ایرانیان جهان

آخرين مطالب

عواقب حمله اسرائیل به مراکز هسته‌ای ایران عراق

عواقب حمله اسرائیل به مراکز هسته‌ای ایران
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - ابراهیم المرعشی، استادیار تاریخ خاورمیانه در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا سن مارکوس.
به گزارش فرارو به نقل از الجزیره، پس از حمله موشکی ایران به اسرائیل در 1 اکتبر که در پاسخ به ترور حسن نصرالله و اسماعیل هنیه انجام شد، گمانه‌زنی‌های زیادی درباره واکنش احتمالی اسرائیل مطرح شده است. برخی کارشناسان معتقدند که اسرائیل ممکن است تأسیسات نفتی ایران را هدف قرار دهد، در حالی که سایرین احتمال حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران را مطرح می‌کنند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
به نظر می‌رسد دولت بایدن با هر دو گزینه مخالف است، اما استقرار سامانه دفاع موشکی تاد و اعزام نیرو‌های آمریکا به اسرائیل را به منظور مقابله با واکنش احتمالی ایران به حملات اسرائیل تأیید کرده است. در همین حال، دونالد ترامپ، رقیب سیاسی بایدن و نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری، اسرائیل را ترغیب کرده تا «ابتدا تأسیسات هسته‌ای ایران را هدف قرار دهد.» جرد کوشنر، داماد ترامپ نیز پیشنهاد مشابهی را مطرح کرده است.
در حالی که دونالد ترامپ، جراد کوشنر و سایر حامیان سرسخت اسرائیل از حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران حمایت می‌کنند، به نظر می‌رسد که از پیامد‌های این اقدام چندان آگاه نیستند؛ همان‌گونه که حمله اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای عراق در سال 1981 پیامد‌های ناخواسته‌ای به دنبال داشت. در آن زمان، اسرائیل با حمله به رآکتور هسته‌ای «اوسیراک» عراق که توسط فرانسه ساخته شده بود، برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز عراق را زیرزمینی کرد و صدام حسین را تشویق کرد تا به دنبال توسعه تسلیحات هسته‌ای برود. یک اقدام تهاجمی مشابه علیه برنامه هسته‌ای ایران نیز به احتمال زیاد نتایج مشابهی خواهد داشت و به جای مهار، ایران را به توسعه سلاح‌های هسته‌ای تحریک خواهد کرد.
حمله پیش دستانه در دهه 1960م برنامه هسته‌ای عراق با همکاری اتحاد جماهیر شوروی و احداث یک رآکتور تحقیقاتی کوچک آغاز شد که همراه با انتقال دانش فنی بود. در دهه 1970، عراق با خرید رآکتور بزرگتری به نام «اوسیراک» از فرانسه و با بهره‌گیری از کمک‌های قابل توجه فرانسه و ایتالیا، برنامه هسته‌ای غیرنظامی خود را گسترش داد. فرانسه اطمینان حاصل کرده بود که تدابیر فنی لازم برای جلوگیری از استفاده نظامی از این رآکتور در نظر گرفته شده است و این اطلاعات را نیز با ایالات متحده، نزدیک‌ترین متحد اسرائیل، به اشتراک گذاشت. عراق که یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان. پی. تی) بود، تأسیسات هسته‌ای خود را به‌طور منظم تحت بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار می‌داد و بر خلاف ادعای اسرائیل، در آستانه دستیابی به سلاح هسته‌ای نبود.
با این وجود، دولت اسرائیل که با افزایش نارضایتی داخلی و احتمال شکست در انتخابات قانون‌گذاری مواجه بود، تصمیم گرفت یک حمله «پیش‌دستانه» انجام دهد. در 7 ژوئن 1981، جنگنده‌های اف 15 و اف 16 ساخت ایالات متحده از اسرائیل برخاستند، در میانه مسیر سوخت‌گیری کردند و رآکتور اوسیراک را به‌طور کامل نابود کردند. این حمله منجر به کشته شدن سه غیرنظامی عراقی و یک مهندس فرانسوی شد. این حمله نظامی، موجی از احساسات ملی‌گرایانه را در اسرائیل برانگیخت و به نخست‌وزیر مناخم بگین کمک کرد تا سه هفته بعد با اختلاف کمی در انتخابات پیروز شود.
