ایرانیان جهان

آخرين مطالب

کمرنگ‌تر شدن نقش سیاسی ماکرون در فرانسه اروپا

کمرنگ‌تر شدن نقش سیاسی ماکرون در فرانسه
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - یک رسانه غربی در مطلبی به کمرنگ‌تر شدن نقش سیاسی امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه بعد از شکست فاجعه بار حزبش در انتخابات پارلمانی اخیر و ناچار شدن وی به روی کار آوردن یک نخست وزیر از حزبی غیر از خود پرداخت.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، روزنامه "تاگس آنسایگر" در مطلبی به کمرنگ شدن نقش "امانوئل ماکرون"، رئیس جمهور فرانسه به دلیل تحولات اخیر داخلی در این کشور پرداخته و نوشت: پس از کوچک شدن ماکرون در عرصه سیاست داخلی، جهان اکنون امانوئل مکرون را بیشتر به عنوان یک سیاستمدار خارجی می‌بیند و این تنها راهی است که در پایان مسیر ریاست جمهوری سلطنت او از بین نرود.
گفته می‌شود امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه تنها رداری ریاست جمهوری را بر تن دارد و غبار تیرگی بر ریاست جمهوری او نشسته است.
حداقل کسانی که از او در کاخ لیزه دیدن کردند و سپس همه چیز را به خبرنگاران گزارش دادند، چنین می‌گویند که این شب‌ها، یک ژانر منحصر به فرد در سیاست فرانسه است.
همچنین در هفته‌های اخیر کمتر شنیده می‌شود که رئیس‌جمهور فرانسه در ملاء عام صحبت کند. البته این اندک صحبت‌های وی هنوز هم زیاد است، اما با توجه به سیل اعلامیه‌هایی که او در هفت سال قبل از انتخابات فاجعه بار پارلمانی زودهنگام تابستان امسال منتشر می‌کرد، قابل مقایسه نیست. ماکرون با توجه به معیارهایش در واقع تقریباً ساکت شده است.
این روزنامه آلمانی در ادامه نوشت: رئیس جمهور فرانسه به سختی با نقش جدید و کاهش یافته خود کنار می‌آید. ماکرون مجبور شد با انتصاب بارنیه به عنوان نخست وزیر این کشور از حزبی غیر از خود این شرایط ا ایجاد کند، زیرا اردوگاه او در انتخابات به طرز چشمگیری فروپاشید و با شکست مواجه شد و کل سیاست داخلی از جمله سیاست مالی از او دور شده است. میشل بارنیه اکنون مسئول این امر است.
حالا رویه‌ای در فرانسه شکل گرفته که نخست وزیر صرفا بازوی قدرتمند رئیس جمهور این کشور نیست. البته بارنیه محافظه‌کار دقیقاً مخالف ماکرون نیست، اما آنها خیلی چیز‌ها را شبیه هم نمی‌بینند؛ بنابراین آنها یک "هم زیستی" کلاسیک را در رأس قوه مجریه تشکیل نمی‌دهند.
همانطور که بحث‌ها در مورد برنامه بودجه سال 2025 نشان می‌دهد آنها (ماکرون و بارنیه) یک دوتایی هماهنگ نیستند. بارنیه بودجه‌ای را با مالیات‌های بالاتر جمع‌آوری کرد که اصول اصلی ماکرونیسم را زیر پا می‌گذارد - تا آنجا که رئیس‌جمهور می‌ترسد که نخست‌وزیر بتواند میراث او را حدود دو سال و نیم مانده به پایان دوره دوم و نهایی‌اش به خطر بیندازد.
اینجا این پرسش مطرح است که اگر این "هم زیستی" نیست، چیست؟ ماکرون آن را "مقابله چالش برانگیز" می‌نامد. اما این وضعیت اولیه را تغییر نمی‌دهد: از این پس، تنها چیزی که برای رئیس جمهور و فرمانده کل ارتش باقی می‌ماند، امور بین الملل و سیاست خارجی و دفاعی فرانسه است. بارنیه بلافاصله پس از انتصاب خطاب به ماکرون گفت که اختیارات مشترک است، زیرا قانون اساسی هیچ «حفظ دامنه» برای رئیس جمهور پیش بینی نکرده است، یعنی هیچ اختیار انحصاری به وی نداده است. وی تاکید کرد که این قاعده بسیار مورد بحث فقط یک سنت است و بنابراین قابل تفسیر است.
