ایرانیان جهان

آخرين مطالب

پشت پرده همدستی اتحادیه اروپا با امارات علیه ایران اروپا

پشت پرده همدستی اتحادیه اروپا با امارات علیه ایران
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - به گزارش پارسینه به نقل از اقتصادنیوز، در بخشی از این بیانیه با اتخاذ موضعی خصمانه علیه تهران و با نادیده گرفتن اسناد حقوق بین‌الملل در این خصوص، مالکیت ایران بر جزایر مذکور نقض تمامیت سرزمینی امارات و اصول منشور سازمان ملل ادعا شده است!
ذکر چند نکته درباره صدور این بیانیه ضدایرانی که البته موضوع جدیدی نیست، اهمیت دارد:
اول اینکه اماراتی‌ها پیش از این نیز در باب حاکمیت ایران بر این سه جزیره ایرانی اشاراتی داشتند و با انتشار بیانیه‌هایی صادر شده مبنی بر وجود اختلاف میان ایران و این کشور بر سر جزایر سه‌گانه بر ارسال این پرونده به دادگاه لاهه گفتند.
از همین رو ابوظبی تاکنون در ارتباط با مالکیت و حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه ایرانی هم با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، هم با بازیگران فرامنطقه‌ای چون بلوک غرب و حتی چین و روسیه نیز هم‌صدا شده است.
اینکه این بیانیه‌ها در فاصله‌های کوتاه‌تری و با لحن تندتری صادر می‌شود و بر تعلق جزایر سه‌گانه به امارات تاکید دارد به این موضوع بر می‌گردد که در وهله اول منطقه در شرایط ملتهبی به‌سر می‌برد و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس و به ویژه امارات و عربستان تصور می‌کنند که در این شرایط ایران در موقعیتی نیست که قصد داشته باشد در واکنش به تکرار این ادعا برخورد ویژه‌ای داشته باشد. به عنوان مثال تهران به دنبال این باشد که دست به اقدام مخربی و منفی در این زمینه بزند که احیانا به زیان این کشورها تمام خواهد شد.
دوم اینکه حساسیت‌های اروپا اکنون به دلیل مناسبات نظامی ایران و روسیه بیش از هر زمان دیگری تشدید شده است. بلوک غرب و به‌طور مشخص اروپا مدعی است که ایران موشک‌های بالستیک کوتاه برد را دراختیار روسیه قرار داده است. از همین رو پیش از این و طی روزهای اخیر انگلیس و اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه ایران در خصوص شرکت‌های هواپیمایی ایرانی اعمال کردند که البته خسارت‌هایی نیز به دنبال خواهد داشت. لذا هدف از صدور بیانیه مشترک میان کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس و اروپا نشان دادن چراغ قرمز اروپایی‌ها به ایران است. بدین معنی که کشورهای غربی با چنین موضع‌گیری این پیام را ارسال کردند که فشارها بر تهران به واسطه همکاری‌اش با روسیه را افزایش خواهند داد. لذا شاهد هستیم که در این زمینه تحریم‌های جدید و مهمی را اعمال کرده و در منطقه نیز با رقبای جمهوری اسلامی ایران وارد همکاری شدند و تلاش دارند تا منافع ایران را در موقعیت ویژه‌ای که اکنون خاورمیانه درآن قرار دارد به خطر بیندازند. از همین رو می‌توان پیش‌بینی کرد که اروپایی‌ها با هدف تشدید فشارها به ایران دست به اقدامات دیگری نیز خواهند زد.
از زاویه‌ای دیگر و برای واکاوی این مساله که بیانیه تکراری و ضدایرانی مشترک اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج چگونه می‌تواند تنش‌های اخیر حاکم بر منطقه را تحت تاثیر قرار دهد