مجموعه‌ای از اسناد محرمانه ایالات متحده که در سال 2021 منتشر شد، نشان می‌دهد که حمله اسرائیل نه تنها برنامه هسته‌ای عراق را متوقف نکرد، بلکه صدام حسین را بیش از پیش به دنبال کردن اهدافش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای مصمم کرد. این حمله موجب شد تعداد بیشتری از دانشمندان عراقی به برنامه هسته‌ای کشورشان ملحق شوند . همان‌طور که جعفر ضیا جعفر، دانشمند هسته‌ای عراقی، در خاطرات خود اشاره کرده: «بمباران تاموز 1 [اوسیراک]توسط اسرائیل بسیاری را به خشم آورد و آنها عملاً در صف ایستادند تا به انحصار سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل در خاورمیانه پایان دهند.» این دانشمندان برای صدام حسین حتی ارزشمندتر از تجهیزاتی بودند که در این حمله از دست داد.
پس از این حمله، عراق به طور مخفیانه فعالیت‌های هسته‌ای خود را ادامه داد و با قدرت‌های هسته‌ای نظیر پاکستان وارد مذاکره شد تا از کمک آنها برای توسعه قابلیت‌هایی که می‌توانست به تولید سلاح هسته‌ای منجر شود، بهره گیرد. همچنین تلاش کرد رآکتور تخریب‌شده را بازسازی کند. این تلاش‌ها تنها در اوایل دهه 1990 و به‌دلیل جنگ اول خلیج فارس که زیرساخت‌های عراق را ویران کرد و همچنین تحریم‌های اقتصادی که منابع مالی دولت را کاهش داد، کند شد.
عواقب حمله به ایران در سال‌های اخیر، تعدادی از دانشمندان هسته‌ای ایران هدف ترور قرار گرفته‌اند. در نوامبر 2020، محسن فخری‌زاده، فیزیکدان برجسته و عضو ارشد برنامه هسته‌ای ایران، در جریان یک حمله مسلحانه در نزدیکی تهران ترور شد. ایران، اسرائیل را مسئول این ترور و سایر موارد مشابه در گذشته می‌داند.
اگرچه این ترور‌ها باعث از دست رفتن کادر‌های کلیدی شده، اما نسل جدیدی از ایرانیان را به سوی علم هسته‌ای سوق داده است. این روند به بخشی از «ملی‌گرایی هسته‌ای» ایران تبدیل شده است که در واکنش به حملات مداوم علیه برنامه هسته‌ای این کشور شکل گرفته است. تحولات پس از 7 اکتبر 2023 این احساسات را عمیق‌تر کرده است. نظرسنجی‌ای که بین ماه‌های فوریه تا مه امسال انجام شد، نشان می‌دهد که نه تنها حمایت عمومی از یک برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز در ایران همچنان بسیار بالاست، بلکه اجماع رو به رشدی در حال شکل‌گیری است مبنی بر اینکه کشور باید به سلاح هسته‌ای دست یابد. حدود 69 درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی از چنین اقدامی حمایت و پشتیبانی کرده‌اند.
بدیهی است که تاکنون اقدامات اسرائیل تنها عزم ایران را برای ادامه برنامه هسته‌ای‌اش تقویت کرده است. هرگونه حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران این عزم را محکم‌تر خواهد کرد. اگر به تجربه عراق نگاه کنیم، چنین حمله‌ای می‌تواند سرعت دستیابی به سلاح هسته‌ای را افزایش دهد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، امروز خود را در موقعیتی مشابه با مناخم بگین، نخست‌وزیر پیشین این کشور می‌بیند. او نیز دولتی را رهبری می‌کند که به دلیل شکست‌های گوناگون، از جمله شکست 7 اکتبر 2023، به‌شدت تحت فشار است و در تلاش است تا یک «پیروزی» را به مردم اسرائیل عرضه کند.
با این حال، آنچه نتانیاهو اکنون در غزه و لبنان انجام می‌دهد و احتمالاً در آینده علیه ایران انجام خواهد داد، پیروزی‌ای برای اسرائیل به همراه نخواهد داشت. این استراتژی تنها به افزایش خشم و نفرت در این کشور‌ها و سراسر خاورمیانه منجر می‌شود و به ایران و متحدانش امکان می‌دهد تا هرگونه ظرفیتی را که بر اثر حملات بی‌مهابای اسرائیل از دست داده‌اند، به‌سرعت بازسازی کنند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1236105/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیشنهاد جالب رشیدپور برای پاسخ به بیانیه اروپا درباره جزایر سه‌گانه