این روزنامه آلمانی در ادامه این مطلب نوشت: ماکرون در حال حاضر حتی باید صحنه در بروکسل را هم حداقل کمی به اشتراک بگذارد، و او خواهان این مسئله نیست. او به تنها بودن در کانون توجه عادت کرده است. هنگامی که ماکرون در نشست سران اتحادیه اروپا در روز پنج شنبه شرکت می‌کند، نخست وزیر او نیز در بروکسل خواهد بود.
بارنیه در این نشست با شخصیت‌های برجسته خانواده سیاسی خود، حزب مردم اروپا، از جمله اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، ملاقات می‌کند. همه احزاب این کار را انجام می‌دهند و قبل از نشست‌های بزرگ هماهنگ می‌شوند. ماکرون به اردوگاه کوچک میانه‌روی «نو اروپا» تعلق دارد. برای بارنیه، کمیسر سابق اتحادیه اروپا که به همین نسبت با بروکسل ارتباط خوبی دارد، این سفر همچنین بازگشتی غرورآفرین با ظاهری جدید است. او البته گفت که نمی‌خواهد در این نشست بر ماکرون سایه بیاندازد.
اما در الیزه همه چیز به صورت متفاوت دیده می‌شود. حضور نخست وزیر فرانسه در بروکسل رئیس جمهور را عصبانی می‌کند. او به مشاوران خود دستور داد که این شعار را منتقل کنند که فرانسه در نشست سران اتحادیه اروپا یک صندلی بر سر میز دارد و آن جایگاه رئیس جمهور است.
رسانه‌های فرانسوی در این شرایط هر ژست و هر کلمه‌ای را تجزیه و تحلیل کردند تا توازن جدید قوا را معنا کنند.
در ادامه این مطلب آمده است: ماکرون احتمالاً در آینده بیشتر به دنبال صحنه بین المللی خواهد بود تا به طور کامل در پایان سلطنت خود غرق نشود. او قبلاً شروع کرده است و انتصاباتش بر اساس حوزه مسئولیت انتخاب شده است. به عنوان مثال، او چند روز پیش به شرق فرانسه سفر کرد، جایی که فرانسوی‌ها در مکانی تا حدودی مخفی در حال آموزش تیپ سربازان اوکراینی هستند. روزنامه‌ای پس از آن نوشت: این دیدار نشان می‌دهد که رئیس جمهور در حال تطبیق با نقش جدید خود است.
همچنین این مسئله شگفت‌انگیز است که چگونه ماکرون اخیراً در بحث‌های خاورمیانه، غزه و لبنان با قدرت مداخله کرد و در این روند با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برخورد کرد.
ماکرون اخیرا خواستار توقف عرضه تسلیحاتی که اسرائیل در غزه از آن استفاده می‌کند شد، زیرا به زعم وی این تنها راه برای فراخوان معتبر برای آتش بس است. این انتقاد عمدتاً متوجه ایالات متحده آمریکا بود، اما نتانیاهو آنقدر شدید واکنش نشان داد که الیزه مجبور شد تلاش کند تا آسیب را محدود کند و به اسرائیل از "دوستی تزلزل ناپذیر" فرانسه اطمینان داد.
"لو فیگارو" در تحلیلی طولانی نوشت در رأس دولت فرانسه، نظرات درباره آشفتگی جنگی در خاورمیانه، درست مانند جامعه، از هم دور می‌شود و خط و مشی مکرون حتی یک سال پس از 7 اکتبر 2023 هنوز مشخص نیست. از این رو، جهان باید خود را برای بسیاری از آرا و نظرات در سیاست خارجی پاریس آماده کند.
بارنیه بلافاصله پس از تصدی مسئولیت به عنوان نخست وزیر فرانسه تاکید کرد: دولت حکومت می‌کند، رئیس جمهور ریاست می‌کند. به زعم وی در واقع، موضع محکمی که ماکرون و اسلاف وی تاکنون اتخاذ کرده اند در قانون اساسی ذکر نشده است، بلکه در طول چندین دهه توسعه یافته است.
در این میان در هفته‌های اخیر چهار عضو حزب ریاست جمهوری ماکرون اردوگاه خود را تغییر داده اند. بسیاری از اعضای حزب او همچنان از ماکرون به دلیل برگزاری انتخابات جدید که منجر به از دست دادن اکثریت نسبی آنها شد، خشمگین هستند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1235248/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خودداری اروپا از تماس با روسیه درباره اوکراین اشتباه بزرگی است

