «پناهجویان کمتر، هلند بیشتر».
در مقابل، احزاب اپوزیسیون طرح اوگاندا را رد کردند و آن را "روح‌آفرینی" و "سیاست نمادین" دانستند. آن ها در این باره گفتند : دانمارک و بریتانیا قبلاً این را امتحان کرده اند. نتیجه؟ هیچ کس به آفریقا نرفت.
اروپا عرصه را بر پناهندگان تنگ‌تر می‌کند
روزنامه "تاگس سایتونگ" آلمان هم در آستانه برگزاری نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل در مطلبی نوشت: قبل از نشست اتحادیه اروپا، هر چیزی در سیاست مهاجرت در این اتحادیه ممکن به نظر می رسد. سیاست های "جورجیا ملونی"، نخست وزیر ایتالیا و اردوگاه هایش الگویی برای سیاست اخراج سخت تر در این اتحادیه است.
در ادامه این مطلب آمده است: قلعه اروپا در حال شکل گیری است: اندکی قبل از نشست سران اتحادیه اروپا که روز پنجشنبه در بروکسل آغاز می شود، آخرین تابوها در سیاست پناهندگی و مهاجرت اروپا در حال شکسته شدن است.
اردوگاه های پذیرش در خارج از اتحادیه اروپا، بازگشت بیشتر و سریع تر، معاملات جدید با کشورهای مبدأ تحت حاکمیت استبدادی و حتی تبعید به سوریه: ناگهان همه چیز ممکن به نظر می رسد. سیاستمداران ارشد اروپا ایده ها و خواسته هایی را اتخاذ می کنند که قبلاً فقط در میان پوپولیست های راستگرا و مخالفان اتحادیه اروپا رایج بود.
در ادامه این مطلب آمده است: البته مهاجرت تنها یکی از موضوعات اجلاس سران است. در صدر این فهرست دوباره جنگ در اوکراین قرار دارد. چارلز میشل، رهبر اجلاس سران، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور این کشور را به بروکسل دعوت کرده است تا "طرح پیروزی" خود را ارائه کند. 27 رئیس دولت اتحادیه اروپا نیز می خواهند درباره تشدید تنش در خاورمیانه و رقابت اروپا صحبت کنند.
در ادامه این مطلب آمده است: اما در حال حاضر هیچ چیز به اندازه سیاست پناهندگان مورد بحث نیست. این فقط به خاطر آلمان نیست که کنترل‌هایی را در تمام مرزهای ملی اعمال کرده است و از این طریق به طور جدی سیستم آزادی سفر شنگن را متزلزل می‌کند. همچنین به دلیل مجارستان، هلند و لهستان است که می خواهند حق پناهندگی را به حالت تعلیق درآورند - و به دلیل سیاست های ایتالیا که به تازگی اردوگاهی را در آلبانی افتتاح کرده است .
جورجیا ملونی، نخست وزیر دست راستی ایتالیا پیش از این در سال 2023 با آلبانی مذاکره کرده بود. بر این اساس، رسیدگی به درخواست های پناهندگی باید در آینده در آلبانی انجام شود. این مراکز تحت قوانین ایتالیا و با کارکنان ایتالیایی اداره می شوند.
گوانتاناموی ایتالیایی در آلبانی شکل می‌گیرد
فعالان حقوق بشر از "گوانتاناموی ایتالیایی" صحبت می کنند. وکلای دادگستری به احکام دادگاه دادگستری اروپا اشاره می کنند که در واقع روند پناهندگی خارج از اتحادیه اروپا را مجاز نمی داند. اما اکنون این "مدل" بحث‌برانگیز می‌تواند سابقه‌ای ایجاد کند. ایتالیا و مجارستان گسترش این طرح را به کل اتحادیه اروپا و ایجاد "مرکز بازگشت" بیشتر، به عنوان مثال در آفریقا را پیشنهاد کرده اند.