یحیی سنوار نویسنده و مترجم هم بود/ در زندان اسراییل رُمانی به زبان عبری نوشت

اختصاصی: پیتسو موسیمانه سرمربی استقلال شد

فوری/ پیتسو موسیمانه سرمربی استقلال شد+بیوگرافی

رسمی: بیتسو موسیمانه سرمربی استقلال شد

فوری | بالاخره سرمربی استقلال معرفی شد + عکس

پیتسو موسیمانه سرمربی استقلال شد

پیتسو موسیمانه رسما سرمربی استقلال شد

طلسم انتخاب جانشین نکونام شکست/ پیتسو موسیمانه سرمربی استقلال شد

بایدن در آلمان: درباره تحولات منطقه و ایران گفت‌وگو خواهیم کرد

منابع سیاسی می‌گویند نتانیاهو به دنبال تعویق حمله به ایران تا بعد از میهن تجارتات آمریکا است / هدف او، مذاکره با ترامپ برای عدم پاسخ به تهران در ازای حمله امریکا به برنامه هسته‌ای ایران است

بایدن: آتش‌بس در غزه سخت تر از لبنان است

وزیر دفاع آمریکا: احتمالا نقشی در ایجاد ثبات در غزه خواهیم داشت

تحریم ده‌ها شرکت به خاطر ارتباط با ایران توسط آمریکا

بایدن: چگونگی و زمان پاسخ اسرائیل به ایران را می‌دانم

بایدن: اوکراین با زمستانی سخت مواجه است

اتحادیه اروپا با پیروزی ترامپ با چالش بزرگی روبه‌رو خواهد شد

ادعاهای ضد ایرانی بایدن در آلمان

(ویدیو) علی لاریجانی: شهادت یحیی سنوار برای آمریکا، تاوان خواهد داشت

واکنش تهران به حملات جدید آمریکا و انگلیس به مناطقی در یمن

واکنش سخنگوی وزارت خارجه به حملات جدید آمریکا و انگلیس به مناطقی در یمن

بایدن: برای تحریم ایران با گروه 7 هماهنگ خواهیم بود

پنتاگون: هیچ نقشی در عملیات ترور سنوار نداشتیم

لاریجانی: مشارکت آمریکا در ترور فرماندهان مقاومت بدون تاوان نیست/ بایدن گفت ما در موضوع اطلاعاتی در یافتن مکان شهید سنوار کمک کردیم، لذا باید پای هزینه آن نیز بمانند

ایران به حملات جدید آمریکا و انگلیس به مناطقی در یمن واکنش نشان داد

ادعای ترامپ: دوست دارم ایران را موفق ببینم!

ادعای وزیر دفاع آمریکا درباره غزه

لاریجانی: ترور «شهید سنوار» جریان مقاومت را گسترش می‌دهد/ مشارکت آمریکا بدون تاوان نیست

بقایی: تعرض هوایی آمریکا و انگلیس به یمن گوه همدستی با جنایات صهیونیست‌ها است

دام استالیـن

جنبش فتح: سیاست قتل و تروریسم دشمن هرگز در عزم ملت ما برای رسیدن به حقوق‌مان کارساز نخواهد بود

چند ضربه موشکی و پهپادی مهم حزب‌الله به رژیم صهیونیستی

عبدالملک الحوثی: با شهادت یحیی السنوار، جبهه جهاد در غزه هرگز فرو نمی‌پاشد

پیش بینی قیمت خودرو برای هفته آخر مهر 1403

نخست‏‌وزیر پیشین عراق: ترور، نوعی شیمی درمانی برای سرطان رژیم صهیونیستی است

قیمت دینار عراق امروز در بازار!

همتی، وزیر اقتصاد:چاره اصلی انجام اصلاحات جدی اقتصادی و تلاش براى کاهش تحریم ها است

زمان آغاز پیش فروش بلیت‌های قطار اعلام شد + جزئیات

8 دستورکار همتی برای اقتصاد، بودجه و بورس

وزیر اقتصاد: چاره رفع مشکلات، اصلاحات جدی و کاهش تحریم‌ها است

کارشناسی داوری بازی استقلال - ذوب آهن؛ عرب براقی در نتیجه اثرگذار بود!؟

کارشناس داوری دیدار استقلال - ذوب آهن

پیشنهاد رشیدپور در پاسخ به بیانیه اروپا درباره جزایر سه‌گانه ایران

ادعای عجیب امارات درباره جزایر سه‌گانه ایران

چین اخیراً سیستم‌های لیزری “Silent Hunter” را برای دفاع در برابر پهپادها و موشک‌های کروز به ایران منتقل کرده / انتظار می‌رود که روسیه هم سیستم‌های جنگ الکترونیک، S400 و جنگنده‌های سوخو-35 را به ایران تحویل دهد

افول تجارت چین با رژیم صهیونیستی از 7 اکتبر

بهترین میوه برای رفع یبوست

ترامپ: دوست دارم ایران موفق باشد، اما نباید سلاح هسته‌ای داشته باشد

حزب الله لبنان: السنوار خون خود را در مقابله با پروژه آمریکا و اشغالگری صهیونیست ها داد

بایدن در آلمان: درباره تحولات منطقه و ایران گفتگو خواهیم کرد