ذکر این نکته اهمیت دارد که نشست‌های اخیر اروپایی‌ها با کشورهای حوزه خلیج‌فارس دایمی نیست و معمولا یک یا دو سال یک‌بار برگزار خواهد شد. بنابراین احتمالا تا یکی، دو سال آینده دیگر بیانیه مشترکی با اروپایی‌ها در این زمینه صادر نخواهد شد.
اما در رابطه با کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس باید گفت که آنها قصد دارند از تنش‌های کنونی در منطقه نهایت استفاده را برده و زمینه را برای تحقق ادعاهای خود بر جزایر سه‌گانه ایرانی به خیال‌شان هموار سازند. کمااینکه این گروه از بازیگران به دنبال برگزاری نشست مشترک با چینی‌ها و احتمالا در ادامه به دنبال صدور بیانیه هم‌صدا با پکن علیه جزایر سه‌گانه هستند. کشورهای خلیج‌فارس همچنان درصدد هستند تا با سایر کشورها در هر سطحی از تعامل، برای صدور این بیانیه‌ها زمینه‌سازی کنند، چراکه این کشورها به دنبال استفاده از شرایط و موقعیت کنونی ایران در منطقه هستند تا ادعاهای خود درباره جزایر سه‌گانه ایرانی را در قالب بیانیه مجددا تکرار کنند.
اما آنچه که در ارتباط با مواضع اروپایی‌ها در شرایط کنونی اهمیت دارد این است که آنها به دنبال بالا بردن سطح تنش‌ها در مقابل ایران هستند و این پیام را نیز مخابره می‌کنند که تا زمانی که مراودات نظامی ایران و روسیه ادامه داشته باشدآماده گفت‌وگو با ایران نیستیم یا حداقل نمی‌توانیم گفت‌وگوهای سازنده‌ای داشته باشیم.
اقدامات اخیر اتحادیه اروپا نشان‌دهنده این موضوع است که همکاری‌های نظامی تهران و مسکو در شرایط کنونی به مراتب از مسائل مرتبط با برنامه هسته‌ای و همکاری تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اهمیت بیشتری دارد. به واسطه آنکه رهبران اروپا معتقدند که روسیه امنیت این قاره و مسائل هویتی اروپا را به خطر انداخته و طبیعتا ایران نیز در این تهدیدی که روسیه متوجه آنها کرده است همکاری دارد و این کشور را همراهی می‌کند.
طبیعی است که اتحادیه اروپا دست به اقدامات متقابلی خواهد زد که احتمالا منافع ملی ایران را به خطر بیندازد؛ این تعبیری است که اروپایی‌ها از اقدامات هدفمند خود دارند، بنابراین این قبیل موضع‌گیری‌های ادعایی اروپایی از جمله همراهی با شورای همکاری خلیج‌فارس علیه تمامیت ارضی ایران در شرایط کنونی که منطقه درگیر تنش‌های بی‌سابقه‌ای هست نوعی فشار سیاسی است علیه ایران به منظور مقابله با روسیه در اوکراین. هرچند که ایران بارها نیز اعلام کرده است موشک‌های بالستیکی در اختیار روسیه قرار نداده است اما طرف‌های غربی مدعی هستند که ما اسنادی در این زمینه داریم و ادعا می‌کنند که ایران پیش‌تر پهپادهایی دراختیار مسکو به منظور مقابله با اوکراین قرار داده است و این مناسبات نظامی باید سریع‌تر پایان یابد.
لذا به عبارتی دیگر اروپایی‌ها پایان همکاری نظامی تهران و مسکو و به ادعای آنها پایان همراهی ایران با روسیه در جنگ اوکراین را به نوعی پیش‌شرط ازسرگیری گفت‌وگوهای خود با ایران در نظر گرفته‌اند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1236492/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مشهد میزبان نخستین نمایشگاه صادرات به آسیای میانه و افغانستان | رشد 32 درصدی صادرات استان به افغانستان در شش ماهه نخست امسال