در آخرین نشست وزرای کشور اتحادیه اروپا، این بحث ها قوت گرفت. "نانسی فایزر"، وزیر کشور فدرال آلمان ملاحظاتی در این باره داشت، و تاکید کرد که برای چنین طرح هایی به یک کشور شریک نیاز است. او این را "سخت ترین نقطه" می داند که بنابراین باید بر قوانین سختگیرانه‌تر اخراج تمرکز کرد.
تسریع اخراج پناهجویان در دستور کار کمیسیون اروپا
اورسولا فون در لاین ، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا هم لایحه ای را برای تسریع در اخراج مهاجران اعلام کرده است. فون در لاین همچنین از مراکز اخراج خارج از اتحادیه اروپا "به عنوان یک راه ممکن رو به جلو" صحبت کرده و از این طرح حمایت کرده است. وی به طور خاص به اردوگاه جدید در آلبانی به عنوان نمونه اشاره کرد.
فون در لاین در نامه ای به کشورهای اتحادیه اروپا نوشت: هدف کاوش در مسیرهای احتمالی برای توسعه مراکز بازگشت در خارج از اتحادیه اروپا» است.
برلین هم اعلام کرده که علاوه بر "بعد خارجی"، اجرای داخلی قوانین اتحادیه اروپا نیز نیاز به بهبود دارد. در اجلاس اتحادیه اروپا، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان می خواهد بر اجرای مقررات دوبلین پافشاری کند. به زعم دولت آلمان کشورهای ورودی اتحادیه اروپا که مسئول "دوبلین" هستند باید رویه‌های پناهندگی بیشتری را در آینده انجام دهند و همچنین به طور فزاینده‌ای پناهجویان را از آلمان بپذیرند.
این پیشنهاد در درجه اول به یونان و ایتالیا اشاره دارد - اما این کشورها تمایلی به این امر ندارند. بنابراین ممکن است مشکلی در اجلاس سران ایجاد شود. همچنین بر سر این سوال که آیا به پناهجویانی که رد شده اند اجازه داده می شود در آینده دوباره به سوریه اخراج شوند یا خیر، اختلاف نظر وجود دارد. تاکنون به دلیل جنگ داخلی این امر غیرقابل تصور تلقی می شد. اما از زمانی که آلمان شروع به اخراج مهاجران ناخواسته به افغانستان کرد، سوریه نیز دوباره به یک موضوع در این راستا تبدیل شده است.
بین ژانویه تا سپتامبر سال جاری، آژانس حفاظت از مرزهای اتحادیه اروپا فرانتکس 166000 عبور غیرقانونی مرزی را به کشورهای اتحادیه اروپا ثبت کرد که کاهش قابل توجهی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته داشته است. بر اساس گزارش فرانتکس، این میزان در مدت مشابه سال گذشته 42 درصد بیشتر بوده است.
فرانتکس همچنین تحولات متفاوتی را بسته به منطقه گزارش کرد. بر این اساس عبورهای مرزی کمتری در مسیرهای بالکان غربی و مدیترانه وجود داشت. افزایش قابل توجهی در تعداد ورودی ها از طریق به اصطلاح مسیر آفریقای غربی و در مرزهای خارجی شرقی اتحادیه اروپا با لهستان و کشورهای بالتیک وجود داشت.
وقوع تراژدی جدید برای پناهندگان در دریای مدیترانه انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1235213/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کارشناس نظامی عرب: ارتش اسرائیل یک ارتش قاتل است