واکنش تند سخنگوی دولت به بیانیه اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس | ابوموسی و تنب‌ها پاره تن ایران‌اند

مصائب سفر به اروپا/ بلیط هواپیما تهران – سویا؛ 345 میلیون

سخنگوی دولت: جزایر سه‌گانه پاره‌تن ایران هستند

ESMA به پیشنهادهای اصلاحی کمیسیون در خصوص قانون MiCA برای ارزهای دیجیتال پاسخ می‌دهد.

ویکتور اوربان: خودداری اروپا از تماس با روسیه درباره اوکراین اشتباه بزرگی است

رییس مجلس: مبارزه با اسراییل اساس مکتب امام‌خمینی(ره) است

ادعای سخنگوی ارتش اسراییل؛ یحیی السنوار به شهادت رسید؟

بنیانگذار کاردانو به منظور به اشتراک گذاری دیدگاهش، این مطلب منتشر کرده است.

ارسال پول به چین چگونه است ؟ چگونه حواله دلار و یا حواله یوان به چین ارسال کنیم؟

روند افزایشی قیمت نفت؛ ذخایر نفت آریکا کاهش یافت

ریابکوف: مسکو درباره وضعیت خاورمیانه با تهران در تبادل نظر است

آمریکا برای سیطره اسرائیل بر منطقه تلاش می کند/غربیها جنایات تل آویو را توجیه می کنند+فیلم

قالیباف: اگر امام با رژیم شاه مبارزه کرد، به‌خاطر وابستگی او به آمریکا و اسرائیل بود | مبارزه با رژیم صهیونیستی در تاروپود و جوهرۀ انقلاب اسلامی است

الحوثی: حمایت آمریکا از جنایات اسرائیل، هدف مشترک آن‌ها برای نابودی مسلمانان است

قالیباف: امروز موضوع فلسطین و مبارزه با اسرائیل از مرزهای ایران فراتر رفته و حتی به جامعۀ آمریکا و اروپا رسیده است

رهبر انقلاب یمن: آمریکا برای سیطره اسرائیل بر منطقه تلاش می‌کند/غربیها جنایات تل آویو را توجیه می‌کنند

دشمن اسرائیلی در لبنان مشابه غزه هر جنبنده ای را هدف قرار می دهد

رهبر انصارالله: آمریکا برای سیطره اسرائیل بر منطقه تلاش می‌کند/ غرب جنایات تل‌آویو را توجیه می‌کند

ذخایر استراتژیک نفت آمریکا چقدر است و آیا می‌تواند بحران منازعه در خاورمیانه را پوشش دهد؟

شمایل‌های جاودانه عشق در تاریخ سینما

یحیی السنوار به شهادت رسید؟

غزه همچنان در آستانه قحطی قرار دارد

روسیه: 13 پهپاد اوکراینی بر فراز مناطق مختلف روسیه ساقط شدند

رسانه‌های صهیونیستی: عملیات ترور السنوار روز گذشته انجام شده بود

هاله ابهام اطراف 270 همت تسهیلات کلان بانکی

دوره انتظار برای خرید مسکن با حق مسکن فیش حقوقی 580 سال است!

حمله پهپادی مقاومت عراق به پایگاه تل‌النوف اسرائیل + فیلم

حمله پهپادی مقاومت عراق به هدفی نظامی در اراضی اشغالی

سومین حمله مقاومت اسلامی عراق به اراضی اشغالی

کشف پارکینگ احتکار خودرو‌های خارجی صفر کیلومتر در تهران

هیئت ویژه پیگیری مسئولیت‌های اجتماعی صنایع و معادن کرمان تشکیل شود

سنگ‌اندازی بانک‌ها و مدیران پیش پای صنعت و تولید

سفر وزیر خارجه انگلیس به چین با دستورکار ترمیم روابط دوجانبه

خودرو های احتکار شده در شرق تهران خودنمایی کرد

خطر اقتصادی جنگ اسرائیل و ایران برای چین / سکوت پکن به معنای عدم نگرانی از تحولات منطقه نیست

سودآوری اقتصادی باغداران با پرورش گردوی پکان در تنکابن

میهمان ناخوانده تهرانی‌ها

کشف پارکینگ احتکار خودرو‌های خارجی

کشف پارکینگ بزرگ احتکار 1080 خودرو در تهران

قالیباف: مکلفیم برای حل مشکلات اقتصادی کشور مبارزه کنیم

آیپد مینی 7؛ ارزان‌ترین راه ورود به اکوسیستم هوش مصنوعی اپل

کارشناس نظامی عرب: ارتش اسرائیل یک ارتش قاتل است

جزئیات بیشتر از تصمیم کشورهای اروپایی در تحریم هواپیمایی اروپا

گوانتاناموی ایتالیا؛ انتقال مهاجران به آلبانی

فهرست جدید شادترین کشورهای اروپایی اعلام شد

حضور الکسیس گندوز در تیم منتخب هفته قاره آفریقا

اعزام تیم والیبال افغانستان به ازبکستان

اسرائیل خط مقدم جبهه استکبار جهانی است

یک ایرانی مسولیت بخش نظارت بر عملیات تسلا در آمریکا و اروپا را بر عهده گرفت