سید حسین موسویان: اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای حمله نخواهد کرد

◄ بهای بنزین در کشورهای صادر کننده و وارد کننده چقدر است؟/ بررسی قیمت سوخت در ایران

توهمات پیاپی ترامپ: «شهادت سنوار، به روند صلح در خاورمیانه کمک می‌کند!»

آیت‌ا... علم‌الهدی: اسرائیل به دنبال برهم زدن وحدت امت اسلامی در منطقه است

اشتباه هولناک در نظام بهداشتی آمریکا؛ پیگیری پرونده بیمار مرگ‌مغزی که هنگام جراحی اهدای عضو زنده شد

یک ایالت آمریکا اینستاگرام را متهم به معتاد کردن نوجوانان کرد

انتقاد آمریکا از سوئیس برای عدم اجرای کامل تحریم‌ها علیه روسیه

نفت با افزایش قیمت بیگانه شد

کشتی گیران ایرانی قابل احترام هستند/ نتایج آمریکا در المپیک پاریس ناامید کننده بود

واکنش ایران به حملات آمریکا و انگلیس علیه حوثی های یمن

کمک 730 میلیون دلاری آمریکا به اسپیس‌ایکس برای پرتاب مأموریت‌های امنیت ملی

ترامپ: شی می‌داند من دیوانه‌ام

زلنسکی جنگ را باخته است

روایت فارن پالسی؛ ظهور نسلی سرسخت‌تر در جبهه مقاومت پس از شهادت قهرمانانه «یحیی سنوار»

تایید فروش موشک‌های تاکتیکی به ژاپن از سوی پنتاگون

ترامپ: اگر چین وارد تایوان شود تعرفه‌های بیشتری علیه این کشور وضع می‌کنیم

گزارش رسانه آمریکایی از پنهان‌کاری کاخ سفید درباره حمایت از رژیم صهیونیستی

آمریکا منتظر پاسخ کوبنده ما در دریای سرخ باشد/توانایی نگهداری سلاح را در دل کوه داریم

وال استریت ژورنال: بایدن زیر وعده‌های خود درباره اوکراین زد

واکنش لاریجانی به ترور سنوار: مشارکت آمریکا بدون تاوان نیست

واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه به حملات آمریکا و انگلیس به یمن

جکسون: زیر کتف زدن ایرانی‌ها تک بعدی است/ از نتایج کشتی آمریکا در پاریس ناامید شدم

روسیه : انتخابات آمریکا در سایه بریکس/بریکس نقطه عطف تاریخ است

(ویدئو) تحلیل حسین عبده تبریزی از آینده رابطه ایران و آمریکا در دولت پزشکیان

با ویژگی‌های منحصر به فرد بمب افکن b2 آمریکا آشنا شوید+عکس

قیمت دلار صرافی ملی امروز شنبه 28 مهر 1403

پوتین: صلح در اوکراین باید «پایدار» باشد

ستاره ماه اکتبر

اتوبان یک‌طرفه

حمله جوانان عراقی به دفتر شبکه سعودی MBC در بغداد

همتی و اتابک عضو شورای عالی کار شدند

بیست‌ونهمین جشنواره عشایر آذربایجان‌شرقی ناتمام ماند+ تصاویر

بازار ارز زیر ذره‌بین پلیس؛ چالش‌های مقابله با متخلفان

وزاری صمت و اقتصاد، عضو شورای عالی کار شدند

برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی عامل اصلی فرونشست زمین است

واریز 92 هزار میلیارد ریال به حساب پیشرفت و عدالت تا مهرماه سال جاری

مشاور سابق احمدی نژاد مجرم شناخته شد

واریز 92 هزار میلیارد ریال به حساب پیشرفت و عدالت

سنوار روی زمین در حال نبرد بود، نه در تونل/ جهان عرب و اسلام زبان به تحسین گشودند

حمله پهپادی انصار الله به یک کشتی در دریای عرب

رای الیوم: سنوار روی زمین در حال نبرد بود، نه در تونل/ جهان عرب و اسلام زبان به تحسین گشودند

سنوار روی زمین در حال نبرد بود، نه در تونل

سرمربی تیم ملی والیبال ژاپن انتخاب شد

سرمربی جدید تیم ملی والیبال ژاپن انتخاب شد

ویدئو | امارت از تلاش برای کنترل جزایر سه‌گانه ایرانی چه می‌خواهد؟

ویدیو| همه برندگان لیگ قهرمانان اروپا از سال 1955 تا 2024

شهادت سرگرد مشهدی برای پس گرفتن جزایر سه‌گانه ایرانی در سال 1350

علت همصدایی اتحادیه اروپا با امارات در مورد جزایر سه گانه ایرانی چیست؟

جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، بخشی همیشگی از خاک ایران هستند