ایرانیان جهان

آخرين مطالب

سی‌بی‌اس نیوز: آمریکایی‌ها به وضعیت اقتصادی کشورشان نمره منفی می‌دهند اخبار ایران

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - به گزارش روز شنبه ایران اکونومیست، نوشت: در حالی که کمتر از سه هفته تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده، میلیون ها آمریکایی می گویند اقتصاد اولویت اصلی آنها در تصمیم گیری برای رای دادن است. چنین اهمیتی با توجه وضعیت اقتصادی و تورم در این کشور در سال گذشته که به بالاترین سطح از دهه 1980 تاکنون رسیده است، قابل درک است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
این رسانه افزود: در حالی که آشفتگی ناشی از همه گیری کرونا به پایان رسیده و تورم به نزدیک سطح قبل از سال 2020 رسیده، اقتصاد آمریکا به نقطه ارزیابی‌های تازه‌ای درباره نقاط قوت وضعف آن رسیده و اکنون وقت آن رسیده تا تاثیر سیاست های اقتصادی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا ارزیابی شود.
با استناد بر برخی از معیارها، اقتصاد آمریکا جایگاه خود را بازیافته و از بحران سلامت خارج شده است، تورم به پایین ترین سطح در سه سال گذشته رسیده و به پیش بینی فدرال رزرو درباره کاهش 2 درصدی آن در سال نزدیک شده است.
افزایش نرخ بهره بانکی به بهانه مهار تورم به بالاترین سطح در 23 سال گذشته از سوی فدرال رزر تعجب بسیاری را برانگیخت. به لحاظ تاریخی، این افزایش نرخ تورم باعث رکود می شود اما تاکنون اقتصاد آمریکا از به اصطلاح «فرود نرم» جلوگیری کرده و اقتصاد در حال رشد است و بازار اشتغال با وجود وزش بادهای مخالف ناشی از افزایش نرخ بهره بالاتر همچنان قوی است.
با وجود آنچه که تحلیگران شرکت مشاوره ای اکسفورد اکونومیکس، درباره مقاوم بودن بازار کار و فقدان شکاف در مصرف کنندگان آمریکایی به سرمایه داران اطمینان داده اند، بسیاری از مردم آمریکا این ارزیابی را مضحک می دانند و نظرسنجی سی بی اس نشان می دهد که از هر 10 آمریکایی، 6 نفر می گویند وضعیت اقتصادی کشورشان «بسیار بد» یا «نسبتا بد» است.
نظرسنجی از رای دهندگان واجد شرایط در بازه زمانی 8 تا 11 اکتبر (20-17 مهر) حکایت از آن دارد که از هر 10 آمریکایی تنها یک نفر اقتصاد کشورش را در وضعیت «بسیارخوب» توصیف کرده است. این در حالیست که نظرسنجی گالوپ نشان می دهد حدود 52 درصد آمریکایی ها می گویند که وضعیت اقتصادی خانواده آنها امروز نسبت به چهار سال پیش بدتر شده است.
به گفته اقتصاددان ارشد موسسه «نیشن واید»، با وجود داده های اقتصادی اخیر که نشان می دهد بازار کار، هزینه مصرف کننده و اقتصاد در قالب کلی آن بسیار قوی و منعطف است، مصرف کنندگان احساس می کنند شرایط اقتصادی و آینده چشم انداز ضعیفی دارد.
این رسانه، اختلاف بین ارزیابی اقتصادانان و مردم آمریکا از وضعیت اقتصادی این کشور را بازتاب چند عامل از جمله بالابودن قیمت ها با وجود کاهش شدید آن بعد از دوران همه گیری کرونا و رسیدن آن به سطح عادی دانست و نوشت: عامل دوم این است که اقتصاددانان در ارزیابی اقتصاد 29 تریلیون دلاری به برخی معیارهای گسترده تر از جمله تولید ناخالص داخلی، شاخص قیمت مصرف کننده و نرخ بیکاری تکیه می کنند.