جزئیات بیشتر از تصمیم کشورهای اروپایی در تحریم هواپیمایی اروپا

گوانتاناموی ایتالیا؛ انتقال مهاجران به آلبانی

فهرست جدید شادترین کشورهای اروپایی اعلام شد

حضور الکسیس گندوز در تیم منتخب هفته قاره آفریقا

اعزام تیم والیبال افغانستان به ازبکستان

اسرائیل خط مقدم جبهه استکبار جهانی است

یک ایرانی مسولیت بخش نظارت بر عملیات تسلا در آمریکا و اروپا را بر عهده گرفت

اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس به جای صدور بیانیه، فکری به حال پایان دادن به اشغال کشورهای شان توسط امریکا کنند

جبهه مقاومت بازی آمریکا و اسرائیل در منطقه را به هم زده‌ است

تقدیر از صداوسیما در جنگ نابرابر رسانه‌ای با جهان استکباری

انتقاد مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از شرط آمریکا برای اسرائیل

آیت‌الله علم‌الهدی: اسرائیل خط مقدم جبهه استکبار جهانی است

ریابکوف: به اسرائیل هشدار داده‌ایم که به حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران حتی فکر هم نکند

ادعای رژیم صهیونیستی مبنی بر ترور یحیی سنوار

الحوثی: همه مسلمانان باید به غزه کمک کنند

اولویت دولت در بودجه 1404 توجه به اقشار کم درآمد

مقایسه ساعت کار کارمندان دولت و بخش خصوصی

علی جنتی: پکن و مسکو هرطور که خواسته‌اند باج‌گیری ‌کرده‌اند

اصناف در کشور نقش کم‌نظیر و بی‌نظیری در بخش‌های مختلف داشتند

کمک سپاه برای رفع موانع 700 واحد صنعتی و تولیدی در استان قم

استاندار: مراودات اقتصادی همدان و قزاقستان توسعه می یابد

کشف راز‌هایی کهن از دلِ گورستان

ناترازی اقتصادی با ارز سه نرخی ادامه می‌یابد/ مردم بدانند هنوز در کشور ارز 4200 تومانی داریم

کرمان منابع و معادن بسیاری دارد/ با همت جمعی می‌توانیم اوضاع اقتصادی استان را بهبود بخشیم

کشف پارکینگ احتکار 1080 خودروهای خارجی صفر کیلومتر در تهران

علی جنتی: مجبور شدیم به روسیه و چین نزدیک شویم

روز جهانی ریشه‌کنی فقر International Day for the Eradication of Poverty + شعار 2024

کشف پارکینگ خودروهای خارجی در تهران

کشف پارکینگ احتکار خودروهای خارجی صفر کیلومتر در تهران

سخنگوی دولت: ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک پاره تن ایران بزرگند

جایگاه متزلزل مکرون در فرانسه پس از درگیری با اسرائیل

نگرانی‌های امنیتی فرانسه برای بازی با تیم ملی اسرائیل

اذعان فرانسه به بازی پرخطر با رژیم صهیونیستی

نگرانی های امنیتی فرانسه برای بازی با تیم ملی اسرائیل

شافعی: زایر سه‌گانه تا ابد ایرانی خواهند ماند

سخنگوی دولت: جزایر سه‌گانه پاره تن ایران هستند

حمله رئیس سنای فرانسه به مکرون بخاطر صهیونیست‌ها

فرمانده نیروی دریایی ارتش: واکنشی سخت به هرگونه حمله دشمنان نشان خواهیم داد

ریابکوف: به اسراییل درباره عواقب «حتی فکر کردن به حمله به مراکز هسته‌ای ایران» هشدار دادیم

هشدار روسیه به کشور اسراییل

دریادار ایرانی: ملاطفتی در قبال تحرکات دشمنان نداریم

ایران از ترانزیت 30میلیون تنی چین-اروپا استفاده می‌ کند؟

ثبات نسبی بهای نفت در بازار جهانی

هشدار چین به هند: درباره تایوان محتاط باشید

دو پزشک از فرانسه بیمارانشان با کمک رباط‌ها در چین جراحی کردند+جزئیات باورنکردنی

آخرین نظرسنجی ها درمورد انتخابات آمریکا؛ هریس جلوتر است یا ترامپ؟ / مسمانان آمریکا به کدام نامزد رای می دهند؟

انصارالله یمن: پاسخ سختی به حمله آمریکا خواهیم داد

واکنش بورل به ضرب‌الاجلی که آمریکا برای اسرائیل تعیین کرد

رقابت ترامپ و هریس میلیمتری شد | جدیدترین نظرسنجی انتخابات آمریکا