سی بی اس نیوز نوشت: داده های اقتصادانان حتی زمانی که با نظرسنجی ها درباره اعتماد مصرف کنندگان و سایر ابزارهای ارزیابی احساسات عمومی سنجیده می شود در بر گیرنده واقعیات های مالی ظریف تری که خانوارها با آنها مواجه هستند، نیست. برداشت بسیاری از آمریکایی ها از وضعیت اقتصادی شان کمتر بر اساس نوسانات نرخ رشد اقتصادی یا شاخص های ماهیانه درباره نرخ اشتغال است و دست و پنجه کردن روزانه آنها با هزینه غذا و اجاره خانه یا مراقبت های بهداشتی، تصور آنها از اقتصاد را می سازد.
این رسانه در تشریح یکی دیگر از عوامل اختلاف نظر ارزیابی مردم و کارشناسان از وضعیت اقتصادی مردم نوشت: نابرابری فزاینده در کسب ثروت و درآمد نسل های متوالی در آمریکا را در مقابل بحران های اقتصادی آسیب پذیر کرده و رسیدن به نقاط عطف مالی سنتی مانند داشتن خانه را دشوارتر کرده است.
در نهایت این که نظرسنجی ها نشان می دهند که دو قطبی شدن سیاست در آمریکا، به شکل قابل توجهی در شکل دهی به دیدگاه های مردم از وضعیت اقتصادی کشورشان نقش دارد. در چنین فضایی اختلافات شدید درباره اینکه وضعیت اقتصاد روی کاغذ چگونه است و مردم واقعا چه تجربه ای دارند نه تنها عجیب نیست بلکه شاید اجتناب ناپذیر باشد.
اختلافات آموزشی و حزبی
این رسانه آمریکایی در بخشی از گزارش خود به دو مولفه گرایشات حزبی و آموزش به عنوان فاکتورهایی که ارزیابی مردم آمریکا از اقتصاد را نشان می دهد اشاره کرده و نوشت، جمهوریخواهان در مقایسه با دموکرات ها با احتمال بیشتری به وضعیت اقتصادی نمره منفی می دهند؛ موضوعی که اختلافات حزبی در مسیر اقتصادی کشور را نمایان می کند.
نظرسنجی سی بی اس نشان می دهد که از تقریبا از هر 10 محافظه کار 9 نفر اقتصاد آمریکا را «بد» توصیف می کنند و از هر 10 لیبرال، 3 نفر همین نظر را دارند.
شکاف دیگر در ارزیابی مردم از اقتصاد همچنین با سواد دانشگاهی یا محرومیت آنها از آن در ارتباط است. آمریکایی های بدون مدرک دانشگاهی نگاه منفی تری به اقتصاد دارند و تحصیل کرده ها در دانشگاه نگاه مثبت تری دارند که می توان این نابرابری را به دلیل چند دهه عقب افتادن رشد دستمزدها کارگرانی دانست که مدرک تحصیلی آنها به دبیرستان محدود می شود.
بر اساس نظرسنجی سی بی اس نیوز، 47 درصد رای دهندگان دارای مدرک دانشگاهی اقتصاد را در وضعیت «خوب» توصیف کردند و فقط 29 نفر از تحصیل نکرده ها در دانشگاه این نظر را تایید کردند.
مارک زندی اقتصاددان ارشد شرکت مودی آنالیتیکس، گفت کارگران فاقد مدرک دانشگاهی فشار افزایش تورم را با شدت بیشتری حس می کنند، هزینه مواد غذایی، کرایه ها، بنزین عمدتا به دلیل همه گیری کرونا و جنگ اوکراین و روسیه افزایش یافته است و این ها همه چیزهایی هستند که شما به آن نیاز دارید و بخشی از بودجه خانوارهای کم در آمد را تشکیل می دهد که تحصیلات پایین تری دارند.
شاخص فلاکت
شاخص فلاکت شیوه دیگری برای ارزیابی واقعیت های اقتصادی در آمریکا است. این شاخص از افزودن نرخ بیکاری به نرخ تورم بدست می‌آید. این شاخص نشان می دهد که افزایش بیکاری و تورم به کاهش رضایتمندی منجر می شود و کاهش بیکاری و تورم فشارها را کاهش می دهد.
شاخص فلاکت در آمریکا در ماه سپتامبر (شهریور) 6.5 درصد بود. در گزارش موسسه تحقیقاتی یاردنی این شاخص به طور میانگین از سال 1947 در آمریکا 9.1 درصد بوده است.
به غیر از تورم و بیکاری بسیاری از مردم آمریکا با فشارهای اقتصادی بیشتری مواجه هستند که ناشی از هزینه های استقراض بالاتر به دلیل افزایش نرخ بهره بانکی است که مشکلاتی را برای جوانان خانه اولی و پرداخت وام های تحصیلی ایجاد کرده است.
تورم کمتر، قیمت های بالاتر
این گزارش افزود: تورم به پایین ترین سطح در سه سال گذشته رسیده و در سپتامبر 2.4 درصد رقم خورد که البته اهداف فدرال رزرو درباره کاهش این شاخص به 2 درصدی را محقق نمی کند.
بانک مرکزی آمریکا در ماه گذشته نیم درصد نرخ بهره را کاهش داد اما هزینه وام گرفتن از جمله وام مسکن همچنان بالا است و باعث شده بسیاری از خریداران مسکن از بازار خارج شوند.
قیمت خواروبار در آمریکا همچنین 26 درصد بالاتر از ارقام ژانویه 2020 است؛ موضوعی که به گفته زندی اقتصاددان شرکت آنالیتیکس،«تقریبا همه یک ماده غذایی دارند که به طور مرتب خریداری می کنند و از آن برای محک زدن اوضاع اقتصادی استفاده می کنند. آنها برای خرید آن اقلام غذایی بیش از چهار سال پیش پول پرداخت می کنند. قیمت همه چیز از جمله شکر، و رشته فرنگی نسبت به چهار سال قبل 20 تا 25 درصد افزایش یافته است.
نرخ بیکاری در آمریکا
نرخ بیکاری در آمریکا نزدیک به پایین ترین سطح در 50 سال گذشته است اگر چه در ماه های اخیر اندک افزایشی داشته است که این یکی از دلایلی است که فدرال رزرو ماه گذشته تصمیم به کاهش نرخ بهره گرفت.
به ادعای اقتصاددان آمریکایی، روند جذب نیرو و استخدام کُند اما قوی است. کارفرمایان در ماه سپتامبر 245 هزار شغل اضافه کردند. آمریکا به طور متوسط ماهانه 150 تا 175 هزار شغل جدید ایجاد می کند.
اما در خصوص دستمزد کارگران از ماه مه 2023 (اردیبهشت) افزایش دستمزدها می تواند به کارگران کمک کند اما ممکن است برای جبران قیمت های بالاتر کافی نباشد.
اقتصاد دان ارشد موسسه نیشین واید در این زمینه گفت: هرچند سطح درامد خانوارها افزایش یافته و در بسیاری از موارد به افزایش نرخ تورم رسیده است، مصرف کنندگان همچنان در شوک افزایش قیمت ها بسر می برند.
بازار سهام
این گزارش نوشت: هر چند که بازار سهام بازتاب وضعیت اقتصادی نیست افزایش قیمت دارایی ها باعث افزایش ثروت میلیون های نفر آمریکایی می شود، اما بر اساس نظرسنجی موسسه گالوپ، از هر 10 آمریکایی فقط 6 نفر سهام دارند و بیش از نیمی از کارگران در این کشور به طرح های بازنشستگی تحت حمایت کارفرماها دسترسی ندارند.
به گفته زندی اقتصاددان، این دسته از آمریکاییها مفنعتی از افزایش شاخص سهام کسب نمی کنند.
بسیاری از آمریکایی ها حتی از افزایش بازار سهام بی اطلاع هستند و در نظرسنجی سی بی اس نیوز از هر 10 آمریکایی، فقط 4 نفر از آنها گفتند که قیمت سهام بالاتر از ابتدای سال است. حدود 3 نفر از هر 10 آمریکایی گفتند قیمت آن پایین تر است و یک سوم آنها نیز پاسخ دادند درباره شاخص سهام مطمئن نیستند.
زندی گفت من این استعاره را در ذهن دارم که اقتصاد مانند فیل است؛ بسته به این که چه چیزی از آن را لمس می کنید می توانید حس متفاوتی نسبت به آن داشته باشید.
منبع: خبرگزاری ایرنا

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1236751/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمله به دفتر نخست وزیری ژاپن با کوکتل مولوتف

کاهش انتشار کربنِ حاصل از قطارهای ژاپن

10 خانه معمارانه که به شکل عجیبی ناکارآمد هستند (تصاویر)

◄ رویکرد هما در قبال تحریم ها/ عدم پرواز هواپیماهای ایران ایر به روسیه در یک سال اخیر؛ سند بی گناهی هما

اسکودا: موضع غیر حقوقی اتحادیه اروپا در مسئله حاکمیت جزایر سه‌گانه مصداق بارز دخالت در تمامیت ارضی ایران است

موضع اتحادیه اروپا مصداق بارز دخالت در تمامیت ارضی ایران

مانور عراقچی در میدان/ دور تند دیپلماسی تهران+ فیلم

جست‌وجوی روح جاده ابریشم در امتداد یک کاروانسراهای باستانی

حمله به کنسولگری چین در ماندالای میانمار

شی: توان رزمی نیروهای موشکی چین تقویت شود

کاربرد فناوری‌های جدید و هوش مصنوعی در صنعت انرژی

قاضی‌القضات طالبان: «یحیی سنوار» زندگی‌اش را برای آرمان‌های اسلامی وقف کرد

تصاویری از عملیات ارتش پاکستان علیه تحریک طالبان |ویدئو

انسداد مرزهای شمال شرق ایران با افغانستان در 3 سال انجام می شود

تاثیر سیاست خارجی آمریکا بر صنعت نیکل اندونزی

عراقچی: می‌توانیم تنگه هرمز را ببندیم، اما چنین تهدیدی نکرده‌ایم

شهادت رهبران مقاومت انگیزه جوانان را برای مبارزه بیشتر خواهد کرد

استقبال مردم شیراز از هادی چوپان+ فیلم

لاوروف: رقابت روسیه با آمریکا همیشگی است

بازار رمزارز در تلاطم انتخابات آمریکا

بازی نخست وزیر لبنان در زمین آمریکا و فرانسه؛ چرا میقاتی مدعی دخالت ایران است؟

بورس بدون توجه به انتخابات آمریکا مسیر خود را طی می‌کند + فیلم

بازار طلا در انتخابات آمریکا داغ شد

آمریکا ترحریم های جدید علیه ایران را اعلام کرد

افزایش مبتلایان به سیاه سرفه در آمریکا

مسوول قرارگاه جهاد تبیین کشور: رژیم صهیونیستی انسجام درونی را از دست داده است

پنتاگون فروش موشک‌های تاکتیکی آمریکا به ژاپن را تایید کرد

نرخ دلار و یورو در مرکز مبادله ارز

تکه تکه کردن منطقه از چندین دهه قبل طراحی شده است

انتخابات آمریکا بازار طلا را داغ کرد

ترامپ: در صورت پیروزی، حمایت کامل از اسرائیل خواهم کرد!

افزایش مبتلایان به سرفه 100روزه در آمریکا

تخریب خانه‌های میلیون دلاری

سفیر سابق آمریکا: مفهوم شکست در «جبهه مقاومت» جایی ندارد

بازار طلا در انتخابات آمریکا داغ شد!

ترامپ در واکنش به شهادت سنوار: آتش‌بس آسان‌تر می‌شود

تصویر خانه‌ای که یحیی سنوار در آن به شهادت رسید

پخش اعلامیه‌های جدید توسط رژیم صهیونیستی در خان‌یونس

فشار اروپا برای انتخاب فوری رئیس‌جمهور لبنان

نخستین واکنش نتانیاهو به حمله پهپادی حزب‌الله به محل اقامتش

توصیه کارشناس حقوقی برای ضامن شدن

رفع تعهد ارزی تا پایان سال تمدید شد

آخرین جزئیات حراج چای دبش؛ حراج در دو استان برگزار می‌شود

حمله پهپادی مقاومت عراق به «جولان» اشغالی

حمله به دفتر شبکه سعودی mbc در عراق به دنبال توهین به رهبران مقاومت

تردد مسافر از مرز پرویزخان 117 درصد افزایش یافت

اگر اسرائیل به مراکز هسته‌ای ایران حمله کند چه می شود

در صورت تجاوز به کشورهای همسایه از خاک عراق، پایگاه‌های آمریکا را هدف قرار خواهیم داد

تکریم مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مازندران از سه ایثارگر

لزوم فراهم شدن زیرساخت های لازم برای پرداخت 48 ساعته هزینه های درمانی جامعه ایثارگران استان ایلام